Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'copermans peggy', geïmporteerd van het oude forum: Paar vragen :wat zou ik doen motor rijdt heel soepel links uitlaat damp meer dan rechts.Soms pak de koppeling niet en springt die in neutraal heel verveeeelend vooral als je al een vrouw bent.Maar doet het niet altijd heb zo een gedacht als het vochtig weer is dat hij dan doet.Kan rijden hoor!Zo ik een groote revicie uit laten voeren?Omdat ik mijn kader al moet poedercoating en een andere zaal enz...Maar wil er nog jaren mee rijden.En als ik een week niet rijdt gaat mijn baterij af zou ik een nieuw steken ,welk type is idiaal voor dit type moto.Bedankt al!!

13 reacties

  1. Egbert
    Als in een week je batterij af gaat (ik neem aan dat-ie dan de startmotor niet meer rond krijgt) is of je batterij aan zijn eind of heb je ergens een kortsluiting. Dit laatste kan je onderzoeken door de batterij los te koppelen en dan na een week te kijken of de batterij nog steeds af is. Zo ja dan is de batterij rot, zo nee dan heb je ergens een sluiting in de plus leidingen, dus tussen batterij, contactslot, alle relais, motormanagementsysteem en alle gebruikers die ook werken als het contact af is. Succes, als je in de buurt van Beetsterzwaag woon kan je op afspraak wel eens langskomen om een en ander te onderzoeken. Groeten, Egbert

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum: Moet ff wennen aan de taal. Een BMW die niet rookt, doet het niet. Het is een bekend verschijnsel als de motor gestart wordt als het een tijdje op de jiffy heeft gestaan. Ook mijn versnellingsbak schiet wel eens in zijn vrij. Waarschijnlijk schakel en ontkoppel ik niet overtuigend genoeg. Gewoon eens goed naar laten kijken. Maak geen kosten die niet noodzakelijk zijn

  3. Egbert
    Over een nieuwe batterij: steek de grootst mogelijke die past, monteer eventueel indien dit relevant is een grotere houder. Hierover kan je het beste onze sponsor, de Hobbyist, raadplegen. Een passende batterij kan je doorgaans gevuld en geladen wel ergens in de buurt vinden bij de auto-onderdeel monteerders en/of bij accu specialisten, zoals wij er 1 in Drachten hebben. Groeten, Egbert

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'copermans peggy', geïmporteerd van het oude forum:
    Paar vragen :wat zou ik doen motor rijdt heel soepel links uitlaat damp meer dan rechts.Soms pak de koppeling niet en springt die in neutraal heel verveeeelend vooral als je al een vrouw bent.Maar doet het niet altijd heb zo een gedacht als het vochtig weer is dat hij dan doet.Kan rijden hoor!Zo ik een groote revicie uit laten voeren?Omdat ik mijn kader al moet poedercoating en een andere zaal enz...Maar wil er nog jaren mee rijden.En als ik een week niet rijdt gaat mijn baterij af zou ik een nieuw steken ,welk type is idiaal voor dit type moto.Bedankt al!!
    Heb de baterij nagemeten geeft 12volt door ,denk dan aan mijn starter ligt!Want na ik hem probeer te starten lukten het niet,maar ik geef niet rap op dus na een uur terug geprobeerd en ja toen starten hij wel raar.

  5. voorbijganger
    En wat geeft de batterij aan als de motor zo,n 2500 rpm draait ?

  6. Egbert
    Ha Voorbijganger! 12 volt is eigenlijk al te weinig indien onbelast, dan moet de spanning eigenlijk minstens 12,4 of meer zijn. En bij 2500 Rpm of meer zou de klemspanning minstens 13,5 of meer moeten zijn, mits lichten uit. Ik heb een enthousiasteling gewezen op jouw CD met WPH voor /7 dus het kan zijn dat er iemand om je mailadres komt vragen. (Het item over de toetertjes waar jij ook hebt gereageerd). Ton, er staat nog steeds taart voor je, appeltaart in dit geval, dat weet je dan maar. Groeten, Egbert

  7. Egbert
    Overigens Ton, wij gaan tussen Kerst en Oudjaar een paar dagen in het huisje van de Machinist logeren. Als je iets voor hem hebt laat dat weten, dan regelen we wel dat het meegaat. Groeten, Egbert

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'copermans peggy', geïmporteerd van het oude forum: Dit weekend fijn wat gaan tuffen eerst in gang maken met startkabels.Vandaag(maandag) terug proberen en ja hoor in gang zonder startkabels.denk dat ik door de week 14km/dag te weinig is voor de baterij terug op te laden is.En wat is een druppellader is dat misschien een oplossing voor mij?

  9. j_vervloet
    Een druppellader is een acculader die bij een (half)lege accu met 1 tot 1,5 Ampere je accu oplaadt tot hij vol is. Daarna schakelt de lader over een een onderhoudslading die de zelfontlading van de accu en evt. accessoires compenseert.

  10. Egbert
    Als de motor snel aanslaat zou 14 km genoeg moeten zijn, mits je een beetje op toeren rijdt en weinig gebruikers aan hebt staan. Jouw motor heeft standaard maximaal 180 Watt output uit de generator, daarvoor moet je dan wel iets van 3000 plus toeren draaien (uit het hoofd). Met licht aan verbruik je daar meer dan 100 van, blijft over 80 Watt (ca 7 Ampere) maximaal voor acculaden. Dit alles ervan uitgaand dat er geen lekstromen zijn en dergelijke. Hoveel minuten je rijdt is dan bepalend voor de hoeveelheid Ampere-uren die je in de accu krijgt. Een druppellader is in jouw geval wellicht een oplossing, kijk eerst eens of je eentje kan lenen en of dit je probleem oplost. Regelmatig een langere rit maken is ook een optie, misschien kan je wel af en toe langs een leuke omweg naar huis. Kost je natuurlijk wel brandstof... Succes, Egbert

  11. voorbijganger
    Een accu die op het punt staat de geest te geven kan dan soms net nog de motor doen starten, en soms net niet. Bv omdat het net 5 graden kouder is geworden. Accu doorlaten meten lijkt mij de beste optie.

  12. Egbert
    Als je hebt: zet een voltmeter over de polen en kijk wat die meet. Je wilt bij een goed geladen accu iets van bijna 13 volt onbelast meten, 12,5 is OK, hieronder kan er iets mis zijn. Haal er een hulpje bij en kijk wat er gebeurt als je het licht aandoet, zakt de spanning veel (een paar Volt) dan kan de accu versleten zijn. Ook leerzaam is om te kijken hoe lang het licht echt fel blijft wanneer de generator niet werkt. Daarvoor moet contact aan dus trek je ca 100 Watt (ongeveer 8,5 Ampere) uit de accu. Dat zou bij een kleine accu (25AH) hooguit zo'n dikke twee uur zijn, bij de grote (30Ah) misschien een half uur langer). Als het licht veel sneller minder wordt is een vermoeide accu ook weer een waarschijnlijkheid. Alles uitgaande van een eerst goed opgeladen accu. succes, Egbert