Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: In dit forum heb ik een link gevonden naar een instructie over een ABS modificatie (http://www.bmwgsclub.nl/schematics/ABS_modificatie.pdf). Hiermee is het in storing vallen van de ABS bij het starten van de motor te verhelpen. Heeft iemand deze modificatie op een R1100RT uitgevoerd? Als ik de instructie volg dan blijkt dat een RT uit 1996 wat anders in elkaar steekt dan een GS. Ik kom in de draden knooppunt bijvoorbeeld niet een set van 9 groene draden tegen zoals in de instructie staat. Of heeft iemand een ander alternatief om van die storing af te komen.

32 reacties

  1. Ludi
    Hoi, Ik heb op mijn R1100RT uit 1998 een ander systeem toegepast. Ik heb een extra relais geplaatst wat de ABS spanningscheck tijdens het starten overbrugd. Het schema staat ergens op dit forum. ( anders wil ik het er nog wel eens opzetten). Werkt verder goed. Gr Ludi

  2. Ludi
    Typ maar eens "oplossing storing ABS" in de zoek functie. Gr Ludi

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Die ABS-mo op het GS-forum werkt perfect op elke R11xx. Bij de R1100RT vind je het groene bundeltje draden in het knooppuntje net voor/naast de lucht inlaat, half verborgen achter het kastje waar de radio in zou zitten. Daar zitten 2 loze eindjes, de voorste moet je hebben. De stekker van de stuurschakelaar waar je de nieuwe voeding vandaan haalt zit daar net boven, achter het luchtkanaal dat vanaf de oliekoeler naar achter loopt. Groeten, Paul.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
    Hoi. Die ABS-mo op het GS-forum werkt perfect op elke R11xx. Bij de R1100RT vind je het groene bundeltje draden in het knooppuntje net voor/naast de lucht inlaat, half verborgen achter het kastje waar de radio in zou zitten. Daar zitten 2 loze eindjes, de voorste moet je hebben. De stekker van de stuurschakelaar waar je de nieuwe voeding vandaan haalt zit daar net boven, achter het luchtkanaal dat vanaf de oliekoeler naar achter loopt. Groeten, Paul.
    Hallo Paul. Bedankt voor je bericht. Ik ben gelijk gaan kijken wat je precies bedoeld. Op de foto heb ik een pijl geplakt wijzende naar een knooppunt. Is dat de bundel die je bedoelt? Aan de linkerzijde boven de oliekoeler zit een stekkerblok met een 4-tal stekkers. Een ervan, een zwarte, lijkt me die voor de stuurschakelaar te zijn. Deze stekkers zitten echter niet net achter het luchtkanaal (inlaatkanaal voor de motor bedoel je denk ik en niet die via de oliekoeler naar de kuip leiden. Heb ik dan de goede stekker? Als je wilt kan ik je een afbeelding sturen. Groet, Peter

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Johan', geïmporteerd van het oude forum: Het in storing gaan van mijn abs op mijn R1100Rt was verholpen door een zeer goede accu te plaatsen, bij voorkeur GEEN gelaccu. Probleem al een jaar weg..... groet Johan

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Inderdaad, dat bundeltje moet je hebben. De stekker zit ook daar waar jij hem vind, linksboven, uit de stuurschakelaar komt een draadboom met 2 stekkers, een witte van de ruitverstelling en een zwarte, die moet je hebben. Oja, en jij speelt vals, ik moest erbij zien te komen met alleen het linker zijpaneel en het kastje verwijderd, dan moet dat oliekoeler luchtkanaal eruit, jij plukt gewoon de hele brommert kaal. Groeten, Paul.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Bedankt Paul, komend weekend zet ik de operatie voort. Eens kijken hoe ver ik dan kom. Als het gelukt is en het werkt dan slaak ik hier wel even een kreet van verlichting. Bovendien vals spelen? Wat let jou om je motert ook kaal te plukken. Is zo gebeurt en bespaart een hoop tijd door niet meer door kleine gaatjes te hoeven frunikken. Ook bedankt Ludi, maar ik probeer eerst de andere oplossing. Vind ik esthetisch wat mooier. Een nog prima accu vervangen omdat de ABS op een raar moment de spanning wil controleren vind ik geen goed idee. Het probleem is wereldwijd bekend en Varta spint er maar garen bij. Groetjes Peter

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Dat gaat goedkomen. Als geestelijk vader van dit mo heb ik in de loop der jaren al heel wat ombouwen gedaan, maar om onduidelijke redenen maar een enkele RT en om deze ook weer helemaal te plukken vond ik teveel werk. Ik ben het gewend (als vliegtuigmonteur) om door kleine gaatjes te frunniken, als ik er met 1 hand en een stuk gereedschap bij kan, is me dat goed genoeg. Groeten, Paul.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
    Hoi. Dat gaat goedkomen. Als geestelijk vader van dit mo heb ik in de loop der jaren al heel wat ombouwen gedaan, maar om onduidelijke redenen maar een enkele RT en om deze ook weer helemaal te plukken vond ik teveel werk. Ik ben het gewend (als vliegtuigmonteur) om door kleine gaatjes te frunniken, als ik er met 1 hand en een stuk gereedschap bij kan, is me dat goed genoeg. Groeten, Paul.
    Oké, het is gelukt. De 'by-pass' werkt perfect. Bedankt Paul voor de aanwijzingen. Het kostte me in totaal nog geen vier euro (voor een rolletje isolatietape) en een aantal uren werk.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb de modificatie bijna drie jaar geleden uitgevoerd, dankzij het genoemde artikel. Het werkt perfect. Ik kwam alleen vier groene dradentegen diemet het abs te maken leken te hebben (van de 9) waarvan 3 vanuit het relais (inj plaats van 2). Een teveel dus. Ik heb dankzij het geniale brein achter deze modificatie gehoord welke drie ik moest hebben. Weet alleen nu niet meer wat het antwoord was, dus welke groene draad er niet bij hoorde. Hoe dan ook. Nu al bijna drie jaar lang geen abs-problemen meer. groet Gerard

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum: Peter, Kun jij even mailen hoe jij het hebt gedaan. (boongj@zonnet.nl) Er is nu een R1100RT formum, waar meer mensen de modificatie zouden willen doen. Zoals ik schreef is het bij mij al bijna drie jaar gelden. Heb jij ook het probleem gehad van de 4 groene draden zoals ik schreef? Of weet Paul dit nog. In het verleden heeft Paul mij via het forum daar ook bij geholpen. Nog bedankt Paul. Heeft veel ergernissen gescheeld de afgelopen jaren. nieuw RT forum:http://r1100rt.123forum.nl/phpBB2/abs-problemen-t10.html bedankt Gerard

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Gerard, ik vond ook drie groene draden die met het abs relais in verbinding staan. Van deze drie heb ik er 1 geelimineerd door de weerstand te meten. Twee draden hadden 0 ohm weerstand (staan dus rechtstreeks in verbinding met het relais). Dit zijn de polen 1 en 3 van het relais. De derde draad mat een weerstand van (ik meen) 16 ohm en staat in verbinding met pool 4 van het relais. Dit is een draad die te maken heeft met de abs waarschuwingslampjes op het dashboard. (compleetheidshalve: de draad vanuit pool 2 van het relais gaat naar de abs connector, maar doet verder niet ter zake). Peter

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Op je wenken bediend, Gerard. Als je wil kan ik het stuk betreffende de modificatie wel herschrijven naar een 1100RT. Kan het vervolgens op het forum gezet worden. Ik heb een paar foto's gemaakt die de zaak wel kunnen verduidelijken. Peter

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Peter, Dat zou fantastisch zijn. Hoe zat dat bij jou met die vier groene draden, blijft me boeien. Misschien de PDF hersschrijven? Ben je al lid van het nieuwe forum groet Gerard

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum: Sorry Peter, je had het al opgeschreven. Ik weet het nu ook weer. groet Gerard

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul ', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Dat klopt, 2 draden gaan direct vanaf het knooppunt naar het relais en meten 0 Ohm, de 3e gaat via de lampjes en ABS computer, geloof ik, die meet een weerstand. En zo vind je er nog 1 of 2. Die met 0 weerstand moet je hebben, dat zijn 1 en 3 onder het relais Groeten, Paul.

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Peter, Ik heb je antwoord al even geciteerd op het rt forum. Lukt het om een niew pdf document "abs" te maken? http://r1100rt.123forum.nl/abs-problemen-t10.html groet Gerard

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
    Hoi Peter, Ik heb je antwoord al even geciteerd op het rt forum. Lukt het om een niew pdf document "abs" te maken? http://r1100rt.123forum.nl/abs-problemen-t10.html groet Gerard
    Inmiddels heb ik het pdf document gemaakt. Het is te downloaden op bovenstaand webadres van het r1100rt forum. Of het is te krijgen door een reaktie te plaatsen op dit bericht. Nooit meer nodeloos nieuwe accu's kopen!! Peter

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
    Hoi Peter, Ik heb je antwoord al even geciteerd op het rt forum. Lukt het om een niew pdf document "abs" te maken? http://r1100rt.123forum.nl/abs-problemen-t10.html groet Gerard
    Inmiddels heb ik het pdf document gemaakt. Het is te downloaden op bovenstaand webadres van het r1100rt forum. Of het is te krijgen door een reaktie te plaatsen op dit bericht. Nooit meer nodeloos nieuwe accu's kopen!! Peter
    Euhh.. foutje. De juiste link naar het document is: http://r1100rt.web-log.nl/r1100rt/2007/12/blogspot_r1100r.html Succes, Peter

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rene', geïmporteerd van het oude forum: Wie weet hoe het bij een R 850 Rt moet het document ABS modificatie laat 9 groenen draden zien maar die zitten er niet bij een r 850 rt

  21. Peter
    Waar ben je exact aan het kijken en hoeveel groene draden heb je dan wel?

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Rene, Ik heb net even in het handboek gekeken. De 850rt heeft dezelfde kabelboom als de 1100rt. Hij moet op dezelfde plaats zitten. Peter heeft de handleiding van de GS aangepast voor de RT. Hij is hier te downloaden: http://r1100rt.web-log.nl/. Dan moet het lukken. succes Gerard

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rene', geïmporteerd van het oude forum: Ja dat dacht ik ook maar ik heb de kabelboom losgehaald maar ze zitten er merkwaardig genoeg niet

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Rene, Heb je een fotootje waar je mee bezig bent? Gerardus

  25. Peter
    Niet aanwezig? De kabelboom loopt aan de linkerzijde van het frame. Er zitten twee dikke afgeisoleerde kabelstompen. Hiervan moet je de voorste hebben. Die zit ongeveer ter hoogte van de voorzijde van de luchthapper naar het luchtfilter. Inderdaad, een foto maakt het wat duidelijker waar je aan het kijken bent.

  26. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rene', geïmporteerd van het oude forum: Oef foto, geen moment aan gedacht natuurlijk, maar krijg de indruk dat ik een verkeerd stompje heb losgemaakt. ik zag net het plaatje van 16-03. Het stompje wat ik heb losgemaakt zat meer naar het luchtfilter. Ga weer een keer op zoek. In ieder geval bedankt voor jullie support

  27. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum: De knoop die jij los gemaakt hebt, heb ik twee jaar gelden ook eerste los gehad. Ligt voor de hand om die al eerste te pakken. Zoals Peter al zei, helemaal vooraan bij de luchtinlaat. succes Gerard

  28. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum: Vraag aan Paul, (Ik hoop dat je dit leest) Op het r1100rt forum is een rt-rijder naar de dealer geweets over de abs-modificatie. Hij kreeg dit antwoord: ""Onze chefwerkplaats heeft het verhaal bekeken en het lijkt een mooie oplossing , maar ! Deze aansluiting die de drempelspanning registreerd die is ervoor gemaakt dat als de accu slecht wordt en er wordt gebruikt gemaakt van de ABS pomp, de spanning dusdanig kan zakken dat er op het moment dat je het echt nodig hebt de abs NIET werkt. Dus ons advies is deze aanpassingen niet te doen." Hoe denk jij hierover. groet Gerard

  29. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Die chef heeft het niet helemaal begrepen, volgens mij. De modificatie komt alleen tijdens het starten in actie als de accuspanning inzakt door de startermotor. Als de motor loopt is het ABS weer volledig bij de les en zal ook gewoon alle fouten registreren, dus ook een laag spannings fout. Dat heeft dan niks met de mod te maken maar een rotte accu of generator. Groeten, Paul.

  30. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Paul, bedankt voor je snelle reactie. Ik zal je antwoord op het forum van de RT-rijders plaatsen. groet Gerard

  31. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
    Hoi, Ik heb op mijn R1100RT uit 1998 een ander systeem toegepast. Ik heb een extra relais geplaatst wat de ABS spanningscheck tijdens het starten overbrugd. Het schema staat ergens op dit forum. ( anders wil ik het er nog wel eens opzetten). Werkt verder goed. Gr Ludi
    Hallo, ik lees over de ABS modificatie dat u dit via een relais heeft opgelost. Kunt u mij zeggen hoe ik dit doen moet? Is er een elektrisch schema bij? Alvast bedankt voor uw hulp.