Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Peter van der Doelen', geïmporteerd van het oude forum: Hallo ik ben een R100RS bj.1979 aan het opknappen nu kom ik speling tegen bij de koppelingshefboom achter op het blok blijkt dat in het gietwerk de speling zit waar de scharnierpen doorloopt. Mijn vraag is of dat dit een kwaaltje is dat alle oudjes hebben, of dat dit gerepareerd dient te worden. (Speling op het uit einde van de koppelingshefboom is een 3 mm.)

8 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Maarten', geïmporteerd van het oude forum: Peter Dit is een bekend verschijnsel bij oude boxers. Het gegalvaniseerde asje bij je koppelingsbediening achter de versnellingsbak is waarschijnlijk nog origineel en 7 mm dik en zowel dit asje als de hefboom als de twee "oren" die aan de versnellingsbak zitten zijn door slijtage uitgelubberd en onrond waardoor speling ontstaat. Dit is op te lossen door een overmaat rvs asje van 8 mm dik te kopen bij de sponsor van dit forum en door het asje en de twee "oren" een ijzerboor van 8 mm te halen en het asje met goed vet te monteren krijg je weer een redlijk spelingsvrije koppelingsbediening! suc6 maarten

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum: Waarom zou je in vredesnaam een "speciaal RVS Asje" nodig hebben? Ik heb in mijn R90S gewoon een M8 imbusbout gehangen, voor de vorm nog een moer eronder gedraaid. Ik kan me niet herinneren de oorjes of de handle opgeboort te hebben. Is er verschil R100RS of R90S bak? De bevestiging van de pen is zowiezo klote met die domme circlip. Chris, stevig aan de gang peter, voorjaar staat voor de deur!

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter van der Doelen', geïmporteerd van het oude forum: Chris het is best nog veel werk maar het gaat nog steeds goed alles is opnieuw in de lak velgen zijn als nieuw met nieuw rubber, nieuwe bochten besteld nog contact punten vervangen en afstellen.Dan kan het kuipwerk erop nog een paar weken prullen dan is er weer een oudje bij.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum: Des moi!! Chris

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: zo stond ik ooit in de ardennen, nadat we de rijksweg verlaten hadden zonder koppeling, alleen vrije slag, pennetje was helemaal naar boven getrilt, terug geduwd, tape erom en weer rijden, bij de r45 zit er een borgclipje tussen de gaffels, raar. ik heb aan beide zijde een gleufje gemaakt, nu dus onder en boven een clip. Chris, toch wel een borstbout? anders steunt hij op schroefdraad , lijkt me ook minder. grt, peter

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'JohnH', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb sinds 2 jaar een R100/7 uit '79. Toen ik laatst het koppelingsspul bestudeerde bleek het hefboompje zo uitgelubberd te zijn, dat het een sleuf in de naastliggende framebuis heeft gevreten... Van 't voorjaar ga ik het hele motorblok uit elkaar peuteren, daar zal de Hobbyist nog wel van horen...

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'mauricehunen@planet.nl', geïmporteerd van het oude forum:
    zo stond ik ooit in de ardennen, nadat we de rijksweg verlaten hadden zonder koppeling, alleen vrije slag, pennetje was helemaal naar boven getrilt, terug geduwd, tape erom en weer rijden, bij de r45 zit er een borgclipje tussen de gaffels, raar. ik heb aan beide zijde een gleufje gemaakt, nu dus onder en boven een clip. Chris, toch wel een borstbout? anders steunt hij op schroefdraad , lijkt me ook minder. grt, peter
    Peter Ik heb dus ook zo'n R45. een 82er model. Bij de mijne (5 bak met mechanisch startbeen erop) zit er een boutje door en door. Bij de exemplaren met enkel een pennetje: Zorg ervoor dat de pen geborgd wordt tegen verdraaien in de "oren". Daar hoort ie niet te draaien. Gevolgen zijn genoegzaam bekend. Smeer bovendie de lagerplek in de hefboom met vet of doe er versnellingsbakolie aan. (regelmatig herhalen) Doe ik ook. Satisfaction guaranteed! Maurice