Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb op mijn R50/5 1974, zit origineel geen startmotor op, een startmotor gemonteerd die op werking is getest. Kabels aangesloten en hij doet het niet, wat kan dit zijn. Ik komt geen spanning op dunne zwarte draad van het startrelais als ik inschakel, als ik op startsperrelais nr 30 met 87 doorverbinding maak, dan doet hij het wel. Waar komt de spanning vandaan om het sperrelais in te schakelen. Ok, er loopt een draad naar de drukknop op het stuur (bruine draad) maar volgens mij wordt daar de massa doorverbonden. Wie kan mij op weg helpen om de storing op te lossen.

12 reacties

  1. Egbert
    Als de boel wel werkt bij doorverbinden van 30 en 87 zou ik het relais eerst onderzoeken. Kan vastzitten, bijvoorbeeld. Als het relais goed is zijn de draden die het relais bekrachtigen verdacht. Volgens het schema dat ik heb zijn draden aan d+ en aan 31b op het relais. volgens hetzelfde schema zitten er 2 draden aan de startknop: bruin-zwart via verbindingsblokje naar 31b van relais, bruin naar punt 31 (geamenlijke massa?) in koplamp. Succes, Egbert

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
    Als de boel wel werkt bij doorverbinden van 30 en 87 zou ik het relais eerst onderzoeken. Kan vastzitten, bijvoorbeeld. Als het relais goed is zijn de draden die het relais bekrachtigen verdacht. Volgens het schema dat ik heb zijn draden aan d+ en aan 31b op het relais. volgens hetzelfde schema zitten er 2 draden aan de startknop: bruin-zwart via verbindingsblokje naar 31b van relais, bruin naar punt 31 (geamenlijke massa?) in koplamp. Succes, Egbert
    Vraag: Als ik de motor op contact zet en de start-drukknop indruk, dient er dan spanning te staan op aansluitpunt 31b van sperrelais?? Hoe kan ik het sperrelais controleren op functionele werking?

  3. Bep
    Hallo Peter, Heb je iets aan een schema? http://picasaweb.google.nl/bepvanmalde/Bmw Groeten, Bep van Malde

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
    Hallo Peter, Heb je iets aan een schema? http://picasaweb.google.nl/bepvanmalde/Bmw Groeten, Bep van Malde
    Bep, bedankt, echter ik heb alle schema's maar heb wat moeite om e.e.a te kunnnen uitdokteren, daarom heb ik extra hulp / advies nodig om de storing op te sporen

  5. voorbijganger
    Peter, ik weet niet of je in de Buurt van Egbert woont (Beetsterzwaag tussen Drachten en Heerenveen) die is meestal wel bereid om na een afspraak een en ander met je te doorlopen. Hij heeft mij al een aantal maal goed geholpen en niet alleen met de BMW.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
    Peter, ik weet niet of je in de Buurt van Egbert woont (Beetsterzwaag tussen Drachten en Heerenveen) die is meestal wel bereid om na een afspraak een en ander met je te doorlopen. Hij heeft mij al een aantal maal goed geholpen en niet alleen met de BMW.
    Nee. jammer genoeg niet. Ik woon tussen Den Bosch en Nijmegen (Vinkel)

  7. Egbert
    Peter, volgens mij staat er spanning op 31b. Als Maastricht een optie is wil ik mijn broer wel eens vragen. Hij is met dit soort zaken ook behendig. Mail maar naar het bekende adres. Groeten, Egbert

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
    Peter, volgens mij staat er spanning op 31b. Als Maastricht een optie is wil ik mijn broer wel eens vragen. Hij is met dit soort zaken ook behendig. Mail maar naar het bekende adres. Groeten, Egbert
    Omdat er geen spanning op 31 b staat, neem ik aan dat het relais vernieuwd dient te worden. Volgende week kan ik van iemand een relais lenen om dit uit te proberen.

  9. Egbert
    Laat je het resultaat weten? Egbert

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
    Laat je het resultaat weten? Egbert
    Hoera Ik heb het sperrrelais vervangen en daarmee zijn er in een keer twee problemen opgelost. -Accu wordt weer bijgeladen -Mijn startmotor werkt Op mijn standaard R50/5 (zonder startmotor) zat een kastje gemonteerd wat eigenlijk alleen doorverbindingen maakt, het is dus eigenlijk geen Sperrelais. De contacten waren geoxideerd en maakte daardoor slechte verbindingen. (binnenwerk relais zie foto)

  11. Egbert
    Lijkt er op dat destijds een soort dummy werd gemonteerd als er geen electrostart was gemonteerd. Handig, konden ze met 1 soort bedrading werken. Gefeliciteerd, Egbert