mijn bougie draait zot in mijn cilinderblok. kan ikdit oplossen door een nieuwe draad te steken met helicoil.
Ik rij met een yamaha diversion.
Bedankt al
Bartie,
ik zou dit liever laten doen door een vakman. Want je kan beter de kop er eerst afhalen zodat er geen metaaldeeltjes in de cylinderkunnen komen. Verder moet het volgens mij wel kunnen.
Overigens is dit een BMW forum, en zit hier wel de deskundigheid.
Succes,
Egbert
Reactie van bezoeker 'jop', geïmporteerd van het oude forum:
Er zijn gewoon helicoil tappen te koop die beginnen in de originele draad (kun je niet scheef gaan) en vervolgens het gat opsnijden naar een overmaat waar een helicoil in kan. Beetje draadborging (loc-tite) op de eerste gang van de coil en een BMW zou er weer een ton mee kunnen lopen. Zo'n setje is te bemachtigen voor ongeveer 30 euro.
succes !
Reactie van bezoeker 'Martin ', geïmporteerd van het oude forum:
Dag Jop, heb gelukkig geen schroefdraadproblemen op dit moment maar ben benieuwd waar dit soort taps te koop zijn. Wat is de exacte naam?
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:
Een kwaliteits setje is best prijzig en enige ervaring ermee is wel prettig.
Laten vervangen is veelal niet duur. Elk revisiebedrijf -ook voor auto's- kan dit heus wel doen.
Eenmaal helicoil en de schroefdraad gaat gewoon een leven mee.
Aluminium is vrij zacht en snel te beschadigen. Licht invetten met kopervet en de bougies niet te vast draaien is nog de beste oplossing. Japanners gebruiken kleine bougies die nog sneller kunnen doordraaien.
Er zijn in de handel speciale tappen te koop. het eerste deel van de tap heeft dezelde maat schroefdraad als de orginele bougie, en als je door draaid dan tapt deze grotere diameter schroefdraad geschikt voor de helicoil.
Het voordeel is dat je niet hoeft te boren met de kans op scheef gaan.
Richard
De tip van Marcel over koperslib is goed. Smeer dan een beetje op de bougie, zodat het niet in de cylinder gedwongen wordt. Dat kan namelijk gebeuren als je het in het bougiegat smeert.
koperslib is prima spul om draden gangbaar te maken en te houden.
Groeten,
Egbert
Reactie van bezoeker 'jop', geïmporteerd van het oude forum:
Zeker met alu koppen is het een fluitje van een cent, gewoon lekker zelf vieze handjes krijgen ! Een dure set is wellicht overdreven omdat het niet dagelijks gebruikt wordt EN omdat de kop van alu is en ook een relatief goedkope tap het karwei prima aan zal kunnen.
aluminium of koperpasta raad ik af omdat je met een ingevette draad veel minder gevoel hebt met vastdraaien, omdat de wrijving sterk afneemt kun je de bougie ook niet op het normale koppel vastzetten.
Reactie van bezoeker 'Willem', geïmporteerd van het oude forum:
Als je de tap insmeert met vet blijven de spanen hieraan hangen en wordt de kans dat deze in de cilinder vallen een stuk kleiner.
Succes,
Willem
Reactie van bezoeker 'JOP', geïmporteerd van het oude forum:
http://www.midlock.nl/index_Catalogus_Midlock.html
Hier kun je ze bestellen, uit mn hoofd is het de volgdende:
M14 x 1,25 MRK-M14/2 tap, plaatsingsapparaat, 5 inserts (1)
succes, Jop
Jop,
wat je zegt over gevoel en aanhaalmoment is helemaal waar. Echter, voor bougies (normale diameter) pas ik al jaren met succes de volgende methode toe:
handvast draaien (schone schroefdraad, met een heel klein beetje koperslib), daarna met de bougiesleuten 1/8 tot 1/4 slag natrekken (beetje op gevoel hoeveel precies). Zit vast, blijft zitten en kan ook weer makkelijk los.
Groeten,
Egbert
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
Als je de tap insmeert met vet blijven de spanen hieraan hangen en wordt de kans dat deze in de cilinder vallen een stuk kleiner.
Succes,
Willem
Misschien is het een idee om de cilinder zo te zetten dat de inlaat open en de uitlaatklep dicht staat en met overdruk de spanen naar buiten te blazen tijdens het tappen?
je zult dan wel een verloopbus moeten smurfen voor het inlaatspruitstuk, maar dat is op een draaibank een fluitje van een cent.
na afloop is het gemakkelijk te controleren of het is gelukt.
Eventuele kleine spaantjes kun je dan nog verwijderen met een 10mm slangetje op de stofzuiger door het bougiegat.
Zeker als de helicoil er nog niet in zit heb je ruimte zat door het overmaats bougiegat.
Lukt het niet kun je altijd nog je kop demonteren dacht ik zo.
Als je een beetje netjes werkt lijkt me dat geen probleem.
Die helicioltap met de oude aanloopdraad lijkt me ideaal voor zoiets.
Een eventueel over het hoofd gezien spaantje blaast de motor er zelf wel uit.
Het is ten slotte maar aluminium.
Succes: Chris
13 reacties
Egbert
bartie
Forum import
Forum import
Forum import
Richard
Egbert
Forum import
Forum import
Forum import
Egbert
Forum import