Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: hoi, ik heb van mijn R80 bj 1989 kleppen geregeld en ook de membramen van carburator en bougies vervangen en carb. syncroon gezet. tussen de 3000 en 4000 toeren loopt hij goed maar daar boven heb ik een tikkend geluid vooral rechts. en hij trilt denk ik vrij hard. ik heb een beetje speling op de klepstoter van de uitlaat klep rechts. nu vraag ik mij af of hij toch niet te arm staat en dat hij pingeld. kan mij misschien iemand proberen uit te leggen wat pingelen voor een geluid is? de speling van de stoter was het maximum wat het WPB van Haynes aan geeft. ik heb deze motor nog maar 2 weken daarvoor had ik een K75 dus het is allemaal nieuw voor mij. alvast bedankt groeten Peter

13 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum: Peter, Pingelen is met de compressie van een gewone R80 zo goed als uitgesloten tenzij de cylinderkop totaal vervuild is. Tikkende kleppen en/of loszittende klepzetels kan wel. Met name dat laatste kwam wel eens voor bij BMW. Vanaf 90 zou dat probleem tot het verleden moeten behoren na kopupdate door BMW. Wat de kleppen betreft: Eerst mogelijke speling op het kleppenmechanisme opmeten en ,indien te veel speling,goed afstellen.( draai de bouten los, knijp het mechanisme met duim en wijsvinger samen, draai de bouten weer aan). Dan nauwkeuring de kleppen afstellen. Stel daarna de carbs ( die je hebt schoongemaakt etc) vacuum af. Tot slot: controleer de ontsteking. Tikt en trilt het daarna nog lijkt het me verstandig de cylinderkop(pen) er af te halen en te controleren. Succes. Hans

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum: En ik vergat nog: controleer na het afstellen van de kleppen en de carbs de compressie. Die moet dan voor elke cylinder gelijk zijn( als het goed is). Hans

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Peter, toen je hem net kocht was het probleem er al? Of is het ontstaan na de afstellingen? Kijk anders naar valse lucht, inlaatrubbers bv. Bougiekabels?

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Berend', geïmporteerd van het oude forum: Pingelen doet zich alleen voor onder de 3000 toeren.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'bert', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, van een oudere BMW monteur gehoord dat het pingelen minder wordt met 98 ipv 94 octaan, zou het misschien waar zijn? groet Bert

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'eric', geïmporteerd van het oude forum: een R80 uit 89 moet probleemloos lopen op Euro 95. Zoniet dan is er iets aan de hand.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: hoi, de inlaat rubbers zijn ook vervangen. en de uitlaat bochten. maar ik ben niet zeker of de stelschroef rijk of armer goed staat. maar rond de 3500 toeren loopt hij prima echt een plezier om mee te rijden. dus denk ik dat het een afstel probleem is. ik zal van het weekend eens langs een garage rijden om de co af te stellen. op welke waarden stel ik hem het best af? alvast bedankt voor de reacties. groeten Peter

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum: Als je, nadat je alle mogelijke andere oorzaken hebt uitgesloten, niet weet hoe je een R80 stationair moet afstellen, koop dan een WPHB op bv een beurs. Afstellen is echt niet zo moeilijk tenzij de motor en/of carbs inmiddels zo versleten zijn dat daardoor een goede afstelling ernstig bemoeilijkt wordt. Succes. H

  9. Egbert
    WPHB kan je ook kopen via onze sponsor, de Hobbyist. Succes, Egbert

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'robDe groot', geïmporteerd van het oude forum: hallo ik heb laatst een r80 rt van 1991 gekocht ,loopt prima met droog weer maar nu heb ik een regenrit gemaakt en slaat hij regelmatig af.hierbij hoor ik het tikken of er een vonk overslaat. twee vragen vanmij als newbee bmw rijder;) 1. wie van jullie heeft er een idee waar dit aan kan liggen? 2. waar in de buurt van purmerend kan ik deze motor het best een servicebeurt laten geven?

  11. Passant
    Kijk eens onder je tank daar zit de onstekingsmodule en bobines. Slaat daar ergens een vonk over of maakt een van je bougie kabels massa met een druppel water erop. Wie in NH k zou het niet weten

  12. Lambooy
    Beste, trek je handschoenen aan en knijp wat in de bougiedop. Je mag geen lichte schokken voelen, voel je deze wel dan is de dop lek en kan met regen een vonkoverslag plaatsvinden op de cilinder. Bougiedoppen gaan ongeveer een 10-jaar mee.