Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:
Ik dacht dat mijn R80/7 zo ongeveer op was. Er staat inmiddels 270.000 km op de klok en het blok begint wat te rammelen (de bekende koppeling-in-en-de-rammel-isweg-rammel). Volgens mij zijn de krukaslagers en bigends wat aan de ruime kant. Vandaag bij een vriend even voor de lol de compressie gemeten. 12 bar rechts en 11,5 links. En ik rij toch alweer dik een ton met deze zuigers/veren en gehoonde cilinders. Volgens het handboek is alles tussen 8,5 en 10 acceptabel.
Dat maakt reviseren natuurlijk wel weer een stuk aantrekkelijker. Alleen de koppen (laten) doen en zelf de hoofdlagers etc. moet wel te doen zijn. Kan iemand zeggen wat ik mogelijk nog meer tegen kan komen in het blok bij deze km stand? Er zijn verder geen symptomen van extreme slijtage; na een nachtje op de zijstandaard pluimt ie af en toe wel een beetje, maar dat is niet echt schrikbarend.
De versnellingsbak begint ook wat te gieren, dus daar moeten in ieder geval ook nieuwe lagers in.
Iemand eerder een vergelijkbare revisie gedaan en een idee van de (materiaal) kosten?
6 reacties
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import