Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Jeroen Gietema', geïmporteerd van het oude forum: Ik wil van mijn motor R60/7 de pakking van de carterpan vervangen (lekt een beetje). Maar nu zit na het verwijderen van de bouten de pan nog muurvast aan het blok (ook na stevig kloppen met een rubber hamer). Heeft iemand een tip om de pan los te krijgen zonder te iets te beschadigen?rnrnJeroen

22 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: Met een afbreekmesje de pakking er tussen uit snijden, is die er zo af,kan allemaal zonder geweld.

  2. Nicodemus
    Jeroen, had ik ook. Uiteindelijk met een houtbeitel voorzichtig ertussen gewurmd. Ik koos voor de ruimte tussen pakking en pan. Want dikke kans dat je wat van het aluminium beschadigt en van de losgenomen pan kun je gemakkelijker een braam verwijderen. Inmiddels zit de pan er weer op, nu zonder vloeibare pakking maar met een originele pakking. Helemaal dicht.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'kristof', geïmporteerd van het oude forum: Iemand nog andere suggesties, ik heb geen idee hoe hard ik met een rubberen hamer op de carterpan mag slagen, heb het ook al geprobeerd met een breekmes om een mooie gleuf te maken en er dan met een houtbeutel en rubberen hamer op te slagen maar tot op heden zonder resultaat. Dit is het enigste wat nog rest om een eerste proefrit te maken !!! Iemand nog suiggesties ? Bedankt xta4kristof

  4. Bart
    niet te flauw zijn. Je kan er best iets tussen werken. Zorg voor een "groot" oppervlak en probeer dan iets te draaien.De nieuwe pakking kan ook best iets opvangen.

  5. Bart
    niet te flauw zijn. Je kan er best iets tussen werken. Zorg voor een "groot" oppervlak en probeer dan iets te draaien.De nieuwe pakking kan ook best iets opvangen.
    De grootste fout die je weer kan maken is de boutjes met verschillende kracht aandraaien waardoor de pakking niet gelijkmatig wordt aan gedrukt, de pan niet gelijkmatig het pakking aandrukt en "krom" gaat staan en dus gaat lekken.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, Weet je heel zeker dat alle boutjes eruit zijn? Het klinkt stom maar het gebeurt vaker dan je denkt dat een boutje over het hoofd gezien wordt. Ik gebruik altijd een bandenlichter om zoiets los te maken. Als er vloeibare pakking gebruikt is, zit het hele vlak gewoon vastgelijmd dus dat vraagt wat kracht. Succes! Ad

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum: Als je aftapplug een binnenzeskant heeft, kun je er stiftsleutel in schuiven. Vervolgens met een kunsstofhamer een paar tikken op de sleutel geven. Succes, Frans

  8. Passant
    Is tie al los??

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'kristof', geïmporteerd van het oude forum: Aan passant : Los is de pan nog niet, heb nog geen tijd gehad, heb wel al materiaal gevonden dan dun, breed en sterk genoeg is om een voeg te maken om vervolgens de pan los te trekken, ik hou je op de hoogte.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: de carterpan rondom aankloppen met stukje hout en hamer, dan moet hij loskomen. henry

  11. Bep
    Hallo Kristof, Tik voorzichtig een zo dun mogenlijk schilmesje o.id. in en net door de pakking Tik nu op de achterzijde van het mesje vlak langs de carterrand. Ga zo rond het hele carter. Succes, Bep

  12. kristof
    Carterpan is los, voeg gemaakt met een keukenmes en vervolgens met beitel en hamer de pan losgekregen. Nu ook nog de stoterstangrubbers want die lekken precies ook een beetje Bedankt kristof

  13. Bart
    Kijk dat is ook weer gelukt! Als je de stoterstangrubbers wilt vervangen moet de kop er toch af? Ik heb hetzelfde probleempje maar zie tegen die operatie een beetje op. Als het anders kan...

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum: rubbers ( oliekeringen, de rubbers die de stoterstanghulzen in het blokl afsluiten etc) kunnen uitharden en daardoor gaan lekken. Er is een middelstje dat je aan de olie kunt toevoegen en dat rubbers weer "zacht" maakt en doet "zwellen". Wellicht het proberen waard om "zweten" te stoppen. H

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:
    rubbers ( oliekeringen, de rubbers die de stoterstanghulzen in het blokl afsluiten etc) kunnen uitharden en daardoor gaan lekken. Er is een middelstje dat je aan de olie kunt toevoegen en dat rubbers weer "zacht" maakt en doet "zwellen". Wellicht het proberen waard om "zweten" te stoppen. H
    Leak lock heet dat spul. Werkt wel, maar heeft ook niet het eeuwige leven.

  16. Bep
    Carterpan is los, voeg gemaakt met een keukenmes en vervolgens met beitel en hamer de pan losgekregen. Nu ook nog de stoterstangrubbers want die lekken precies ook een beetje Bedankt kristof
    Hallo, Bekijk het topic http://www.hobbyist.nl/forum/?action=viewtopic&id=3579 voor een tekening van het pijpje ,waarmee de rubbers aangedrukt kunnen worden. Groeten Bep van Malde

  17. Bart
    Ik heb het pijpje gezien maar hoe ga je dat gebruiken? Misschien kan je er een youtybe filmpje van maken ;-) Gaat het niet met een dikke doorslag evt op zijn kop gebruiken om niets te beschadigen??

  18. Bep
    Ik heb het pijpje gezien maar hoe ga je dat gebruiken? Misschien kan je er een youtybe filmpje van maken ;-) Gaat het niet met een dikke doorslag evt op zijn kop gebruiken om niets te beschadigen??
    Ter verduidelijking ,een tekening van het gebruik van het pijpje. Met vriendelijke groet Bep

  19. Bart
    Helemaal duidelijk, mooie ilustraties! Ik ga het proberen na te maken.

  20. Egbert
    Bep, mooie bruikbare tekening! Bedankt, Egbert

  21. Bep
    Ik heb het pijpje gezien maar hoe ga je dat gebruiken? Misschien kan je er een youtybe filmpje van maken ;-) Gaat het niet met een dikke doorslag evt op zijn kop gebruiken om niets te beschadigen??
    Ter verduidelijking ,een tekening van het gebruik van het pijpje. Met vriendelijke groet Bep
    Om het plaatje compleet te maken. Het ringetje achter de afdichting-rubber hoeft maar een fractie te schuiven over het stoterstang-pijpje ,dus meestal is één "dragende" tik voldoende. Soms is het voldoende aanliggen te controleren doordat zich iets olie tussen de rubber en het blok naar buiten perst. Dus met gevoel te werk gaan ,en liever nog een tik na geven ,als een te veel. Met vriendelijke groet, Bep van Malde