Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Frank', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb een probleem met mijn remmen, ik heb inplaats van 1 remschijf heb ik dubbele zwevende remschijven gemonteerd en ook 2 Brembo remklauwen die ik overigens volledig heb gereviseerd. Origineel zit er een 14 mm rempomp op na montage en goed ontluchten kom ik druk te kort. Navraag gedaan bij verschillende BMW leveranciers en adviseren mij een 13 mm rempomp te gebruiken voor meerdrukopbrengs. Inmiddels een aangeschaft en gemonteerd en goed ontlucht weer druk te kort, zelf nog minder dan een 14 mm rempomp. Mijn verstand zegt dat ik juist groter moet maar anderen geven dus volgen de boeken kleiner advies wie heeft hier ervaring mee en moet ik toch naar een bijvoorbeeld 16 mm rempomp? Overigens heb ik 1 rvs leiding naar een verdelen gemaakt en vanuit de verdeler naar iedere remklauw een aparte rvs leiding wat volgen mij geen verschil mag uitmaken. De remklauwen die ik gebruik zij 48 mm dubbele zuier remklauwen. Wie heeft advie voor mij gr. Frank

13 reacties

  1. Bep
    Hallo, Kleinere diameter hoofdremcilinder geeft een hogere druk. Bep van Malde

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: hoi, wat versta je onder druk? als bedoeld dat je hendel te ver in moet knijpen heb debiet te kort. en dan moet je vergroten. maar als je te hard moet knijpen voor je stopt heb je te weinig druk en moet je verkleinen. maar als er standaard 14mm op zit is er misschien iets anders fout. succes

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frank', geïmporteerd van het oude forum: Klopt, ik moet te ver de handel inknijpen voordat er enig werking van de remmen aanwezig is, zelf tot op het rubber en er gebeurd namelijks iets. Wat ik uit jouw verhaal moet ik dus groter naar bijvoorbeeld een 16 mm pomp. Maar wie heeft hier ervaring mee voordat ik ook die ga aanschaffen, ik heb inmiddels 3 pompen liggen vandaar dus. gr. Frank

  4. j_vervloet
    Bij 2 remklauwen moet de dubbele hoeveel remvloeistof verplaatst worden, dus een hoofdremcylinder met grotere diameter is nodig. Peters handwerkboek geeft voor: R45, R65 enkele schijf tot 1980, R80, R80RT 1985-89, R100RS, R100RT 1987-89 dubbele schijf 13 mm diameter. R80, R80RT, R100RS, R100RT vanaf 1990 dubbele schijf, R80, R80RT vanaf 1985 enkele schijf 14 mm diameter. R60/7, R75/7, R80/7, R90/6, R100/7 14,29 mm diameter. Peters geeft voor nog meer modelen en uitvoeringen de diameters op. Het hangt er ook vanaf welk soort remklauwen je gemonteerd hebt.

  5. Richard
    Frank, 16 mm of 17mm rempomp monteren. Richard

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: hoi Frank, als het debiet van de pomp te klein is moet je na een paar keer pompen toch druk kunnen opbouwen. je schijven zijn toch nog recht want met slechte schijven duw je de blokken eerst te ver terug en die moet je dan eerst terug sturen en daar ben je al een deel debiet kwijt dan. en ontluchten zeer goed ontluchten eventueel de klauw onderste boven houden dat de lucht eruit kan. normaal moet het lukken met 14mm. succes Peter

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frank', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Peter en Richard, Bedankt voor jullie reactie's , ik ga inderdaad een 16 of een 17 mm pomp monteren, ik heb het systeem ontlucht dmv een profesioneel ontluchtingsapparaat met behulp van een compressor beter kan haast niet en toch bijna geen druk hebben. Of de schijven recht zijn moet haast wel zijn gloednieuwe zwevende schijven dus het lichttoch aan de pomp. Ik hou jullie wel even op de hoogte. Bedankt alvast gr. Frank

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: Frank,peters wph geeft aan: dubbele remklauwen met 48mm zuigers hebben een rempomp van 13 mm. ik denk dat bij jou het probleem is dat de remblokken te ver van de remschijf staan ,hierdoor heb je een veel te grote vrije slag voordat de remblokken de schijf raken.remedie:paar keer pompen zodat je druk hebt,dan een stevig elastiek om de remhendel en stuur doen en nachtje laten staan de zuigers blijven zo naar buiten gedrukt maar de rubber afdichtingen trekken zich langzaam terug .je zou ook de remklauwen 1voor 1 van de schijf kunnen halen en dan voorzichtig pompen zodat de zuigers iets naar buiten komen en dan de klauw weer terug plaatsen op de schijf,en dit moet goed stroef gaan. gr henry

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'wim', geïmporteerd van het oude forum: Misschien wel gekontroleerd, maar in welke konditie zijn de remslangen? Zwellen die op als je de remhandel intrekt? Kijk ook onde de tank daar maakt die een scherpe knik verstopt?

  10. janreb
    Alles een beetje overzien en bepeinsd te hebben, denk ik dat het toch een kwestie van lucht is. Dat druk opbouwen doe je toch in stilstand, dan drukken slingerende schijven de cilinders niet terug. Het is onwaarschijnlijk dat de rubberen afdichtingen de zuigers zover terugtrekken dat er niet geremd kan worden. Groeten, Reyer Blankevoort R80 1985 met s-kuipje

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: ik ga er dus vanuit,zoals de vragensteller zelf ook aangeeft dat er wel goed ontlucht is,en de tips die ik aangaf werken wel,ik doe het zelf ook altijd op deze manier en het gevoel in de remhendel is goed hard met minimale vrije slag.ik bedoel het zijn simpele tips. en baat het niet ,schaad het niet.het is het proberen waard. henry

  12. janreb
    Henry Een nacht over laten staan met ingeknepen remhandel (met kracht ingedrukt en met touw vast gezet) heeft volgens mij en anderen tot doel de luchtbelletjes in het systeen zo klein samen te persen dat ze door de smalle leidingen omhoog kunnen stijgen. Deze methode heb ik veelvuldig met succes toegepast na ontluchten met onvoldoende resultaat (zachte, sponzige rem) Jouw versie van het terugtrekkende rubber zou ik niet willen onderschrijven. Groeten, Reyer Blankevoort R80 1985 met s-kuipje