Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Nieuw op dit forum, wel al veel gelezen. Ben sinds een jaar eigenaar van een R65 LS uit 1983 die reeds in 1983 is omgebouwd met een RS kuip. Ik pas goed op de motor i.v.m. mijn lengte (1.70m). Remmen zijn perfect, schakelen gaat goed, soms koppeling op laten komen om de eerste versnelling te kiezen, koppeling lekker licht en goed te bedienen. Het blok loopt mooi stationair en op toeren. Kleppen stellen, ontstekingstijdstip afstellen, carburateurs afstellen is me allemaal goed gelukt, ook alle vloeistoffen en filters vervangen. Maar... In toenemende mate hoorde ik wat gerammel als de motor warm was en stationair draaide. De verkoper gaf destijds al aan dat hij onzeker was over de kilometerstand. Deze staat nu op 32.000km, maar ik vermoed nu dat het waarschijnlijk 132.000km is. Op zoek naar het rammeltje heb ik de distributieketting vervangen inclusief de spanner en geleider (plus pakkingen en keerringen) Het krukastandwiel vond ik er verdacht uitzien, voelde wat scherpe randjes, wel nog laten zitten. Motor loopt nu beter. Voorheen klapperde de distributieketting dus. Maar ik hoor nog een rammel die er ook al was, maar nu duidelijker doordat de ketting stil is. Deze rammel verdwijnt als ik de koppeling intrek. Als ik de koppeling weer loslaat (stationair en in zijn vrij) komt de rammel weer terug varierend in sterkte. Als de kilometerstand echt 132.000km is, ben ik denk ik toe aan een behoorlijke revisie. Ik vermoed dat de krukas speling heeft en de koppeling daarom het rammeltje beinvloed. Heeft iemand hier ervaring mee? Nog een vraag: Als ik de klepspeling goed instel op het b.d.p. (ot-teken)+ beide kleppen gesloten en dan vervolgens het voelermaatje laat zitten tijdens het verder draaien van de krukas met de inbussleutel, valt het voelermaatje tussen de tuimelaar en de klepsteel uit voordat de betreffende cilinder weer het b.d.p. bereikt. De klepspeling is dus niet het grootst op het b.d.p. Hoort dit of duidt dit op slijtage van de nokkenas? Nogmaals de motor loopt wel goed en de kleppen maken niet buitensporig veel herrie. En dan nog een vraag over de koppeling: Koppeling werkt goed maar om de voorgeschreven 201mm tussen bak en hevel ingesteld met de stelschroef aan het handle en dan 2mm speling ingesteld met het stelboutje op de bak te krijgen, moet dit boutje helemaal ingedraaid worden. Ik heb begrepen dat een ver uitgedraaid boutje duidt op een versleten koppeling. Is dit dan een gloednieuwe of heeft dit verschijnsel ook te maken met de door mij reeds als verdacht gekenmerkte krukas? Laatste vraag: ik weet niet of de koppen ooit zijn gereviseerd dus deze zullen als eerste in aanmerking komen voor een controle en eventuele revisie? Hoe kun je zien of dat nodig is of moet je daarvoor echt op de kilometerstand afgaan? Heeft een 65LS uit 83 eigenlijk de beruchte 7mm klepstelen of zijn dat 8mm exemplaren? En dan misschien de belangrijkste vraag: is de motor de tijd, geld en moeite waard om alles te gaan reviseren? Doordat er een RS kuip op zit, heeft hij geen LS-verzamelaarswaarde meer. Blijft over de gebruikswaarde. Je kunt natuurlijk denken: leuk sleutelen in mijn schuurtje, maar het gaat toch echt geld kosten en dan heb ik het nog niet eens gehad over het eventuele straal, spuit en poedercoat-werk. En oja, ik durf het bijna niet vermelden; ik heb ook nog een vrij onbekende (ahum) motorfiets van Amerikaanse makelij die ooit hier achtergelaten is door een Canadese militair (HD 43WLC dus) die staat te wachten op liefde en toewijding!

23 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ronald', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Tom, heb zelf een oude (1978) r45, het kleinere zusje dus van de r65. Het rammeltje wat je beschrijft lijkt mij samen te hangen met de koppeling; als je 'm inknijpt is het rammeltje weg. Het kan goed zijn dat het 't niet helemaal vrijkomen van de koppeling (je beschrijft dat je 'm soms moet laten opkomen om 'm in de eerste versnelling te zetten) verklaart. Ik herken het van mijn eigen fiets (ca 117.000 km), maar zolang het schakelen soepel verloopt is er volgens mij geen probleem. Vwb klepsteeldikte: de korteslagserie r45 en r65 zijn inderdaad voorzien van 7mm klepstelen. De vrees bestaat dat de kleppen breken, maar dit schijnt alleen te kunnen gebeuren wanneer de motor langdurig met hoge toerentallen is gereden. Ik houd zelf nauwkeurig de klepspeling in de gaten, wanneer deze verloopt is het misschien verstandig om aan kleprevisie te denken, en dan meteen te besluiten om 8 ipv 7 mm kleppen te (laten) monteren. Ben een paar weken geleden met mijn zoon naar Limburg geweest, ca 600 probleemloze kilometers gereden, motor loopt dan als een naaimachientje. Mijn advies: als het rammeltje niet verergert en het schakelen soepel verloopt, zou ik me niet al te druk maken. Het blijft natuurlijk een technische dinosaurus, zo'n tweeklepsboxer maakt altijd wat meer herrie dan de tupperwarefietsen van tegenwoordig ";) Geniet van je "echte" BMW ! Ronald

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:
    Hoi Tom, heb zelf een oude (1978) r45, het kleinere zusje dus van de r65. Het rammeltje wat je beschrijft lijkt mij samen te hangen met de koppeling; als je 'm inknijpt is het rammeltje weg. Het kan goed zijn dat het 't niet helemaal vrijkomen van de koppeling (je beschrijft dat je 'm soms moet laten opkomen om 'm in de eerste versnelling te zetten) verklaart. Ik herken het van mijn eigen fiets (ca 117.000 km), maar zolang het schakelen soepel verloopt is er volgens mij geen probleem. Vwb klepsteeldikte: de korteslagserie r45 en r65 zijn inderdaad voorzien van 7mm klepstelen. De vrees bestaat dat de kleppen breken, maar dit schijnt alleen te kunnen gebeuren wanneer de motor langdurig met hoge toerentallen is gereden. Ik houd zelf nauwkeurig de klepspeling in de gaten, wanneer deze verloopt is het misschien verstandig om aan kleprevisie te denken, en dan meteen te besluiten om 8 ipv 7 mm kleppen te (laten) monteren. Ben een paar weken geleden met mijn zoon naar Limburg geweest, ca 600 probleemloze kilometers gereden, motor loopt dan als een naaimachientje. Mijn advies: als het rammeltje niet verergert en het schakelen soepel verloopt, zou ik me niet al te druk maken. Het blijft natuurlijk een technische dinosaurus, zo'n tweeklepsboxer maakt altijd wat meer herrie dan de tupperwarefietsen van tegenwoordig ";) Geniet van je "echte" BMW ! Ronald
    Genieten doe ik zeer zeker van mijn fijne motor. Beleef er juist ook veel plezier aan zelf de motor te onderhouden en reparaties uit te voeren. Alleen moet dit wel in verhouding staan tot wat de motor (voor mij) nog waard is. Maar, misschien valt alles nog wel mee; ik heb net bij de sponsor een nieuw druklager besteld (zit tussen drukzuiger en drukstift van de koppelingsbediening) omdat dat de oplossing zou kunnen zijn voor mijn probleem. Ik hoop dat zo het rammelen bij stationair/vrij wat dan weer verdwijnt bij intrekken van de koppeling, opgelost is. Heeft iemand nog een verhaal over het feit dat bij mijn R65 de klepspeling van de uitlaatklep op het moment dat de inlaat opent groter is dan op het b.d.p en evenzo de klepspeling van de inlaatklep op het moment dat de uitlaatklep opent? Hoort dit of hoort dit niet? Groeten, Tom

  3. Egbert
    Het kleppen verhaal lijkt er op dat de nokas is verdraaid ten opzichte van normaal. Je zal om dit te onderzoeken de voorkant moeten open maken. Bij DP moeten de merkjes op beide tandwielen tegenover elkaar staan. Succes, Egbert

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: Tom,als je meer speling meet als de inlaatklep begint te openen, komt omdat de klepveer van de inlaatklep meer druk uitoefend op de nokkenas en deze buigt iets door of de speling word een beetje uit de nokkenaslagers gedrukt,als dan ook nog aan de andere kant net een klep begint te sluien heeft dat ook weer invloed.dus altijd precies op bdp de klepspeling meten,want de klepveren van de ene kant hebben invloed op de andere kant .als de motor verder goed loopt,geen reden om je zorgen te maken. groet henry

  5. Egbert
    Henry, als ik het goed uitteken zijn de kleppen aan 1 kant van het blok vrijwel helemaal onbelast wanneer de andere kant open wordt gedrukt. Er is natuurlijk wel wat overlap in kleptiming. Je opmerking over ietwat krom drukken van de nokas klinkt als een mogelijk, dan zouden de lagers van de nokas wellicht iets aan de ruime kant zijn (gesleten)? Groeten, Egbert

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Speling op de lagers van de nokkenas lijkt mij idd de meest waarschijnlijke oorzaak. Kan natuurlijk wel na 132.000km, zeker met zo'n korte slag/hoogtoerige R65. Maar, de motor loopt gewoon goed, dus doe ik daar voorlopig niets aan. Eerst de rammel uitzoeken die duidelijk hoorbaar bij de koppeling of bak vandaan komt. Mocht het druklager niet de oorzaak zijn, komt misschien de koppeling in beeld. Alleen slipt die absoluut niet door en functioneert prima. Misschien anders een lager in de versnellingsbak. Heeft iemand nog een verklaring voor het feit dat ik om de koppeling volgens het boekje af te stellen (201mm tussen baknok en hevel en 2mm speling aan het handle), ik het stelboutje op de bak bijna helemaal moet INdraaien?

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: De koppeling: Mede gezien het feit dat de bout ver ingedraaid moet worden,mede omdat er gemanipuleerd moet worden om hem in de versnelling te krijgen en dat het lawaai weg is als de koppeling ingetrokken wordt. Zou je haast toch gaan denken dat er wat met de koppeling aan de hand is of gewoon versleten.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:
    De koppeling: Mede gezien het feit dat de bout ver ingedraaid moet worden,mede omdat er gemanipuleerd moet worden om hem in de versnelling te krijgen en dat het lawaai weg is als de koppeling ingetrokken wordt. Zou je haast toch gaan denken dat er wat met de koppeling aan de hand is of gewoon versleten.
    Zoekt en Gij zult vinden, zullen we maar zeggen. Welke onderdelen van de koppeling moeten doorgaans vervangen worden bij een versleten koppeling? Alleen de plaat of ook het diafragma, de drukplaat en de drukring? Rudyhadee heeft dat iets met het roemruchte motormerk te maken? Ik zag een werkelijk prachtige opname van een WLA op Youtube. Is die van jou? Heb zelf een WLC in burgervermomming; alleen de tellerplaat en de koppelingshevel in Olive Drap vertellen over haar oorlogsverleden. Die WLA loopt wel heel mooi. Blok gereviseerd zeker? Groeten Tom

  9. Egbert
    Tom, neem hierover contact op met De hobbyist, de sponsor van dit Forum. Zij geven eerlijk en deskundig advies en ze zijn doorgaans goedkoper dan de BMW dealer. Mijn meest recente prijslijst is 2003/2004 en het lijk dat plaat en diafragma samen 120- 130 Neuro's kosten, kan intussen veranderd zijn. Succes, Egbert

  10. Bep
    Beste Tom, Het geluid bij warme motor klinkt bekend volgens mij komt het uit de versnellingsbak ,bij mij heeft het gebruik van Bel Ray Gear-Saver SAE 85W-140 als versnellingsbak olie het geluid vermindert (verkrijgbaar bij de Hobbyist eerst bellen of het op voorraad is ,is verstandig). Voor wat betreft de klepspeling , de nokken slijten niet gelijkmatig af aan hun omtrek. Er zijn nogal wat verschillen in versnelling waarmee de stoter en de rest van het klepmechanisme tegen de klepveerdruk in word bewogen tijdens een omwenteling van de nokkenas. Dus de tegenwerkende massa krachten van de kleppentrein die op de nok inwerken zijn niet gelijk op iedere plek op de nok Probeer je de inwerkende krachten op de nok voor te stellen bij maximum toerental. Bedenk ook dat de klepstoter n· het lichten als de klep weer sluit ,bij maximum toerental en wat slappere (oude) klepveren de nok soms niet precies volgt en een stukje verder op de ronding klapt ,of stuitert wat op die plek een hogere slijtage veroorzaakt en dus grotere klepspeling. Het beroemd/beruchte naaimachine geluid van de kleppentrein ontstaat doordat de verschillende onderdelen van het motorblok en kleppentrein niet evenveel uitzetten bij het opwarmen van de motor hierdoor ontaat op diverse plaatsen in het klepmechanisme een grotere speling o.a. de axiale speling van de tuimelaar word groter wat weer invloed heeft op de klepspeling. Met vriendelijke groet, Bep van malde

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Bedankt voor alle reacties tot dusver! Ik heb inmiddels het druklager gedeeltelijk vervangen d.w.z. het kogellagertje en de lagerschaal aan de kant van de zuiger. De andere schaal zit vrij vast op de stift. Hoe kun je deze verwijderen? Met een poelietrekker? Moet de bak dan toch gedemonteerd? Duidelijke verbetering heb ik niet geconstateerd. Heb trouwens gemerkt dat de rammel ook aanwezig is bij ingeschakelde eerste versnelling, stationair toerental, achterwiel vrij m.b.v. de middenbok en koppeling los (achterwiel draait dus). Koude motor niets hoorbaar, wel als hij goed warm is. Carburateurs nog een keer gesynchroniseerd; scheelt een klein beetje. Logisch natuurlijk als de motor perfect eenparig loopt dat dan eventuele spelingen minder hoorbaar zijn. Heb op meerdere plekken gelezen over die speciale bakolie. Ik ga dat na het druklager proberen. Zeker omdat de koppeling verder gewoon goed werkt. Hij slipt absoluut niet en grijpt soepel aan. mvg, Tom

  12. peterr45
    Hoi! Koppeling is goed, bediende idd zeker niet zwaar! geluidjes horen er een beetje bij denk ik. Ik heb de r65 ervaren als netjes lopend, goed reagerend op het gas enzo. Denk dat je je drukker maak dan nodig. Mijn r45 geeft ook zo nu en dan een geluidje, zolang het niet angstaanjagend is..... wel een goede kwaliteits 20w50 erin ? succes! grt, peter ps. tijdje weg geweest, ivm ziekenhuis en ziekte

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Ha Peter, Leuk dat je reageert; stel ik op prijs. Ik geef toe dat ik me nogal snel druk maak over rammeltjes e.d., maar ik vind het ook leuk om een/mijn motor perfect te krijgen en al doende veel te leren over motorfiets techniek. Ik heb inmiddels de Gear Saver bakolie van Belray erin. Echter het resultaat nog niet kunnen beoordelen, omdat ik ook de wielen heb gedemonteerd. Er komen Bridgestone BT45's onder. Bij het achterwiel heb ik ook de lagerkeerringen gedemonteerd (waren slecht), de lagers gereiningd en gesmeerd. Ik krijg vandaag nieuwe keerringen binnen en dan kan ik kijken of de R65 nog fijner rijdt met de Battlaxjes en de nieuwe bakolie. Motorolie is trouwens de multigrade van de hobbyist geworden. Ook nog een nieuw en hoger ruitje op de RS kuip gemonteerd. Ziet er weer mooi helder uit. mvg, Tom

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum: hoi, ok mooi maar je bent wel aan het investeren, banden waren toch ook ok ? ik heb wel interesse in je -oude- banden denk ik. mail me anders even, oossanen@gmail.com grt, peter

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, De Bel-ray versnellingsbak-olie heeft de rammel uit de bak voor 90% verholpen. Ik heb ook nog Bridgestone BT 45's eronder gezet/laten zetten en een hoger Speed 7 schermpje gemonteerd. Superdeluxe rij-eigenschappen zijn het resultaat. Voorlopig is de R65 klaar voor vele kilometers. Alleen jammer dat de winter er weer aan komt. Alhoewel, het moet echt slecht weer zijn wil ik besluiten dan maar met de auto te gaan. mvg, Tom

  16. hippie
    Hoi allen na een lang weekend rijden in de Hartz op de terugweg een probleem met de koppeling . ik heb het zelfde probleem met de koppeling als Tom. moet de stebout op de koppeling hevel helemaal in draaien om te kunnen ontkoppelen. Heb het gevoel dat ik wat mis bij het druklager,zal een foto plaatsen. ik heb al wel een nieuwe druklager besteld bij de sponsor. mvg hippie

  17. hippie
    De foto's

  18. hippie
    1

     

  19. hippie
    2

     

  20. hippie
    Oja Prettige feestdagen allemaal.

  21. OmarB
    Klinkt inderdaad als een kapot druklager. Ook van mijn kant fijne feestdagen gewenst!

  22. hippie
    hallo allen het nieuwe druklager gemonteerd en het voelt nu goed aan. hopelijk heeft de koppeling niet te lijden gehad van het oude lager . hippie