Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum: Goedemorgen R drivers, De R100RS uit 1979 die ik bezit heeft onlangs een nieuwe remcylinder voor de achterrem gekregen. Na enig "slim" ontluchten lukte het om de rem behoorlijk hard te krijgen, maar beter kan het altijd nog. Ik zal later een stalen flex-line monteren. De remvertraging door de achterrem alleen te gebruiken is niet overtuigend. Een zwarte streep op straat zetten lukt niet. Toch is de rem hard en de remschijf heet na testwerk. Wie weet een oplossing? Moet ik blokjes met een betere grip op de remschijf hebben? Wie heeft ervaring met "de betere blokjes" ?(merk, type) Bedankt voor de reakties. Louis.

9 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum: De standaardblokken op de achterrem van mijn LT waren ook niet overtuigend. Ik ben overgestapt op de gesinterde blokken van EBC. Sindsdien weet ik dat ik een achterrem heb!!! Voor de R100RS (volgens EBC pas vanaf 10-'80 met schijf, daarvoor met trommel) zou je de FA18HH moeten hebben. Let op de HH; zonder deze extensie heb je te maken met kevlar blokken die minder presteren. Kosten voor een setje: ca 40 pleuri. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ron Bruijn', geïmporteerd van het oude forum: Heb ook een R 100 RS gehad met het zelfde euvel. Is je motor soms Ferari Rood? Ontluchten kon alleem maar door de hele klauw te demonteren en de onluchtingnippel naar boven te draaien tijdens het ontluchten. Succes er mee en laat eens weten wat de oplossing uiteindelijk was. Groetend, Ron Bruijn

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ron Bruijn', geïmporteerd van het oude forum: Verder kan ik je niet helpen, destijds heb ik het maar geaccepteerd. Ook de dealer kon er niets aan veranderen. Mijn huidige R 80 RT met een normale trommelrem remt prima. Groetend, Ron Bruijn

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Louis P.V.M. van Rijn', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Ron, Ik zal eens een stalen flex gaan monteren en ook met andere blokken gaan experimenteren. Ik meld wel wat m'n bevindingen zijn. bedankt, tot horens, Louis.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum: hoort de remcilinder bij het pedaaltje wel orgineel bij de remklauw? Je zou er een op kunnen zetten die een hogere pompopbrengst heeft. Gevolg: meer remdruk op je blokjes met dezelfde rempedaalslag.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Louis P.V.M. van Rijn', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Jan, De achterremcylinder is een Brembo van 15,84 mm diameter intern. De oude had een 1977 (!) inslagstempel, de nieuwe laatst opgezet heeft fabrikage datum uit 2002. Dit is een orgineel deel van BMW. En nu het doordenkertje. Een grotere inwendige diameter van dit deel zal bij gelijke kracht op het pedaal een lagere hydraulische druk realiseren. Een kleinere diameter van de inwendige zuiger zal een hogere hydraulische druk realiseren en op dezelfde remklauw een grotere knijpkracht maken.(met kleinere slag van de blokjes) Dat is wellicht de reden waarom op de huidige nieuwe BMW's (en ook Ducati's e.d )zulke piepdunne remcylindertjes zitten. De druk is hoog en de verplaatste vloeistof hoeveelheid klein. Dus moet er een hele stijve leiding naar de klauw gaan anders blaas je die leiding of slang op (wordt dikker) en de klauw doet niks. Voel je ook als je de remslang omklemt met je hand en heel hard remt: slang wordt dikker. Maar de vraag was hoe ik met gelijke kracht een beter frictie op de schijf kan krijgen. Iemand (anounymous)meldde EBC blokken gebruiken, zou kunnen werken, of ook niet. Mijn vraag was ook of iemand ervaring had met types blokken. Bekend is ook dat er in de auto branche ook bogus-blokken worden verkocht. Deze zijn erg gevaarlijk als ze een maal heet geworden zijn is de frictie gehalveerd. Bovendien slijten ze niet , maar je schijf wel,die is in 15.000 km helemaal weg... zo kan ik het ook.. hoe komt het geld van jouw zak in de mijne was blijkbaar het eerste doel...Dus daarom de vraag: wie heeft ervaring met de achterremblokken en noemt zich niet anonymous... bedankt, Louis van Rijn. Ontwerper by Dutch Space. Rijdt BMW sinds 1978.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van Vuuren', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb zelf een r100rs uit 1981. Heb Ferodo remblokjes gemonteerd en bevallen mij uitstekend, grote remkracht. Schijf slijt haast niet.

  8. tinus
    ik heb zelf ooit een brobleem gehad met de remslang ! hooftrem cilinder. klauw. blokken. waren goed maar hij remt nog steeds lauw toen de rem slang vervangen en het euvel was verholpen de slang bestaat uit meerdere lagen de binneste laag was lek en de oliedruk drukte de slang dicht van buiten was niets te zien geen lekkage