Voor het nieuwe forum, klik   hier
avg
Hallo allemaal, Mijn R1100RS heeft af en toe de neiging om in te houden. Als ik bij rustig rijden snel gas geef, bijvoorbeeld om in te halen of zo, dan houdt de motor plots in bij 3000 tot 4000 toeren. Slechts door heel voorzichtig het gas op te voeren komt hij dan op toeren. Een jaar of wat geleden heb ik dat ook al eens aan de hand gehad en toen heeft dat hier tot een discussie geleid waaruit o.a. een diagnose tester tevoorschijn kwam. Ik heb toen de TPS open gemaakt en gereinigd en aanvankelijk leek dat te helpen. Met die diagnose tester heb ik nu een code 4-4-4-4 uitgelezen wat inhoudt dat de Motronic geen foutcodes heeft opgeslagen, dus geen foute TPS of zoiets. Het benzine filter is niet zolang geleden vernieuwd en de vorige keer waren ook de bougies en zo helemaal nieuw. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn. Tussen deze buien in loopt hij als de brandweer, zelfs met zijspan! Het lijkt totaal willekeurig te komen en gaan. Ad

9 reacties

  1. voorbijganger
    K heb er geen bal verstand van de r 1100 Geen (condens) water in je tank?

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Thijs', geïmporteerd van het oude forum: hallo indien jou motor uitgevoerd is met een lamda sonde moet jij eens controleren hoe de draad loopt van deze sonde naar de motronic. Het komt voor dat deze kabel bij een andere kabel onder een klem (montage aan blok-of frame) gedrukt wordt en daardoor een verkeerd signaal kan geven aan de motronic. Kabel uit deze klemmetjes halen en los eventueel met kabelbindertjes verleggen. succes Theo

  3. avg
    Helaas geen lambdasonde dus die optie vervalt ook. Wie heeft er nog een idee? Ad

  4. Adri
    Hallo ,Ad ,mijn 1150 GS had hetzelfde euvel. Na veel vijfen en zessen (de monteur geloofde heilig in z'n diagnose bakkie)en lang aandringen besloot de monteur dan toch maar een stukje te gaan rijden! Toen bleek dus dat boven de 3500rpm de secundaire kleine bougies er de brui aan gaven .Bij mijne (twin spark )viel plotseling het koppel weg omdat de hoofd bougies nog wel mee deden. Bij jou motor zou dit dus leiden tot de door jou beschreven symptomen.Overigens waren de bougies perfect ,de in de bougiedop verwerkte bobines waren de boosdoener.Je ziet BMW moditec is ook niet alles!Mischien kun je die bobines doormeten,of ergens een paar doppen lenen. Voor mij hoeft die nieuwe boxer niet meer.Echt spijt dat ik ooit mijn R100 RT classic heb ingeruild!Als ik tegen een goeie aanloop is ie voor mij!Mooi met een zwaar vliegwiel en een lange slag. Groeten,Adri.

  5. Egbert
    Adri, je zou ook kunnen overwegen om een traditionele bobine (dubbel, waarschijnlijk, of per cylinder 1) te monteren en traditionele bougiekappen. Ergens onder/achter tank of deksel is er vast wel plaats. En ik heb het al vaker gezegd, ik voel me soms bijna schuldig dat ik met mijn matig onderhouden airhead vrijwel probleemloos rondrij... Succes, Egbert

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Dat diagnose apperaat (of de Moronic) is niet zo slim als je denkt. Soms kunnen electrische componenten stuk zijn, zonder dat je dit ziet op het kassie gochem. Meten is weten. De TPS heeft 2 spoelen, 1 die vanaf stationair tot +/- 1/3 gas oploopt van .35 naar 5V, daarna neemt de 2e spoel over, die waarden weet ik niet, zou ik eens op mijn 1100 moeten meten. 2e mogelijkheid is de Hall-sensor, maar dan zou bij het optreden van de storing ook de tt raar moeten doen. Als 3e is de brandstoftoevoer een verdachte, dan zou je een manometer in de persleiding van de pomp moeten plaatsen en de druk aflezen, deze moet altijd +/- 3 bar zijn. Groeten, Paul.

  7. avg
    Hallo Paul, Mijn toerenteller is hartstikke stabiel maar er zitten toch 2 Hall sensoren op en de tt wordt maar door 1 ervan aangestuurd? Of ben ik abuis? Ik heb ooit de Motronic zo van slag gebracht dat ik hem moest resetten (zekering eruit, wachten, 2 keer gas open en dicht) want toen kwam hij echt niet meer boven 4000 toeren. Misschien als dat nog een keer gebeurt dat er dan wel een foutcode uitgelezen kan worden. Maar dat moet wachten tot het voorjaar want nu gaat hij uit elkaar om het zijspan af te werken. Er zit nog geen spat lak op het frame en de rest kan ook wel wat mooimakerij gebruiken. Ad

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'van den Berg Erik', geïmporteerd van het oude forum:
    Hallo allemaal, Mijn R1100RS heeft af en toe de neiging om in te houden. Als ik bij rustig rijden snel gas geef, bijvoorbeeld om in te halen of zo, dan houdt de motor plots in bij 3000 tot 4000 toeren. Slechts door heel voorzichtig het gas op te voeren komt hij dan op toeren. Een jaar of wat geleden heb ik dat ook al eens aan de hand gehad en toen heeft dat hier tot een discussie geleid waaruit o.a. een diagnose tester tevoorschijn kwam. Ik heb toen de TPS open gemaakt en gereinigd en aanvankelijk leek dat te helpen. Met die diagnose tester heb ik nu een code 4-4-4-4 uitgelezen wat inhoudt dat de Motronic geen foutcodes heeft opgeslagen, dus geen foute TPS of zoiets. Het benzine filter is niet zolang geleden vernieuwd en de vorige keer waren ook de bougies en zo helemaal nieuw. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn. Tussen deze buien in loopt hij als de brandweer, zelfs met zijspan! Het lijkt totaal willekeurig te komen en gaan. Ad
    carburateurs/injectie goed synchroon-kleppen goed gesteld-luchtfilter schoon-juiste motor olie ? anders eens vragen bij Joost op lage weide groet Erik.