Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Jorgen', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb een peilstok met temperatuurmeter gemonteerd in een R80 blok. Volgens het metertje is mijn olie tussen de 115 en 130 (warm weer) graden na een stukje rijden. Weet iemand wat de olietemperatuur gemiddeld is bij een BMW boxer. Volgens de schaalverdeling van de peilstok is 120 graden al te heet (rood gedeelte wijzerplaat), maar volgens mijn Castrol literatuur mag goede olie gewoon lange tijd 150 graden worden. Zijn er hier op het forum nog meer mensen met olietemperatuur meters op hun boxer? groet, Jørgen

12 reacties

  1. voorbijganger
    Jorgen, ik neem aan dat je geen oliekoeler hebt? Ik heb ook zo,n peilstok en er is al een en ander geschreven over dit onderwerp op dit forum zoek maar in dit Forum? Het is op zich wel grappig want Egbert deed er een aantal weken geleden zo,n 20 minuten over om de olie op 80 graden C te krijgen (R80) ik heb dan zo,n 12 minuten nodig (r100rt) met thermostaat. De buitentemperatuur is sindsdien gestegen dat is ook van invloed Werk temperatuur van olie is toch tissen de 80 en 120 graden heb ik ooit eens geleerd.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'GerJ', geïmporteerd van het oude forum: Op mijn R100R (met oliekoeler, dus, maar zonder thermostaat) heb ik een temperatuursensor in de carterpan gemonteerd ter hoogt van de aanzuigklok. De olietemparatuur op de meter is meestal aan de lage kant: met pijn en moeite 80 graden. Pas als het hoogzomer is kom ik op de snelweg bij 120 km/h aan de ruim 90 graden en het 'rode gebied' haal ik alleen in files op bloedhete dagen. Kortom: ik zou me geen zorgen maken, maar de olietempmeter vooral gebruiken om de motor rustig warm te rijden.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frank ', geïmporteerd van het oude forum: De temperatuurmeter op de peilstok hangt niet in de olie als de motor draait. De olie word tijdens het draaien van de motor rond gepompt. Dus is het oliepeil in het carter lager. Volgens mij lees je op de temperatuur meter op de peilstok alleen de warmte van de lucht in het carter af. Groet, Frank

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'roel', geïmporteerd van het oude forum: Dit probleem deed zich bij mijn r100rs ook voor de rechtercilinder werd niet warm en daardoor werkte de oliethermostaat ook niet goed, ik heb de beide cilinder op ongeveer de zelfde temperatuur en nu werkt de oleithermostaat wel goed.mogelijk dat de beide cilinders op gelijke temperatuur zijn dat de oliekoeler wel werkt en ongeveer bij normaal rijden 85 tot 95 graden. Wordt de olie te heet dan verouderd het heel snel en de smering en koeling loopt heel snel terug. Laats gemeten na 60 km met 130 km/u op de snel weg 112 en 114 graden op de voet van de cilinder en de olie 87 graden dus niet de lucht maar zuiver olie.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum: ha jorgen, als je de werking niet vertrouwt is dit snel te controleren door hem in kokend water te houden, dan weet je hoe nauwkeurig hij is. als hij idd klopt lijkt me 80-120 graden best ok. grt, peter

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: Heb u hier iets aan: http://www.agris.be/nl/mechan/smering/summer.html

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jorgen', geïmporteerd van het oude forum:
    De temperatuurmeter op de peilstok hangt niet in de olie als de motor draait. De olie word tijdens het draaien van de motor rond gepompt. Dus is het oliepeil in het carter lager. Volgens mij lees je op de temperatuur meter op de peilstok alleen de warmte van de lucht in het carter af. Groet, Frank
    Frank en anderen, Ik denk niet dat het veel uitmaakt of de peilstok wel of niet in de olie hangt. De olietemperatuur en de carter temperatuur zullen elkaar niet veel ontlopen. Daarnaast zakt de olie na het uitzetten van de motor terug en dan zie ik geen plotselinge sprong (omhoog of omlaag) in de gemeten temperatuur. De temperatuur loopt gewoon heel langzaam terug. Wat me wel verbaast dat Egbert met zijn R80, met zijspan eraan, zo'n lage temperatuur meet. Bij 80 graden verdampt het vocht trouwens niet uit je olie en zou je mayonaise moeten krijgen. Volgens mij wordt Egberts blok echt wel warmer dan dat. Ik heb overigens geen oliekoeler erop zitten.

  8. voorbijganger
    Ik laat het aan Egbert over hierop te reageren want ik weet niet hoever en hoelang hij daarna nog gereden heeft.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jorgen Bosma', geïmporteerd van het oude forum: De buitentemperatuur lijkt ook nogal van invloed te zijn op de olietemperatuur. Afgelopen zaterdag heb ik een uur in de regen gereden (met zijspan) en toen kwam de temperatuur niet hoger dan 90 graden. En vanochtend was de temperatuur na 30 km snelweg ongeveer 110 graden. Jørgen

  10. Egbert
    Jorgen, de genoemde cijfers waren na ritjes van circa 10 minuten heen, boodschap doen, 10 minuten terug. Op dagen dat het redelijk warm was. Ik vind het geloofwaardig dat de zaak dan nog niet helemaal door en door warm is. Het bleek wel dat ik met een wat laag oliepeil heb gereden, intussen bijgevuld. Mogelijk dat de peilstok bij draaiende motor niet echt veel olietemperatuur heeft gevoeld. De volgende rit, nu met voldoende olie, zal ik nog eens kijken. Wordt vervolgd, Egbert

  11. Wierdemens
    Graag zou ik na vijf jaar nog een aanvullende vraag willen stellen. Laatst zag ik een RS-kuip (op een R60) met i.p.v. de gebruikelijke voltmeter een temperatuurmeter van VDO. Het leek me origineel BMW, ring en glaasje waren identiek aan die van de voltmeter. Weet iemand of BMW dit als accessoire heeft verkocht en hoe het wordt aangesloten? In mijn originele verkoopfolder van 1976 wordt het niet als accessoire genoemd. Ik ben benieuwd of iemand iets weet. B.v.d. Wierdemens