Voor het nieuwe forum, klik   hier
duc200
Hallo, ik heb hier nog ergens een bmw r75/5 staan bwj.1970,ziet er nog goed uit gedeeltelijk gerestoreed .Maar hij doet het niet meer! Weet iemand bij benadering wat deze motor nog waard is?

24 reacties

  1. r90s
    Gewoon even op marktplaats / motofietsweb/ 2dehands kijken wat er wordt geboden voor al die andere R75/5 motoren. En er ook even op letten hoe lang ze er al op staan. Als je kijkt naar de motoren die er goed uit zien en waar niets aan hoeft te gebeuren weet je de prijs. Hierna is het eenvoudig voor betreffend motor kijken welke onderdlen vervangen/gereviseerd dienen te worden makkelijk met de lijst van de sponsor. Dat bedrag trek je af van een het hoogste bod van een in zeer goede staat verkerende motor plus nog een extra bedrag omdat het altijd tegenvalt en dan heb je ongeveer de prijs wat de motor waard is. Het bedrag wat eruit komt is dan de reeele economische waarde en dit zal je ongetwijfeld tegenvallen. Het is voor kopers tegenwoordig dan ook veel beter om een motor over te nemen van een hobbyist die al reeds in (aantoonbare) goede staat is. Dit gezien de enorme bedragen die men kwijt is aan het opknappen van een dergelijke motor. Het bovenstaande gezien mijn ervaring van de afgelopen jaren waarin ik regelmatig kennissen heb geholpen bij dit soort klussen. Zonder uitzondering waren ze allemaal verbouwereerd (teleurgesteld) hoeveel de motor uiteindelijk had gekost. Veel succes bij de verkoop gewenst en vr. gr. René

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ronald', geïmporteerd van het oude forum:
    Hallo, ik heb hier nog ergens een bmw r75/5 staan bwj.1970,ziet er nog goed uit gedeeltelijk gerestoreed .Maar hij doet het niet meer! Weet iemand bij benadering wat deze motor nog waard is?
    Beste duc, Ik heb jaren met 75/5 gereden, hartstikke fijne fiets. Ik raad je aan hem toch aan het lopen te krijgen, dat zal verkoop zeker ten goede komen. Deed indertijd alle onderhoud zelf, is vrij eenvoudig te doen. De techniek is vrij basic en met een beetje handigheid moet dat lukken. Succes! Inmiddels R100RT uit 81! (ook fijn)

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Anton van Grunsven', geïmporteerd van het oude forum:
    Hallo, ik heb hier nog ergens een bmw r75/5 staan bwj.1970,ziet er nog goed uit gedeeltelijk gerestoreed .Maar hij doet het niet meer! Weet iemand bij benadering wat deze motor nog waard is?
    Wat is er aan de motor gesleuteld en door wie. Je weet nooit wat je tegenkomt aan reparaties, bv gebroken zuigerveren of een gebroken klepsteel. Door het langdurig stilstaan kunnen er mogelijk oliekanaaltjes verstopt zitten en meer van dat soort dingen. Mocht je er geen raad mee weten, voor een zacht prijsje wil ik de motor dan wel overnemen.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'duc200', geïmporteerd van het oude forum: Dat is nu net wat ik wil weten,wat is dat zacht prijsje?

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: Van de /5 types is de R75/5 een gewilde fiets, is al jaren zo. De prijs indicatie is al genoemd, kijk op diverse verkoopsites en je weet voor jezelf wat dit type ongeveer aan waarde heeft. Rij zelf sinds 1981 op genoemd type, momenteel omgebouwd naar een snelle caferacer, die van mij is voor geen goud te koop trouwens. Het is natuurlijk ook een kwestie van wat een gek er voor veel geven, afhankelijk van de staat.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'simon', geïmporteerd van het oude forum:
    Hallo, ik heb hier nog ergens een bmw r75/5 staan bwj.1970,ziet er nog goed uit gedeeltelijk gerestoreed .Maar hij doet het niet meer! Weet iemand bij benadering wat deze motor nog waard is?
    Hoi, ik heb zelf ook een 75/5. Door revisie van koppen e.d. kan de prijs inderdaad erg oplopen (loodvrij maken!, nieuwe uitlaten, schokdempers, tellerunit e.d.) . Reken je daarom niet rijk. Soms zijn de onderdelen los meer waard. Ik zoek nog wat extra onderdelen, dus als je hem kwijt wilt en je woont in de omgeving van Friesland dan heb ik wel interesse. Groeten en succes, Simon

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum: Tja inderdaad het duurde niet lang lang voordat de barbaren komen met het voorstel tot sloop omdat het meer geld oplevert. Ik denk dat het nu tijd wordt om deze discussie te stoppen en de motor aan te bieden op welke tweedehands site dan ook er zijn er zelfs een paar waar je dat GRATIS kunt doen. Of beter nog bied de hobbyist aan de motor in te kopen. René

  8. Egbert
    Als de motor voor onderdelen gaat lijkt het mij netjes om hem eerst aan te bieden aan de Hobbyist, de forum sponsor. Via hen zullen de onderdelen waarschijnlijk ook het snelste bij de meest behoeftigen terecht komen, beter dan bij iemand op de plank voor "als ooit". Groeten, Egbert

  9. duc200
    Hallo, ik heb hier nog ergens een bmw r75/5 staan bwj.1970,ziet er nog goed uit gedeeltelijk gerestoreed .Maar hij doet het niet meer! Weet iemand bij benadering wat deze motor nog waard is?
    Prijs: 1500€ is dit realistisch? Groetjes, Rudy

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rene', geïmporteerd van het oude forum: NEE

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: Zelfde mening toegedaan: Nee.......

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Herman', geïmporteerd van het oude forum:
    Hallo, ik heb hier nog ergens een bmw r75/5 staan bwj.1970,ziet er nog goed uit gedeeltelijk gerestoreed .Maar hij doet het niet meer! Weet iemand bij benadering wat deze motor nog waard is?
    Prijs: 1500€ is dit realistisch? Groetjes, Rudy
    De fiets ziet er niet helemaal origineel uit, maar lijkt mij zeker meer waard dan 1500 euro!! De 75/5 is een zeer gewilde fiets, en prijzen varieeren tussen 2500 en 5000 euro (hogere bedragen zijn zeker in concours staat zeker niet ontdenkbaar). Laat je geen oor aannaaien door aasgieren op dit forum, en het zou een zonde zijn om een fantastisch mooie machine als de R75/5 in onderdelen te verkopen!! Groeten, Herman

  13. r90s
    Nou Herman dan neem ik aan dat hij door jou wordt gekocht. Ik ben het echter zeker niet met je eens . Ik heb er ook moeite mee hoe er met de motor wordt geleurd als iemand hem dat waard had gevonden was hij al lang verkocht geweest. En afgezien van het bovenstaande vindt ik een technisch forum niet de plek om een motor te slijten.

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum: Nou Herman ik denk dat er de laatste jaren een boel informatie langs je heen is gegaan zonder dat je hebt opgelet, dan hebben we het nog niet eens over de laatste maanden. De ervaring leert dat dergelijke motoren vaak zijn gekregen of ergens worden gevonden bij een familielid of kennis. De opportunisten, niet gehinderd door enig gebrek aan kennis of ervaring betreffende de kosten en werkzaamheden denken dan gelijk een goudmijn in handen te hebben. De eerste uiterlijke indruk van de motor is rommelig (buddyseat / kleur / achter geen knipperlichten etc.) en de ervaring leert dat de kosten om op te knappen heel erg snel de pan uit rijzen. Want negen van de 10 keer gedaan moet worden zijn Buddyseat 350 euro / Nokkenasketting spanner etc. 50 e / koppelingsplaat 80 e / versn..bak revisie 350 e / schokdempers 300 e / spuiten 500 e / remmerij 150 e / banden 200 e/ cardan revisie meenemer vervangen 350 e / cilinderkop revisie loodvrij 260 e. Kijk maar in de lijst op deze site Als snel zit je dan toch op een 3000 euro. Dan nog de reden waarom hij het niet meer doet ?? Hierbij nog niet eens alle kleine zaken zoals kabels, rubbertjes, schakelaars, spaken, knipperlichten achter etc. etc. En kun je het zelf of moet je het laten doen ? Je ziet hoe snel het oploopt en dan hebben we het enkel en alleen maar over de motor veilig, betrouwbaar en netjes te maken en niet over concours staat. Want dan kun je helemaal je borst nat maken. Zoals eerder genoemd eventuele aantoonbaar uitgevoerde werkzaamheden kunnen van het lijstje worden afgehaald. Echter mijn ervaring is dat er al over een motorrevisie wordt gesproken als men een bon heeft dat de zuigerveren zijn vervangen. In de eerdere reacties zijn door mensen met kennis van zaken, die jij aasgieren noemt, keurige “to the point” antwoorden gegeven en dat maakt jou reactie dan ook erg kortzichtig en primitief. Je lijkt je wel een van de mensen die op advertentie sites op motoren van kennissen en familieleden bieden om de prijs op te drijven.

  15. duc200
    Even verduidelijken,Pinkers:nieuw Pinkerglas nieuw Aandrijvingsas : nieuw Schakelaars nieuw Wielassen nieuw Voorvorkveren nieuw Voorvorkrubbers:nieuw Remmen v-a nieuwe voering Spaken: inox Uitlaat was nieuw,ondertussen al last van roest Achterlicht glas nieuw Glas lamp voor nieuw Versnellingsbak: lagers vervangen Binnenwerk carburators :nieuw Zichtbare schroeven zijn inox Motor gereviseerd in 1998 enz... Onderdelen van de Hobbyist

  16. jeroen
    Wat is dan het probleem? Waarom loopt het dan niet. Is het mechanisch of ontbreken van de diverse verse sappen, onderdelen of gecorodeerde vitale punten. Zorg dat die motor aan de praat komt. Zonde om er zo mee te leuren. Bij mij zou die als 2e motor als deze van mij was, een vaste stek krijgen in mijn 2e huis in Frankrijk om daar lekker te toeren.

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum: Jeroen, ben het voor een groot deel met je verhaal eens, echter hoeft het niet allemaal nodig te zijn, maar zit er werk aan is het vaak een grote investering. Heb ook al wat opknap projectjes achter de rug, maar het eindbedrag is ALTIJD hoger dan verwacht. Zeker zolang hij niet draait is hij tussen de 1000-1400 waard, maar erger nog, ik denk zolang hij niet draait hij onverkoopbaar blijkt. Draaiend met links en rechts wat werk, rond de 1800-2000. mensen denken door div. taxaties vaak een goudklomp te bezitten, totdat men het wil verkopen, dan blijkt de realiteit pas en de prijs ver onder de zgn 'waarde' !! Grt, Peter v Oossanen

  18. voorbijganger
    Onlangs was ik ook kijken bij een R 75/5 waaraan voor 1800 Euro verspijkerd was. Zoals versnellingsbak en motor revisie in 2005 , nieuwe spaken in de wielen etc. Dat was gedaan dus niet door de persoon zelf, hij wilde er 2150 voor hebben. Dat was hij echter optisch gezien (voor mij) niet waard. OOk waren er van de teller de naalden afbroken dus je kon niet nauwkeurig zien hoe snel je reed en hoeveel toeren je maakte. Ook het zadel zag er niet emeer uit en moest vervangen worden en zo nog wat zaken waar al snel 1000 euro extra bij zou komen. Wat Herman betreft ik ken hem niet maar ik heb wel moeite met de manier waarop hij voorstelling van zaken geeft.

  19. jeroen
    Is die motor al in het ziekenhuis geweest? Ergo.......... Wat is de werkelijke rede dat het niet loopt. Als het heftig mechanisch is, dan moet de chirurg eraan te pas komen en chirurgen en de prothesen kosten geld. Als het iets simpels is wat ook goed zou kunnen, is het puntjes op de i zetten, poetsen en prutsen en misschien wil deze motor dan proestend en rokend gaan praten. Volharding is dus belangrijk en kost naast tijd niets. Ik kan van hieraf dus geen oordeel geven. Zorg dat de diagnose gesteld wordt van het niet lopen en besluit dan wat ermee te doen. Zoals je misschien merkt, ligt mijn roots in een ziekenhuis. Gooi geen kind met het badwater weg.

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Herman', geïmporteerd van het oude forum: Hoi duc, Als ik je één advies mag geven, laat de BMW rijklaar maken en bied deze te koop aan en ik weet bijna zeker dat deze 75/5 voor meer dan 2000 euro verkoopt. Meer wil ik er niet over zeggen, want ik kan het toch niet goed doen op dit forum. Ik denk dat ik één grote fout maak, dat ik als monteur aan dit forum deel neem. De doktoren, putjesscheppers enz. weten op dit forum alles beter!

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: De R75/5 is een blijvend gezocht type, prijs is inderdaad geheel afhankelijk van de staat, zowel optisch als technisch. Als ik de mijne te koop aan zou bieden(wat echter nooit zal gebeuren) dan krijg ik er ook het geld niet voor wat er inmiddels in gestopt is aan speciale onderdelen. Dit vindt ik echter ook niet belangrijk, pas de motor geheel naar mijn eigen optiek aan en dat mag wat kosten. En verder is de verbouwing nog lang niet klaar en is ook nooit klaar. Ga anders voor prijzen eens wat rondneuzen op Duitse verkoop sites, zie je ook wat ze er daar voor vragen(of ze het ook krijgen is punt 2 natuurlijk). Maar voor op en top gerestaureerde exemplaren worden ook top prijzen gevraagd, is het geheel in een mindere of niet originele staat dan zal de prijs daar ook naar zijn. Een paar dingen die me opvallen aan deze motor is het sportzadel, zijkapjes bij de accu die er niet horen bij dit type en het voorspatbord is anders, maar of dit nu bepalend is????

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: Zie hier, een dure: http://markt.motorradonline.de/gebrauchtes-motorrad-286760-BMW_R75_5

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum: Rudy, klopt, op de duitse ebay zijn de prijzen hoger voor de bmw boxers. viel me ook al eens op. grt, peter v oossanen