Reactie van bezoeker 'Theo', geïmporteerd van het oude forum:
Wie heeft ervaring met het ombouwen van twee naar een uitlaat.
Moeten er afstellingen veranderd worden?
Waar kan ik evt. rvs bochten laten maken?
vrgt. Theo
R100 '84 met zijspan
Reactie van bezoeker 'Rudy', geïmporteerd van het oude forum:
Deze misschien:
http://www.uitlaten.com/main.html
EPS.
Waar ik zelf al wel achter ben gekomen is dat het nauw luistert met de drukgolf cq flow.
Had bij mijn eigen motor de balanspijp weg gelaten en de motor komt daardoor niet goed in het hogere toerengebied.
Balanspijp er weer tussen en probleem was over.
Zal in elk geval een verbindingsstuk in moeten, wat ik ergens gelezen heb, circa 70-75 cm vanaf de uitlaatpoorten.
Reactie van bezoeker 'robert', geïmporteerd van het oude forum:
als ze na 80-100 cm samenvoegt, en de hoek tussen de samenkomende pijpen niet te hoog maakt (graadje of 30 is mooi), de dia van de 2e pijp een stuk groter dan die van de bochten, en het liefts de inhoud van de het stuk tussen de samenvoeging en de demper lekker groot (2-3 dm3/) dan gaatie goed.
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
Uitlaten is een heel complex gebeuren, je kunt er zelf eigenlijk niets aan meten en het geproduceerde geluid is geen maatstaf voor de vermogenswinst.
Bij een symetrische motor zoals een boxer, althans uitlaat technisch gezien, heb ik persoonlijk de ervaring als volgt:
de uitlaatbochten vanaf de cilinderkoppen moeten exact gelijk zijn, lengte en inhoud.
het beste resultaat krijg je met twee dempers, in het verlengde van de uitlaatbochten
maak een H-vormig tussenstuk tussen de bocht en de demper per zijde.
Maak tussen de twee pijpen van het tussenstuk een rechthoeke profielbuis met een diameter in de hoogte ongeveer 3/4 van de pijpen en een breedte van ongeveer 4/3 van de diameter van de pijpen.
Maak de vierkante gaten in de pijpstukken en las de verbindingspijp vast.
Je hebt nu een perfecte symetrie gekregen met een symetrische vrebinding tussen de twee uitlaten.
Als je dempers gebruikt die een van het zgn. absorpsie principe gebruik maken, in combinatie met het het zijde resonantie principe, dan is de kans erg groot dat je de vermogensaanwas kunt bemerken door de koppeling die bij vol vermogen en een hoger toerental weg accelereren, slipperig zal kunnen aanvoelen.
Een zij-resonantie systeem bestaat in principe uit een geperforeerde buis die door de demper loopt van voor tot achter.
Een absorptie demper is gevuld met een open sructuur dempingmateriaal, glaswol of steenwol bijvoorbeeld, schuursponzen van RVS kan ook ideaal werken.
Het resultaat is dan im principe een buiten buis en een binnen buis.
De binnen buis is voorzien van gaten (4 mm) rondom, niet te veel, bij de ingang, halverwege en de uitgang.
Groetjes,
Marco
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:
Theo,
twee naar een uitlaat.
Ik heb ervaring van twee naar een uitlaat ombouw bij een R100 uit '82.
De uitlaat kan in staal als in RVS gemaakt worden.
Is het blok orgineel? En welke diameter uitlaatbuis?
Wil je meer koppel bij lagere toeren of meer top vermogen.
Ja, de afstelling van de carburateurs moet aangepast worden.
Er zijn bestaande systemen voor BMW, bv van BSM, speciaal voor zijspan rijden is gemaakt. Ik weet niet of dit goed of slecht is.
Bij Startwin kan je bochten laten maken. Je kan ze ook zelf maken van RVS lasbochten, dunwandig. Moet je wel kunnen lassen.
Richard
Reactie van bezoeker 'GerJ', geïmporteerd van het oude forum:
De R100R heeft standaard een 2-naar-1 uitlaat en dat werkt op die motor prima. Is zo'n uitlaat niet op jouw motor te monteren?
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Marco
kan daar een plaatje bij, heb je het na het H-stuk toch over 1 demper?
Groet
Dag Jef,
Ik heb het gehad over twee uitlaten.
Eigenlijk een platte buir tussen de twee afzonderlijke buizen, zodanig dat deze dicht tegen de beide dempers bevindt.
Groetjes,
Marco
10 reacties
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import