Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Dirk', geïmporteerd van het oude forum: Vandaag viel het me bij een tocht over de Maasdijk op dat het suur van mijn R80 RT bij een snelheid van 70-80 km/u stevig begint te zwabberen. Oorzaak is waarschijnlijk de afstelling van de balhoofdlagers. Mijn vragen: 1. Staan de lagers nu te los of te strak afgesteld ? 2. Ik weet dat ik de heel vast zittende borgmoer moet oplossen en dan met een haaksleutel de stelmoer moet los/vastdraaien om de speling te corrigeren. Maar hoe weet je nu of de speling goed staat zonder eindeloos stukjes te stellen en proef te rijden ? Bedankt voor jullie advies, Dirk

8 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rob G', geïmporteerd van het oude forum: Beste Dirk ,kijk eerst eens of je wel speling op je voorvork hebt? Motor op de hoofdstandaart zetten en dan ga je voor het voorwiel zitten en pak het wiel bij de as vast en trek het geheel ,met beleid, edoch krachtig naar voren en achter. Voel je ene speling dan is het wat je denkt, kan ook zijn dat het loodje of hoe dat balanceer stukje ook mag heten ,pleite is,oftewel verschw?nden,opgelost in the aire . Dan heb je ook zo`n probleem. Maar als er speling is ,zou ik het WP-Handboek of verder in deze fori zoeken,daar ik zelf een r100rs heb. Maar als dat het is,is het een fluitje van een euro/cent. Je moet met 80 km,de beide handen los kunnen laten van het stuur!,don`t try this at home. Daa-grtn Rob G.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Dirk, hoe is het met de stuurdemper? En inderdaad, wielbalans? Succes, Egbert

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'robbert', geïmporteerd van het oude forum: Mijn r80rt had exact hetzelfde probleem. Opgelost door de balhoofdlagers iets strakker te zetten. Wel oppassen dat je zet niet te strak zet en de kogels gaat voelen als je het stuur draait. Een beetje lastig bij de RT kuip is dat je dit pas kunt controleren als je de tellereenheid van het stuur haalt EN de kuiprubbers losmaakt van de kuip. Doe je dat niet dan kun je het niet echt goed voelen (is mijn ervaring). Succes.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum: Soms wil een topkoffer ook voor dit verschijnsel zorgen. Dus als het niet aan die andere dingen ligt, is dit nog een optie.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Is het plotseling opgekomen of is het verschijnsel langzaamaan steeds erger aan het worden? Zijn de banden wellicht al ouder of hebben ze een platte kant van het lange stilstaan? Heb je spaakwielen? Spaak (spaken) slap of gebroken? Ik hoorde dat slappe voorveren of door leeftijd ingezakte veren ook een instabiele voorhand geeft. Probeer eens opvulbussen op de voorveren van pakweg 20 mm.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum: Mogelijkheden - cfr. Fault finding pagina's van m'n k75s, Haynes, ref. 36: Handlebar vibrates or oscillates: - versleten banden; - balans banden; - positionering op de velgrand; - velgrand beschadigd; - lagers van swingarm; - wiellagers; - afstelling stuurhoofdlagers; - vorkbevestiging; - losse bouten motorophanging.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'mauricehunen@planet.nl', geïmporteerd van het oude forum:
    Mijn r80rt had exact hetzelfde probleem. Opgelost door de balhoofdlagers iets strakker te zetten. Wel oppassen dat je zet niet te strak zet en de kogels gaat voelen als je het stuur draait. Een beetje lastig bij de RT kuip is dat je dit pas kunt controleren als je de tellereenheid van het stuur haalt EN de kuiprubbers losmaakt van de kuip. Doe je dat niet dan kun je het niet echt goed voelen (is mijn ervaring). Succes.
    Yow! Had ik ook bij mijn R45/65. FF wat strakker, en toen was ie OK. Voorheen begon het "monster" ongelooflijk slingeren bij exact 127km/uur. L e v e n s g e v a a r l ij k. Erg eng om mee te maken. Nu geeft ie geen krimp meer. Groetjes Maurice