Voor het nieuwe forum, klik   hier
Mic64
Heb gisteren een stabilisator boven het spatbord vh voorwiel gemomteerd. Had de hoop dat de motor daardoor stabieler zou aanvoelen. Merk nu echter dat hij wat minder soepel stuurt en het lijkt alsof de achterkant de neiging heeft wat te gaan zwabberen. Heeft iemand hiermee ervaring en wellicht een oplossing voor dit probleem? Michel

10 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter V', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Mic, Wat bedoel je precies met "stabieler aanvoelen"? Wat was het probleem voordat je de stabilisator monteerde? En over welk bouwjaar hebben we het? Groet, Peter

  2. Mic64
    Hoi Peter, De motor is van 1980. Was in Rilland geweest bij De Knalpot waar de monteur enthousiasat vertelde over de op zijn BMW RS gemonteerde stabilisator. Tot dan toe reed die van mij OK maar had het idee dat een stabilisator hem stabieler zou maken,... met name mbt bochtenwerk. Gisteren dus dat ding gemonteerd maar merk dat ik wel erg moet wennen en heb dus het gevoel dat de achterkant vd de motor meer de neiging heeft te gaan zwabberen. Wellicht is dit een gewenningsproces. Heb jij ervaring met het rijden met een stabilisator? Mic

  3. jevedewe
    Hoi Michel, Kan het niet zo zijn dat je - nu de voorkant strakker stuurt - je de zwabberende achterkant meer gaat opmerken? Een andere verklaring heb ik niet. Groet, Hans

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter V', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Mic, Heb zelf een RT van '80, echter geen ervaring met een stabilisator. Ik vind de motor stabiel in de bochten, maar als "typische RT rijder"leg ik hem nou niet bepaald plat. Het is natuurlijk ook maar wat je gewend bent van andere merken/types en wat voor rijstijl je hebt. En de SAE-waarde van je voorvorkolie, het type veren en bandensoort ( en vooral ook bandenspanning) hebben allemaal invloed. Misschien kun je je monteur eens vragen wat voor hem het verschil is tussen met- en zonder stabilisator? Groet, Peter

  5. Mic64
    Beste Peter en Hans, Hans, ik denk dat jouw mening de juiste is. Ben net van Breda naar Eindhoven gereden en retour en begin langzaam te wennen aan het wat vaster sturen vd Beemer. Natuurlijk is het ook zo dat een stabilisator het rechtdoorrijden ten goede komt en het sturen ietswat meer energie vergt. Verder geen klachten. En als de voorkant vd BMW dan wat stijver aanvoelt, dan automatisch voelt de achterkant wat minder stabiel aan. Heb de BMW ook nog maar net 2 maanden dus moet nog een beetje aan de motor wennen. Dank voor jullie opmerkingen! Groet, Mic

  6. frits
    hallo, mijn 100rs van ,79 heeft een draaiknop,stand 0,1 of 2 dit is toch een soort stabilisator of begrijp ik het verhaal niet.Ik merk trouwens weinig verschil.Of moet dit instellen bij 195km per uur? Gr, Frits

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Frits, draaiknop is een stuurdemper of ook wel frictiedemper. Daarmee draai je stuur wat strover of soepeler in het balhoofd. Dit kan een zwabberend stuur bij veel wind en/of hoge snelheid tegen gaan. Een stabilisator is een beugel ter hoogte van het spatbord die de vorkpoten klemt en daarmee de voorvork stijver maakt. Deze stabilisatoren zijn in verschillende uitvoeringen door BMW gemaakt. Over het algemeen zijn de beugels na 1984 de beste, dus die op de motoren met achter enkelzijdige ophanging. Je kunt een oudere motorfiets verbeteren door een andere beugel te plaatsen.

  8. Egbert
    De stabilisator geeft een tweede horizontale verstijving tussen de bewegende vorkpoten. De eerste is de as die is vastgezet en ingeklemd onderin de bewgende bussen. Als je de stabilisator goed (= spanningsvrij) monteert zal de voorkant wat strakker worden. Bij mijn zijspan merk ik geen nadelige gevolgen van de toegevoegde stabilisator, om voor de hand liggende redenen. en wel een voordeel, het onvermijdelijk wel eens wat wringende sturen richt geen schade aan in de voorvork omdat de stabilisator dit voorkomt. Groeten, Egbert

  9. marien
    Heb gisteren een stabilisator boven het spatbord vh voorwiel gemomteerd. Had de hoop dat de motor daardoor stabieler zou aanvoelen. Merk nu echter dat hij wat minder soepel stuurt en het lijkt alsof de achterkant de neiging heeft wat te gaan zwabberen. Heeft iemand hiermee ervaring en wellicht een oplossing voor dit probleem? Michel
    ho, michel .heb je wel eens aan de achter kant gedacht,ik bedoel je schokdemper deze kan ook op zijn. je b.m.w = 28 jaar oud ,mag aan nemen veel km gelopen!!! veel mensen denken er niet aan om ze te laten testen,C.Q te laten vervangen na zo veel jaren. monteer maar eens een paar nieuwe schokdempers. en laat het ons(het forum)maar weten hoe je b.m.w stuurt.(zijn meestal op na zo veel jaren. als je info wil hebben over merken schokdempers stuur je mail maar ff. naar me. gr. marien.