Voor het nieuwe forum, klik   hier
Egbert
Beste mensen, uit nieuwsgierigheid heb ik de Amperetang een keer op de pluskabel van de accu gezet. bij mijn r80 (met redelijk volle accu, pas een week stilgestaan na de laatste rit) meet ik de volgende waarden: MOTOR STIL, CONTACT AAN: even -6 Ampere, zakt naar -0,5. (Lijkt er op dat er condensator(s) wordt (worden) opgeladen, bijvoorbeeld in het motor-ontstekingssysteem, plus de primaire wikkelingen van de bobines die een beetje zullen absorberen. MOTOR STIL, STADSLICHT: -5,6 Amp IDEM, DIM: -6,0 A IDEM, GROOT: -6,6 A. Na het starten (trekt heel kort over de 100A): STATIONAIR: -3,2 tot 3,4 A (schommelt een beetje) 1000 TOEREN: ongeveer op dit toerental exact 0! 2000 TOEREN: 10 A en daalt (de accu wordt even bijgevuld met de bij het starten gebruikte energie, denk ik). Interessant is uiteraard ook nog wat de dyno levert voor diodeplaat en voor regelaar, alleen moet ik om die dingen te meten even de zin ontwikkelen. Want dan moet ik van alles open maken en zo. Doe ik wellicht nog wel eens, dan komt het wel in dit Forum. Als je er wat aan hebt: mooi zo! zo niet: dan heb je wewer iets nutteloos erbij geleerd, dat overkomt ons nu eenmaal ook;-) Groeten, Egbert

8 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum: Egbert, Bedankt dat je je licht over het laadsysteem liet schijnen hoor! Nooit weg dat soort info. Rij ze, Hans

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'howard', geïmporteerd van het oude forum:
    Beste mensen, uit nieuwsgierigheid heb ik de Amperetang een keer op de pluskabel van de accu gezet. bij mijn r80 (met redelijk volle accu, pas een week stilgestaan na de laatste rit) meet ik de volgende waarden: MOTOR STIL, CONTACT AAN: even -6 Ampere, zakt naar -0,5. (Lijkt er op dat er condensator(s) wordt (worden) opgeladen, bijvoorbeeld in het motor-ontstekingssysteem, plus de primaire wikkelingen van de bobines die een beetje zullen absorberen. MOTOR STIL, STADSLICHT: -5,6 Amp IDEM, DIM: -6,0 A IDEM, GROOT: -6,6 A. Na het starten (trekt heel kort over de 100A): STATIONAIR: -3,2 tot 3,4 A (schommelt een beetje) 1000 TOEREN: ongeveer op dit toerental exact 0! 2000 TOEREN: 10 A en daalt (de accu wordt even bijgevuld met de bij het starten gebruikte energie, denk ik). Interessant is uiteraard ook nog wat de dyno levert voor diodeplaat en voor regelaar, alleen moet ik om die dingen te meten even de zin ontwikkelen. Want dan moet ik van alles open maken en zo. Doe ik wellicht nog wel eens, dan komt het wel in dit Forum. Als je er wat aan hebt: mooi zo! zo niet: dan heb je wewer iets nutteloos erbij geleerd, dat overkomt ons nu eenmaal ook;-) Groeten, Egbert
    Dank voor deze info. Ik maakte mij al druk over het feit dat bij inschakelen er eerst stroom liep (inderdaad 6-7 amp)en daarna zakt naar een veel lagere waarde. Als ik de voedingsdraad van de bobines haal gebeurt dat niet, dus lijkt het inderdaad op zoiets als condesatoren in de bobines of zo. Bij mij valt nog wel eens het laadcircuit uit. Suggesties?

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'GerJ', geïmporteerd van het oude forum: Egbert, dank voor je info, maar hoeveel toeren draait jouw motor dan stationair?

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Wil', geïmporteerd van het oude forum:
    Beste mensen, uit nieuwsgierigheid heb ik de Amperetang een keer op de pluskabel van de accu gezet. bij mijn r80 (met redelijk volle accu, pas een week stilgestaan na de laatste rit) meet ik de volgende waarden: MOTOR STIL, CONTACT AAN: even -6 Ampere, zakt naar -0,5. (Lijkt er op dat er condensator(s) wordt (worden) opgeladen, bijvoorbeeld in het motor-ontstekingssysteem, plus de primaire wikkelingen van de bobines die een beetje zullen absorberen. MOTOR STIL, STADSLICHT: -5,6 Amp IDEM, DIM: -6,0 A IDEM, GROOT: -6,6 A. Na het starten (trekt heel kort over de 100A): STATIONAIR: -3,2 tot 3,4 A (schommelt een beetje) 1000 TOEREN: ongeveer op dit toerental exact 0! 2000 TOEREN: 10 A en daalt (de accu wordt even bijgevuld met de bij het starten gebruikte energie, denk ik). Interessant is uiteraard ook nog wat de dyno levert voor diodeplaat en voor regelaar, alleen moet ik om die dingen te meten even de zin ontwikkelen. Want dan moet ik van alles open maken en zo. Doe ik wellicht nog wel eens, dan komt het wel in dit Forum. Als je er wat aan hebt: mooi zo! zo niet: dan heb je wewer iets nutteloos erbij geleerd, dat overkomt ons nu eenmaal ook;-) Groeten, Egbert
    Dank voor deze info. Ik maakte mij al druk over het feit dat bij inschakelen er eerst stroom liep (inderdaad 6-7 amp)en daarna zakt naar een veel lagere waarde. Als ik de voedingsdraad van de bobines haal gebeurt dat niet, dus lijkt het inderdaad op zoiets als condesatoren in de bobines of zo. Bij mij valt nog wel eens het laadcircuit uit. Suggesties?
    Ik weet niet over wat voor een motor je het hebt, maar ik neem aan een boxer met Hall -Tansitor ontsteking. Daarbij is het namelijk normaal dat deze na ongeveer 5 seconden afschakelt. De stroom gaat weer lopen als er signaal van de Hallgever komt. MAW als je de motor start, Heb je een motor met kickstarter dan is dat na 15seconden. Je moet dus binnen 15 seconden nadat je het kontakt aanzet op de kickstarter trappen anders komen er bij de eerste trap geen vonken.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'egbert', geïmporteerd van het oude forum: Mijn motor is een R80/7 uit 1982, met inderdaad een Haal ontsteking. Leuk dat een topic van bijna 2 jaar geleden weer tot leven komt. Groeten, Egbert

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'egbert', geïmporteerd van het oude forum: En voor Ger: de motor draait stationair iets tussen 800 en 1000. Waarschijnlijk dichter bij de 800. Mijn toerenteller werkt niet en ik ben er nog niet toe gekomen dit te herstellen, op het gehoor is er een mooie aanvaardbare stationair en vergeleken met andere boxers kom ik bij deze schatting.

  7. j_vervloet
    Wat voor stroomtang is dat geweest? Normaal kan je daar alleen wisselstroom mee meten. Er bestaan wel stroomtangen die met een ingewikkelde schakeling gelijkstroom kunnen meten maar die zijn bijna altijd voor profesioneel gebruik.