Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb vorige week een R50/5 gekocht en opgehaald, had al direct panne omdat accu niet werd bijgeladen, lege accu, geen stroom, anwb accu met snellader opgeladen en zo thuis gekomen (na 130 km). Wat moet ik nu doen om het probleem op te sporen, hoe kan ik het beste te werk gaan, heb wel een boek waar e.e.a in staat maar toch jullie hulp / advies graag. Niet dat ik alles ga demonteren /losmaken terwijl dat misschien helemaal niet nodig is. Hoe kan ik het beste het probleem oplossen, heb wel een spanningmeter en gereedschap, motor had een aantal jaren stilgestaan. Wie o wie weet raad.

48 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Theo', geïmporteerd van het oude forum: Kijk bij deze fiets eerst naar de spanningsregelaar en indien dit nog een mechanische is zouik hem gelijk vervangen voor een electronische. Ook het anker van de dynamo is gemakkelijk te controleren door de koolborstels omhoog te drukken en een papiertje tussen de borstels en de sleepringen van het anker te leggen kun je dan met een ohm-meter op de sleepringen meten of het anker nog goed is . Slaat de meter uit is het anker o.k. indien niet anker kapot. succes Theo.

  2. Egbert
    Peter, als de motor een tijd heeft stilgestaan kan het ook zijn dat de accu op is. Met een goed WPH heb je informatie over alle tests die je zelf kan doen. Meet alles wat je begrijpt en trek je conclusies. Brandde het laadlampje toen je de motor startte bij het ophalen? En zulke dingen. Succes, Egbert

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Egbert: tijdens mijn rit naar huis over een afstand van 130km heeft het rode lampje NIET gebrand, accu was echter niet bijgeladen, enig idee wat de oorzaak is? Ik zal deze week eens alles gaan nameten, mogelijk dat ik dan iets kan vinden, zodra ik iets meer weet laat ik het weten, oke. Mvr BMW groeten

  4. Egbert
    Peter, een dooie accu blijft een optie. Verder alle verbindingen controleren, de lengte en kwaliteit van de koolborstels controleren, de spoelen (stator en rotor) doormeten, eventueel de spanningsregelaar tijdelijk vervangen door een gegarandeerd goede. En mijn vraag: brandde het lampje wel als je contact maakte zonder dat de motor draaide? Zo nee, dan kan lampje vervangen wel eens iets leren. Je moet dan een passend lampje van 4 Watt monteren in de /5. Voor de speoelen geeft Peter's de volgende waarden: tussen de 3 draden van de vaste speoeln: per 2 punten 3,4 tot 3,74 Ohm, tussen de 2 sleepringen 6,2 tot 7,6 Ohm. Succes, Egbert

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Vandaag heb ik de accu vol geladen en bij een bmw dealer de conditie van de accu laten doormeten, accu is in goede staat, geen mankementen, nu verder zoeken, wordt vervolgt

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Hoe kan ik precies meten ofdat de accu wel of niet voldoende wordt bijgeladen. Als ik met een voltmeter op de accupolen meet, dan neem ik aan dat de spanningswaarde bij hoger toerental tot een bepaalde waarde moet oplopen. Wie kan mij adviseren.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'robbert', geïmporteerd van het oude forum: Met een spanningsmeter op de accu polen kun je een indruk krijgen van het laden. Bij stilstaande motor zal de spanning rond de 12,0 Volt moeten zijn (mag enkele tienden afwijken). Bij draaiende motor loopt de spanning op tussen de 13,0 en 14,0 volt. Gebeurd dat niet dan wordt er niet bijgeladen (wel even toeren (2000-3000) draaien anders levert de dynamo mogelijk te weinig spanning). Komt de spanning boven de 14,5 a 15 volt dan is de accu overleden en mogelijk ook iets mis met het laadcircuit. Eigenlijk zou je de stroom moeten meten, maar dat is iets riskanter (meet wel de juiste kabel, NOOIT de stroom van de startmoter meten, die is veel te groot voor de meeste meters). succes.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb inmiddels de oude spanningsmeter vernieuwd, de accu geeft op toeren circa 12,5 Volt aan, laadt dus niet bij. De diodeplaat gemeten, in een richting geen uitslag in de andere richting wel uitslag van de ohm meter. De vaste spoelen van de dynamo, daar reageert de ohmmeter wel op, zeer lage uitslag. Ik heb wel gezien dat een helft van de koolborstelhouder sterk geoxideert was. Wat kan ik zoal nog nameten, bijv. aan de dynamo want probleem is nog steeds aanwezig dat de accu niet wordt bijgeladen.

  9. Egbert
    volgens Peters WPH moet je op de vaste spoelen 3,4 tot 3,74 Ohm meten, tussen de sleepringen 6,21 tot 7,59. Succes, Egbert

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Egbert; tussen de sleepringen is de waarde zoals jij aangegeven, echter op de spoelen meet ik circa 1 ohm, kun je nog even uitleggen hoe ik tussen de spoelen moet meten, mogelijk doe ik iets verkeerd. Wel / geen contact aanzetten, evt e.e.a loskoppelen, hoe de meetpennen waarop aan te sluiten (sorry voor deze vragen, ik ben daar niet zo in thuis)

  11. Egbert
    Peter, als je de drievoudige aansluiting voorop de dynamo losmaakt kan je steeds tussen 2 punten meten, dan meet je steeds 1 spoel. Dus linker 2, rechter 2 en buitenste 2, dan heb je alledrie de spoelen gemeten. Als je de uitvoering met extra draad hebt (dat is voor de /5 niet standaard, als hij er is zit hij van voren gezien links van de 3-voudige steker) moet je die even losnemen. Als je 1 Ohm meet i.p.v. ruim 3 kan er een spoel stuk zijn. Succes, Egbert

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Egbert,, bedankt voor je snelleantwoord op mijn vragen Ik heb de drievoudige aansluiting losgekoppeld en alle drie de metingen zijn 1 ohm, dus ik neem aan dat de spoelen niet onderbroken zijn maar tegen de massa sluiting maken. Zijn de spoelen te repareren? Ander punt wat mogelijk de oorzaak kan zijn van dit probleem: ik heb de BMW sinds kort in mijn bezit, ik heb ontdekt dat bij de D- aansluiting van de koolborstels GEEN isolerende ringen zijn gemonteerd terwijl dat volgens het boek wel degelijk moet. Graag jouw mening en is daarmee de kortsluiting te verkaren. Bij de Hobbyist lees ik dat er geen nieuwe stator meer te verkrijgen zijn voor de R50/5 (nml) en dat ik gelijkrichter, rotor en stator moet vernieuwen Wat / hoe verder????? heeft iemand nog een stator op voorraad?

  13. Richard
    Peter, De statorwikkelingen zijn aangesloten in een stervorm. Bij de /5 serie wordt dit gezamelijke punt niet gebruikt. Als je de wikkelingen doormeet, heb je altijd twee wikkelingen te pakken. De wikkelingen mogen niet aan massa liggen. De D- aansluiting is de massa van het oplaadsysteem, als je deze gaat isoleren doet het systeem het nooit meer. De rotor kan je van elk type BMW boxer tweeklepper vanaf '70 tot '90 kopen. Als je geen BMW dealer in de buurt hebt kan je ook naar een Guzzi dealer gaan want daar zit een dezelfde dynamo in. De weerstand is iets anders, maar normaal geeft het geen probleem. Richard

  14. Egbert
    Peter, ik heb aan richard's antwoord niets toe te voegen. De DF moet geisoleerd zijn. Groeten, Egbert

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Mijn stator is waarschijnlijk defect, is deze te repareren, klopt het dat er voor R50/5 geen nieuwe stators meer te koop zijn en dat ik een nieuwe stator incl dynamohuis van serie 6 moet monteren, incl een nieuwe gelijkrichter?

  16. voorbijganger
    Peter, De statorwikkelingen zijn aangesloten in een stervorm. Bij de /5 serie wordt dit gezamelijke punt niet gebruikt. Als je de wikkelingen doormeet, heb je altijd twee wikkelingen te pakken. De wikkelingen mogen niet aan massa liggen. De D- aansluiting is de massa van het oplaadsysteem, als je deze gaat isoleren doet het systeem het nooit meer. De rotor kan je van elk type BMW boxer tweeklepper vanaf '70 tot '90 kopen. Als je geen BMW dealer in de buurt hebt kan je ook naar een Guzzi dealer gaan want daar zit een dezelfde dynamo in. De weerstand is iets anders, maar normaal geeft het geen probleem. Richard
    Je kunt het ook eens proberen bij een Bosch service punt. Ik heb ooit eens een anker gekocht bij een Bosch service punt voor mijn R 60/6 koste toen 100 gulden goedkoper dan bij de BMW dealer. Is wel meer dan 25 jaar gelden maar toch..

  17. Richard
    Peter, Stator doormeten, als je weerstand hebt onhevoor 1,5 Ohm tot 2 Ohm op alle drie de aansluitpunten, en geisoleerd naar massa, dan is de stator goed. Je kan ook een stator van een /6 of /7 monteren, alleen het centrale punt op de stator (waar de wikkelingen bij elkaar komen) kan niet gevoed worden omdat je diodeplaat die aansluiting niet heeft. Het verschil tussen de dynamo van /5 en /7 is ongeveer 50 Watt en dat komt door de extra aansluiting. Zonder dit kabeltje doet de dynamo het ook goed. Richard

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Vandaag met voltmeter tijdens rit opnieuw op de accupolen gemeten, spanning 12,05 tot max (op snelheid) 12,33 Volt Lijkt me onvoldoende Spoelen van stator hebben 1 ohm weerstand, ik wil nu stator vervangen en weet niet ofdat het kan om de nieuwe stator spoelen van de 6 serie in het dynamohuis van R50/5 te bouwen, of moet ik ook een /6 dynohuis kopen om het geheel te kunnen samnebouwen. Eventuele andere tips zijn welkom. Peter

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: Peter,deze vraag is al gesteld maar misschien heb je hier overheen gelezen:als je de motor op contact zet(dus zonder dat de motor loopt) brand dan het laadstroomlampje wel?als het lampje stuk is laad tie sowieso niet goed bij.als het lampje wel brand meet dan eens of er wel spanning op de sleepringen van de rotor staat.is dat niet het geval zou ik eens naar de spanningsregelaar kijken.dat de stator stuk is lijkt me stug, +/- 1ohm lijkt me normale waarde, het wph geeft 1.24 ohm aan tussen de 3 draden van de stator. groet henry

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Henry, antwoord op je vragen: 1. Als ik de motor op contact zet, dan brandt het laadstroom lampje wel, dus daar ligt het niet aan. 2. Spanningsregelaar heb ik vernieuwd. 3. Accu is gecontroleerd en goed bevonden 4. Weerstand tussen de sleepringen (koolborstels los van de colector circa 7 ohm 5. Stator en gelijkrichter door erkend bedrijf goed bevonden, geen storingen Als waarde 1 ohm vd spoelen ok is wat kan het dan zijn/ wat kan ik nog doen om het probleem op te lossen. oet henry

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: Peter,staat er wel spanning op de sleepringen van de rotor als je motor op contact zet ?rotor moet dan ook magnetisch worden. even een schroevendraaier tegen aan houden om te testen. heb je de diodeplaat al wel getest? henry

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Beste henry, Ik meet in gemonteerde toestand, met contact aan, met aangesloten koolborstels, op de collector een spanning van 1,56 Volt en op D- en DF aansluiting van de koolborstelhouder 2,07 Volt, schroevedraaier tegen rotor niet magnetisch. Henry, wat is hier aan de hand, wat zijn de mogelijke verdere stappen die ik kan ondernemen, ik hoop dat je mij kunt helpen met advies.

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Mart Bosma', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, Ik heb de volgende opmerkingen: 1) Weerstand tussen de rotorslipringen (1970-1973) : 6.9 Ohm = OK 2) Weerstand tussen elke willekeurige 2 aansluitingen van statorblokje=0.6 Omm (jij meet 1 Ohm; OK) 3) Bij aansetten (motor stil) brandt laadstroomlamje , bij roterende motor gaat het uit _> bedrading OK. Echter: 4) Bij aangezet contakt (nietlopende motor) mag er geen 0.56 V op de D- aansluiting staan van de koolborstel.: Dit is m.i. de oorzaak van het probleem: De massadraad (bruine kabel van D- diode board naar massa motorblok (bevestigingsboutjes diode board) heeft een overgangsweerstand (of is misschien gebroken). Dit verklaart ook de gecorrodeerde conditie van de D- koolborstel aansluiting. In staitsche toestand lijkt alles nog OK, maar als er tijdens het laden grote stromen moeten lopen, kan zo'n hoge overgangsweerstand alles bederven. Ik zou zeker deze massakabel checken, schoonmaken of vervangen. Evt een tijdelijke (dikke kabel van D- (koolborstel naar massa en van D- diodeboard naar massa. Groeten, Mart

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Mart, Bedankt voor je uiteenzetting, morgen zal ik gelijk dit gaan checken en met nieuwe massakabels e.e.a controleren, ik zal de uitkomst bekend maken, ik ben erg benieuwd wat de uitkomst zal zijn. Groetjes Peter

  25. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Mart, het volgende: -DF is geoxideerd en niet de D- -Gelijkrichter: op achterzijde zijn 2 blauwe draden en de 3 draad zwarte stekker aangesloten, 1 aansluiting naast de blauwe is nog vrij, aan voorzijde rechts een rode draad die naar het relais loopt en daarnaast zat een zwarte draad. De zwarte draad stond niet op schema, moet volgens mij op de startmotor (niet aanwezig op de R50/5) aangesloten zijn, heb deze dus losgemaakt. Op de gelijkrichter zat geen bruine massa draad aangesloten, volgens schema klopt dit dat die er niet is, ik weet niet hoe deze evt aangelsoten moet worden, svp advies. Op D- koolborstel met extra massa geprobeerd, echter geen resultaat. Ik heb wel gezien dat relais voor beveiliging was geoxideerd, ik overweeg deze evt te vervangen. Svp jullie verdere advies.

  26. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Mart', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Peter, Bij de R6 en R7 types is de diode plaat geisoleerd dmv rubberen trillingdempers en moet de massa middels 2 bruine aardkabels aaan de bovenste bouten van de diode plaat gelegd worden. Bij de R5 zijn deze rubberen trillingsdempers normaal niet aanwezig en zouden de bevestigingsbouten dus de massa met de diode plaat (D-) moeten vormen. Daarom zijn extra aarddraden dus niet nodig op de R5 , maar soms zijn zij wel gemonteerd.(in jouw geval dus niet). Ik zou vooral deze massa aansluitingen checken (met een koperen borsteltje schoonpoetsen en met vaseline invetten (geldt trouwens ook voor alle aansluitingen). Je hebt gelijk dat de rode draad via het relais loopt: dit kan ook problemen opleveren. Het feit echter dat jij 1.56 V meet tov massa op de D- aansluiting van de alternator betekent mi echter dat er een grote overgangsweerstand van D- naar massa is (er zou geen spanning op D- moeten staan omdat alles geaard moet zijn : D- op de alternator en de D- diodeplaat op het motorblok, Dus toch ni naar een slechte massa- aansluiting zoeken Ik heb een uitgebreide zoekboom; stuur maar je e-mail adres: Min is mgrbosma@home.nl Groeten & succes, Mart

  27. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: Peter,het volgende zou je ook nog kunnen proberen:haal de 2 stekkers van de koolborstels los,zet vervolgens 12 volt op de aansluitingen mbv acculader of accu. meet nu of er+/- 12v spanning op de sleepringen staat en of de rotor magnetisch word.is dit het geval dan weet je in ieder geval dat de rotor goed is en de koolborstels goed contact maken. henry

  28. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: henry, resultaat: 2 stekkers van de dynamo borstels los gemaakt alsmede de zwarte 3draads stekker van de gelijkrichter, spanning volle accu 12,65 Volt aangesloten, ik meet op de beide sleepringen een spanning van 10,2 Volt, rotor wordt WEL magnetisch. Hoe nu verder. De DF borstel zijde is wel wat geoxideerd. Wat is jullie reactie / advies?

  29. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Even nog het volgende: Als ik het contact aanzet meet ik tussen DF aansluiting van de dynamo en massa een spanning van maar slechts 2,30Volt. Is dit ok?

  30. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Mart', geïmporteerd van het oude forum: Peter, De DF aansluitimg op de dynamo hoort zijn 12 v te krijgen via de spanningsrelaar (via de blauwe kabel). Meet eens of je 12 v op de DF aansluiting op de spannings regelaar hebt (blauwe kabel).. Indien ja : breuk in (blauwe ) DF kabel tussen spanningsregelaar en DF aansluiting dynamo (of je gecorrodeerde aansluiting). Als je geen 12 v op de DF draad op de spanningsregelaar hebt, check of je wel 12 V op de D+ aansluiting hebt (zwarte kabel) van de spanningsregelaar. Indien OK : spanningsregelaar defekt (je kunt dit bewijzen door tijdelijk de 3 polige stekker te verwijderen en de blauwe en zwarte kabel door te verbinden en dan de motor te laten lopen. De dynamo moet nu laden met 14.5 V. Als je geen 12 V op de D+ (zwarte kabel) van je spannimgsregelaar hebt, dan de zwarte draad volgen naar de D+ van je diode board. Als daar wel 12 V is , is de verbinding D+ diode board naar D+ spanningsregelaar defekt (gebrolen zwarte kabel) of slechte stekkers). Hierbij het schema: ik zou systematisch alle draden doormeten met een lampje en batterij omdat een Ohm meter niet echt alle slechte kontakten en draad breuken weergeeft. Ook zou ik de diodeplaat nogmaals doormeten: alle 9 dioden!! Persoonlijk zou ik denken: 1) Rotor OK, ook bewezen met de test van Henry 2)Stator ook OK 3) Spanningsregelaar vervangen, moet dus goed zijn 4) Lampje werkt OK (brandt bij ingeschakeld kontakt, gaat uit bij kopende motor) -> bedrading DF (blauwe draad) en D+ (zwarte draad ) OK Echter: Je hebt volgens mij niet systematisch alle 9 dioden van de diodenplaat getest. (doe dit bij voorkeur met een lampje). Kontroleer ook de 3 voudige draad van stator naar dioden board, Als dit alles goed is weeit ik het ook niet meer. Succes. Mart

  31. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Resultaat tot nu toe, graag advies hoe verder: Alles gemeten, tot aan D+ blauwe draad diode board en heb ook daar circa 2,5 Volt. Ik heb de andere blauwe draad bij de diode board gevolgd die naar het relais voor beveiliging gaat onder de tank. Daar meet ik ook 2,50 Volt, ik heb deze los gemaakt van het relais en meet dan in een keer wel circa 11,5 Volt. Op de aansluiting van het relais zit nog een tweede draad blauw die volgens schema naar de koplamp loopt. Als ik deze twee draden los van relais maak en deze twee draden met elkaar doorverbindt, meet ik weer 2,50 Volt. Zit ik op de goede weg en kan het zo zijn dat er in de koplamp iets mis is, of moet ik anders te werk gaan. Ik hoop dat ik duidelijk ben en dat je me verder kan helpen. Het lijkt me een beetje complex te worden.

  32. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Arjen', geïmporteerd van het oude forum: Heb ook eens een doorgeslagen diode gehad, dan moet je bij alle 9 de weerstand meten. Succes, gr. Arjen

  33. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Nog even het volgende in tegenstelling tot mijn eerder bericht: Op relais gemeten bij punt vd blauwe kabel die van de regelaar komt, ook daar 2,50 Volt. Op dit punt de twee blauwe kabels losgemaakt, dan op de blauwe draad die van de koplamp afkomt wel correcte spanning, verbindt ik beide blauwe draden door, dan slechts weer circa 2,50 Volt. Voorlopige conclusie: in kabelboom (draad van relais naar spanningsregelaar deels gebroken / slechte verbinding (zeer moeilijk te meten)

  34. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: die 2,3 v op D- en DF van de dynamo klopt wel als je hem op contact zet. ik heb het bij mij even nagemeten en ik meet ook+/- 2v. ik heb dan wel een R80 maar het principe is natuurlijk hetzelfde.bij wat gas geven moet de spanning op D- en DF oplopen. heb je in je vrienden/kennissen kring niet iemand die hier verstand van heeft en de boel kan doormeten? groet henry

  35. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Mart', geïmporteerd van het oude forum: Peter, Ik denk dat er helemaal niets mis is met de DF / D+ bedrading! Dit onderstreept ook de test van Henry. Het enigste onderdeel wat je nog niet goed getest cq vervangen hebt is het diode board. Dit heb je nog steeds niet systematisch doorgemeten. (ondanks advies van een aantal personen). Het is zeer goed mogelijk dat een of meerdere van de 3 kleine dioden defekt zijn (die moeten de rotorwikkeling bekrachtigen). Als de rotor wikkeling niet (goed ) bekrachtigd wordt (omdat een van 3 kleine dioden kapot is) zal de dynamo niet werken. Een kapotte bekrachtigingsdiode is ook al door een andere bezoeker genoemd. Het testen van de 9 !! dioden kun je het beste doen met een lampje van zo'n 12v/ 12 W en een losse akku. Iedere diode (van de 9 ) in 2 richtingen meten. In slechts 1 richting moet de Lamp oplichten. Kijk even naar het schema hoe de dioden geschakeld zijn. Als er een kapotte diode is (onderbroken of volledige kortsluiting) kun je het beste het hele board vervangen, meestal zijn de andere dioden ook gaar. Onze sponsor heeft een verbeterde versie van het board. De Oude (grijze ) Bosch versie heeft een hele slechte naam. De nieuwe Werle is OK. (vroeger gebruikte men dioden die maar een geringe sperspanning hadden: een spanningspiek en ze zijn kapot). Dus : Laat je diode board door een specialist doormeten of leen tijdelijk een ander, die goed is. Zorg ook dat het board goed geaard is (ook een zwak punt). Er zijn zelfs speciale diodeboards met dioden met een sperspanning van 1000 V: die gaan nooit kapot. Succes met verder testen: Meten is weten. Groeten, Mart

  36. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Meten is weten, als men WEET wat men meet! Chris

  37. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Metingen: 1. Diodeplaat opnieuw gecontroleerd met controlelampje, alle 9 dioden ok, aan de achterzijde, zijn 2 blauwe draden aangesloten op een stekker, terwijl dat er 2 aansluitingen op de diodeplaat zitten. Maakt het veel uit welke van de twee aansluitingen je de stekker aansluit? Er bevindt zich achter het deksel van mijn R50/5 zonder startmotor nog een zwarte draad die naar nr 87 op het relais loopt, was door voorgaande eigenaar aangelsoten op de diodeplaat (naast de rode draad), ik heb deze losgemaakt, zie schema. Ok?? 2. Voltmeter op accupolen geeft in ruststand 11,88 Volt aan en op toeren 12,25 Volt, dus laadt onvoldoende bij Resultaten van controles volgens wph Peters boek: 3. - B+/30 draad (dikke rode draad los van de diodeplaat gemaakt, voltmeter op B+ /30 aansluiting en de D-massa aansluiting op de dynamo geeft een spanning bij iets meer toeren 14,25 Volt, volgens wph is dit ok. Als de spanning veel lager zou zijn, dient de dynamo nagekeken te worden. 4. B+/30 rode draad weer aangesloten op de diodeplaat, motor gestart en voltmeter op D+ (DF) aansluiting op de dynamo en massa frame geeft 2,45 Volt. 5. Voltmeter op B+/30 aansluiting en massa geeft 11,67 Volt Volgens wph als het verschil in spanning groter da ongeveer 5 Volt is er iets fout met de regelaar, is het verschil 1,5-4,0 Volt dan is de diodeplaat defect. Regelaar is onlangs vernieuwd. Is deze los door te meten, zou het kunnen zijn dat deze opnieuw defect is? Wat/hoe verder????? -

  38. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Mart', geïmporteerd van het oude forum: Peter, Volgens mij heb je je dynamo gerepareerd : Onbelast (wanneer de rode draad NIET ) aan de B+/30 van de diodenplaat is aangesloten, levert de dynamo keurig 14.25 V (zoals het hoort). Je accu is echter totaal ontladen (11.67 V) : Punt 5 Als je nu de rode draad die naar de akku loopt op de B+/30 aansluiting van de diodenplaat aansluit, zal de akku geladen gaan worden. Omdat hij echter vrijwel leeg is , duurt het een hele tijd (totdat hij voor 80 % vol is) voordat de dynamo een spanning van 14.25 BELAST kan leveren. Naarmate de akku vol raakt nadert de laadspanning de waarde van 14.25 V. De spanningen in de boeken gelden altijd voor een volle akku!! Dus: Eerst akku opladen met een akkulader of gewoon gaan rijden totdat hij vol geladen is. Antwoord op je specifieke vragen: 1) de 2 blauwe draden worden op de D+ aansluitingen van de diode plaat aangesloten (zie mijn eerdere plaatje) : dit is OK. De zwarte draad die naar de startmotor zou moeten lopen is niet nodig (omdat jij geen startmotor hebt). OK 2) Dynamo werkt OK Zie mijn uitleg hierboven Volgens mij zal de spanning tijdens laden langzaam gaan oplopen naarmate de akku weer voller raakt. Beter is de laadspanning even te checken met een volledig geladen akku. Dan zal de laadspanning (14.25 V gelijk zijn als de niet belaste spanning die jij al meet (14,25V). 3) de onbelaste laadspanning van de dynamo is 14.25 V : Dit is OK (zoals je zelf al zegT) De regelaar, diodenplaat rotor , stator plus bekabeling zijn dus Ok. 4) OK, zie ook eerdere reaktie van Henry 5) Toont aan dat de akku nu bijna volledig leeg is (of defekt: gesulfateerd!). Om 100 % zeker te zijn dat de dynamo behoorlijk laadt , kun je je Universeelmater als Amperemeter (bereik 20 A) in SERIE met de rode draad aan de akku verbinden. Hoogst waarschijnlijk is de laadstroom nu heel hoog (omdat de akku leeg cq gesulfateerd is). De hoge laadstroom bewijst dat de akku goed geladen wordt (voltmeter is slechts een afgeleide meting) Alle Engelse fietsen hadden een Aperemeter (Lucas: Prince of darkness). Miisschien heb ik het helemaal mis, maar volgens mij ben je er (behalve misschien een slechte akku wat niet zo gek zou zijn voor een motor die jaren niet gereden heeft). Groeten, Mart

  39. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Mart, Vriendelijk dank voor je reactie. Ook ik denk dat de accu de zwakke schakel is, dus overweeg ik deze evt te vervangen. Kan ik de accukabels tijdens lopen vd motor loskoppelen en de laadspanning dan aan de + en _ kabel meten ? (dus zonder aangesloten accu, misschien wat domme vraag) Nog even herhaling van mijn vraag: 2 blauwe draden aangesloten op een stekker op achterzijde diodeplaat, terwijl dat er 2 aansluitingen op de diodeplaat zitten. Maakt het uit welke van de twee aansluitingen je de stekker aansluit? Eeen aansluiting blijft dus niet gebruikt. Peter

  40. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: Peter,je kunt wel even 1 accupool los halen om te meten maar zorg dan wel dat de motor een beetje op toeren is anders slaat tie af en doe het niet al te lang en zet de verlichting uit, als de motor blijft lopen zonder accu met wat toerenmaken dan kun je er vanuit gaan dat er wel bijgeladen word.zet anders de accu een nachtje aan de lader en meet morgen de laadspanning.in 1 van je eerdere berichten stond toch dat de accu getest en goed bevonden was. henry

  41. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Martin Bosma', geïmporteerd van het oude forum: Peter, Je moet voorzichtig zijn met losgekoppelde akku te werken, omdat dan de dioden kunnen doorbranden (als het zwakke types zijn met lage sperspanning; je mag ook nooit elektisch lassen met aangesloten installatie). Je hebt ons inderdaad op het verkeerde been gezet. In het Boek van Haynes (Peters) staat duidelijk in een eerdere paragraaf dat alle metingen uitgevoerd moeten worden, terwijl de akku volgeladen en goed is. Iedereen in dit forum heeft je dit verteld. Jouw akku is leeg en waarschijnlijk niet meer goed (gesulfateerd) omdat de motor waarschijnlijk jaren met een lege akku heeft gestaan. MBT de Blauwe kabels: die worden achter op de D+ aansluitingen van de diodeplaat aangesloten. Beide aansluitingen (die haaks op elkaar staan) zijn met elkaar verbonden: het maakt dus niet uit of je de blauwe draden verwisselt. Mijn advies: koop een nieuwe akku: Laadt hem op en ga rijden. Volgens mij werkt je installatie nu normaal. Mart

  42. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: Peter,laat je nog even weten of het laadprobleem is opgelost en waar het nu aan heeft gelegen? henry

  43. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Beste Henry, Mart en Egbert, In de eerste plaats wil ik jullie bedanken voor de hulp die jullie geboden hebben bij het zoeken naar de oplossing mbt het laadprobleem. Stand van zaken tot nu toe: Accu: Zoals eerder aangegeven heb ik mijn accu (10/07) opgeladen en door een bmw dealer laten doormeten, deze bleek ok te zijn. Vorige week heb ik de accu opnieuw opgeladen en laten doormeten door een startmotor / dynamo revisiebedrijf, ook die geeft aan dat de accu ok is. Wel is mij verteld om de accu naar het opladen circa een dag tot rust laten komen en dan pas door te meten. Dus zo gedaan en de meting gaf aan dat de accu niet in orde was. Over elke dagen zal ik wat meer weten als ik mijn nieuwe accu heb ingebouwd. Ik zal zeker, zodra ik iets meer weet, jullie op de hoogte houden. Nogmaals bedankt voor jullie hulp Mvrgr Peter

  44. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Mijn laadprobleem schijnt nog steeds niet opgelost te zijn. heb de accu vernieuwd en dacht toen alles zal wel goed zijn, aantal ritten gereden, en nu na 2 maanden spanning gemeten met motor op toeren, komt niet hoger dan 12,65 Volt. ik ga alles weer eens opnieuw nameten, weet niet meer waar te beginnen maar aanhouder wint zullen we maar denken, zodra meer bekend laat ik het weten, ik hoop op een spoedig oplossen van mijn probleem.

  45. dokker
    Mijn laadprobleem schijnt nog steeds niet opgelost te zijn. heb de accu vernieuwd en dacht toen alles zal wel goed zijn, aantal ritten gereden, en nu na 2 maanden spanning gemeten met motor op toeren, komt niet hoger dan 12,65 Volt. ik ga alles weer eens opnieuw nameten, weet niet meer waar te beginnen maar aanhouder wint zullen we maar denken, zodra meer bekend laat ik het weten, ik hoop op een spoedig oplossen van mijn probleem.
    @peter,had met mijn r100rs uit 1980 ook laad problemen,Dacht dat een kabelbreuk massa voltmeter het was,nee dus.Diode plaat/brug nagemeten ,goed . Spanningsregelaar vervangen door een nieuwer type , ook OK.Dynamo stator door gemeten ,ook OK ,als laatste mijn rotor /anker door gemeten,Nada,niks . Geruild bij onze sponsbob, en geplaatst en mijn lampje (ook vervangen)brandt weer bij starten en gaat ook weer uit bij bep. toerental en wat gebeurdt er mijn voltmeter geeft weer aan dat zebij plm.1500toeren weer oplaad(accu). Mede door Mart&Egbert hun inbreng heb ik dit als leek kunnen opsporren,beetje geduld enzovoort is dit probleem ook weer opgelost.Moet zeggen dat ik ook een nieuwe batterij geplaatst heb ,de ouwe was ook dood. Ik hoop dat je het rijtje ook geduldig kan aflopen en tot een lopende maschine kan brengen en dat zal wel ukken want op dit forum is genoeg eruit te halen wat je nodig hebt,Veel geluk met je zoektocht.En bedankt iedereen die mij hierbij hebben geholpen. Rob G.

  46. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Mart', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Peter, Je zegt dat je al een paar ritten gereden hebt, met je nieuwe akku. Ben je toen met een lege akku blijven steken ? indien niet en als de ritten een paar honderd km waren, zou de akku toch bijgeladen moeten worden? De beste meting om te kijken of de akku inderdaad geladen wordt , is door middel van een +/- 6 Ampere amperemeter met 0 in de middenstand zoals alle Engelse fietsen die hadden Deze amperemeter zet je tussen + aansluiting van de akku en de draadaansluiting (rood) die normaal aan de + pool van de akku ligt. Tijdens aantrappen slaat de amperemeter naar - (discharge=ontladen) ; wanneer de motor loopt (vanaf zo'n 2000 toeren) moet hij naar + (charge=laden) uitslaan. Tijdens de rit kun je zo steeds checken of de akku wordt bijgeladen,: normaal moeten er maar een paar Ampere in de akku gaan als hij bijna vol is Daarna staat hij continu bijna op 0. Maar als hij altijd op - (discharge ) staat , is het mis: je systeem laadt niet bij. Meting met een Amperemeter is veel beter dan mbv een voltmeter zoals die op de RS en RT zit. (Ik zette vroeger altijd een A -meter in mijn Mini's omdat het LUCAS dynamo's redelijk onbetrouwbaar zijn. Misschien kun je van iemand een bv LUCAS amperemeter lenen (maar ze zijn ook verkrijgbaar van VDO, SMITH etc, ook bij Halfords. Als de dijnamo NIET laadt volgens de Amperemeter (ook niet op toeren) zou ik toch alle draden doormeten rondom de dynamo, omdat de komponenten van jouw installatie (Rotor/stator/diodeplaat/regelaar/lampje ) allemaal OK lijken te zijn. Laat even weten wat je meet als je een amperemeter aansluit. Groeten, Mart

  47. Forum import
    Reactie van bezoeker 'sevior', geïmporteerd van het oude forum: De rotor is van een /5 model.(6,5 ohm) Hier past alleen een mechanische regelaar op. Bij een electronische regelaar moet ook een rotor geschikt voor dit type regelaar gemonteerd worden (4 ohm) Je zult zien dat het probleem opgelost is.