Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Welk vet moet op de vertanding van de meenemer? In de winkel staat bij liqui moly kopervet ook de meenemer genoemd, maar op het forum lees ik dat je juist geen kopervet moet gebruiken! Kopervet is natuurlijk bestand tegen hoge temperaturen, maar het gaat hier vooral om grote krachten waaronder gesmeerd moet worden.

7 reacties

  1. Frans-Diekema
    Staburags NBU 30 PTM bij onze sponsor of Molykote BR 2 plus(is goedkoper en vrijwel evengoed)

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Kopervet is meer bedoeld als middel tegen het vastroesten en als er hoge temperaturen plaatsvinden. Niet zozeer als smeermiddel voor continu draaiende delen. Kopervet is ook flink dikker dan andere vetten. Als het kopervet verbrand dan blijft er koper over en kan je nog dingen loshalen.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'joost', geïmporteerd van het oude forum: Vooral geen koperpasta gebruiken. Daar heb ik de meenemer van mijn Goldwing destijds waarschijnlijk mee vernield. De vertanding was nagenoeg weg. Ik heb nu Staburags gebruikt voor mijn K75. Dat kleeft enorm. Meer dan Molykote, zo op het gevoel. Succes.

  4. bert
    Vooral geen koperpasta gebruiken. Daar heb ik de meenemer van mijn Goldwing destijds waarschijnlijk mee vernield. De vertanding was nagenoeg weg. Ik heb nu Staburags gebruikt voor mijn K75. Dat kleeft enorm. Meer dan Molykote, zo op het gevoel. Succes.
    Waar haal je die Staburags? Is dat ook bij de Hobbyist te koop?

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Er is wel een verschil in constructie tussen een K75 en een twee-kleps boxer. Bij een K75 moeten vooral de spiebanen van de cardan as gesmeerd worden. Deze lijken sterk op de spie banen van de ingaande as van de versnellingsbak. Dit is dus een continu glijdende vertanding. De meenemer vertanding cardan/achterwiel bij de oude boxer is géén continu glijdende vertanding. De tanden blijven op hun plek ten opzichte van elkaar. Het is de speling tussen de vertanding van de meenemer en het achterwiel die smering noodzakelijk maakt (wisselende kracht op de contact vlakken door gas geven, remmen enz). Maar het blijft een wezenlijk anders functionerende vertanding. Ik heb destijds een beetje staburags in een boterhamzakje 'gekocht' bij de Knalpot om de spiebanen van mijn K75 te smeren. Staat trouwens heel mooi beschreven op de site van Bert Meyerink. In het BMW WPH staat alleen de opmerking "gebruik een dik vet op de meenemer". Ik heb er nu langdurig en bij hoge druk smerend lagervet op gedaan. Dat gebruik ik op mijn werk voor het smeren van geleidingen van CNC machines. Moet ook smeren onder enorme druk.

  6. ronald
    Er is wel een verschil in constructie tussen een K75 en een twee-kleps boxer. Bij een K75 moeten vooral de spiebanen van de cardan as gesmeerd worden. Deze lijken sterk op de spie banen van de ingaande as van de versnellingsbak. Dit is dus een continu glijdende vertanding. De meenemer vertanding cardan/achterwiel bij de oude boxer is géén continu glijdende vertanding. De tanden blijven op hun plek ten opzichte van elkaar. Het is de speling tussen de vertanding van de meenemer en het achterwiel die smering noodzakelijk maakt (wisselende kracht op de contact vlakken door gas geven, remmen enz). Maar het blijft een wezenlijk anders functionerende vertanding. Ik heb destijds een beetje staburags in een boterhamzakje 'gekocht' bij de Knalpot om de spiebanen van mijn K75 te smeren. Staat trouwens heel mooi beschreven op de site van Bert Meyerink. In het BMW WPH staat alleen de opmerking "gebruik een dik vet op de meenemer". Ik heb er nu langdurig en bij hoge druk smerend lagervet op gedaan. Dat gebruik ik op mijn werk voor het smeren van geleidingen van CNC machines. Moet ook smeren onder enorme druk.
    is kettingvet in spuitbus ook te gebruiken,want als je het spuit is het lekker dun,en een paar minuten later is het een taaie massa geworden die zeer goed hecht. dus mooi op zijn plaats blijft