Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum: Ik ben van mening dat lassen aan een motor of auto geen kwaad kan. Wat is jullie mening hierover, ik denk dat als je de accu losgooit ( een een kant is genoeg) Ik snap niet waar al dit soort borrelpraat vandaan komt. Is er iemand op het forum dat aan aan gewone fiets gelast heeft en hier (elecktrische) schade aan overgehouden? Laat eens weten, ik heb nog nooit problemen gehad. Alleen eigen ervaringen, niet van een kennis van een kennis, daar schieten we niets mee op. Ik ben benieuwd. Chris

30 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Chrisw, ik denk dat je gelijk hebt. Eventueel een vonkwerende afscherming van kwetsbare delen in de buurt van de las lijkt me slim. Het is voor mij ooit in de jaren '80 aan een Honda 500 gedaan en dat ging prima. Ook denk ik dat het loont om de min-klem van het lasapparaat zo dicht mogelijk bij de te lassen plek te zetten. Groeten, Egbert

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'fred', geïmporteerd van het oude forum: bij mijn werk als monteur heb ik veel met laswerk te maken lassen aan een chassis word als volgt omschreven altijd zorgen dat je een GOEDE massa maakt, dus op blank metaal nooit aan een motorblok wiel assen of ander lagerwerk je loopt kans dat er op de raak vlakken inbranding ontstaat door vonk vorming i.v.m.minimaal contact denk aan kogellagers de accu er af is een ding, maar de electronica van nu ( vooral de computers ) werkt ook met eigen massapunten en heb je het verhaal weer van de kogellager's ook mag je nooit een multistekker er op of af halen met spanning er op dit geeft het zelfde effect namelijk en inbranden van de contacten m.v.g en wat al gezegd, zo dicht mogelijk bij je te lassen deel

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:
    bij mijn werk als monteur heb ik veel met laswerk te maken lassen aan een chassis word als volgt omschreven altijd zorgen dat je een GOEDE massa maakt, dus op blank metaal nooit aan een motorblok wiel assen of ander lagerwerk je loopt kans dat er op de raak vlakken inbranding ontstaat door vonk vorming i.v.m.minimaal contact denk aan kogellagers de accu er af is een ding, maar de electronica van nu ( vooral de computers ) werkt ook met eigen massapunten en heb je het verhaal weer van de kogellager's ook mag je nooit een multistekker er op of af halen met spanning er op dit geeft het zelfde effect namelijk en inbranden van de contacten m.v.g en wat al gezegd, zo dicht mogelijk bij je te lassen deel
    Enne wat te denken van de brandstof in dit geval benzine, er word met geen woord over gerept. Maar het verwijderen van brandbare stoffen lijkt me ook niet verkeerd. Wees in ieder geval voorzichtig.. mn in een afgesloten ruimte doe het lassen liefst in de buitenlucht of geventileerde ruimte.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum: Ok, massaklem zo dicht mogelijk bij de te lassen plek, stroom niet door kogelagers laten lopen, balhoofd en swingarm, dat is duidelijk. Ook Ton heeft gelijk, uitkijken met benzine, maar ook met accu's (knalgas). Overige delen afschermen tegen inbranding van lasspatten. Is me allemaal duidelijk, mee eens, duidelijk, logisch, nix problem. Maarrrrrrr........ de vraag was: heeft iemand ooit schade gekregen aan zijn elektrische gedeelte door lassen? Het mechanische deel is wel goed toegelicht denk ik, met name de stroomgeleiding door de lagers is een nuttige toevoeging. Wie maakt het lijstje af, kom op jongens met een borrel op lukt het vaak wel? Chris.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rob G', geïmporteerd van het oude forum: Ja vroeguh!! hew ik ook eens gesalt aan boord,vergetjen de smasse er af ze halen,enztun was muh omvrmena de gallaaaaamaaaamise,toch, gloete Rob GGGGGG

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Rob, Chris suggereerde een borrel, niet een fles ;-) Groeten, Egbert

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rob', geïmporteerd van het oude forum:
    Ik ben van mening dat lassen aan een motor of auto geen kwaad kan. Wat is jullie mening hierover, ik denk dat als je de accu losgooit ( een een kant is genoeg) Ik snap niet waar al dit soort borrelpraat vandaan komt. Is er iemand op het forum dat aan aan gewone fiets gelast heeft en hier (elecktrische) schade aan overgehouden? Laat eens weten, ik heb nog nooit problemen gehad. Alleen eigen ervaringen, niet van een kennis van een kennis, daar schieten we niets mee op. Ik ben benieuwd. Chris
    chris er zijn speciale stekkers in de handel om je elecktronica te beschermen tijdens het lassen want er kan wel degelijk iets kapot gaan door een hoge piek als je begint te lassen dan zijn de spanningen erg hoog en daar kan je computer niet tegen gr rob

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum: Ik las zelfs met de accu nog aangesloten aan van alles en nog wat. Zolang je de stroom van de toorts naar de massa zo kort mogelijk laat lopen is er weinig mogelijk. Pas nog afgebroken draadeinden aan het blok van mijn Volvo gelast. Dan heb ik het draadeind in de massaklem. Kortere weg voor de stroom is er niet lijkt mij. En de accu niet los hoor.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum: Rob,ik denk dat je met een "omvrmena" een omvormer bedoelt? Zo ja, wat is dit, en wat vormt hij om naar wat? ik ken een spanningsregelaar en een gelijkrichter, bedoel je een van die? Als je morgenvroeg je kop even onder de koude kraan houdt ( 45 minuten is meestal wel genoeg) weet je het vast weer. Laat eens wat weten. Chris.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum: Rob, altijd nog even twee glazen water drinken na afloop. En niet zoals Chris voorstelt pas de volgende ochtend twee emmers.

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Johs Heymink', geïmporteerd van het oude forum: Tja , dan toch maar de eerste persoon die problemen met het lassen aan (in dit geval een auto) een voertuig heeft gehad. 10 jaar geleden door de Kwik-fit een uitlaat laten dichtlassen (was een Porsche en ik was student, dus die uitlaten waren nogal duur....). Nadat ik wegreed bij de Kwikfit brandde het oplaadcontrolelampje zo af en toe. Achterop de dynamo de spanningsregelaar en diodes vervangen en het probleem was weg. Het kon natuurlijk toevallig zijn, dat de diodes het begaven op dat tijdstip, maar dat weet ik nog steeds niet. Ik was niet bij de las-actie aanwezig, maar de Kwikfit vertelde mij dat ze de -accupool wel losgemaakt hadden... Wie volgt? Groet Johs

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rob G', geïmporteerd van het oude forum:
    Rob,ik denk dat je met een "omvrmena" een omvormer bedoelt? Zo ja, wat is dit, en wat vormt hij om naar wat? ik ken een spanningsregelaar en een gelijkrichter, bedoel je een van die? Als je morgenvroeg je kop even onder de koude kraan houdt ( 45 minuten is meestal wel genoeg) weet je het vast weer. Laat eens wat weten. Chris.
    `s morgens allen,lekker frisse dag buiten.Ja Cris het was een omvormer ,die gebruiken wij aan boord om van 24V naar 220V te toveren.Je hebt ze ook andersom.Maar daar wij veel met 24V boordspanning werken ,dus veel accu`s aan boord hebben,moet de de massa pen /sleutel of de Massapolen los nemen,ook inderdaad oppassen wat al eerder was beschreven voor de zelfstandige elektrische apperatuur met + en - `n,die hun massa tegen het frame/scheepshuid hebben zitten.Van de week nog een uitlaat gelast aan boord,massa klem dichtbij en massasleutel eruit van het boordnet.De omgeving goed beschermen met branddekens en uitkijken dat je geen valse lasjes ergens krijgt,kan voorkomen dat je -/massaklem van je lastravo niet goed aarde maakt. Hoop dat ik een beetje duidelijker ben, een frisse zondag verder,Rob G

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum: Goedemorgen Kapitein Rob, Heb jij aan boord dus alleen maar ÈÈn 24V draad en tapt de "min" lokaal van de massa is het schip? In dat geval zijn de zwerfstromen niet van de lucht. Maar ik neem aan dat de omvormer rechtstreeks aan de 24V boordaccu's zitten met hele dikke koperen kabels, type "kabeltros". Kapitein Jan, met een klein plastic Jachie

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rob G', geïmporteerd van het oude forum:
    Goedemorgen Kapitein Rob, Heb jij aan boord dus alleen maar ÈÈn 24V draad en tapt de "min" lokaal van de massa is het schip? In dat geval zijn de zwerfstromen niet van de lucht. Maar ik neem aan dat de omvormer rechtstreeks aan de 24V boordaccu's zitten met hele dikke koperen kabels, type "kabeltros". Kapitein Jan, met een klein plastic Jachie
    Klopt Jan W.En er zit nog veel meer elektrische trucjes aan boord tegenwoordig,we hebben zelfs meer omvormers a/b. daar er apperaten zijn die continu 220v vragen.Dus het is van belang deze accu`s na een paar dagen weer aan de stroom te zetten of de generator aan te slingeren.Ik heb dit werk tot een paar jaar geleden ook gedaan, ben gestopt.Maar mijn vrouw vaart nog steeds met dit schip ... .vrouwezand. .. met betalende gasten/klanten de wateren van Ned. dun. Werk nu ook met plastic(verhuur), grtn Rob G.

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter v o', geïmporteerd van het oude forum: Johs, dat is precies het probleem dat daardoor ontstaat ! daarom accupool los maken, altijd..uuhhhm ook ik laat hem wel eens zitten hoor, maar altijd voor kort circuit zorgen en goed aan massa leggen ! En kwikfit hoef je wat mij betreft niet te vertrouwen...

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Even terug naar de beginvraag (smile) Het lassen aan een motorfiets of blikdoos kan zonder problemen als je een of beide accupolen loshaalt. Zoals al eerder is aangehaalt, de massaklem zo dicht mogelijk op het laswerk en niet over lagers ed. Er zijn ook kastjes in de handel die je over de accupolen zet, dan kan je lassen zonder de accu los te halen, (wel zo makkelijk als het voertuig een alarm heeft wat begint te gillen als je een accupool loshaalt). Beide methodes hebben hier nog nooit problemen veroorzaakt. Groeten, Paul.

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum: Zouden we kunnen samenvatten dat behoudens een tweedegraads akkefietje bij een fastfitter er eigenlijk geen problemen zijn. En dat al die ellendeverhalen borrelpraat zijn? Ik heb laatst ook nog wat geknutseld en gelast, (zie foto) maar toen zat de radio er nog niet in, dus dat was geen probleem. Chris met bescheiden R90S.

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Koen', geïmporteerd van het oude forum: Geldt dit hele verhaal ook voor alumium lassen? Had begrepen dat dit iets hogere spanningen vraagt (?). Maar goed dat er weer wat borrelpraat de wereld uit is! Koen (die nog steeds blij is dat'ie z'n cylinderkop voor het lassen verwijderd heeft. Kwam namelijk nog een aantal andere zaken tegen die nodig aandacht behoefden :-|

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:
    Geldt dit hele verhaal ook voor alumium lassen? Had begrepen dat dit iets hogere spanningen vraagt (?). Maar goed dat er weer wat borrelpraat de wereld uit is! Koen (die nog steeds blij is dat'ie z'n cylinderkop voor het lassen verwijderd heeft. Kwam namelijk nog een aantal andere zaken tegen die nodig aandacht behoefden :-|
    Het is leuk dat je nog enkele andere zaken tegen bent gekomen die je op kunt lossen. Maak je hier een nieuw draadje over? Wederom benieuwd, Alu lassen gebeurt met AC en hogere stroom, spanning blijft gelijk dacht ik. Chris

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Een hogere stroom zou wellicht iets sneller kwaad kunnen aanrichten en AC op het spul zetten kan misschien moderne electronica behoorlijk ziek maken. Als het waar is (hogere stroom en AC vor Alu lassen) zou ikzelf in zo'n geval toch maar het onderdeel demonteren. Groeten, Egbert

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Koen', geïmporteerd van het oude forum: Nou, nieuw draadje hoeft voor mij niet zo. Maar als jij 't per se wil ga je gang! (ik voel er namelijk niet veel voor om voor iedere terloopse/terzijde opmerking een ander draadje te openen.) Egbert: net nu ik dacht dat we tot een gezamenlijk conclusie waren gekomen kom jij weer! :-) Ben toch wel benieuwd waarom je liever zou demonteren (bij mij is laatst inderdaad alumiunium gelast, kreeg advies van de lasser om 't te bewerken stuk er toch maar af te halen.) Kortom: welk (extra) gevaar brengt AC en hogere stroom met zich mee? Gaan er 'lekstromen' o.i.d. door het chassis / aarding lopen o.i.d.?

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum: Het zijn bij een alu kop niet zozeer de lekstromen. De stroom zal immers de kortste weg kiezen en aluminium heeft een zeer goede geleiding. Wat eerder een reden zal zijn om een cilinderkop te demonteren is het feit dat de binnenkant een laagje olie heeft en die zou bijv. kunnen carameliseren of in de brand vliegen. Dus voor de netheid zou ik in dit geval de boel dan ook even demonteren. Hoeft er ook minder energie in omdat het nu alleen een kop is en niet een heel blok. Is het niet zo dat het hele werkstuk eerst op temperatuur gebracht wordt voor het lassen om materiaalspanning te voorkomen net als bij gietijzer?

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Koen', geïmporteerd van het oude forum: Het (aluminium) werkstuk is _niet_ als geheel eerst op temperatuur gebracht, blijkbaar was dit niet nodig. Vwb 'carameliseren': ik hoop dat er geen suiker in mijn olie zit. Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, dat er soort dikke massa ontstaat omdat de olie minder vloeistof bevat omdat die vloeistoffen vervliegen vanwege de hogere temperatuur. Maar goed, dit is mijn inschatting als leek. Wellicht hebben de professionals juistere input!

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Koen, ik weet het echt niet zeker. Maar krachtige wisselspanning en waarschijnlijk dus ook krachtige wisselstroom lijken mij erg levensbedreigend voor moderne electronica. Zelf heb ik een R80 uit '82, daar zit al wel wat electronica in, maar nog geen Cmos en dergelijke technologie. Bij een moderne (zeg maar na '90) motor is die kans wat groter. En die moderne electronica is gevoelig voor piekjes, al zijn ze nog zo klein. Dat is ook de reden waarom je statische electricteit moet afleiden als je geheugenreepjes in je PC vervangt of toevoegt. Daarom zou ik dus bij een moderne motor lekker de boel losnemen voor dit soort acties. De bijkomende voordelen (minder massa, makkelijker er bij kunnen) zijn meegenomen. Nogmaals, het risico verhaal is wat ik denk. Groeten, Egbert

  25. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum: Nee de kop hoeft niet in zijn geheel te worden voorverwarmd, alhoewel dit wel fijner last. De kop hoeft ook niet gedemonteerd, alhoewel dit soms wel gemakkelijker is als iets moet worden nabewerkt. Het probleem met dit draadje is dat we te veel van horen zeggen, c.q veronderstellingen uitgaan. Egbert, je stelt een aantal mogelijke problemen, die niemand onderschrijft deze. Je input wordt op prijs gesteld, maar is dit geen problemen zoeken? Ik bedoel. zijn jouw mogelijke problemen realiteit of slechts bange dromen? De vraag was: kan het kwaad om aan je brommer te lassen, met slechts enkele kleine voorzorgsmaatregelen. Tot nu toe heeft niemand zich gemeld met serieuze problemen of nadelen in de praktijk. Tot tegenbericht ga ik er maar gewoon van uit dat het geen kwaad kan, met inachtneming van enkele basale zaken, kort circuit, niet door lagers geleiden, en accu los. Koen, ik hoef ook niet voor elke losse opmerking een nieuw draadje te openen, maar de opmerking dat je nog andere zaken had gevonden wekte mijn nieuwsgierigheid, wat had je dan gevonden? Daar was ik gewoon nieuwsgierig naar, dat was alles. Gisteren mijn brommer nog eens lekker de sporen gegeven, jongens wat loopt dat toch fantastisch zo'n R90S boxer, ( ander boxers ook hoor). Ik geniet van iedere klap van de zuigers, en als hij op een oor ligt verbaas ik me steeds weer hoe gemakkelijk dat gaat. Gisteren voor het eerste een echte "overstuur" bocht gemaakt, het ging per ongeluk omdat ik een bocht scherper uit moest rijden dan ik verwachte. Scherper insturen, brommer platter leggen, gas erop, WHAOUU! Chris

  26. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Koen', geïmporteerd van het oude forum: <offtopic> Chris, ff tussendoor: pakkingen tussen uitlaatbochten en cylinders zater er niet in (netjes geplaatst) en zag aardig wat zwarte aanslag (carbon deposit) op de cylinder zitten. Heb ik er netjes met een zachte schraper afgehaald. Da's alles! </offtopic>

  27. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Chris, ik wil niemand bang maken en je hebt helemaal gelijk als je zegt dat het niet als een probleem is gemeld. Het waren ideeen van mij vanuit andere hobbies, waar je er in ieder geval wel mee te maken hebt. En ik dacht dat ik tenminste de (theoretische) mogelijkheid kon opperen, ook in de hoop dat er wellicht deskundige aanvulling op zou komen. Groeten, Egbert

  28. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum: Vanmiddag bij iemand geweest die zijn brood verdient met reparatielassen van motoren. de man (die ook wel eens voor de Hobbyist werkt) en ervaring heeft met motoren van 70 jaar tot 7 weken oud. Hij zegt: "accu los, kort circuit, niet door lagers geleiden, geen probleem. Dit zegt dus iemand die dit werk al minimaal 10 jaar doet, zonder volgens eigen zeggen ooit problemen te hebben gehad. Hij last ook cilinderkoppen in situ, ook geen probleem, als hij er maar bij kan zegt'em. Chris

  29. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dolf ', geïmporteerd van het oude forum: Bij mijn Morini met Ducati Ellettronica ( made by Zanussi) onsteking met transducers had ik na het lassen van een knipperliht oor geen vonken meer. De Italiaanse Kenner zei me dat dat kwam omdat voor het lassen alle elekto en elektronica los gekoppeld moest worden. Maar hij keek wat nadenkerig. Toen zei hij: "Maar hoe dan ook. Het spul gaat toch altijd stuk. Boffen wij met onze BMW's!