Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Leo Frijters', geïmporteerd van het oude forum: BMW 1100 RS cylinder opgeblazen na 35.000km garantie of produktaansprakelijkheid -------------------------------------------------------------------------------- in juli heb ik een cylinder van mijn BMW opgeblazen, het was toen wel erg warm , maar daar moet een BMW toch zeker tegen kunnen. een uitlaatklep was afgebroken en ik stond meteen aan de kant. wie kan mij zeggen wat er gebeurt kan zijn ? is dit normaal? ik ben een rustige rijder ! de motor is nieuw gekocht in september 2001 en heeft nog geen 35000 gelopen. de dealer en BMW Nederland zeggen dat de garantie 2 jaar is en dat ze niets kunnen doen. een beroep op de coulanceregeling levert ook niets op. de monteurs van de dealer zijn verbaasd dat dit bij BMW kan en uberhaupt al bij 35000km. ik vind het wel erg wrang voor een reparatie van 2500 euro te moeten opdraaien. ik heb een BMW gekocht vanwege de betrouwbaarheid, ik moet zeggen dat ik daar wel erg in teleurgesteld ben. wie kan of wil mij helpen of heeft informatie over een vergelijkbare situatie Gaarne reaktie alvast bedankt !!!! Leo Frijters

7 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul.', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Ik heb dit al meer gehoord/gelezen. Er kan zomaar een klep breken en dan een puinhoop achterlaten. Als garantie en/of coulance niet van toepassing zijn, kan je je nog altijd beroepen op 'produkt aansprakelijkheid', het burgerlijk wetboek stelt dat je voor elk produkt een prijs/kwaliteit kunt verwachten. Gezien dat Herr BMW flink geld vraagt voor zijn produkten, mag je daar dan ook een bepaalde kwaliteit van verwachten. Dat deze kwaliteit niet altijd wordt gehaald, is in dit geval duidelijk. Groeten, Paul.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum: KENNIS VAN SCHREEF over zijn 1100 of 1150 van 1999. Ik was tijdens ons enerverend trippie naar het Schwarzwald al eens gestruikeld over een raar tikkend geluid in het BMW-blok zodra dat warm was, en ik denk na het inwinnen van wat info: ach, de axiaalspeling of de kleppies. Gelijk maar even olie verversen. Ik heb zo'n magneet-aftappluggie in het carter en wat denk je: allemaal stukkies metaal aan het magneetje. Geen slijpsel, maar echt splinters. lLater toen ie de boel open had. Het is de nokkenas. . Gietfoutje of koolstoffout in het geharde gedeelte. Een uurtje werk, dus het viel mee. Nu toch maar de opvoerset bestellen bij Wunderlich, en dan is het met een paar uurtjes gepiept en ik heb een krachtiger (+ 7pk) brommert Zo op het eerste egzicht geen vervolgschade.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frans', geïmporteerd van het oude forum: Beste Leo, Heb 3-7-2006 op dit forum over dit probleem geschreven/gevraagt. Ook ik heb een r1100rs 1994 gekocht, tijdens mijn eertse beurt bij mijn vaste garage vertelde de eigennaar/monteur dat klep(pen) breuk een bekent probleem is bij deze bmw en dacht dat latere types na 1996 het probleem verholpen was. Via, via vrienden rechtstreek antwoord van bwm zou dat kunnen gebeuren bij exteem gebruik. Als ik jou verhaal aanhoor hebben het ook latere types bmw en niet alleen bij extreem gebruik. Mijn advies is dan ook, informeer bij een jurist wat jou mogelijkheden zijn. Een fabrieksgarage heeft niets met te verwachten economische levensduur garantie van doen. Een motor van zoveel geld mag je verwachten dat het een gemiddelde leeftijd met een gemiddelde hoeveelheid km meegaat zonder deze kostbare reparaties. Jou bmw wijkt duidelijk af van deze gemiddelde levensduur! Als je schriftelijk (onderhoud facturen) aan kunt tonen dat jou bmw volgens de voorschriften van bmw door een bmw garage is onderhouden geef ik je goede kans van slagen om alsnog garantie danwel tegemoetkoming in de kosten te krijgen. M.v.g. Frans.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Leo, laat horen hoe en wat svp. Zie ook motorfietsweb.nl.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: deze meneer VERGEET te vertellen dat hij reeds twee en een half jaar niet meer bij de dealer in onderhoud is geweest. en dan de dealer nog aansprakelijk stellen????

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Leo Frijters', geïmporteerd van het oude forum: bedankt voor alle reacties... ik heb per aangetekende brief de dealer formeel op in gebreke stelling aangesproken en heeft aangegeven te blijven bij zijn standpunt dat er geen garantie meer is en dat ook geen beroep gedaan kan worden op de coulance regeling. ik heb vervolgens mijn rechtbijstand ingeschakeld. hun ervaring met dit soort productaansprakelijkheids-geschillen leert dat volgens hun zeggen dit geval een "eitje"is. dit geval heeft volgens hun niets te maken met verlopen van garantietermijn maar met een normale verwachting waaraan een product (als BMW) dient te voldoen. ik laat jullie asap weten wat de uitkomst is.