Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'frenk', geïmporteerd van het oude forum: best bmw motorvrienden, ik heb in mijn r60/6 een r90/6 blok met 1000cc cilinders geplaatst een hele opkikker qua vermogen nu is alleen de vraag ik heb echter aan de overbrenging niets gedaan, nu heb ik mij vandaag laten vertellen door iemand die zei dat je blok daardoor overbelast word en erg heet word bij lange afstanden. ik ben nu een beetje ongerust geworden ik heb gewoon een standaard 37/11 overbrenging met een 5 bak ervoor. hoe denken jullie erover of wie heeft ervaringen groetjes frenk

11 reacties

  1. Egbert
    Wat bedoelt "iemand" met "overbelast"? Blok of bak? De meeste luchthoofden hebben dezelfde wisselbak, qua verhoudingen. Zeker als ze uit dezelfde periode stammen (/5, /6, /7). Er zit alleen verschil in de eindoverbrenging, de haakse overbrenging in het achterwiel, die vaak abusievelijk de cardan wordt genoemd. Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat het blok met groter vermogen door een te lage overbrenging te licht wordt belast. Of het daar direct last van gaat krijgen weet ik niet, wellicht iets te weinig koeling door te lage snelheid bij bepaalde warmte ontwikkeling? Een te zwaar blok (qua vermogen) zal bij een te lichte belasting nooit overbelast kunnen raken, volgens mij, wel onderbelast (zie boven). Ik zou van de "iemand" wel willen weten wat hij/zij bedoelt met overbelast. Een wat hogere overbrenging (meer snelheid bij gelijk toerental) is wel de overweging en het onderzoek waard, volgens mij. Groeten, Egbert

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'tristan', geïmporteerd van het oude forum: hoi egbert, de man had het voornamelijk over een blok wat erg warm zou draaien door een wat kortere overbrenging nou ja misschien wou hij ons die cardan gewoon aansmeren want het was op een beurs . en ja ik denk dat de motor beter gekoeld zou worden als voor heen qua snelheid want dat moet paps(frenk) natuurlijk even laten weten dat hij 400 cc meer heeft dan ik op mijn originele r60/5 haha

  3. voorbijganger
    Hoi Frenk en tristan of zijn jullie dezelfde? mogelijk kan ik jullie qua onderzoek wat meer inzicht bieden. je kunt mailen naar telton2knid.nl zet voor de 2 ff een @

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'tristan', geïmporteerd van het oude forum: frenk @ tristan is vader en zoon

  5. Egbert
    Tristan, zoals ik al suggereerde is een wat warmer blok het enige dat ik me kan voorstellen. En dan komt dan hierdoor: als het blok in verhouding teveel toeren draait bij een bepaalde snelheid kan de verbrandingswarmte iets minder goed worden afgegeven aan de omgeving, omdat er (meer toeren) minder tijd voor is. Dus een wat langere overbrenging (dus hogere achterwielsnelheid bij hetzelfde motortoerental) is een serieuze optie. Een overbrenging van een R90 of van een R80 zou dan een bruikbare optie zijn. Een R80 geeft een leuk gemiddelde, met iets meer acceleratie dan een R90, een R90 zou theoretisch de optimale keus zijn. En er zijn nog wat varianten van beklede r80 enzo, een beetje studie in de handboeken moet wel bruikbare inzichten opleveren. Groeten, Egbert

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Het blok zal in toeren niks hoger lopen, wel door het hogere vermogen en de korte overbrenging veel makkelijker overtoeren. Als een R60 in de 5e gang 100 km/u loopt bij 5000 toeren, zal het 1000cc blok dat ook doen, dat maakt voor die motor niks uit, alleen als je nu volgas geeft, vliegt die motor in toeren omhoog en loop je kans op schade door overtoeren. Beter zoek je een eindoverbrenging die bij een R90 hoort, 32/10, 33/11 of 32/11 Nadelen zijn dan wel dat de km-teller niet meer klopt en wil je zoveel extra vermogen met die trommelremmetjes? Groeten, Paul.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'tristan', geïmporteerd van het oude forum: ok er moet meer snelheid gemaakt worden bij een omwenteling van de cardan, dus hij moet dus gewoon lager gegeard worden. 32/11 =2,90 =r90s 34/11 =3.09 =r90/6 37/11=3,36 =r60/6 32/10=3,20 =r75/5 (sport) het betreft om een oud duitspolitiemodel die hadden standaard schijfremmen gemonteerd voor.

  8. ChrisBMW
    Mijn R90/6 heeft een ander cardan gekregen en dit is een 32/10. Klopt het dat dit eigenlijk 34/11 zou moeten zijn? Zo ja, wat ga ik er nu van merken? Maakt de motor nu bij een bepaalde snelheid nu meer toeren?

  9. jaap43
    32 : 10 = 3,2; 34 : 11 = 3,1. Dat is 3 % hoger/lager, dus verwaarloosbaar. Wel zal je snelheidsmeter deze afwijking ook krijgen.

  10. Ton
    Hoi Chris, Klopt, je motor maakt meer toeren bij dezelfde snelheid. Zoals Jaap al schrijft is het verschil tussen 32:10 en 34:11 niet zo groot. Het hangt van je gebruik van de motor af of je er last of gemak van hebt. Als je grote afstanden rijdt, dan wordt het hogere toerental op den duur vervelend. Als je veel binnenwegen rijdt, is het wat hogere koppel aan het achterwiel bij de kortere overnrenging van de 32:10 wel prettig. Een 90/6 heeft voldoende koppel om met een langere overbrenging te rijden, een 33:11 kan ie ook wel aan denk ik. Komt in ieder geval ten goede aan het toerkarakter van deze motor. Groeten, Ton