Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Ik haal mijn accu uit de Motor, sluit een bobine aan: de plus van de bobine op de accupool plus, de min van bobine op de min van accu, de hoogspanningskabel van de bobine met een nieuwe bougie erin houd ik "met de mantel (aarde) tegen de minpool" van de accu. Als ik de pluskabel nu los van de accuplus, moet de bougie toch een vonkje geven of zie ik dit verkeerd?

52 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb even een schetsje gemaakt aan de hand van jouw beschrijving. het schema is wel goed lijkt me. Maar bij een conventionele onsteking schakel je de MIN af door middel van een contactpunt. Dus de bobine voeding (+) geven op 15 en de bougie aan de min van de accu. Dan een draad pakken, aansluiten om de - (1) van de bobine. Nu de min van de accu "aantikken" met deze draad om een contactpuntje te imiteren. Nu moet de bougie vonken. Chris

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jaap', geïmporteerd van het oude forum: Uit mijn bromfietstijd weet ik nog dat de condensator over de contactpunten, dus hier over de onderbreking van de min, toch wel effect had op de kwaliteit van de vonk.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum: Helemaal mee eens Jaap, de condensator zorgt ervoor dat de punten niet en de bougie wel vonkt. Maar ook zonder condensator moet er toch een vonk zijn, zij het wat zwakker. Chris

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Mijns inziens speelt de condensator geen rol in dit geval, de condensator maakt dat je punten niet inbranden by een conventionele ontsteking. Ik heb vier bobines getest, twee oude en twee nieuwe, alle vier goed draaiende van de motor gehaald. Geen van de vier wil nog vonken in de door mij uitgevoerde test, andersom hoe Cris het mij zei. Ik snap er geen geen jota meer van, alles onderzocht en kom bij deze niet willende vonkende bougies uit. Ben van plan om de oude motor weg te gooien op deze wijze is het geen hobby meer, maar een spelletje mens erger je niet. De handel lacht zich kapot, wegens het grote handelsoverschot zijn de meeste oude motoren geen drol meer waard, "behoudens een paar zeer unieke merken en typen" en als je denkt "dat door de verminderde waarde de onderdelen dan goedkoop zijn, vergeet het het maar, dan vragen ze voor ondedelen ook nog woekerwinsten. Een paar bobines 198 euro tel uit je winst, over de 400 gulden! Op zo'n manier loop je leeg op dat kreng, en dat alleen omdat ik de auto's en de files wil ontvluchten omdat je met de motor nog ergens bij kan komen wat per auto niet meer gaat. Nou misschien tot ziens, maar binnenkort zonder dat kreng van een Motorfiets!

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: de condensator heeft wel degelijk invloed op de sterkte van de vonk, haal de condensator maar eens los op je motor dan wil die toch niet meer starten? de condensator zorgt ervoor zodra de punten openen dat het magnetisch veld in de primaire kant van de bobine snel word afgebouwd zodat in de secundaire kant een hoge spanning word opgebouwd die nodig is om de bougie te laten vonken. als de punten openen wil de stroom nog door de punten vloeien,de condensator voorkomt dit door als een soort buffer te fungeren.bobines kun je toch beter gewoon met een multimeter doormeten?

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Contactpunten werd door een ander verondersteld en door mij ook overgenomen als als voorbeeld, maar mijn motor betreft een motor met elektronische ontsteking met pickup coils en die heeft geen condensator, althans" die kan ik nergens vinden in het sumiere elektrisch schema. De bobines geven in alle testen geen vonk, ook niet bij de test met een bobine op het motorblok te leggen.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum: En om wat voor motor hebben we hier, anders gaan we van alles in zittenb vullen met een verkeerde motor in het achterhoofd wel met een theoretish plaatje.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Een bobine is in iedere benzinemotor een vrijwel universeel onderdeel dat steeds het zelfde werk doet, of het een bmw of honda is de bobine geeft stroom voor de vonk.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum: De Condensator: Het electronische concept van de condensator in serie met de bobine is in weze om een serie resonantie kring te creÎren. De eigenschap van een ideale serie-resonantiekring is dat bij de resonantiefrequente de impedantie nul Ohm is, dus de stroom in de ideale situatie oneindig zou zijn. Op het moment dat de onderbrekerpunten openen zal de bobine met de condensator, dus in feite een zelfinductie in serie met een capaciteit, in resonantie raken, dus aan de voorwaarde is voldaan voor een zeer lage impedantie. Omdat er een vonkbrug (bougie) in parallel is geschakeld met de secundaire wikkeling, zal er een ernstige verslechtering van de zelfinductie kwaliteit ( de Q factor) ontstaan. Hierdoor zal de stroom begrensd zijn en er na een serie vonken van de bougie de sterke oscillatie zijn gedempt. Het oscillerende verschijnsel zal een hoge primaire spanning veroorzaken, hierdoor krijg je door de secundaire wikkeling volgens de wikkelverhouding primair/secundair een zeer hoge spanning ==> de vonken tussen de electroden van de bougie. De serie-resonantiekring vindt door de plus en de min van de andere stroomgebruikers en de accu een mooie sluiting van de stroomkring en zal hier nagenoeg geen stroom door lopen. Omdat tijdens het openen van de onderbrekerpunten de condesator spanningsloos is, zal er dan ook geen spanning over de punten staan en deze dus niet vonken. Alhoewel dit beperkt is omdat er een geringe vonkbrug zal ontstaan tijdens het beginnen van de openingsfase. Dit komt door de geringe tijdsduur van het geslotenzijn en het opengaan van de ounten waardoor de punten via een heel snel vergrotende overgangsweerstand naar oneindig een spanning over de punten krijgt. Het grote voordeel van het resoneren van de serie resonantie kring is dat er meerdere vonken heel snel achter elkaar zullen optreden. Hierdoor zal de kans op misvuren praktisch geheel worden geÎlimineerd. Het is namelijk reÎel denkbaar dat er een kans bestaat dat ten tijde van het overspringen van de vonk er zich een niet brandbaar mengsel bij de punten aanwezig is. Misschien door een restje verbrand uitlaat gas. Voor de kenner, het gehele systeem wordt veroorzaakt door het na ijlen van een stroom door een zelfinductie en het voor ijlen bij een capaciteit. Als het voor en na ijlen exact in fase zijn, dan is er sprake van een resonantie. Sorry dat ik dit schrijf, voor de mensen die er geen belangstelling voor hebben lees het dan niet, dat voorkomt dan onnodige irritatie. Groetjes, Marco

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum: Marco bedankt voor je mooie woorden. Ik weet dat een condensator de vonk over de bougie beinvloed (postitief). Maar ik weet ook dat een motor zonder condensator gewoon moet lopen. Dat je na 200Km van je puntjes afbent is weer een ander verhaal. Hoe gaan we Cees het beste helpen, wat is een goede methode om zijn motor te testen? Cees over wat voor motor praten we eigenlijk TOCH GENE JAP TOCH NIE? of erger nog een H euuu.......Dinges Chris (I lost the smoke, but kept the spark!)

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Ik ken ze zelf ook nog wel die oude auto bobines met zo'n aluminium elektrolitische condensator er op gemonteerd, maar da's lang geleden dat ik die gezien heb. Misschien zit die condensator tegenwoordig wel in de bobine gestopt ? Weet ik niet. Mijn bobine is van een jap viercil. 2 x" iedere bobine heeft 2 hoogspanningskabels de primaire kant is goed, maar de secondaire kant vertikt het, heb ik dat weer! Een monteur heeft het gemakkelijker als ik, die grijpt gewoon even een nieuwe "werkt die goed dan laat hij het zitten, zoniet dan legt hij em weer in de voorraad terug. Ik moet eerst honderden euri's uitgeven in de hoop dat het goed komt. Bedankt Jos en alle anderen dat je mijn testwijze kan bevestigen, ik heb volgens mij te maken met een kromme volt van titatovenaar! Ik zou ook geholpen zijn met een adres waar ze imitatie Bobines verkopen voor verschillende merken en types, tegen een billijker prijs, want die orginele onderdelen zijn zo verschrikkelijk duur en toch ook schijnbaar zo onbetrouwbaar! Twee bobines zijn nog geen half jaar oud. Ik geef de moed niet snel op, maar als je zo moet werken da's wel balen ja. Maar ik ben inmiddels zo ver gervorderd met onderzoeken dat het wel weer zonde is om dat kreng weg te gooien, maar als ik er zo op moet gaan leeglopen $^%(*&@! Als dit weer gemaakt is kan m'n ontstekingsunit deze kuren weer gaan vertonen. Dit is toch een probleem dat specifiek vaak bij motorfietsen voorkomt, bij mijn auto's heb ik nooit zo veel problemen en storingen gehad.

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: Cees, heb je niet een te hoge boordspanning ? waardoor ze dus doorbranden ? bij japanners komt regelmatig een defecte spanningsregelaar voor (zelf paar keer gehad) waardoor je bij doortrekken richting de 18 volt gaat, misschien dat daarom eea snel kapot is gegaan! grt, Peter Jos : helemaal mee eens!

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:
    Cees, heb je niet een te hoge boordspanning ? waardoor ze dus doorbranden ? bij japanners komt regelmatig een defecte spanningsregelaar voor (zelf paar keer gehad) waardoor je bij doortrekken richting de 18 volt gaat, misschien dat daarom eea snel kapot is gegaan! grt, Peter Jos : helemaal mee eens!
    Euh, nee want ik heb de spanning by stationair draaien vaak opgemeten, ik meette steeds rond de 14,5 volt. En had verder nooit lampen die stuk gingen, en ook geen accu die overkookte.

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Wat wel niet goed gezeten heeft, wat ik ontdekt heb en reeds gemaakt is "is een klein sluitinkje op een plusdraad van de jiffy schakelaar. Die heeft af en toe de aarde van het blok geraakt, zouden daar de bobines van kunnen verbranden? Weten jullie een zaak waar ze voordeliger imitatie bobines verkopen?

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum: Ik ga vanmiddag zelf eens met een bobine wat testen. Even kijken of het hier wel werkt en we niet iets over het hoofd zien. Jos: de aantijgingen van jouw op Marco vind ik niet op zijn plaats. Als je het niet wilt lezen of het niet snapt, sla dan gewoon over. Marco is mischien wat breedsprakerig, hij heeft wel de meeste moeite genomen om een stukje in elkaar te knutselen. Jouw opmerking dat je een houten plank hebt met een condensator erop helpt Cees ook niet verder, wel? Laten we die verdwaalde Jappenees snel verder helpen, kunnen wij weer verder met onze Beemers! Chris (met plank voor testopstelling) en R90S, het seizoen is vandaag geopend, eindelijk regen!!

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'philip', geïmporteerd van het oude forum: cees, op een dubbele bobine moeten 2 bougies gezet worden, je kan de bobines niet ÈÈn voor ÈÈn testen omdat beide massaelectroden van de bougies aan de (-) moeten liggen. De hoogspanning wordt tussen beide bougies (zwevend)opgewekt. M.a.w. 1 slechte bougie zorgt ervoor dat beide bougies niet werken. philip

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rene', geïmporteerd van het oude forum: Chris, volgens mij kan jos dit gewoon berichten hoor, jij hoef echt niet toe te zien of alles ordentelijk verloopt. rene

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Met zoveel hulp moet de puzzel snel opgelost zijn, philip jij betoogd dat ÈÈn bougie nooit zal vonken. Bedenk wel "dat mijn accu uit de motor gehaald is" en heeft dus geen enkel contact meer met bobine twee. Ik heb in mijn test dus: bobine 1 met een min en plus aansluiting (primair), en twee hoogspannings aansluitingen, waar bougie 1 en 4 normaal, in de cilinders 1 en 4 aangesloten zitten. Bedoel je het zo: dat ik in beide hoogspannings kabels van Bob. 1 een bougie moet plaatsen, en die beide mantels met de min pool van de accu moet verbinden. Dan moet ik ook eerst een testplank maken! We zijn nu bezig als een testlab van TNO, hoe test ik een bobine.

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Mooi toch cees? ja, in beide aansl een bougie

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum: Ik weet het niet zeker meer maar stonden de bobines niet in serie dus geen 12 volt maar 6 volt. Groetend, Ron

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:
    Ik weet het niet zeker meer maar stonden de bobines niet in serie dus geen 12 volt maar 6 volt. Groetend, Ron
    Nee. volgens mijn sumiere elektrisch schema staan de bobines parallel (12 V), en ik ben vanmiddag naar een opel garage gegaan en heb de ohmse waarden op laten meten door de chef "ik heb een te eenvoudige ohmmeter" en de chef zei dat de waarden ruimschoots binnen het minium en maxium vielen "van alle bobines: primair 1,8 - 2,8 ohm / secundair 10 - 16 K ohm. Verder bevestigde de Chef de meetmethode van de bobine alleen op de accu aansluiten, "dat kan zei hij ook. Ik zoek intussen gewoon verder om een oplossing te vinden voor dit probleem. P.S. en als de bobines in serie staan word het 24 volt. word vervolgd

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum: Cees: P.S. en als de bobines in serie staan word het 24 volt. Dat denk ik niet. Als je de bobines (af wat voor apparaat dan ook) in serie zet en je legt 12V aan over deze twee apparaten, zullen ze in een serieschakeling de aangelegde spanning evenredig delen (mits de weerstand hetzelfde is). Met andere woorden 12/2 is 6 en niet 24. Je gebruikt dan dus twee bobines van 6 volt. (die kun je ook in een behuizing monteren) Als het je lukt 12 volt aan te leggen en er 24 uit te halen, hoeft je je geen zorgen meer te maken over de prijs van de bobines. Je zult dan binnen afzienbare tijd steenrijk zijn, als uitvinder van de spannings-verdubbelaar, en eeuwige roem verwerven! Ik geloof dat ze zo'n ding een pepermuntmachine of perpepermuntmobil noemen.... Chris

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Koen', geïmporteerd van het oude forum: Dat is dus het "perpetuum mobile" , jazeker, het en niet de, zelf opgezocht in het groene boekje (woordenlijst nederlandse taal). En inderdaad, die bestaat niet. Overigens bestaat de spanningsverdubbelaar natuurlijk al heel lang, bijvoorbeeld een transformator of een zgn DC-DC converter (electronisch apparaatje). Bijvoorbeeld om van 12V naar 24V te gaan of van 12V= naar 230V~. Maar hierbij gaat wel energie verloren dus concentreren we ons voorlopig maar op de bobines!

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Is begrepen, ik ga uit van een serie schakeling van 2 vrachtwagen accu's in serie maakt 24 volt, maar neem direct aan dat er speciale schakelingen zijn die de spanning halveren. In mijn schema zie ik een parallel schakeling "de twee rode plusdraden op de plussen van de bobines lopen direct en tezaam naar de rode kilswitch op het stuur, als de min van bob. 1 nu naar de plus van bob. 2 gelopen had, had ik dat meteen herkend als een serie schakeling. Maar wie ben ik om een elektrotechnikus tegen te spreken! Groet.

  25. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum: Mijne Heren, Het spijt mij dat ik kennelijk enig commotie heb veroorzaakt, ik wil hiervoor mijn oprechte verontschuldigingen aanbieden. De vrees bestaat dat ik zaken tracht te verhelderen door veel van mijn spaarzame vrije tijd te verspillen, kennelijk dat de gebruikers van dit forum dit als storend ervaren. Het lijkt mij verstandiger om in het vervolg mij meer tot wetenschappelijke doeleinden te richten. Met vriendelijke groet, Marco Stubenitsky

  26. Forum import
    Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum: als het om een elektronische ontsteking gaat (met een sensor). dan zit er een cdi unit tussen en die geven vaak problemen. zijn gelukkig ook vaak eenvoudig zelf te repareren. ik zou het in eerste instantie hier gaan zoeken. iig succes

  27. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:
    Hoi Is begrepen, ik ga uit van een serie schakeling van 2 vrachtwagen accu's in serie maakt 24 volt, maar neem direct aan dat er speciale schakelingen zijn die de spanning halveren. In mijn schema zie ik een parallel schakeling "de twee rode plusdraden op de plussen van de bobines lopen direct en tezaam naar de rode kilswitch op het stuur, als de min van bob. 1 nu naar de plus van bob. 2 gelopen had, had ik dat meteen herkend als een serie schakeling. Maar wie ben ik om een elektrotechnikus tegen te spreken! Groet.
    Ja Cees dat klopt, als je twee accu's van 12V in serie zet heb je inderdaad 24 Volt. 2*12volt in serie maakt 24 volt. Maar even voor de goede orde, waar heb je het over??? Een vrachtwagen, een Jap (wat voor een), een brommer??? Wat haal je allemaal door elkaar? Een jappanese motor heeft 12 volt dacht ik, geen 24, of er moet iets veranderd zijn. Waar loopt je min nu wel naar toe dan? Ik heb vanmiddag even een ontsteking gemaakt met een draadje op de min, zonder condensator, gewoon wat bij elkaar gerommeld. Het is dat ik vanmiddag mijn haar twee keer heb moeten wassen anders had het nog overeind gestaan van de vonk. Met andere woorden: werkt perfect. Marco, je hebt groot gelijk, aan sommige mensen is het toch niet besteed, zal altijd wel zo blijven. Het is jammer dat diegenen die wel van de artikelen van Marco gedient zijn niets van zich laten horen, en zo een forumlid laten wegjagen. Chris.

  28. Forum import
    Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum: @ marco, ik moet je posts soms 2 keer lezen om ze te begrijpen. maar dat doet niet terzake ik lees ze graag en leer er veel van. wat mij betreft : blijf posten de meesten waarderen het!

  29. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Marco mag van mij gerust zijn stukje schrijven hoor, ik moet het wel vier keer lezen om het te kunnen begrijpen maar dat maakt niet uit! Chris bedankt dat je de test uitgevoerd hebt en leuk dat de bob. goed vonkte. Nee ik heb gewoon 12 volt, net als iedere andere motor maar keek raar op dat de spanning halveerde, maar dat kan natuurlijk ook dat zal wel met een speciale aansluiting van meer draden bereikt worden neem ik aan. Twee rode draden van de bobine lopen naar de kilswitch (en worden onderweg samengevoegd) op het stuur, en de andere twee draden gaan apart van elkaar naar de IC igniter! En dan mag jij zeggen hoe het zit Chris.

  30. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum: Cees, als je ons nu eens gewoon zou verklappen over wat voor motor we hier praten. kunnen we misschien een schema op www opduikelen. Dus concrete vraag: over wat voor motorfiets praten we hier over? Draden die samengevoed worden dienen ook als zodanig te worden beschouwd, twee keer een is een (onze bot houd niet maaltekens heb ik gemerkt). Chris, moe....zeker teveel nagedacht vandaag...morgen anders, vroeg op , minder nadenken, is nix voor mij heb ik gemerkt. Je zou mijn haar eens moeten kunnen voelen! Voortaan altijd twee keer wassen!

  31. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Sorry ik heb al een grote anti reclame campagne gevoerd, ik wil liever geen namen noemen "een soort schuldenaar aanwijzen!

  32. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: Marco, : goed besluit ! En Cees, heb je al vonkies ?

  33. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum: Peter, vind je dat Marco een goed besluit heeft genomen omdat jij niets aan zijn verhalen vind, of ben je blij dat hij weg is? Kan ik niet aan jouw opmerking opmaken. Cees. Diverse mensen proberen je te helpen met je motor, maar jij weigert om info te verstekken over die brommer van je. Alleen wereldvreemde opmerkingen krijgen we van je. Voor wat mij betreft zoek je het lekker uit met die mistery bike van je. kloot maar een beetje aan of ga naar de dichtstbijzijnde dealer en laat dat ding gewoon maken. Ik heb in ieder geval geen interesse meer in jouw brommer. Chris.

  34. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Een merk noemen ben ik niet mee geholpen, dit kan bij ieder merk en elk type Motorfiets gebeuren. Waarom dit mij steeds moet overkomen????? Ik mag geen tweewielers rijden.... Heb nog geen vonk, maar we zoeken gewoon verder! wordt vervolgd

  35. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Erwin', geïmporteerd van het oude forum: Kijk FF op www.bmwboxerclub.nl bij techniek [ontsteking] en er gaat een wereld voor jullie open. Groet Erwin

  36. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Dag mensen ik ben een tijdje uit de lucht geweest doordat ik mijn PC eindelijk te veel heb veranderd om nog te werken. Nu mag ik af en toe even op die van mijn vriendin en ik moet zeggen: wat jammer dat ik dit draadje niet permanent heb kunnen volgen. Zo te lezen is er weer allerlei onnuts, mogelijk doms en wellicht onwelvoeglijks geschreven, waar ik best om had willen lachen. Jammer, gemist. Marco, als jij je ooit door een of andere azijnpisser laat weerhouden om je nuttige bijdragen te leveren dan zoek ik je op (om samen hard te lachen om azijnpissers). Cees, jouw probleem is niet uniek en ook niet voor elke motor te verwachten. Een goed schema (kunnen) bekijken kan vaak een boel helpen. Succes ermee, zodra je meewerkt om geholpen te worden. Fijne mensen, dit was mijn preek voor deze zondag, ik ga lekker koken. Tot de volgende Egbert

  37. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jaap', geïmporteerd van het oude forum: Even een aanvulling op het verhaal van Marco. De condensator over de contactpunten heeft nog twee andere doelen en wel: - het inbranden van de contactpunten door vonken te voorkomen en - een snelle kortsluiting te zijn voor de inductiespanning in de primaire wikkeling. Bij het openen van contactpunten moet het opgebouwde magnetische veld in de bobine zeer snel afgebroken worden. Hoe sneller dat gebeurd, hoe hoger de inductiespanning in de primaire spoel. Deze kan wel 250 Volt bedragen. Deze spanning van 250 Volt zorgt dan voor de hoogspanning aan de secundaire kant. Thyristor- en transistorontstekingen werkten vaak met een chopper die van 12 Volt 250 Volt maakten. Deze spanning werd dan in een condensator opgeslagen. Bij het openen van de contactpunten werd deze condensatorspanning op de bobine gezet.

  38. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Piet', geïmporteerd van het oude forum: En hoe zit dat met elektronische onsteking, hoe worden al die genoemde problemen bij de contactpunten, met elektronische ontsteking opgelost?

  39. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum: ''Peter, vind je dat Marco een goed besluit heeft genomen omdat jij niets aan zijn verhalen vind, of ben je blij dat hij weg is? Kan ik niet aan jouw opmerking opmaken.'' Chris, is ook niet belangrijk of jij dat kan opmaken hoor, maak je vooral geen zorgen....

  40. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Eric', geïmporteerd van het oude forum: Peter v.O. : je hebt onlangs de boel genept op internet door een omgebouwde 65LS aan te prijzen als origineel RS. Dus trek ook zelf je conclusies en verkas van het forum want oplichters kunnen we missen als kiespijn.

  41. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: HEEE, wat nu? ik zal niet opkrassen, kom de motor maar bekijken en zie dat het een r65ls is , uitgevoerd als rs. Deze is nieuw zo geleverd, in Belgie. Ook beaamd door mensen met echt kennis van zaken, en niet zoals jij dus! Grt, Peter v Oossanen

  42. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jsper', geïmporteerd van het oude forum: heren, hou de eer nou aan jezelf en verval niet in een ordinaire discussie. Als jullie elkaar wat te vertellen hebben vraag dan om elkaar's telefoonummer, maar misbruik daar niet dit mooie forum mee. @ moderator, een ip-ban is misschien toch wel een idee. Groeten Jesper.

  43. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: Beste j(a)sper? je zal begrijpen dat ik een opmerking als van eric van commentaar moet voorzien, aangezien hij mij verkeerd neerzet binnen het forum, ik begrijp dat dit de verkeerde plek is, helemaal mee eens ! grt, peter v oossanen

  44. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:
    ''Peter, vind je dat Marco een goed besluit heeft genomen omdat jij niets aan zijn verhalen vind, of ben je blij dat hij weg is? Kan ik niet aan jouw opmerking opmaken.'' Chris, is ook niet belangrijk of jij dat kan opmaken hoor, maak je vooral geen zorgen....
    Dit was gewoon een nette vraag aan jouw om te zien of je "voor of tegen" was dat Marco van het forum is weggejaagd. Ik krijg dan als antwoord? Dat dat voor mij niet belangrijk is, of dient te zijn. Wat ben jij voor een vent? Ben je eigenlijk wel een vent? Laat het antwoord maar zitten, is eigenlijk inderdaad niet belangrijk. Chris

  45. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: Chris, voor mij geven de (te) lange verhalen van marco geen toevoeging, aan een forum om elkaar wat te helpen met sleutel problemen, het heeft dan geen zin om de theorie tot in den treure uit te diepen. vandaar mijn idee over dat geheel. (maar wat zou jou dat nou intereseren van een mede forum lid ?) als je je gaat afvragen of ik een vent ben, dan wel wat voor een vent. ga je een stap te ver en dat doet hier niet ter zake. mocht je je niet kunnen inhouden: oossanen @ gmail.com (zonder spaties uiteraard) gezien onfatsoenlijke reacties van hierboven, lijkt mij een simpel inlog sijsteem een aanrader, om eea zuiver te houden. bijv. toegezonden nummercode per email. simpel en doeltreffend grt, peter v oossanen

  46. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Arno', geïmporteerd van het oude forum:
    Marco bedankt voor je mooie woorden. Ik weet dat een condensator de vonk over de bougie beinvloed (postitief). Maar ik weet ook dat een motor zonder condensator gewoon moet lopen. Dat je na 200Km van je puntjes afbent is weer een ander verhaal. Hoe gaan we Cees het beste helpen, wat is een goede methode om zijn motor te testen? Cees over wat voor motor praten we eigenlijk TOCH GENE JAP TOCH NIE? of erger nog een H euuu.......Dinges Chris (I lost the smoke, but kept the spark!)
    starthulp avant la lettre

  47. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:
    Marco bedankt voor je mooie woorden. Ik weet dat een condensator de vonk over de bougie beinvloed (postitief). Maar ik weet ook dat een motor zonder condensator gewoon moet lopen. Dat je na 200Km van je puntjes afbent is weer een ander verhaal. Hoe gaan we Cees het beste helpen, wat is een goede methode om zijn motor te testen? Cees over wat voor motor praten we eigenlijk TOCH GENE JAP TOCH NIE? of erger nog een H euuu.......Dinges Chris (I lost the smoke, but kept the spark!)
    starthulp avant la lettre
    Leuk ding, en nooit weg zo'n uitgebreide gereedschapskist. Is de WW zo niet begonnen:-0 ?? Chris

  48. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Piet', geïmporteerd van het oude forum: Die gouwe ouwe gele harley van de anwb (is het harley?) ziet er zo oud uit, dat ik van schrik naar een nieuwer route-mobil vlucht.

  49. Forum import
    Reactie van bezoeker 'robbert', geïmporteerd van het oude forum: Wat een verhaal zeg. Een idee vanuit een andere hoek... de vonk bij een bougie wordt gemaakt door stroomkring van de primaire wikkeling van de bobine te ONDERBREKEN, niet door deze stroomkring te maken. Dus even aantikken van de accu is niet de juiste methode, rustig aantikken (zeg 1 seconde) en dan loslaten werkt wel!. De energie die in het electrisch veld van de bobine zit (de spoel) kan er alleen via de andere kant uit (de hoogspanningskant). Te lang de bobine aan de accu verbinden resulteert in een hete bobine, lege accu of doorgebrande bobine (afhankelijk van de kwaliteit van accu/bobine). Een simpele, veilige test is een knipperlichtlampje in serie met de primaire wikkeling (de 12 V kant!) te schakelen. Dat beperkt de oplaadstroom en geeft geen kans op doorbranden van onderdelen maar geeft daardoor wel een zwakkere vonk. heeft de bobine twee bougiekabels dan beide kabels van een bougie voorzien en de bougies met de massa aan elkaar knopen. je hebt dan mogelijk een zwevende hoogspanningsspoel te pakken (is al eerder geopperd). slechte (oude?) bobines hebben vervelende eigenschappen als wel goed bij testen maar doorslaan (kortsluiten) afhankelijk van temperatuur of vochtigheidsgraad. Da's moeilijker te vinden. p.s. Op m'n r80 heb ik vonkproblemen gehad, maar die waren heel makkelijk te vinden, de voltmeter valt wat terug bij inschakelen mbv van de dodemansknop en moet binnen enkele seconden weer iets oplopen (zonder te starten!). De electronica schakelt namelijk de bobine aansturing eerst in en vervolgens uit omdat de motor niet loopt. hiermee voorkom je dat de accu snel leegloopt. Loopt de spanning niet op (zoals bij mij) dan is de electronica overleden. succes.

  50. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:
    Die gouwe ouwe gele harley van de anwb (is het harley?) ziet er zo oud uit, dat ik van schrik naar een nieuwer route-mobil vlucht.
    Piet, ik denk dat het zo is gegaan: Iemand (Antoon) reed zo rond 1950 op een HD type Liberator WL huppeldepup of zoiets. De motor ging zÛ vaak kapot dat hij besloot een gereedschapskist op zijn voorspatbord te monteren, des gem·k, niewoar. Omdat de motor steeds vaker en ernstiger kapot ging en Antoon steeds later thuis was kwam de relatie met zijn jonge vrouw onder grote druk te staan. Het huwelijk liep op de klippen en Antoon en zijn vrouw Tineke gingen uit elkaar. Nu de duoseat niet meer nodig was werd deze gedemonteerd van de HD. De gereedschapskist was inmiddels zo groot en uitgebreid geworden, dan Antoon besloot er aan een kant een wiel aan te monteren om te voorkomen dat de motor steeds om zou vallen. Ervaren als Antoon was in het oplappen van zijn motor langs de weg, had hij ook nog wel eens tijd over. In deze spaarzame tijd repareerde hij ander voertuigen waaronder BMW motoren die met pech stil waren gevallen. U zult begrijpen, dit was geen dikke boterham, het repareren van stilgevallen BMW's. In 1973 besluit Antoon dat het maar eens afgelopen moest zijn met dat getob en gaat opnieuw in de bouw werken, (waar hij in 1953 was ontslagen omdat hij altijd te laat kwam). De nauwelijks gelopen maar compleet versleutelde Liberator komt in een museum in Drunen terecht. Antoon heeft tot 1983 als opperman in de bouw gewerkt, totdat hij zijn werkzaamheden moet staken in verband met een hernia. Vreemd genoeg constateerde de specialist geen slijtage door veelvuldig tillen van stenen en dergelijke maar een zogenaamde verwaarloosde ìmonteursrugî. Een afwijking die veel voorkomt bij monteurs die aan Amerikaanse voertuigen moeten werken. Door de afmetingen van de motorruimte moeten mechaniekers hun werk vaak doen met overstrekte rug, legt de specialist uit. Zijn toenmalige eega Tineke heeft na het mislukte huwelijk de draad weer opgepakt en is de politiek ingegaan. In de branche heeft zij het redelijk ver geschopt als regelaar van verkeer en waterdingesen. Wel was het zo dat om wat voor reden dan ook zo de pest aan motorvoertuigen had gekregen dat zij niet erg geliefd was onder de berijders van deze dingen. De Harley is tijdens de verhuizing van het museum van Drunen naar Rosmalen verkocht aan een zekere R. (werkelijke naam bij redactie bekent). R. heeft de Harley teruggebracht in zijn originele staat, te weten militair groen met sterren. Wijs geworden door de ervaringen van de Antoon met deze fiets heeft hij besloten er niet mee te gaan rijden. Er werd een aanhanger geconstrueerd voor de motor, niet te verwarren met een aanhanger voor achter de motor. Op deze aanhanger maakt de motor tot nu toe goede sier in defilÈs en andere optochten. Chris

  51. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Arno ', geïmporteerd van het oude forum:
    Die gouwe ouwe gele harley van de anwb (is het harley?) ziet er zo oud uit, dat ik van schrik naar een nieuwer route-mobil vlucht.
    Het is een WLC (C staat voor Canada) in ons land bekend als de Liberator. De Canadezen hebben in 1945 Nederland bevrijd en na de oorlog bleven duizenden Liberators achter. De ANWB heeft hiervan een aantal zijspancombinaties gebouwd en begon in 1946 met haar hulpverlening. Het plaatwerk van het zijspan is gemaakt van containers die door de geallieerden werden gedropt. De Liberators werden vrij snel vervangen omdat het 750 cc niet sterk genoeg bleek om het zware zijspan te trekken.