Voor het nieuwe forum, klik   hier
marien
wil xenon verlichting op een (bmw) bj 1984.( R 80 ST ) monteren. wie heeft er ervaring mee. m.b.t in bouwen - ruimte -levensduur-(motor-fiets trilt meer dan een auto.!!) en voor achter led verlichting. plus punten zijn meer licht - en minder stroom verbruik.( minder belasting voor dynamo.maar zijn er ook min punten!!!!!!!! gr.marien.

38 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'wouter', geïmporteerd van het oude forum: Ik weet niet of dit onder de categorie minpunt valt maar persoonlijk vind ik xenon niet passen bij zo'n oude motorfiets... Het is natuurlijk een kwestie van smaak en ja natuurlijk is het lichtbeeld beter maar ik vind het dus gewoon niet staan. ( in de auto heb ik het wel ingebouwd en ben er heel erg content mee!!!! )

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'katee', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb ook gedacht over xenon. Maar voor mij waren de nadelen: 1: meer licht betekent ook dat je ogen zich zullen aanpassen (kleinere pupil), waardoor je minder zult zien van wat er niet in verlichte deel valt, waardoor je juist MINDER ziet van wat er voor je gebeurt. 2: langere (=verder schijnende) lichtbundel is wettelijk niet toegestaan en zal worden gecorrigeerd bij een servicebeurt. 3: ik ben nog niemand tegen gekomen die zich niet ergert aan dat "blauwe" licht. Ik heb geen xenon genomen, hoofdzakelijk vanwege nadeel 1. Overigens (van horen zeggen): er zijn ook halogeen-lampen die verder zouden schijnen, dit wordt bereikt door de gloeidraad uit het midden te monteren. Zie maar, doe er je voordeel mee. Groetjes, Kees T.

  3. marien
    ik ben het niet met je eens katee. de xenon lamp geef meer licht dan de h-4 lampen,(halogeen) maar daar voor was er de sealed- beam lamp(duplo lamp) toen gaf de h-4 meer licht, dan moeten we weer terug naar de duplo lamp (toen was er veel over te (h-4)doen,i.v.m verblinden- enz,enz.(gelijk nu met xenon)maar de verlichting moet wel juist worden afgesteldt anders is elke soort verlichting slecht. - wat de kleur betreft neem ik een neutralen kleur, dus geen blauw(moet verboden worden),leuk voor in de disco dit soort lampen. wat betreft de aan schaf van de xenon, koop ik alleen met t.n.o-t.u.v . E - keur, kost wat meer- maar later minder!!!!!(controllen-garantie.) gr.marien.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: Ik rij nog met een ouderwetsche gele duplolamp. En ik zie 's avonds niets.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jan', geïmporteerd van het oude forum:
    ik ben het niet met je eens katee. de xenon lamp geef meer licht dan de h-4 lampen,(halogeen) maar daar voor was er de sealed- beam lamp(duplo lamp) toen gaf de h-4 meer licht, dan moeten we weer terug naar de duplo lamp (toen was er veel over te (h-4)doen,i.v.m verblinden- enz,enz.(gelijk nu met xenon)maar de verlichting moet wel juist worden afgesteldt anders is elke soort verlichting slecht. - wat de kleur betreft neem ik een neutralen kleur, dus geen blauw(moet verboden worden),leuk voor in de disco dit soort lampen. wat betreft de aan schaf van de xenon, koop ik alleen met t.n.o-t.u.v . E - keur, kost wat meer- maar later minder!!!!!(controllen-garantie.) gr.marien.
    jazeker eenneutralen kleur enz enz maar wel meer licht toen gewoon niet rijden in het donker veel beter grt Jan(broervan marien)

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'katee', geïmporteerd van het oude forum:
    ik ben het niet met je eens katee. de xenon lamp geef meer licht dan de h-4 lampen,(halogeen) maar daar voor was er de sealed- beam lamp(duplo lamp) toen gaf de h-4 meer licht, dan moeten we weer terug naar de duplo lamp (toen was er veel over te (h-4)doen,i.v.m verblinden- enz,enz.(gelijk nu met xenon)maar de verlichting moet wel juist worden afgesteldt anders is elke soort verlichting slecht. - wat de kleur betreft neem ik een neutralen kleur, dus geen blauw(moet verboden worden),leuk voor in de disco dit soort lampen. wat betreft de aan schaf van de xenon, koop ik alleen met t.n.o-t.u.v . E - keur, kost wat meer- maar later minder!!!!!(controllen-garantie.) gr.marien.
    Ik ben het wel met mezelf eens: xenon geeft meer licht dan halogeen. ik ben het dus ook eens met marien. dus zijn we het met elkaar eens. Maar daar ging het mij niet om: ogen passen zich aan aan de hoeveelheid licht: meer licht betekent een kleinere pupil, waardoor je per saldo (ongeveer) evenveel ziet IN HET VERLICHTE DEEL. Daarentegen zie je juist minder in het onverlichte deel van de weg. Ikzelf rijd met grootlicht op 25%. Ik verblind daarmee niemand, maar ik zie reflectie-materiaal (berm-paaltjes, verkeersborden, auto's, fietsers noem maar op) eerder dan iemand met alleen xenon. Omdat mijn groot licht flauwtjes brandt (oranje van kleur) val ik ook nog eens extra op. Kees T.

  7. marien
    vraag aan katee wat bedoel je met 25 % meer (groot-licht) heb je wat aan je motor-verlichting verandert.!! de info over de pupil ben ik het met je eens, maar het het verkeer is veel drukker geworden-en de motor-voertuigen zijn sneller geworden de laatsen jaren./ en nog wat anders heb ook met je pupil te maken als het mistig is (overdag) je zonnebril op doen ziet je ook meer. dat kom dan over een wat katee uitlegde over de pupil.gr.marien.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'katee', geïmporteerd van het oude forum:
    vraag aan katee wat bedoel je met 25 % meer (groot-licht) heb je wat aan je motor-verlichting verandert.!! de info over de pupil ben ik het met je eens, maar het het verkeer is veel drukker geworden-en de motor-voertuigen zijn sneller geworden de laatsen jaren./ en nog wat anders heb ook met je pupil te maken als het mistig is (overdag) je zonnebril op doen ziet je ook meer. dat kom dan over een wat katee uitlegde over de pupil.gr.marien.
    hallo Marien, mijn motor heeft (in en uit te schekelen) geen 25% MEER groot licht, maar 25%. Punt. Dus 75% MINDER. Daardoor, merk ik, zie ik meer, juist omdat ik met minder licht rijd. Ik heb deze schakeling niet zelf bedacht, maar laten inbouwen bij Safety Lights (www.safetylights.nl), samen met running lights. Opvallen doe ik in elk geval wel. Mocht ik, om welke reden dan ook, meer licht op de weg voor me willen hebben, dan schakel ik gewoon het dimlicht in. Of een lichtsein met groot licht met volle sterkte, geen enkel probleem. En ja, ook in mist zie ik meer als ik met minder licht rijd. Ik heb nog niet met een zonnebril in mist gereden, mogelijk dat je een beter contrast krijgt als je een zonnebril met polariserende glazen draagt. Als je meer licht wilt, kun je behalve voor Xenon ook kiezen voor bijvoorbeeld voor een rally H4 (100 Watt groot licht in plaats van de normale 60 Watt), maar ja, dat is weer niet toegestaan (volgens mij mag je in Nederland maar 1 ding: je aan de regeltjes houden. Echter: daar gaat het nu niet over). Maar, met de Kerst(verlichting) in gedachte: soms is minder beter. Groetjes, Kees T.

  9. Egbert
    Als je 100W groot licht monteert moet je wel even checken of je systeem dit aankan. Oudere boxers (/5) hebben slechts 180 Watt uit de dynamo, dan trek je 100 W groot licht niet. Latere boxers gaan tot maximaal 280 Watt, sommige slechts 240 of 250. Met de wetenschap dat de draaiende motor afhankelijk van het toerental (contactpunten: bij hogere toeren minder verbruik, Hall-gevers weet ik nog niet) al gauw 75- 100 Watt wegwerkt kan je uitrekenen wat je over hebt als je ook nog je accu wilt opladen. Je achterlicht neemt ook al 5 Watt en een eventuele verlichte zijspan haalt er ook nog minstens 2 x 5 = 10 Watt af. En voor maximum laadvermogen moet je bovendien boven de 3000 toeren ongeveer draaien. Als je in de gelegenheid bent om je motor elke avond aan de druppellader te zetten voor een hele nacht en als je geen al te lange ritten maakt kan je je vrij veel veroorloven. Anders moet je echt even rekenen. Ik ben altijd bereid mee te denken, mail naar boesrijk2home.nl Lichte ritten gewenst, Egbert

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: Een tijdje terug heb ik bij de Action een setje h4 lampen gekocht.op de verpakking staat xenon mega white, 50% meer licht opbrengst.setje van 2 lampen kostte iets van 3 euro.de lichtopbrengst is inderdaad beter,komt veel witter licht af als van een standaard h4 lamp. of het 50% meer is? het is in iedergeval wel een verbetering tegen geringe kosten.controleer zo af een toe ook eens of de spanning die je meet bij de koplamp gelijk is aan de accuspanning,als deze lager is, dan zit er ergens in de stekkers of schakelaars een overgangsweerstand.en deze dienen dan gereinigd te worden. groet henry

  11. marien
    katee bedankt voor de info. ga nu verder kijken op het internet (de info) wat ik wil en wat mogelijk is. wat de (100-w) verlichting betreft gewoon doen als je het wil toe passen(er zijn al te veel (motor)-regels-straks mag je ook geen motor meer rijden!!!!!!!! wat mag nog wel vandaag de dag (op je motor)de 100-w lamp is me al lang bekend(al meer dan 15 jaar)de politie gebruikte deze lampen (ik kon ze toen al kopen via het grijze circuit)maar nooit gedaan om dat je het probleem heb met de warmte afgifte van de lamp ,smelten van de draden, (hoe de politie het op-losten weet ik niet,(wil het als nog graag weten-iemand op dit forum!!) maar dat wat toch maar met onze belasting geld.gr.marien.

  12. marien
    Een tijdje terug heb ik bij de Action een setje h4 lampen gekocht.op de verpakking staat xenon mega white, 50% meer licht opbrengst.setje van 2 lampen kostte iets van 3 euro.de lichtopbrengst is inderdaad beter,komt veel witter licht af als van een standaard h4 lamp. of het 50% meer is? het is in iedergeval wel een verbetering tegen geringe kosten.controleer zo af een toe ook eens of de spanning die je meet bij de koplamp gelijk is aan de accuspanning,als deze lager is, dan zit er ergens in de stekkers of schakelaars een overgangsweerstand.en deze dienen dan gereinigd te worden. groet henry
    henry bedankt voor de tip,ga het een deze dagen na meten. er zijn veel bmw 2 klep rijders, ik ook dus.(only 2 klep boxer) op dit forum ,veel zijn niet meer zo jong-alles gaat langzaam achter uit ,meestal / soms merk je het niet eens, maar als je n.w ond er op heb gemonteerd dan merk je het verschil wel.gr.marien.

  13. marien
    Als je 100W groot licht monteert moet je wel even checken of je systeem dit aankan. Oudere boxers (/5) hebben slechts 180 Watt uit de dynamo, dan trek je 100 W groot licht niet. Latere boxers gaan tot maximaal 280 Watt, sommige slechts 240 of 250. Met de wetenschap dat de draaiende motor afhankelijk van het toerental (contactpunten: bij hogere toeren minder verbruik, Hall-gevers weet ik nog niet) al gauw 75- 100 Watt wegwerkt kan je uitrekenen wat je over hebt als je ook nog je accu wilt opladen. Je achterlicht neemt ook al 5 Watt en een eventuele verlichte zijspan haalt er ook nog minstens 2 x 5 = 10 Watt af. En voor maximum laadvermogen moet je bovendien boven de 3000 toeren ongeveer draaien. Als je in de gelegenheid bent om je motor elke avond aan de druppellader te zetten voor een hele nacht en als je geen al te lange ritten maakt kan je je vrij veel veroorloven. Anders moet je echt even rekenen. Ik ben altijd bereid mee te denken, mail naar boesrijk2home.nl Lichte ritten gewenst, Egbert
    ho egbert. je heb gelijk , en veel( bmw )motor rijders hebben extra's op de motor gemonteerd radio-gps-extra (mist)-lampen - intercom verwarmende motor kleding - motor zadel!!!!! e.n.z. en veel denken er niet bij na wat egbert zo juist heb vermeld. reken maar eens uit als je alles aan heb staan van je gebruikers zijn -ik weet het dat kom nooit voor!!!!!!!!!!!!!!!!! maar je accu blijf natuurlijk niet n.w. en wat denk je (nu) van de temp buiten.brrrrrrrr. de op lossing (denk ik!!!) xenon lampen- en led lampen om de spanning om laag te houden. of een zwaardere dynamo monteren indien mogelijk en of ze nog wel te koop zijn, . politie hadden ( of nu nog) wel een zwaardere dynamo en grotere accu( maar de de dienst (bmw)fiets was daar ook voor aan gepast.gr. marien.

  14. Egbert
    Je kan in principe de dyno van een latere (bijvoorbeeld /7) monteren. Het past wel. Waarschijnlijk kom je er mee weg de stator te vervangen, in de prijslijst van onze gastheer (de Hobbyist) worden diverse stators en 1 type rotor aangeboden. Diodeplaat en regelaar blijven ook hetzelfde, tenzij je oorspronkelijke systeem van voor 1974 is, begrijp ik uit hun lijst. Dat weten ze in Hunsel vast wel. Succes, Egbert

  15. voorbijganger
    Een alternatief: is Philips Motovision op een ander forum sprak men over deze verlichting http://www.autokompas.nl/archief/2006/03/Philips_ziet_het_licht.html

  16. Djoo65
    Help !!! Hallo, Het is inmiddels 2 mei 2009 en ook ik heb, voor de veilig/zichtbaarheid xenon ingebouwd. De vraag is nu mag het nu wel of niet? Ik heb me gek gegoogeld en ik kom er niet uit. Motoren niet, Voertuigen wel. Motorfiets valt onder Afd. 4 in Wvw en de nieuwe Xenon voorschriften alleen onder 2 en 3 (bestel)autos. Wie kan er helder Xenon licht schijnen in deze duisternis. ? Alvast bedankt

  17. voormast
    Het mag, voor motoren is er niets geregeld. Heb het ook in R80RT Zie ook deze link http://www.pilotxenon.com/?id=102&title=FAQ-Motor Pieter

  18. frits
    Hallo, als men toch wil overgaan op xenon, kies dan voor geellicht.Als elke motorrijder dat zou doen vallen we beter op in het verkeer. groeten, Frits

  19. Rik
    Allereerst, ik heb werkelijk de pest aan xenon-lampen. Zover ik weet mogen alleen autos met een xenon-lamphuis een dergelijke lamp voeren. Deze zouden automatisch de hoek bijstellen wanneer men bijvoorbeeld over een drempel rijdt, anders verblind je gegarandeerd de tegenliggers. Mijn eigen ervaring is dat alle luxe autos mij verblinden ondanks een dergelijk correctiesysteem, ook zijwaarts. Laatst zat een nieuwe toyata achter me, ik dacht werkelijk dat ie me zat te zieken maar achteraf had die auto gewoon een verkeerd afgesteld xenon-systeem. Al die zogenaamde 'veilige' toevoegingen zijn in mijn ogen alleen nadelig voor iedereen. Immers met twee xenon-zoeklampen in je auto zal je op een donkere polderweg alleen nog maar harder gaan rijden.

  20. frits
    Rik, we moeten weer terug naar 6 volt met de originele gloeilampen. Frits

  21. marien
    .frits. 6 volt lampen zijn nog te fel. wat dacht je van carbid lampen,(grapje)voor rik. gr. marien.

  22. voormast
    En als je er nog een luide uitlaat onder zet doet het zeer aan ogen en oren ;) Maar ze zien en horen je wel aankomen. Pieter

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Frits, dit was je eerste optreden als standup-comedian ?

  24. frits
    Beste Rik, ik meende het serieus Met Vriendelijke Groet, Frits

  25. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
    Beste Rik, ik meende het serieus Met Vriendelijke Groet, Frits
    Dat moet ook, want "humor is een serieuze zaak". Aldus Frans van Dusschoten. Chris

  26. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Die Fritz toch.

  27. frits
    Frits is met zl

  28. Forum import
    Reactie van bezoeker 'richard', geïmporteerd van het oude forum: Op de site van MAG staat dat vanaf 1 mei 2009 Xenon alleen nog mag ingebouwd zijn in reflectoren met de D fitting. Volgens mij hebben onze motoren een H fitting. Met googlen vind je het niet. Maar het staat op de site van het ministerie van verkeer en waterstaat. Volgens mij een geniepige manier om straks bekeuringen te krijgen.

  29. Bob
    Dus mag ik concluderen dat ik met mijn H4 koplamp in mijn R80/7 van 1978 wettelijk gezien geen xenon mag inbouwen (want geen D-fitting) en ik dus op zoek moet naar een halogeen lamp met grotere lichtopbrengst, duidelijke aftekening licht/donker en grotere attentiewaarde (zoiets als de Philips Motovision dus). Das dan helder. Maar mag ik nou ook dagrijlichten aanbrengen op mijn valbeugels? Ik heb vorige week een aanrijding gehad met een fietser die mij ondanks mijn halogeenverlichting en reflectievest toch echt niet gezien had......(http://www.sallandcentraal.nl/article.php?action=showarticle&id=14090) Ik wil dus de zichtbaarheid flink verhogen (motorkleding, positie op de weg én verlichting); maar wel graag binnen wettelijke grenzen! Wie geeft uitsluitsel?

  30. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jo K100 RS', geïmporteerd van het oude forum: He Bob, BOVAG wn ANWB zeggen dat het Xenon besluit voorlopig alleen voor automobielen geldt. Daarnaast heeft justitie volgens mij per 1-10-09 de richtlijn gegeven dat er in het algemeen (autos) niet bekeurd wordt tenzij het hinderlijk is. Waarschijnlijk is dat ook het doel van de wetgever. Sommige autos met nadien ingebouwd Xenon staan echt irritant. Bij een motor ben ik dat niet tegengekomen en er rijden er genoeg mee rond. Dus doe net als ik. Xenon erin en gewoon laag genoeg afstellen dan wordt je goed gezien! Vergeet je gele hestje niet. Veiligheid voorop

  31. Bob
    Reflecterend veiligheidsvestje is altijd aan (ook tijdens het ongeval). Mijn beschadigde helm gaat vervangen worden door de fluoriserend gele variant ervan (zie foto). Maar mag die extra verlichting op de valbeugels nou (en onder welke voorwaarden)?

  32. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jo K100RS', geïmporteerd van het oude forum: Zolang de verlichting voor maar de kleur wit heeft en niet verblindend is (dus geen mistlampen). Heb je ook al aan running lights gedacht ? Dat zijn constant brandende richtingaanwijzers. Die heb ik ook. Die maken je meer zichtbaar aan de voorkant. Ik heb ze gekocht bij www.safetylights.nl. Op de website kan je ook lezen wat het nog meer kan. Sukses PS goede keuze die helm.

  33. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hansl', geïmporteerd van het oude forum: Beetje vreemde site, die van running lights. Heleboel tekst, geen afbeeldingen. Er wordt gesproken over modules, wat zijn dat. Komplete lampsets? Peertjes? Schakelkastjes?

  34. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jo K100RS', geïmporteerd van het oude forum: Nee hoor geen lampjes oid. De modules zijn verschillende kastjes. Ik heb de versie met constante verlichting van de knipperlichten en verschillende lichtpatronen voor in de file etc. en ook bij het remmen geeft ie achter EN voor extra remsignalen. Het is een soort computer kastje ter grote van een pakje sigaretten (onder mijn zadel) die je aansluit op je + van je linker en rechter knipperlicht. Je plus van je remlicht en een algemene plus. Je kan hem dan bedienen met het zachtjes aantikken van je rempedaal of hendel. Lijkt moeilijk maar het is heel makkelijk. soms laat ik mijn lichten knipperen om autos die uit een zijstraat komen te laten zien dat ik er rij. Werkt echt! Je kan hem ook bij een motordealer bestellen.

  35. Knasterd
    Héééél goed Bob, meer geel op de weg! ;-)

  36. Bob
    Het wordt helaas wel erg Off Topic, maar vooruit, speciaal voor Mike een plaatje. Daarna terug naar de extra verlichting en de Xenon.

  37. voormast
    Dag rij lampen mogen nog niet op de motor, volgens de mag zijn ze er wel mee bezig. De verenigde naties is bij die richt lijn de motoren vergeten. Een xenon lamp mag wel, heb er de wettekst op nagelezen en er staat bij motoren geen uitzondering over de fitting. Bij de auto's staat er bij dat allen de lamp die op het glas staat er in mag. Daar bij staat ook dat er niet op wordt gekeurd bij de apk. Pieter