Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Graag jullie mening mbt mijn bevindingen, is alles ok of dien ik me ongerust te maken. Ik heb eigenlijk nog geen km afgelegd, en nu met dat mooie weer wil ik met een gerust hart gaan toeren op mijn "nieuwe"motor zonder de ANWB nodig te hebben. Het betreft dus een R50/5 met bosch wisselstroom G1 14 V 13 A 19 Als ik de spanning op de accu meet komt deze bij draiende motor op toeren niet hoger dan 12,5 Volt. Heb nu tijdelijk een amperemeter aangesloten met +8 -8 A aanduiding. Motor op contact (niet draaiend) meter geeft min 4Ampere aan. Motor starten met kick (heb nog geen startmotor origineel op mijn r50/5) stationar geeft -4 ampere aan, op toeren en tijdens rijden gaat de meter naar 0 tot +1 Ampere. Met licht aan gaat de meter stationair naar -6 Ampere en tijdens rijden naar 0 tot +1ampere Zo juist tijdens stop nog even de spanning bij toeren gemeten, komt niet hoger dan 12,5 Volt. Klopt dit voor een R50/5, maw is dit allemaal wel ok?

9 reacties

  1. Egbert
    peter, volgens mij is 1 ampere erg weinig. Dat zou 12 watt betekenen, hetgeen zelfs voor een /5 te weinig is. De dynamo moet boven de 3000 toeren ongeveer 180 wat leveren, komt overeen met 15 Ampere. Een deel daarvan gebruikt de motor voor de ontsteking (ik vermoed ongeveer 4,5 - 5 Ampere), de rest moet naar accu en eventueel ingeschakelde verbruikers. Zou je toch rond de 10 Ampere moeten meten. Mogelijk slijtage in de dynamo, bijvoorbeeld koolborstels. Of slechte verbindingen in het laadcircuit? Succes,Egbert

  2. voorbijganger
    Is die 1 wel en moet je niet 10 x nemen? m.a.w. heb je de meter wel met de juiste verhoudingen? ut is maar een vraag

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
    Is die 1 wel en moet je niet 10 x nemen? m.a.w. heb je de meter wel met de juiste verhoudingen? ut is maar een vraag
    Ja, het is 1 ampere, wel gemeten met vol geladen accu

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
    peter, volgens mij is 1 ampere erg weinig. Dat zou 12 watt betekenen, hetgeen zelfs voor een /5 te weinig is. De dynamo moet boven de 3000 toeren ongeveer 180 wat leveren, komt overeen met 15 Ampere. Een deel daarvan gebruikt de motor voor de ontsteking (ik vermoed ongeveer 4,5 - 5 Ampere), de rest moet naar accu en eventueel ingeschakelde verbruikers. Zou je toch rond de 10 Ampere moeten meten. Mogelijk slijtage in de dynamo, bijvoorbeeld koolborstels. Of slechte verbindingen in het laadcircuit? Succes,Egbert
    Egbert: Als accu toch vol is, er geen stroomverbruikers zijn ingeschakeld en je rijd normale sneleid dan lijkt me zo dat de accu vol is en dus er ook geen laadstroom af te lezen is op de amperemeter, dus vol is vol. Zo lang de amperemeter niet negatief uitslaat is alles toch ok??? Ik weet niet ofdat deze theorie wel klopt, ik ben niet deskundig op dit gebied.

  5. Ludi
    Hoi, Als het laadsysteem goed werkt moet je zo'n 14 volt op de accu meten anders laad de accu niet op. Kan aan 2 dingen liggen de spanningsregelaar of de dynamo. Als je de spanning van de dynamo meet bij een draaiende motor moet je minstens 14 a 15 Volt meten de regelaar regeld deze spanning dan af naar een constante spanning van 14 V naar de accu.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum: Wat Ludo zegt klopt. Verder zijn laadproblemen bij dynamo/accu/contactpuntmotoren vrijwel altijd terug te voeren op een defecte spanningsregelaar, defecte koolborstels of een defecte dynamo. Met name koolborstels kunnen leuke problemen geven(vooropgesteld dat de rest oke is). Zonder licht lijkt dan alles oke. Met licht gaat 't rode lampje zacht flikkeren. Als je koolborstels vervangt reinig dan ook de dynamo. En check het loopvlak waar de koolborstels op lopen zorgvuldig op " onrondheid" en inlopen. Indien bv onrond kan het rode lampje bij hogere toerentallen ook gaan flikkeren omdat dan het contact tussen koolborstels en dynamo minder wordt door " dansen" van de borstels tgv de onrondheid van de dynamo. Whatever, succes toegewenst. Hans

  7. Egbert
    Peter, wat je zegt over volle accu klinkt heel logisch. Egbert

  8. Egbert
    Iedereen: ik heb wat cijfers vastgesteld. Kijk maar bij het draadje "meetcijfers laadsysteem". Groeten, Egbert