Voor het nieuwe forum, klik   hier
voorbijganger
De uitlaten van mijn R 100rt met tussen pot zitten vast aan het frame met twee imbusbouten elk. Mooi weggewerkt zodat je er haast niet bij kan.Dus niet zoals bij de eerdere serie vast van onderaf waar je altijd nog wel de flex / dremel op kon zetten. De tussenpot is nl lek en verrot (zie foto) Dat is echter iets te mooi want nu krijg ik 3 van de imbusbouten niet meer los Omdat de binnen zeskant is dolgedraaid. De boel staat in de WD 40 maar wil nix, de griptang past er niet op. Ik zie als enigste mogelijkheid om op elke imbusbout een imbussleutel te lassen en zo de boel los te krijgen. Of zie ik nog een mogelijkheid over het hoofd die jullie wel zien.

14 reacties

  1. voorbijganger
    Hier de foto van de pot

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum: Krijg je de zaak echt niet los, kop(pen) van de imbusbouiten "uitboren". Uitlaten eraf halen. Daarna met een M6 boor de imbusbouten verder uitboren. Vervolgens 6.5 of 7 boor erdoorheen en daarna Tap 8. Vergeet niet voldoende koperslip op de nieuwe inmusbouten ( van RVS natuurlijk) te smeren. Als dat de enige gaten en slechte plekken in de pot zijn kun je die prima hardsloderen met koper. Succes. H

  3. janreb
    De koppen van de bouten met dremel-slijpsteen weghalen. Dan kun je dempers verwijderen. Het uitboren van het restant van de bout lukt niet goed, zuiver midden en recht lukt niet. In de demper zelf zitten maar enkel slagen draad in een plaatje. Een lichte beschadiging betekent dat je je draad kwijt bent en er een overmaat in moet. Misschien lukt dat. Je zou de restanten van de bouten heet kunnen stoken en in een bankschroef klemmen, de uitlaat vervolgens draaien. Alles heel voorzichtig. Het is me niet met alle bouten gelukt. Succes. Groeten, Reyer, R80 1985 met s-kuipje.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum: De koppen wegslijpen met een Dremel is een goed idee. Daarna door het restant imbus M8 een 6MM gat boren is echt niet zo moeilijk als je goede boren gebruikt. En recht boren is ook niet zo moeilijk als het lijkt. Vervolgens kun je, voorzichtig, een 7 mm boor erdoorheen halen. Het restant oude M8 is dan zo dun dat je dat met een tap M8 makkelijk kunt verwijderen als het al niet door de hitte van het boren vanzelf losliet. De moer in de demper heeft zoveel vlees dat in noodgevallen zelfs naar M10 getapt kan worden. Kortom, immer mit der ruhe moet het lukken. Succes, Hans

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rene', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, Ik zat vorige week precies met hetzelfde probleem. De uitlaten van mijn R100RT ,89 kreeg ik niet meer los. Muurvast, de bouten waren zo erg geoxcideerd dat rondom de inbus bouten scheuren zaten.(door de roest is het gaan scheuren) Dus toen :, motor op de brug, achterwiel eruit en met een accu boor de kop eraf boren. Toen ik de uitlaten los had heb ik nog geprobeerd om met een linkse tap de stukje bout los te halen, maar dat lukte niet. Bij Boxer toko heb ik 2e hands 2 uitllaatdempers gehaald en een tussenpot. (nieuw ben je meer dan Ä 750- kwijt) Maar bij 1 demper was de draad ook al kapot, gelukkig heb ik de beschikking over een tappenset en heb toen nieuwe draad erin gezet. LET OP ! ALS JE GROTERE DRAAD ERIN TAPT PAST DEZE NIET IN DE OPHANGING, DEZE ZUL JE MOETEN UITVIJLEN. Dus goed op de draad letten als je gebruikte dempers koopt.Andere tip, bouten heel goed insmeren met kopervet (is hittebestendig). Wat ik doe is 1x per jaar los halen, en weer insmeren. (dit zal mij geen 2e keer overkomen,want dat spul is peperduur) succes met sleutelen. ps de dempers heb ik nog (2x), zijn nog wel te redden.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'robbert', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb exact hetzelfde probleem gehad, bij mij lukt het door met een griptang haaks op de inbusbout de bout net genoeg los te krijgen. Ik had ook de achterbrug eruit (maximale ruimte). Ik heb deze inbussen inmiddels vervangen door gewone zeskant koppen maar dan wel RVS omdat op die plek water blijft staan dus veel kans op roest.

  7. voorbijganger
    Hij is los (geweest) Ik heb van de drie er een los gekregen met de grip tang, een van de bouten heb ik een imbussleutel in gelast en met een sleutel erop losgekregen. Nr 3 wilde van alles niks en die ben ik met de flexibele kop van de dremel en een slijpschijfje te lijf gegaan. Uiteindelijk was die ook los. De pot heb ik voorlopig met GUm GUM gemaakt en gedurende de laatste dagen heb ik er steeds met een dag er tussen 3 lagen opgesmeerd. Ben benieuwd hoe lang hij nu weer mee gaat. Alles lekker in het kopervet gezet dus moet nu makkelijker te lossen zijn.

  8. voorbijganger
    De pot ziet er nu naar de GUM GUM behandeling zo uit. Op de foto moest ik de R uitlaat nog los zien te krijgen.

  9. voorbijganger
    Pot was naar 100o km weer verrot een lasser (kennis van me) heeft hem nu als volgt gelast. Ik heb de pot inmiddels in de menie gezet (ik had ff nix anders) . Zink spray of hitte bestendige verf schijnt het beste te zijn omdat roesten altijd weer daar begint waar de last is gezet.

  10. Lucifur665
    Wat dacht je van de boutkoppen afboren, dan een 3,5mm gaatje in het restant van de bout boren en dan met een "linkse tap nr.3" het restje er uit halen. Wel eerst het restant een nacht in de kruipolie, wd40 oid. laten weken.

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ab', geïmporteerd van het oude forum: je moet toch met me ens zijn dat hij "mooi" verrot en daarmee bedoel ik in zijn totaliteit.......dus alles wat je daar nog aan doet en spendeert is van (zeer) korte duur...en eigenlijk de moeite niet waard! Ab

  12. voorbijganger
    je moet toch met me ens zijn dat hij "mooi" verrot en daarmee bedoel ik in zijn totaliteit.......dus alles wat je daar nog aan doet en spendeert is van (zeer) korte duur...en eigenlijk de moeite niet waard! Ab
    We zullen zien. deze kennis had er plezier in om het te doen en waarom zou ik hem tegen gehouden hebben. Ik had er al een nieuwe pot onderhangen die heb ik nu op het reserveplankje liggen. Deze was mooi schoongemaakt (om te lassen) en heb ik voorzien van zinkspray op de lassen en gespoten met matzwarte hitte bestendige verf. Ik zie wel wat er gebeurd, al help hij mij de winter maar door.

  13. Passant
    Hij heeft er bijna twee jaar onder gehangen, afgelopen zomer is hij weer gaan lekken, op een andere plek uiteraard. De pot die ik op het plankje had liggen kwam weer van pas. Hij heeft hem weer opgelapt de ouwe pot en wederom komt hij van pas, ik ben zojuist bezig geweest om van de pas aangeschafte R80 de uitlaten te verwijderen. Nu moest ik alle 4 de bouten wegsluipen met flex en dremel. Ik moet de bouten nog uitboren uit de uitalten. De tussenpot van de R80 is echt helemaal verrot, die zit nu nog aan een uitlaat vast maar gaat na verwijdering de container in. Ik haal de hele handel nu twee keer par jaar los enb gebruik jkopervet bij monteren en heb de hele handel gedemonteerd en gemonteerd in een uurt.