Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'fieremans', geïmporteerd van het oude forum: De versnellingsbak van mijn R100R

9 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Wil', geïmporteerd van het oude forum: Als je een R100R hebt dan hoort er geen olie in de cardantunnel te zijn. Bij de R100R is de lagering van de uitgaande as van de versnellingsbak een zwak punt. Vaak gaat daar het lager en/of de keerring kapot. Daardoor komt er dan olie in de cardantunnel. Het gevolg daarvan is dat het vet waarmee de cardanas gesmeerd wordt (Staburag van Kl¸ber) , oplost en de smering in gevaar komt. Het gaatje waar jij het over hebt is bij de R100R al dicht. Dat gaatje was er alleen bij de oudere types die wel olie in de cardantunnel hadden en zorgde voor de ontluchting van de cardantunel via de versnellingsbak. De ontluchting van de versnellingsbak vindt trouwens plaats door het holle boutje waarmee de tellerkabel vast zit.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'fieremans', geïmporteerd van het oude forum: Het gaatje is niet dicht. Ik heb de motorfiets (bouwjaar 1994) 2-hands gekocht en heb dit gaatje opgemerkt toen ik, onmiddellijk na de aankoop, een revisie van de versnellingsbak heb uitgevoerd (vervangen lagers en dichting). Op het ogenblik van de revisie was ik van oordeel dat dit gaatje wel degelijk daar was als verluchting voor de versnellingsbak en heb het dus niet dichtgemaakt. Op sommige afbeeldingen van (jongere?)R100R modellen is duidelijk een metalen (rvs?, alu?) buis te zien die van de luchtfilterkast naar ???? gaat, mogelijks is dit een extra verluchting van de versnellingsbak, of toch niet?

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: Is een ontluchtingsdop (klep)iets, net zoiets als je op het cardan heb zitten ? succes (misschien ooit andere bak op gegaan?)

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Wil', geïmporteerd van het oude forum: Het bedoelde gaatje werd in de fabriek afgedicht met een soort siliconenkit (Dirko?). Het maakt eigenlijk niet uit met wat, als het maar dicht zit. BMW vond het niet nodig de produktie van de versnellingsbakken voor de nieuwere types, dus met de droge cardantunnel (paralever) aan te passen, en smeerde het gaatje bij de produktie dus maar dicht. De buizen die in de luchtfilterkast uitkomen zijn van het SLSsysteem. Daarbij wordt bij stationair en afremmen op de motor een gedeelte van de uitlaatgassen teruggevoerd naar de inlaat. Dit om lagere CO2 waarden te krijgen. Het werd eerst alleen voor de Amerikaanse markt gemaakt. Later voor alle landen.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'fieremans', geïmporteerd van het oude forum: Bedankt voor de informatie. Uit de reactie kan ik opmaken dat de eenvoudigste oplossing het dichten van het gaatje is. Moet de versnellingsbak open gemaakt worden om het gaatje te dichten (van binnen naar buiten)?Of kan het ook van buiten naar binnen.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'eric', geïmporteerd van het oude forum: Het oliepeil in de bak zit een heel eind onder het bewuste gaatje. Het is mij niet helemaaal duidelijk hoe het hierdoor verdwijnen kan.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'fieremans', geïmporteerd van het oude forum: Het peil is inderdaad veel lager dan het gaatje maar van zodra je gaat rijden is er een opbouw van druk in de versnellingbak. De verluchting via de aandrijving van de kilometertellerkabel blijkt onvoldoende om de olie integraal in de versnellingsbak te houden. Het dichtmaken van het gaatje of het maken van een bijkomende (grotere)verluchting zijn volgens mij de enige alternatieven. Door de positie van de luchtfilter (bovenop de versnellingsbak) lijkt mij het maken van een bijkomende verluchting niet gemakkelijk.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Wil', geïmporteerd van het oude forum: Het gaatje zit boven de keerring. Ik denk dat je kunt volstaan met een op maat gesneden sateprikker in de opening te drukken en dan af te knippen. Als je het met kit wilt doen zul je namelijk de opening vetvrij moeten maken anders hecht de kit niet. De opening zit welliswaar hoger dan het oliepeil, maar lager dan de echte ontluchtingsopening. Ik denk dat in een draaiende versnellingsbak de olie overal terrecht komt, anders zou het lager dat achter die keerring zit ook niet gesmeerd worden. Verder geeft een klein gaatje, als er vloeistof bij komt (indit geval olie dus), nog een een cappulairwerking, dus de vloeistof wordt er als het ware ingezogen.