Voor het nieuwe forum, klik   hier
wouter
Hallo nog een berichtje van mij, Aangezien ik toch bezig ben met de motor vraag ik me nu af of het de moeite ( ruim 100 euries ) waard is om mijn huidige rubberen slangen ( zien er nog wel ok uit ) te vervangen voor rvs exemplaren ? Ook zijn tips voor de revisie van harte welkom ( misschien aandacht puntjes ofzo ? ) Bedankt maar weer! groeten Wouter

15 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Staalflex remleidingen zijn altijd beter dan rubberen slangen, geven een beter gevoel. Zeker bij motoren op leeftijd is het rubber aan zijn eind, ziet er dan wel goed uit, maar zit toch rek in. Voor de rest ben je al een eind op weg, we zien de vragen wel komen, antwoorden komen dan ook wel. Groeten, Paul.

  2. Egbert
    Ik heb ook een keer ontdekt dat mijn leidingen waren "dichtgeslibd" iets als uitgehardeof uitgedroogde remolie die de leiding verstopte. Ergens op dit forum staan tips om daar mee om te gaan, spiritus gebruiken en zo. En metaal omwikkelde leidingen zijn ook volgens mij beter, je houdt een "harder" gevoel, ook als de boel warm is. Groeten, Egbert

  3. voorbijganger
    Wat metalen leidingen doen is: De druk direct doorgeven aan de remcilinders. Rubberen leidingen geven iets mee dus zijn wat minder direct in aangrijpen. Naarmate leidingen ouder zijn gaan ze meer meegeven zo word gezegd.

  4. wouter
    Dus ik moet toch maar voor de rvs uitvoering gaan begrijp ik hieruit ? ik had al zo'n voorvermoeden maar vind het een beetje zonde om onderdelen die nog goed zijn ( of tenminste goed lijken ) te vervangen... Ach ja het resultaat zal vast mooi wezen!

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Henk', geïmporteerd van het oude forum: Onderdelen die nog goed lijken niet vervangen? Gaat op voor een spatbord of een tank. Ik denk dat wanneer de onderdelen die echt nodig zijn (zoals je remmen) aan twijfel onderhevig zijn, het verstandig is deze te vervangen, zeker wanneer je beter kunt krijgen (en dat geldt m.i. zeker voor RVS leidingen)

  6. wouter
    Nou ja, die rvs leidingen komen dan dus ook op het boodschappen lijstje te staan! :) vind het wel een fijn idee dat mijn remmen daardoor wellicht nog iets beter gaan werken! Bedankt allemaal voor de snelle reacties. Groeten Wouter

  7. thinge
    Wouter, als het goed is staat op je originele remleidingen een datum in de vorm van 81/5 geprint, wat mei 1981 aangeeft. Dat was in mijn geval ook en ik twijfelde geen moment om alles te vervangen. Ik heb gelijk alles gedaan dus ook nieuwe remcilinder en metalen leidingen en de remklauwen voorzien van een revisiesetje. Het verschil in remmen moge duidelijk zijn. Je kunt de leidingen in kleurtjes en in zwart kopen. Als je de zwarte koopt heb je het look alike gevoel van originele BMW leidingen met de remkracht van roestvrijstalen. Prijsverschil is nihil. De metalen leiding vanaf je remklauw naar de beugel op je voorpoot kun je niet vervangen door rvs. Je komt dan met die leiding klem te zitten tegen je spatbord. Dus wees slim en vervang die voor originele metalen. Kosten bij onze sponsor samen ong 17 euro. Vanaf de spatbordsteun tot aan de verdeler onder de tank(in mijn geval bij brembo remmen) en vanaf de verdeler naar de remhandel kun je rvs leiding nemen. Eigenlijk is het gewoon een teflon binnenleiding met een stalen ommanteling. Indien hulp nodig of foto's laat me maar weten. succes

  8. thinge
    Overigens Wouter, indien je het vervangen hebt. pas de eerste keren even op met remmen........Hij remt namelijk echt veel beter en directer. Zou lullig zijn als je ineens onderuit gaat door je nieuwe remmen.

  9. bert
    Wouter, als het goed is staat op je originele remleidingen een datum in de vorm van 81/5 geprint, wat mei 1981 aangeeft. Dat was in mijn geval ook en ik twijfelde geen moment om alles te vervangen. Ik heb gelijk alles gedaan dus ook nieuwe remcilinder en metalen leidingen en de remklauwen voorzien van een revisiesetje. Het verschil in remmen moge duidelijk zijn. Je kunt de leidingen in kleurtjes en in zwart kopen. Als je de zwarte koopt heb je het look alike gevoel van originele BMW leidingen met de remkracht van roestvrijstalen. Prijsverschil is nihil. De metalen leiding vanaf je remklauw naar de beugel op je voorpoot kun je niet vervangen door rvs. Je komt dan met die leiding klem te zitten tegen je spatbord. Dus wees slim en vervang die voor originele metalen. Kosten bij onze sponsor samen ong 17 euro. Vanaf de spatbordsteun tot aan de verdeler onder de tank(in mijn geval bij brembo remmen) en vanaf de verdeler naar de remhandel kun je rvs leiding nemen. Eigenlijk is het gewoon een teflon binnenleiding met een stalen ommanteling. Indien hulp nodig of foto's laat me maar weten. succes
    Niet direct ( nog) je hulp nodig maar een aantal foto's zouden er wel toe kunnen bijdragen dat e.e.a. gemakkelijker gaat. Dus graag een paar foto's plaatsen. Heeft trouwens iemand ervaring met het zelf maken van de stalen leidingen? Heb ook nog een motor met afwijkende afmetingen voor de lengtes van de leidingen.

  10. Egbert
    Bert, ik heb stalen leidingen gekocht bij de Hobbyist, nummer 91532, 2 stuks en ze zijn langer dan nodig, ook bij volledig (paradoxaal woord!) uitveren. Bij twijfel neem je even contact met ze op, daarvoor zit er een veldje in je scherm. Succes, Egbert

  11. wouter
    @ thinge Wat foto's ervan zouden inderdaad leuk (en natuurlijk leerzaam ) zijn! Als we het toch over de remleidingen hebben.... Waarom heeft de bmw eerst een stuk slang, dan een metalen leiding dan weer een stuk slang en dan weer een metalen leiding ?? waarom niet gewoon 1 ( of in mijn geval 2 ) slangen direct naar de remklauwen lopen ? Misschien domme vraag maar vroeg het me af :) groeten wouter

  12. Egbert
    Wouter, misschien hebben ze dit bedacht zodat de remleiding niet overal langs wrijft en verf beschadigt. Dit is namelijk wel het geval met de remkabels op mijn (1992) Koga Myata racefiets. Groeten, Egbert

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Wouter', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, Ook hier even een up-date: De rvs remleidingen zitten er inmiddels al weer op. ik heb ze nog niet kunnen testen maar zodra mijn laatste onderdelen binnen zijn ( hopelijk deze maand nog ) kan ik hem weer helemaal in elkaar gaan zetten. Ben wel erg benieuwd hoe de remmen zullen voelen. als het goed is zal mijn schatje straks weer veel strakker rijden ( nieuwe voor + achterveren ) en remmen. allemaal bedankt tot zover voor de antwoorden en tips! De groeten

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'wouter', geïmporteerd van het oude forum: nog even een fototje....