Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'rob stapper', geïmporteerd van het oude forum: BMW r100 rs 1982. in 2003 voor het laatst remvloeistof vervangen (het is natuurlijk de vraag of de bmw-dealer het destijds uitgevoerd heeft!). De zuiger zit nogal vast in het huis van de hoofdremcilinder. Met een tang eraan trekken heeft ertoe geleid dat de zuiger beschadigd wordt door de tang! Dat schiet dus niet op. Betekent dit nu een compleet nieuwe hoofdremcilinder of heb ik nog een kans?

16 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rob G', geïmporteerd van het oude forum: @ Rob S. , zou de gok niet nemen,haal/bestel bij onze H. een ruil,cq andere hoofdremcil. Je speelt met je leven en tevens andere, je kan natuurlijk daarnaast ter lering ende vermaak de oude h.remcil. altijd uit elkaar halen en kijken hoe dat verder gaat. Daa-grtn Rob G.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum: Rob, je hebt mail van me. Er is ook remmenreiniger voor t geval je de boel uit elkaar haalt ter lering endevermaeck. Let op Remvloeistof is troep werkt als een soort afbijtmiddel voor lak. Ende speel niet met je leven..

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum: Heb je het inbus boutje wat aan de achterkant zit er wel uitgedraaid?? Groetend, Ron

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Rob S: werkte de rem nog toen je besloot om er aan te gaan werken? Zo ja dan kan de zuiger dus nog wel bewegen in de cylinder. De boel wordt op z'n plek gehouden met een Seegerring, zo'n open ring met twee oogjes waar je een punttang in kan steken. Wellicht dat door vervuiling die ring niet meer opvalt, dat heb ik ook wel gehad. Remcylinder losmaken (2 inbusjes waarschijnlijk), schoonmaken en kijken. En volg eerdere adviezen: bij twijfel de boel met hulp van de Hobbyist vervangen. Succes, Egbert

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hahave', geïmporteerd van het oude forum: Hier de enige juiste tip: wanneer je niet weet waar je mee bezig bent: AFBLIJVEN met name als het gaat om zaken als een hoofdremcilinder. Als je met je eigen leven wilt spelen OK, maar niet die van een ander. Een 2e tip: demonteren die emcilinder en er mee naar een expert gaan, bijvoorbeeld de hobbyist.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hahave', geïmporteerd van het oude forum: Hier de enige juiste tip: wanneer je niet weet waar je mee bezig bent: AFBLIJVEN met name als het gaat om zaken als een hoofdremcilinder. Als je met je eigen leven wilt spelen OK, maar niet die van een ander. Een 2e tip: demonteren die emcilinder en er mee naar een expert gaan, bijvoorbeeld de hobbyist.

  7. luwa
    Heb zo'n reparatiesetje gekocht wegens hetzelfde probleem. Gebeurt die vervanging langs de kant waar de remleiding bevestigd is of langs de kant waar de remhendel zit ? ( Dat scheelt nl. nogal qua werkzaamheden ...)

  8. Egbert
    Luwa, het werk gebeurt vanaf de kant waar de remhandle de zuiger indrukt. Het feit dat je deze vraag stelt maakt wel weer de eerder gestelde (2 keer) opmerking actueel: bij twijfel niet zelf doen! Remmen horen bij de meest essentiele functies van de motor (samen met stuur, veren en banden); ermee kloten zonder zekerheid van uitkomst is een riskante keus. Evengoed is het werk simpel: maak de remleiding los uiteraard nadat je alle olie uit de bus en cylinder hebt gedrukt. Dek de losse remleiding af zodat er geen rotsooi in kan komen. Haal de remcylinder los van het armatuur. Peuter de Seegerring los en de zuiger komt er uit. Maak de cylinder vanbinnen mooi schoon (schuurpapier inklemmen in splitpen en dan met de Dremel er voldoende lang in ronddraaien, het oog wel afknijpen van de splitpen want je wilt geen schade aanrichten in de cylinder) en doe er een nieuwe zuiger in. Let op bij het bestellen (bij onze sponsor) op de cylindermaat, er zijn verschillende diameters). Zet de nieuwe zuiger er in, gesmeerd met een zweempje remolie, monteer de hele zaak, sluit de leiding aan, doe olie in het reservoir en ontluchten maar (daar kan je ook een heleboel leerzaams over vinden in dit Forum). Succes, Egbert

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'luwa', geïmporteerd van het oude forum: Bedankt Egbert voor je raad. Nu over naar de daad. ( Wel eerst nog 3 ramen schilderen, zoniet lokale schermutselingen )

  10. thinge
    Ik weet niet waar je woont, maar ik kan je wel komen helpen met de remmen. Heb het vorig jaar ook bij mijn eigen RT gedaan en veel fotoos gemaakt. Ik heb toen gelijk de remklauwen van een nieuw setje ringen en zuigers voorzien. tevens rvs leidingen gemonteerd. Indien het al gebeurt is, veel rijplezier gewenst.

  11. luwa
    thinge, ik heb je reactie vandaag pas gelezen. Bedankt voor je aanbod maar ik woon wel in ... Antwerpen. Nu de huisklussen geklaard zijn ( ramen schilderen, terras gelegd ) wou ik vandaag die vermaledijde Master cylinder ( Haynes schema nr 23 ) demonteren. Zoals Egbert aangaf eerst de remleiding losgemaakt en de Allan Screw ( Haynes schema nr 19 ) maar de cilinder was niet los te krijgen. Maar ... bij het opstellen van deze mail zie ik plots dat op het Haynes schema na nr 19 staat : 2 OFF. Dus er moet nog een tweede zijn. Dat zal voor na het ( inmiddels verlaat ) middageten zijn. Maarmee, weeral eens, bewezen is : bezin voor ge begint. Ik wist het nogthans ... Wordt vervolgd.

  12. thinge
    Luwa, je hebt toch wel de ring die de zuiger vasthoud eerst verwijderd hë?

  13. luwa
    thinge, ( eerst moest ik wel die tweede Allanbout, waarvan sprake in mijn vorig bericht, verwijderen om de Master Cylinder te kunnen afnemen ). Ja ik heb die circlip verwijderd. Ik heb wel gezien dat mijn reparatiesetje (nr 312201 15mm) twee onderdelen meer heeft dan wat bij mij oorsprokelijk gemonteerd is. Langs de indrukkant ( dus de tegenovergestelde kant waar de veer komt ) nl. een rubber dichting en een metalen schijfje van 22 mm diameter. Volgens de tekening zou dat schijfje + dichting mee in de cylinder moeten maar 22 mm is wel wat groot. Waarschijnlijk zijn er meerdere types van Master cylinders 15mm. Hoe dan ook ik laat die 2 weg. Monteren zal iets voor morgen, of zo zijn want ik heb de Master cylinder matzwart herspoten en die hangt nu te drogen. Mvg mvg

  14. hansl
    Ooit heb ik leergeld betaald met vervangen van een hoofdremcylinder. Tweedehandsje gekocht, revisieset gemonteerd. Maar tijdens proefrit, een gevoel van "er zit iets niet goed". Bovendien, lekkage. Via de onderzijde van het rempotje, hoe is het mogelijk, ondanks een nieuwe o-ring. Ander rempotje erop. Gevoel dat "er iets niet goed was" bleef. Zuiger kon namelijk, bij stilstand bij stoplicht, worden "doorgedrukt" tot aan het stuikpunt van de remhandle. Blijkbaar kon druk worden opgebouwd, (het remde goed) maar er was "lekkage" langs de nieuwe zuiger. Deze oude rempomp bleek aan de binnenzijde niet meer glad genoeg, dan dicht het nooit goed af natuurlijk. Hele zooitje uiteindelijk weggeflikkerd, en een splinter nieuw setje gehaald. Inderdaad, spelen met mijn leven, nooit...!

  15. Egbert
    Zoals ik eerder ook heb gezegd: de remcylinder vanbinnen goed schoon maken. En zoals nu blijkt: als dit niet kan dan vervangen. Kost je vast wel geld, ik zie in de Hobbyist lijst dat je voor een stuur-gemonteerde cylinder ongeveer 102 Euri kwijt bent. En hoeveel is je leven je waard? Voor mijn leven heb ik er nog wat nullen achter zitten, voor de komma! Groeten, Egbert