Voor het nieuwe forum, klik   hier
jvsoelen
Alle; Hopend op een antwoord, het probleem is: Zodra ik mijn BMW R1100RS uit 1996 in z'n één zet en ik wil weg rijden, door de koppeling voorzichtig los te laten, hoor ik een schavend geluid ( net of mijn middenstandaard over het asvalt schaafd/schuurd ), maar alles staat goed omhoog, dus dat is het niet ?. Als ik nu een paar km. gereden heeft,en ik herhaal het bovenstaande hoor ik niets ?. WAT KAN dit zijn ?. Help mij hiermee, wat het zou kunnen zijn. Mvgr. J.v.Soelen

13 reacties

  1. Egbert
    Klinkt in ieder geval naar iets dat met koude motor (onderdelen) te maken heeft. Mogelijk kleven de remblokken een beetje. Als je rijdt slijpt er een microscopisch dun laagje af en ze lopen vrij. Kan je testen door de motor op de middenbok te zetten (voor je 's-morgens gaat rijden) en even aan het voorwiel te draaien. Hoor je het, dan weet je het. Hoor je het niet: nog een keer sneller draaien. Hoor je niets dan zit het ergens anders. Realiseer je dat er hier en daar wat speling in het systeem zit wanner het koud is, zodat alles ook nog goed werkt wanneer het warm is geworden. Succes, Egbert

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul ', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Ik neem aan dat er ABS op je fiets zit? Dan is dit normaal, dat is het laatste deel van de zelftest. Bij contact aan en na de start knipperen de beide lampjes en net bij het wegrijden hoor je de ABS even opleven, een klikklakschraap geluid, dan gaan ook de lampen uit. Deze test komt ook bij willekeur voor als je bv. bij een verkeerslicht wegrijd. Groeten, Paul.

  3. jvsoelen
    Egbert en Paul; Ik sluit jullie idee wat de reden kan zijn NIET uit, maar het is meer wat ik waarneem achter, - (in) ? het blok ?. Wat ik ook zo raar vindt is, dit doet hij zodra hij koud is, daarna hoor ik niets meer! ?. Mvgr. Jan

  4. Egbert
    Jan, ik besef ineens dat je achter waarschijnlijk ook een schijf hebt. Kna dus nog steeds het verhaal zijn. En als jij denkt dat je het uit de wisselbak hoort komen dan gaat dit idee niet op. Met de oilheads heb ik zelf geen ervaring, dus daar kan ik alleen maar abstract op reageren. Kan het zijn dat de koppeling wat sleets is (na 11 jaar) en bij koude motor misschien ergens een fractie te ruim is of juist te strak waardoor er iets "slijpt"? Zoals gezegd, algemene gedachten omdat ik met de soort motor niet echt vertrouwd ben. Hopelijk komt er iemand die ervaring heeft. Succes, Egbert

  5. Peter
    Alle; Hopend op een antwoord, het probleem is: Zodra ik mijn BMW R1100RS uit 1996 in z'n één zet en ik wil weg rijden, door de koppeling voorzichtig los te laten, hoor ik een schavend geluid ( net of mijn middenstandaard over het asvalt schaafd/schuurd ), maar alles staat goed omhoog, dus dat is het niet ?. Als ik nu een paar km. gereden heeft,en ik herhaal het bovenstaande hoor ik niets ?. WAT KAN dit zijn ?. Help mij hiermee, wat het zou kunnen zijn. Mvgr. J.v.Soelen
    Beste Jan, ik ga met het idee van Paul mee. Wat je hoort is de ABS zelftest. Ik rij inmiddels een jaar of 4 R1100RT en vroeg me in het prille begin ook af wat dat nou weer voor een geluid was. Bleek achteraf zelfs in de officiele BMW handleiding te staan dat de ABS zelfdiagnose na het starten en wegrijden een "duidelijk hoorbare systeem- en aanstuurtest van alle functies" uitvoert. Maar als je het echt niet vertrouwt laat er dan een deskundige even naar kijken. Als het de zelftest is dan is ie zo klaar met zijn oordeel en heb jij een gerust gevoel.

  6. theoLT
    hoi, ik hoor precies hetzelfde! ik rijd op een r850r met abs. net of de standaard nog over het asfalt sleept. gelukkig is het dus niet iets om je zorgen om te moeten maken. groet, theo.

  7. jvsoelen
    Egbert/Paul; Ik hoopte dat het dit antwoord niet is: Kan het zijn dat de koppeling wat sleets is (na 11 jaar) en bij koude motor misschien ergens een fractie te ruim is of juist te strak waardoor er iets "slijpt"? Zoals gezegd, algemene gedachten , maar dat het echt de ABS zelftest is. Maar bedankt alle twee voor de uitleg, ik neem zo spoedig contact op met een BMW-dealer, en al daar wachten tot hij (koud/afgekoeld ?) is. En zal hem is mee laten luisteren. Maar hopelijk het zelfde antwoord als jullie gaven " De zelf test ABS", maar raar joh dat dat z'n schavend/schurend geluid maakt ?, je zou denken die zelftest is een electronisch gebeuren en dat zijn alleen maar pulsjes tellen. Mvgr. J.v.Soelen

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul ', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Het ABS moduul is een elektronisch/mechanisch ding. Wat je hoort bij het wegrijden is een electromotor en een paar magneetschakelaars, een puur mechanisch verhaal. Maar dit hoor je na elke start, warm of koud maakt niks uit Als jij het hoort bij koude motor en niet als hij warm is, moet er iets anders geluid maken, kan gerust de koppeling zijn. Groeten, Paul.

  9. theoLT
    j.v.soelen, kijk eens hier: http://www.bmwgsclub.nl/Techniek/abs.html daar staat een goede verklaring van wat je zou kunen horen. mvg, theo

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rob hogenboom', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Ik ben zelf eigenaar van een r 1100 rs uit 1993 en verbaasde me iedere keer weer over het schrapende geluid bij het wegrijden na het starten. Zelf dacht ik ook aan de standaard die over het asfalt schraapte. Navraag bij de dealer leerde mij dat dit geluid volkomen normaal is en inderdaad met de abs te maken heeft. Dit geluid is ook te horen als ik na een korte stop de motor weer start en weg rijd. Niets om je zorgen over te maken. Groetjes Rob Hogenboom

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'geluk', geïmporteerd van het oude forum: ik denk dat je het moet zoeken in je drukgroep,je heb waarschijnlijk ook problemen met terug schakelen

  12. jvsoelen
    Hoi Ik ben zelf eigenaar van een r 1100 rs uit 1993 en verbaasde me iedere keer weer over het schrapende geluid bij het wegrijden na het starten. Zelf dacht ik ook aan de standaard die over het asfalt schraapte. Navraag bij de dealer leerde mij dat dit geluid volkomen normaal is en inderdaad met de abs te maken heeft. Dit geluid is ook te horen als ik na een korte stop de motor weer start en weg rijd. Niets om je zorgen over te maken. Groetjes Rob Hogenboom
    Rob; Dank voor je antwoord, als jij dat nagevraagd heeft bij een dealer en jij het schavende/schrapend geluid herkent heb ik er vrede mee. Dank Jan