Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'pierre', geïmporteerd van het oude forum: mijn BMW r 100 rs 1981 zit op zich goed in de lak maar heeft hier en daar wat aandacht nodig : antiroestbehandeling roestplekjes, daarna bijspuiten; ook moffelen buitenkant cilynders en rekje achterop etc met zwarte hittebestendige verf (heb ik in een spuitbus) - is dit zelf te doen zodanig dat het netjes wordt of moet je dit gewoon aan een spuiter overlaten? zo ja wat is een goed adres voor een algehele opknapbeurt in de wintermaanden voor dit werk - heeft iemand ervaring hiermee ? hoor graag Pierre

15 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jaap', geïmporteerd van het oude forum: Het is zelf goed te doen. Voor het frame en andere metelen delen die niet heet worden kan je mat- of hoogglanslak gebruiken. Bij Hammorite hoef je niet eens het beschadigde roestvrij te maken, alleen de losse roest er af schrappen.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'baksteenjob', geïmporteerd van het oude forum: oei..hammerite.. (ff paar waarschuwingen daarover: je kunt het niet met gewone verf overschilderen naarna, is er heeel moeilijk af te krijgen en wacht totdat de verf helemaal goed droog is en uitgehard..voordat je er een nieuwe laag overheen doet.. (duurt ongeveer 3 dagen)

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Reyer Blankevoort', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb jarenlang slechte ervaring met hammerite. Roest gewoon langzaam door onder de mooie glimmende laag. Is bovendien geen gezicht op een BMW. Plekken kaal maken zodat je zeker weet dat er geen roestvorming meer is onder de aangrenzende lak. Plek behanelen met Corroles, een roest omzetter. Dan schuren/plamuren en 3 maal in de lak zetten. Gegarandeerd dat het daar nooit meer roest. Groeten, Reyer (R80 1985 met s-kuipje)

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'PetervdDoelen', geïmporteerd van het oude forum: Ben bezig met om een R100RS uit 1979 op te knappen en heb zojuist onderkant van het zadel gespoten met Hammerite zat best wel veel roest op. Ik had dit met staalborstel verwijderd maar nu ik dit lees had ik misschien beter met Corroles kunnen behandelen. Waar kan men dit spul eventueel verkrijgen. Mvg, Peter

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: ik heb ook slechte ervaring met hammerite.heb ooit eens een achterbrug ermee geschilderd .brug helemaal kaal gemaakt en goed ontvet, maar het spul kan niet goed tegen steenslag het spatte er zo af. de laag is eigenlijk te hard,komt waarschijnlijk door de miljoenen glassplintertjes die er in zitten volgens etiket.gewoon een goede roestwerende ijzerverf gebruiken.heb zelf zeer goede ervaring met Tenco ferro van Touwen o.a verkrijgbaar bij de welkoop winkels. henry

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: Als hobby restaurateur van wat oudere auto's en motoren en boten,wil ik ook graag iets laten horen. Roest echt weg halen, blijft stralen, gewoon effe een plekje bij werken, wat wil je, spuiten ? denk dan aan de juiste basis van de primer., correless kan wel, icm spuitbus, staat wel een tijd voor, zie blik. ik heb goede ervaring met correless, maar het is niet juist dat het roest omzet, het is gewoon een zeer goed hechtende primer. Bij mijn boot gebruik ik ook wel owatrol, werkt ook goed, wordt echter nooit echt hard. hammerrite wel op mijn boot gebruikt, na droging dekt het ook vervelend, roest werendheid is wel ok. wil je de roest echt omzetten, neem je novorox, werkt ook goed. ervaring mee op boot en auto. en dan erbij, zet goede lagen op en meerdere! GOED ontvetten, neem er de tijd voor. effe snel wat bijlakken kan je beter laten, zonde vd tijd (uit eigen ervaring..) succes met de klus! oja, frame van mijn r45 is ooit in de 2k lak gezet, dat blijft erg goed, ookal staat hij buiten onder een zeiltje.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Helemaal eens met Peter en voorgaande mensen voor wat betreft "even" doen. Neem de tijd om het goed te doen of plan het anders voor een moment dat je wel tijd hebt. Het is zonde van je geld om duur spul te smeren en het over 1 of 2 jaar weer te moeten doen. Met roterende staalborstels kan je ver komen voor wat betreft ontroesten en misschien wil je daarna toch ook nog de Dremel of de elleboog-schuurpapier toepassen. Hoe schoner het begin hoe beter de uitkomst. Zelf heb ik een hekel aan dit soort werk maar als ik eenmaal bezig ben moet het ook echt goed worden, dus bouw ik al werkend mijn motivatie op en zo wordt het toch redelijk tooonbaar. Sterkte met de motivatie, de rest is gewoon doien wat je weet dat eigenlijk nodig is... Groeten, egbert

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Pierre', geïmporteerd van het oude forum: Hmmm, veel tijd ervoor nemen klinkt logisch maar zal mij niet lukken helaas en ik zit ook nog met het kleurverschil wat je ongetwijfeld gaat krijgen - ik kan de onderkant van het zadel wel eens proberen als proefstuk maar als het prijstechnisch niet te gek wordt moet ik er misschien toch maar een professionele spuiter naar laten kijken want het moet wel goed en netjes gebeuren. Zo'n zaak als Becks in Wijhe of de Knalpot zou dat wat zijn voor zoiets, iemand ervaring met die zaken? Hoor graag en bedankt voor alle reacties tot nu toe, Pierre

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'bob', geïmporteerd van het oude forum: Het werd al gezegd, OWATROL. Google maar eens op dit spul. Ontwikkeld voor toepassing op tankers en booreilanden. Zet roest om en is waterafstotend. Is [in olievorm] een uitstekende basislaag voor naschilderen met gewone lak. Kan ook rechtstreeks met de lak worden gemengd. Inderdaad, goed voorbehandelen is de allerbeste basis voor goed werk.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: "Als het prijstechnisch niet te gek wordt, anders kan ik beter naar een professionele spuiter". Vergeet niet dat al het arbeidsintensieve ontroesten en laten spuiten echt heel veel geld kost als je het l··t doen. Zelf doen is ook heel leuk, dat het eindresultaat dan wat minder is moet je voor lief nemen. Je hebt immers geen professionele spuitcabine. Laat anders een prijsopgaaf doen bij een schadebedrijf en overweeg dan wat je wil. Je zou dan ook bv kosten kunnen besparen om wat voorwerk zelf te doen. succes, marcel

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum: De betrefende delen demonteren en laten stralen en poedercoaten. Er zijn div. bedrijven die dit doen. Prijs valt vaak wel mee, vergeet niet dat goede, profesionele lak ook niet goedkoop is als je deze zelf moet kopen. met vriendelijke groet Ton.

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, Ik heb afgelopen winter alles uit elkaar gehaald en weggebracht. Voor Ä150 frame, brug, veren en overige beugeltjes laten zandstralen en poedercoaten. Mooi, degelijk en duurzaam. Met geluk 15 jaar geen problemen. Makkelijk en relatief goedkoop. Wel wat avondjes werk. Maar ja, die zijn lang en plentifull in de winter! Echt de moeite waard. Groetjes Marcel

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, Ik heb afgelopen winter alles uit elkaar gehaald en weggebracht. Voor Ä150 frame, brug, veren en overige beugeltjes laten zandstralen en poedercoaten. Mooi, degelijk en duurzaam. Met geluk 15 jaar geen problemen. Makkelijk en relatief goedkoop. Wel wat avondjes werk. Maar ja, die zijn lang en plentifull in de winter! Echt de moeite waard. Groetjes Marcel

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'vrieling', geïmporteerd van het oude forum:
    ik heb ook slechte ervaring met hammerite.heb ooit eens een achterbrug ermee geschilderd .brug helemaal kaal gemaakt en goed ontvet, maar het spul kan niet goed tegen steenslag het spatte er zo af. de laag is eigenlijk te hard,komt waarschijnlijk door de miljoenen glassplintertjes die er in zitten volgens etiket.gewoon een goede roestwerende ijzerverf gebruiken.heb zelf zeer goede ervaring met Tenco ferro van Touwen o.a verkrijgbaar bij de welkoop winkels. henry
    jazeker ik dacht een goede ijzerverf te zetten op de bumpers van mijn Landrover.Ik koop een heel klein potje voor 10 euro,kwaliteit mag wat kosten.Maar wat een rommel is het .Het wil helemaal niet dekken ,daarnaast schilderd het streperig en stroperig .Dus nooit weer kopen .Ik heb hem afgespoten met een busje van de action voor nog geen 2 euro en nu is hij tenminste netjes en gedekt.