Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum: Ik dacht dat mijn R80/7 zo ongeveer op was. Er staat inmiddels 270.000 km op de klok en het blok begint wat te rammelen (de bekende koppeling-in-en-de-rammel-isweg-rammel). Volgens mij zijn de krukaslagers en bigends wat aan de ruime kant. Vandaag bij een vriend even voor de lol de compressie gemeten. 12 bar rechts en 11,5 links. En ik rij toch alweer dik een ton met deze zuigers/veren en gehoonde cilinders. Volgens het handboek is alles tussen 8,5 en 10 acceptabel. Dat maakt reviseren natuurlijk wel weer een stuk aantrekkelijker. Alleen de koppen (laten) doen en zelf de hoofdlagers etc. moet wel te doen zijn. Kan iemand zeggen wat ik mogelijk nog meer tegen kan komen in het blok bij deze km stand? Er zijn verder geen symptomen van extreme slijtage; na een nachtje op de zijstandaard pluimt ie af en toe wel een beetje, maar dat is niet echt schrikbarend. De versnellingsbak begint ook wat te gieren, dus daar moeten in ieder geval ook nieuwe lagers in. Iemand eerder een vergelijkbare revisie gedaan en een idee van de (materiaal) kosten?

6 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Een collega van mij heeft een ex wegenwacht motor overgenomen (R80RT)en die staat nu op zo'n 320ooo km(!). Blok op zich nooit open geweest, wel de koppen al eens gedaan. De bak is wel al een paar keer los geweest, dit was alleen omdat hij in het verleden helaas verkeerd gerevideerd was. Het blok was wel rommelig en moe, maar ja mag het ook na zo'n tijd? Ik vind jouw overwegingen heel goed. Distributieketting nog ok?

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum: Mijn R100RT staat nu ook op ruim 270.000km. Ik was ook van plan om de boel weer eens op te frissen. Maar heb besloten om een K75RT te kopen omdat ik vanaf volgende maand ruim twee keer zo ver moet rijden voor mijn werk. En het gemis van ABS op de A2 vond ik toch wel een beetje de goden verzoeken. En voor 1500 eur een complete fiets met maar 68000 op de teller, ABS en een electrieken ruit was niet te versmaden. En ik moet zeggen die remmen zijn echt een stuk beter! Maar om terug te komen op den oude boxer. Kijk ook of de oliepomp aan vervanging toe is en ik zou gelijk de distributie ketting vervangen maar dan ook even nieuwe tandwielen er op persen lijkt mij. Dan hoef je daar voorlopig ook niet meer naar te kijken en het blok zal een rammel minder hebben. Verder gewoon de lagerschalen van het bigend en hoofdlager en het axiale vervangen nieuwe keerringen en weer dicht die handel. Mijn boxer heeft die kuur ook gehad maar dat was alweer ruim 100.000km geleden. Nu zou er er koprevisie nodig zijn en misschien een nieuwe tuimelarij omdat die nog de orginele zijn. En van die dingen heb ik het leven weten te rekken door ze altijd goed op te sluiten.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum: Mannen, bedankt voor jullie tips. Ik ga (bijna) dezelfde weg als Jan volgen, koop er een Japanner oid. bij en parkeer de BMW maar zo lang in de garage tot ik weer tijd, geld en zin heb om die aan te pakken.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Ahum, ik heb er een MZ naast. Voor als de BMW even niet kan of ik even geen zin heb. Spring er daarom ook wel eens op voor de lol. Tweetakt heb ik vroeger altijd gereden.....Naar school, m'n werk en mijn diensttijd.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb ook een Dnepr K750 span, maar daar zie ik mezelf niet mee naar Den Haag kachelen over de A12 's morgens vroeg :-P.