Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb wel overal elektrisch ook op de startmotor die wel ronddraaid maar de motor slaat niet aan. Er zit bij mijn achterwiel een zekeringskastje waar ook een relay inzit als ik de startknop heel zachtjes indruk, net dat de startmotor nog niet ronddraaid, hoor ik in dat zekeringskastje vonken spetteren! En ik zie geen vonken op de bou-gies. Wat zou de oorzaak kunnen zijn, en hoe kan ik dat het best opzoeken? Mijn accu is helemaal vol en de pickups zijn in goede staat!

33 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rob', geïmporteerd van het oude forum: Cees, welk type is het? Ik heb iets soortgelijks gehad met mijn R60/6. Bleek draadbreuk in circuit van de "dodemansknop" . alles werkt dan, maar ontsteking krijgt geen 12v. Kun je meten of je spanning op de bobines hebt? groet, Rob

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Beste rob Bedankt voor de tip, ik meen dat het een R75/7 is maar bind mij daar niet aan want ik help een kennis. Ik ga kijken of ik 12 V op de bobine kan meten, zoniet ga ik terug meten eerst naar de igniter. Hoop niet dat het een kabelbreuk is dat wordt lastig zoeken. Groet. Cees.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum: beste Cees, als je wilt kan ik je het schema opsturen. geef me dan even je email adres. Dan scan ik het en stuur het dit weekend op. Het knetteren lijkt me een los kontakt of een slecht relais. Succes. Rob

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Bedankt Rob Bedankt voor de service maar een schema hebben we, ik verdenk zelf ook het relay in dat zekeringskastje. maar ik ga eerst een beetje meten en zoeken. Groet. Cees.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Rob Ik heb wel spanning op de bobines 12,75 volt maar geen hoogspanning, (vonk) betekend dit nu dat de bobines stuk is, of kan het ook nog een andere oorzaak hebben?

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Cees, Neen, dit betekend niet dat je bobone defect is. De andere aansluiting gaat naar de onderbreker (contactpuntjes of Hall-gever) Maak deze aansluiting los. ( De plus, waar 12,75 volt op staat laten zitten) Steek een goede bougie in de bougie dop. Leg deze zo op de cilinder, dat het metaal van de bougie op het aluminium van de cilinder (kop) ligt, en zo, dat je de bougie kan zien vonken. Maak een tijdelijke draad op het losse contact van je bobine. Zet de motor op contact en tik eens met deze draad op massa, b.v. de cilinder. (NIET op chromen delen, dit geeft brandplekken) Nu zal je bougie moeten vonken. Sucses en boxergroet, Ludo.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Cees, Ludo, ik sluit me helemaal met het voorgaande aan. Let svp op, alleen met de draad massa aantikken, niet langdurig contact maken (kans op doorbranden bobines) Ben benieuwd naar het resultaat. groeten Rob

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Robbert', geïmporteerd van het oude forum: Om te voorkomen dat de bobine door zou branden als je te lang contact maakt met massa, kun je inplaats van direct aan de massa ook via een lampje aan massa verbinden. Ik heb daarvoor gewoon een knipperlicht gebruikt (is immers aanwezig en al aan massa verbonden, gewoon het plusdraadje van het lampje iets verlengen). Hierdoor krijg je wel een zwakkere vonk maar loopt geen risica de bobine door te branden. Succes!

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb zoals gezegt, de min van de bobine voorzichtig even met aarde verbonden, en een goede schone bougie in een dop gedaan en op het blok gelegt. Ik zie geen vonken ook niet als ik het snoertje op het blok houdt. Heb zelfs gemeten met een voltmeter op bobine min/ en aarde ik zie geen druppel elektrisch vloeien

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum: Cees, dan lijkt me dat de bobine de geest heeft gegeven. Als je aan de +kant 12v hebt en met de -kant geaard ->geen stroom, dan is-ie onderbroken. Ik heb het met mijn BMW(s) niet meegemaakt, vroeger tijdje Guzzi gereden; daar is t wel gebeurd. Ik zou kontakt opnemen met onze gastheer en n nieuwe bestellen groet, Rob

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Tjeerd ', geïmporteerd van het oude forum: Beste Rob, Cees De boxermodellen die ik ken hebben dubbele bobines. Een links en een rechts. Het lijkt me wel bijzonder toevallig dat ze beiden de geest hebben gegeven. Ik zou het dan ook ergens anders gaan zoeken. Heb je de massa-aansluiting al gecontroleerd. Wanneer je daar door corrosie spanning verliest merk je dat niet bij het meten maar heeft dat wel gevolgen voor je vonk Tjeerd

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Bedankt voor het meedenken allemaal, ik ben verbijsterd als de bobines defect zijn een half jaar terug nog nieuwe gemonteerd. Zal de oude weer ff monteren die waren minder maar nog wel goed. en dan kijken wat er dan gebeurd! Wordt vervolgt.

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Ben ik weer, heb alles nog eens goed en rustig in het schema nagekeken het zat niet goed met de aansluitsnoertjes. Ik heb nu 11.75 volt op de + en - polen van de bobines, maar volgens de genoemde test zie ik geen vonken op de bougie, of die vonken moeten zo minuscuul klein zijn dat ze nauwelijks waarneembaar zijn! Wel vonkt het heel licht als ik het stroomdraadje vanaf de minpool van de bobine, over het kleppendeksel heen haalt. Graag hoor ik jullie diagnose.

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rob', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Cees, ok. Dus de primaire kant is goed; dat vonken is normaal. Er loopt nogal wat stroom en de bobines zijn spoelen, het recept voor vonken :)) De vonk die je op deze manier in de bougie maakt is inderdaad erg klein; de "puls"is niet optimaal en de aarding van de bougie ook niet (los op cilinder) "t is wel te constateren adh van een truuk met een vloeitje; als je dezelfde opstelling maakt (bougie op de cilinder, zelf de bobine "aarden") met tussen de polen van de bougie een vloeitje; dan moet je na vonken gaatjes zien in het papier. En natuurlijk; zorg ervoor dat je een volle accu hebt. Ik zou nu de bougiekappen/kabels (en de bougies zelf natuurlijk) eens goed bekijken. Kun je ook gewoon ohms meten. succes !! Rob

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Punten gaan wel open? condensator? Als je 12V op de bobine meet ben je al een heel eind. Aan de andere aansluiting moet je een knippersignaal hebben. Gewoon meten met een proeflampje erop. En starten. Dit kan je nabootsen inderdaad met aantikken op massa. Je bootst hiermee je puntjes na. Dit lukt mits de condensator heel is. is het al gelukt?

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Nee het is nog niet gelukt, heb vanmiddag ander werk gedaan. Het zijn jammer genoeg geen contactpunten, het is een nieuwer systeem. Als het contactpunten waren was het zo moeilijk geweest, ik heb met elektronische ontsteking niet zo veel ervaring. Maar er moet toch uit te komen zijn met de hulp van internet? Ik heb vanochtend het laatst weer gestart met een bougie op het motorblok, maar had weer geen vonk. Het primaire deel werkt dus gewoon, maar ik heb geen kilovolts. 't zou een aarde kwestie kunnen zijn als tjeerd zei, wat denk jij hier van marcel?

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rob', geïmporteerd van het oude forum: Cees, ook met een electronische ontsteking kun je het volgende doen: sluit eens over de bobine een lampje aan. Dan starten. Lampje moet dan knipperen. Is dit het geval dan kan het alleen nog de hoogspanningskant van de bobine/bougiekabel/dop/bougie zijn Hele domme vraag; heb je andere bougies geprobeerd? Rob

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Ga ik uitproberen geef het niet zo gauw op bedankt voor de tip!

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rob', geïmporteerd van het oude forum: Cees, ik ben wel heel erg geintrigeerd door dit probleem. Wellicht is een bezoekje een optie. Ik woon in het zuiden des lands. groet, Rob

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Maak de 'bak'voorop de motor eens los. zijn er draadjes los? Lijkt op een storing van de hall gever. Hall gever heeft spanning nodig om te werken. Dus plus en min moeten aanwezig zijn. Met opmeten op de signaaldraad(de derde draad die overblijft) met een LED tester moet er een knippersignaal zijn met starten. Dit geeft de impuls naar de bobine. Weet je zeker dat bv de kill switch of vrijstand indicator geen roet in het eten gooit?

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Heb vanmorgen even de kleine bobine test uitgevoerd, een proeflampje 12/24 volt op de min van ÈÈn bobine gezet, en het kabeltje met krokodillenbekje "min" aan het frame bevestigd. Het lampje brand, maar blijft branden als ik de motor start, de stroom wordt niet onderbroken dus

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rob', geïmporteerd van het oude forum: Cees, Dan rest niets dan Marcel's tip te volgen. Lijkt erop dat de ontsteking niet werkt. (of losse verbinding...) Sterkte Rob

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Bedankt voor de tips, nu Marcel er over begint herinner ik mij weer. Ik ging een half jaar geleden met de avond een stukje omrijden het was al donker toen ik langs de kant van de weg even stopte om wat te regelen. Toen dat gebeurd was zette ik de motor in de eerste versnelling "om weg te rijden" zonder de koppeling in te trekken (per abuis), nou dat gaf uiteraard een ferme tik en de motor sloeg af, en wilde niet meer aanslaan, en sinds die tijd heb ik dat afslaan en niet meer willen starten "het werd steeds erger" herhaaldelijk gehad. Ik heb nog veel te onderzoeken heeft geen haast hoor ik ga er dan en dan een half uurtje aan werken. Bedankt voor de tips! Mvgr. Cees

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum: okido. veel succes!! Rob

  25. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: Als ik de kilswitchsknop uitzet draaid de startmotor niet, en als het groene vrijstand-lampje brand staat de motor in z'n vrij, dus ik heb altijd aangenomen dat het goed zit.

  26. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rob', geïmporteerd van het oude forum: Bij my draait de start motor wel hoor. (60/6) Rob

  27. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Sjoerd', geïmporteerd van het oude forum: Ik ben benieuwd zou hij het al gevonden hebben? Wordt wel een jarenplan.

  28. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Als wegenwachter had ik vandaag het genoegen een R80 aan de praat te mogen helpen die al een jaar(!) buiten had gestaan. Uiteraard was de accu defect, dus mbv startkabels de boordspanning op peil gebracht, de vlotterkamers afgetapt en een beetje tankinhoud weg laten lopen. Wat kan oude benzine toch vreselijk stinken zeg! Verse benzine erin en starten lopen! Wel het uitdrukkelijke advies gegeven de remmen na te laten lopen want die bleven hangen. De banden opgeblazen en meneer was rijdbaar. Toch leuk, zo'n pechgeval weer.

  29. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Ja Marcel, volgens mij heel bevredigend en (als ANWB lid) eigenlijk niet jouw werk. Volgens mij heeft die mens zijn motor een beetje verwaarloosd en in feite geef jij hem een gratis beurt. Uiteraard goed dat je de mens helpt rijden en natuurlijk lekker voor jou dat je alles wat nodig is weet te doen en de mens had niet naar de ANWB moeten bellen maar naar zijn dealer moeten gaan of het zelf moeten doen. Als ANWB lid betaal ik dit soort gemakzucht uiteindelijk, en dat vind ik soms minder leuk. En nogmaals, Marcel, dit gaat niet over jou, jij doet wat je goed kan. Het gaat mij om de lapschwansen die zelf hun spul niet goed beheren en hun problemen vervolgens op de gemeenschap afwentelen. Jij bent tof, de sukkel is een uitvreter. Groeten, Egbert

  30. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum: 't Heeft wel even geduurt het was niet eenvoudig maar ik heb toch wat gevonden in het motorblok. Een Elektra snoertje in een ophangbeugeltje van blik met hele scherpe randen, dat in de loop der jaren de isolatie van dat kabeltje doorgeschuurt had waardoor dat kabeltje aarde kon maken en sluiting veroorzaakte. Ik moet nog onderzoeken of de sluiting niet meer schade heeft aangericht, vandaar dat het een beetje lang heeft geduurt. Ik ben blij dat jullie mij een beetje geholpen hebben met aanwijzingen geven. Ik zou mijn auto of motor ook wel aan de garage af willen staan met de "boodschap, maken a.u.b. maar ik ben helaas niet zo vermogend ik moet het doen met een minium uitkering. Ben blij dat ik op deze wijze ook van de A.N.W.B. nog enige hulp kan genieten zodat ik mijn oude Motorfiets toch nog in goede staat kan houden. We mogen blij zijn met zo'n service verlenende organisatie als de A.N.W.B, is, niet iedereen verdiend een netto inkomen van 1500 of meer euro per maand! Mvgr. Cees.

  31. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum: Cees, Top! Nu nog veel plezierige km's! @ANWB: grandioos werk. Ook ik heb wel eens gebruik gemaakt van jullie diensten, prettig idee dat er mensen zijn die je weer op weg helpen na panne. groet Rob

  32. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Cees, hopelijk ben je er nu uit. En ANWB: blijven doen, die WegenWacht. Gelukkig zelden nodig gehad en blij als ik ze nodig had ;-) Groeten, Egbert