Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'berry', geïmporteerd van het oude forum: Hoe weet ik op lichtrelais kapot is ? Als ik bij mijn r100rt '88 licht op dimlicht zet doet de achterlamp het en dimlicht. Als ik gewoon licht aanzet gaan alle lampen uit. Als ik dan de groot-licht knop indruk brand alleen het grootlicht. Kan dan het lichtrelais toch kapot zijn ? Ik hoorde "vroeger" een soort klik als ik het licht aan deed.

16 reacties

  1. Dirk
    Berry, Ik denk niet dat het je lichtrelais is: bij dimlicht werkt alles normaal, en dat loopt via je lichtrelais. Je grootlicht-seintje werkt, en dat gaat ook via je lichtrelais. Waar het dan wÈl zit kan een puzzel worden. Als je er wat aan hebt: ik heb het elektrisch schema en wil dit wel inscannen en toemailen. Groeten, Dirk R80RT 1983

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Mart', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, Hallo; Je bedoelt waarschijnlijk stadslicht ipv dimlicht. Werking van de lichtschakeling: A) Het stadslicht werkt in de PARK stand via het kontaktslot: De stroom loopt dan van de akku, via het Contactslot naar stadslicht/achterlicht/ lampje voltmeter/ voltmeter klokje en lampjes van de KM en toerenteller. Dit is OK bij jou. B) Als je nu je kontaktslot op AAN zet loopt de stroom vanaf AKKU, via kontaktslot o.a. naar lichtschakelaar op stuur. In stand Stadslicht (1) van de lichtschakelaar loopt de stroom vervolgens naar stadslicht/achterlicht/lampje voltmeter/ lampjelklokje en lampjes van de KM en toerenteller. Het is niet duidelijk uit je mail of dit wel werkt. Ik meen te begrijpen van wel. C) In de stand Normaal (2) van de lichtschakelaar loopt de stroom net als in B) maar ook naar aansluiting 86 van het lichtrelais en dan via 85 naar aarde. (De stroom van de akku loopt via de schakelaar in het lichtrelais naar de dimschakelaar en naar grootlicht of dicmlicht). Omdat het relais niet klikt, krijgt het geen stroom of is defekt. Ik begrijp echter dat in stand (2) het achterlicht etc. ook uitgaat. D) Als je de "lichttoeter " indrukt krijgt het grootlicht stroom vanaf kontaktslot (NB dus niet via het lichtrelais(. Dit werkt : dus kontaktslot en lamp is OK. Kontrole: 1) check of met Contact AAN en lichtschakelaar AAN (2), er spanning staat op aansluiting 86 van het lichtrelais. (dit moet het geval zijn voor stand (2) van de lichtschakelaar, maar niet in stand (1) Indien ja: Lichtrelais defekt (maar nu niet zo waarschijnlijk). Indien niet: sluit even +12V van akku aan op aansluiting 86 van het kichtrelais: Nu moet het lichtrelais klikken en Grootlicht/Dimlicht wel werken : lichtrelais is in orde. Als dit het geval is: A) Werkt het stadslicht wel in stand 1) van de lichtschakelaar?? Ik meen te berijpen dat in stand 1) het stadslicht wel werkt. Dan krijgt de lichtschakelaar stroom van het kontaktslot. en is stand 2) van de lichtschakelaar defekt. B) als het stadslicht ook niet werkt in stand 1 krijgt de lichtschakelaar geen spanning van het kontaktslot. Konkusie: Ik denk dat de lichtschakelaar (op het stuur) niet werkt in stand 2). Lichtschakelaar defekt of slecht kontakt. Ik hoop dat dit wat helpt. Hierbij nog het schema : Groeten, Mart

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'berry', geïmporteerd van het oude forum: Heel erg bedankt voor je reaktie Mart: Kontrole: 1) check of met Contact AAN en lichtschakelaar AAN (2), er spanning staat op aansluiting 86 van het lichtrelais. (dit moet het geval zijn voor stand (2) van de lichtschakelaar, maar niet in stand (1) Indien ja: Lichtrelais defekt (maar nu niet zo waarschijnlijk). Indien niet: sluit even +12V van akku aan op aansluiting 86 van het kichtrelais: Nu moet het lichtrelais klikken en Grootlicht/Dimlicht wel werken : lichtrelais is in orde. Als dit het geval is: A) Werkt het stadslicht wel in stand 1) van de lichtschakelaar?? JA Ik meen te berijpen dat in stand 1) het stadslicht wel werkt. Dan krijgt de lichtschakelaar stroom van het kontaktslot. en is stand 2) van de lichtschakelaar defekt. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>IK denk dat nu ook maar hoe maak je dit ? B) als het stadslicht ook niet werkt in stand 1 krijgt de lichtschakelaar geen spanning van het kontaktslot. Stadslicht werkt wel normaal !!! Konkusie: Ik denk dat de lichtschakelaar (op het stuur) niet werkt in stand 2). Lichtschakelaar defekt of slecht kontakt. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>IK denk dat nu ook maar hoe maak je dit ? Ik hoop dat dit wat helpt. Hierbij nog het schema : Groeten, Mart

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'berry', geïmporteerd van het oude forum: Effe nog een vraag ? Waar zit het lichtrelais ? en waarom denk je dat lichtrelais niet defekt is ? Het lichtrelais wordt alleen aangeroepen in stan 2 toch ? In stand 1 stadslicht niet toch ? Deze doet het wel.... En hoe kom je bij de schakelaar moet dan de chokedop eraf ? Berry ============================================ Kontrole: 1) check of met Contact AAN en lichtschakelaar AAN (2), er spanning staat op aansluiting 86 van het lichtrelais. (dit moet het geval zijn voor stand (2) van de lichtschakelaar, maar niet in stand (1) Indien ja: Lichtrelais defekt (maar nu niet zo waarschijnlijk). Indien niet: sluit even +12V van akku aan op aansluiting 86 van het kichtrelais: Nu moet het lichtrelais klikken en Grootlicht/Dimlicht wel werken : lichtrelais is in orde. Als dit het geval is: A) Werkt het stadslicht wel in stand 1) van de lichtschakelaar?? JA Ik meen te berijpen dat in stand 1) het stadslicht wel werkt. Dan krijgt de lichtschakelaar stroom van het kontaktslot. en is stand 2) van de lichtschakelaar defekt. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>IK denk dat nu ook maar hoe maak je dit ? B) als het stadslicht ook niet werkt in stand 1 krijgt de lichtschakelaar geen spanning van het kontaktslot. Stadslicht werkt wel normaal !!! Konkusie: Ik denk dat de lichtschakelaar (op het stuur) niet werkt in stand 2). Lichtschakelaar defekt of slecht kontakt. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>IK denk dat nu ook maar hoe maak je dit ?

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Mart', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, Op mijn BMW (R100RS, 1978) zit het lichtrelais in de koplamp. Ik vermoed dat dat bij jou nog steeds zo is. (Rubber Komplamprand optillen in elk van de 4 hoeken & de parker losdraaien. Rubber unit naar voren uit de kuip trekken. Vervolgens de grote schroef van de verchroomde rand losdraaien en de rand + Glas en reflektor van onderen naar voren klappen.) Je hebt inderdaad gelijk dat het achterlicht, dashboard verlichting, klokjes verlichting, in de lichtschakelaar: in stand 1) direkt loopt en in stand 2) via het lichtrelais. (Sorry, niet goed in schema gekeken). Dus als het lichtrelais het niet doet, doet in stand 2) van de lichtschakelaar het achterlicht, dashboard verlichting, klokjes verlichting ook niet. Dus inderdaad, zoals jij zegt, de eerste oorzaak is waarschijnlijk toch een defekt lichtrelais en pas dan een defekte lichtschakelaar. Dus ik zou zeggen: Kontroleer eerst het lichtrelais (blikken huisje wat links met een parker in het koplamphuis zit). Kijk eerst of in stand 2) van de lichtschakelaar op aansluiting 86 (groen/violette draad) 12 V staat, met een meter of met een lampje. (Andere aansluiting van meter of lampje aan massa). Als je spanning meet op 86 ook nog even meten tussen aansluiting 85 (zwarte draad) en 86 (groen/violet). Als je nog steeds spanning meet, is het lichtrelais zeker kapot. Als je wel spanning meet op 86 naar aarde, naar niet op 86 naar 85 is er iets mis met de verbindingsdraad na de aansluiting 85. (Volgens het schema loopt deze naar de solonoide van de startmotor, Dit is zo gedaan, om ervoor te zorgen dat het groot licht uitgaat als je start, als je het licht aan had staan. De oude versies hadden dit niet : daar ligt 85 aan aarde. Ik heb zelf vorig jaar ook een defekt lichtrelais gehad, Heb inmiddels alle relais moeten vervangen, maar de motor zelf blijft mechanisch OK. (De BMW mechaniek is betrouwbaarder dan de Bosch elektriek). Ik hoop dat dit je met je probleem helpt. Succes en groeten, Mart

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'berry', geïmporteerd van het oude forum: Bedankt voor je reaktie mart. Ik heb iig de lichtschakelaar helemaal schoongemaakt (uit elkaar gehaald) Het lichtrelais zit bij mij (r100rt) onder de tank. Ik kan daar nu niet bij want ik heb motor (overdag) nodig. Als mijn vrouw (auto) terug is van vakantie kan ik eraan beginnen. Nogmaals bedankt voor je duidelijke uitleg. Berry

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Berry, Ben je er al achter wat het was? Ik heb bij mijn 100CS 1984 exact hetzelfde probleem. Heb alle schakelaartjes opengehad (een heel gepiel vooral die met dat veertje en dat metalen balletje, is twee keer door de garage geschoten) maar die lijken me niet het probleem. Ik moet ze nog wel eens goed doormeten, maar het kleurenschame komt niet echt overeen met de kleuren in het handboek. De werking van de schakelaar is ook niet echt duidelijk in het plaatje vind ik. Ik denk voorlopig dus ook aan het relais. Groet Hans

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'berry', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, Ja het lichtrelais was niet goed meer. Deze vervangen (13 Euro). Was ook het balletje 2 keer kwijt.

  9. janreb
    Ik heb het probleem dat mijn stadslichten en instr verlichting vaak dooft als ik de lichtschakelaar in van stand 1 naar stand 2 zet. Dim- en grootlicht werkt goed in alle standen. Het ligt misschien aan mij, maar ik snap het schema niet. Ik zie niet dat het relais de stadslichten schakelt. Aansluiting 58A van contact schakelaar levert in standen P en ON stroom aan de stadslichten. Kan iemand mij uitleggen hoe dat zit? Groeten, Reyer Blankevoort, R80 1985 met s-kuipje

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Mart', geïmporteerd van het oude forum: Hoi , Wouter Barendsen heeft het schema duidelijk uitgetekend: zie figuur. 1) In stand 1) van de lichtschakelaar krijgt de instrumentenverlichting & achterlicht direkt via de lichtschakelaar zijn stroom. 2) in stand 2 via een set kontakten (30 / 87b) van het lichtrelais. Aangezien bij jou in stand 1) de instrumentenverlichting etc. wel werkt is de lichtschakelaar OK in stand 1. Aangezien in stand 2 het lichtrelais (en grootlicht/dimlicht) wekt is de bekrachtiging van het lichtrelais OK (en ook de lichtschakelaar in stand 2). Volgens mij, moet de fout dus gezocht worden in de bedrading (groen/witte draad) 87b of de aansluitingen op het lichtrelais, of het lichtrelais zelf, of de aansluiting op de zekeringplaat. Meest waarschijnlijk volgens mij: het lichtrelais zelf. Als de instrumentenverlichting het niet doet in stand 2 even de aansluitingen 30 (rood) en 87b (groen/wit) doorverbinden. Als de instrumentenverlichting/achterlicht nu wel werkt , is het lichtrelais kapot. groeten, Mart

  11. janreb
    Mart, Mijn BMW is van 1985 en heeft een ander schema, ik heb het over het schema van Peters. Groeten, Reyer Blankevoort, R80 1985 met s-kuipje

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Mart', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, Ik heb even in de Haynes Manual gekeken, maar volgens mij is de schakeling voor de R80RT 1985 , nog hetzelfde. Het princieschema van W Berendsen geeft goed aan hoe eea geschakeld wordt. In stand 1 (stadslicht) van de lichtschakelaar op het stuur (met kontakt aan) krijgt de instrumentenverlichting etc. zijn prik direkt; in stand 2 (grootlicht) via het lichtrelais. Dit relais heeft 2 inwendige schakelaars : 1 voor het groot/dimlicht en een voor de rest. Volgens mij is de meest waarschijnlijke fout het lichtrelais zelf (1 set interne kontakten slecht) of de aansluitingen v/h relais zelf (die geen goed kontakt maken). Ik heb inmiddels al mijn relais moeten vervangen: kwaliteit is dus niet best. Ik zie dat de nieuwere relais vergulde aansluitingen hebben (misschien ook wel intern).. Zou in jouw geval nog steeds checken of aansluiting 87B v/h relais stroom voert in stand 2 . Zoniet : lichtrelais defekt. Succes. Mart

  13. janreb
    Mart, dank voor je reactie, ik zal het relais controleren. Groeten, Reyer Blankevoort, R80 1985 met s-kuipje

  14. Broezer
    Ideaal zo'n forum, we zijn al negen jaar verder, maar mijn BMW R100/7 toonde precies hetzelfde probleem nu. Stadslicht werkt, maar bij dimlicht gingen alle lampen uit en werkte alleen groot licht nog. Door de heldere beschrijving snel kunnen achterhalen dat bij mij het relais niet de veroorzaker was. Na wat verder puzzelen zat het probleem juist in de schakelaar van het groot licht. Toch heeft deze discussie mij wel geholpen in het begrijpen en uiteindelijk oplossen van de storing.

  15. Janbm
    Ik had een zelfde probleem... alleen maakt bij mij de aansluiting 85 een probleem... hij zit idd op de solenoid vd startmotor... echter blijft het relais gesloten staan.... net alsof er geen aarde wordt geraakt. Verbinden met aarde doet het relais wel uitgaan. Evenals de startmotor even aanklikken... heel bizar.... ik kan t oplossen door 85 van het relais definitief met de aarde te verbinden... maar ik probeer het probleem met de zwarte draad op te lossen... iemand een idee?