Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Koenraad ', geïmporteerd van het oude forum: momenteel is m'n K binnen bij de motospecialist om het probleem van water in de olie na te gaan. Bij een trip verleden week, na zo'n 20 km te hebben gereden, brandde het lichtje op van de watertemperatuur. Een plaatselijke motohandelaar dacht direct aan een defecte koppakking en deed er 2 liter olie bij (niettegenstaande de motor normaal gezien geen olie verbruikt). Het waterpeil onderaan was normaal en hij constateerde vuil schuim onder het deksel van het oliereservoir. De dag erna keek m'n garagist de K na en constateerde .... dat er 2 liter olie teveel in het reservoir was (dan maar meteen weer afgelaten). Het waterpeil van de onderste tank was normaal; de temperatuurmeter was tot nog tot nog niet in overdrive gegaan. Hij checkte meteen het peil van de watertank onder de benzinetank en constateerde waterverbruik, meteen 1 liter bijgedaan. Bij het aflaten van de olie had de olie een grijze kleur. (dus met water). Bij een draaiende motor geen gebrobbel in het water, dit kan een teken zijn van een defecte koppakking. De dag erna hebben we nog 300 km getoerd in Zeeland. Nog de dag erna terug naar de garagist om het mankement verder op te sporen en bij de aankomst ... brandde het lampje terug van de watertemperatuur. Volgens hem luchtbellen en stoom en dus opnieuw waterverbruik (temperatuurmeter nog altijd normaal). Deze week tracht hij het euvel te verhelpen, hij denkt aan een defecte waterpomp, niet de koppakking. (na gebruik was er geen water onder moto te vinden omdat de afvoerleiding verstopt was). Enfin, m'n K met zo'n 130.000 km begint blijkbaar te sputteren. Misschien toch een defecte koppakking ? Laat ons hopen van niet. Nog iemand met zo'n ervaring ? groeten, Koenraad

16 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Berend', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Koenraad Wanneer het gaatje onderaan de olie/waterpomp verstopt komt te zitten, kan er koelvloeistof van het koelsysteem in de olie komen. Dit komt doordat de mechanische seal stuk is, maar het lekwater niet weg kan via dit afvoergaatje. Ik heb het omgekeerde meegemaakt. Bij mij was de olie in het koelsysteem gekomen. Dit kon ik zien in de expansie tank. Er dreef olie op de koelvloeistof. Wanneer dit afvoergaatje gewoon open is, moet je denken aan een lekke koppakking. De expansietank borrelt trouwens alleen wanneer er een lek is tussen de verbrandingskamer en een waterkanaal. Wanneer er een lek is tussen een water en oliekanaal, dan loopt het water rechtstreeks in de olie, of omgekeerd. Berend

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Koenraad', geïmporteerd van het oude forum:
    Hallo Koenraad Wanneer het gaatje onderaan de olie/waterpomp verstopt komt te zitten, kan er koelvloeistof van het koelsysteem in de olie komen. Dit komt doordat de mechanische seal stuk is, maar het lekwater niet weg kan via dit afvoergaatje. Ik heb het omgekeerde meegemaakt. Bij mij was de olie in het koelsysteem gekomen. Dit kon ik zien in de expansie tank. Er dreef olie op de koelvloeistof. Wanneer dit afvoergaatje gewoon open is, moet je denken aan een lekke koppakking. De expansietank borrelt trouwens alleen wanneer er een lek is tussen de verbrandingskamer en een waterkanaal. Wanneer er een lek is tussen een water en oliekanaal, dan loopt het water rechtstreeks in de olie, of omgekeerd. Berend
    Berend, bedankt voor uw reactie. Ben zopas langs geweest naar het moto-atelier. Blijkbaar laat de koppakking het gelukkig toch niet afweten maar zijn er 2 zaken defect: - de dichting tussen olie en water in de waterpomp - de as van de waterpomp vertoont corrosie en laat ook olie door. De waterpomp moet niet vervangen worden, de as tussen de 2 tandwielen wel. De temperatuurmeter van het water gaf een normale temperatuur aan omdat de voeler zich bevindt onderaan de waterpomp. Vermits er daar ook olie circuleert blijft deze voeler een normale temperatuur detecteren. Gelukkig brandde het lichtje wel van de temperatuur van het water omdat de voeler zich daarvan ergens bovenaan bevindt en de stoom gewaar werd. Donderdag is de K terug rijklaar, de onderdelen zijn besteld (vermoedelijk bij de hobbyist, het moto-atelier van Roeselare bestelt daar regelmatig onderdelen voor BMW motoren). groeten, Koenraad

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jos', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb met mijn K100 hetzelfde voorgehad. Water in mijn olie. Bij mij was ook de olie-waterpomp dichting defect. Heb ondertussen op allerlei fora al meermaals dit probleem tegengekomen. Daardoor kan ik zeggen dat in zeker acht op de tien gevallen de olie/waterpomp de oorzaak is van water in de olie( of omgekeerd) en niet de koppakking, de koppakking van een K-100 2V gaat echt niet snel stuk. Die van de K-100 4v en eerste K1100 zijn er volgens mijn garagist wel iets gevoeliger aan. Bij mijn K kwam er het meeste water bij de olie als ie stilstond na het rijden. Je zag het oliepeil zo stijgen in het peilglas. Na enkele miniten 1 cm erbij. Er blijft dan immers druk op het (warme) koelsysteem zitten, terwijl de druk aan de oliekant volledig is weggevallen. Een BMW mekanieker zei me dat ze die pompen wel repareerden met nieuwe seals en evt pompas maar dat ongeveer 30 % na enige tijd terug begon te lekken. Dit zou +/- 100 Ä hebben gekost. Een nieuwe pomp 290 Ä. Bovendien hebben de nieuwe pompen een groter waterdebiet( andere waaier) dan die van de oude K. Omdat water in de olie je motor echt naar de vaantjes kan helpen, je het altijd niet direct gezien hebt, ik met een gerust hart wil rondrijden en geen tweede keer op korte tijd die pomp eronderuit wil halen, ben ik direct gegaan voor een nieuwe en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.Heb ze er zelf onder gezet, fluitje van een cent. Op voorwaarde dat je gen schroeven overdraait natuurlijk! Groeten, Jos

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Berend', geïmporteerd van het oude forum:
    Ik heb met mijn K100 hetzelfde voorgehad. Water in mijn olie. Bij mij was ook de olie-waterpomp dichting defect. Heb ondertussen op allerlei fora al meermaals dit probleem tegengekomen. Daardoor kan ik zeggen dat in zeker acht op de tien gevallen de olie/waterpomp de oorzaak is van water in de olie( of omgekeerd) en niet de koppakking, de koppakking van een K-100 2V gaat echt niet snel stuk. Die van de K-100 4v en eerste K1100 zijn er volgens mijn garagist wel iets gevoeliger aan. Bij mijn K kwam er het meeste water bij de olie als ie stilstond na het rijden. Je zag het oliepeil zo stijgen in het peilglas. Na enkele miniten 1 cm erbij. Er blijft dan immers druk op het (warme) koelsysteem zitten, terwijl de druk aan de oliekant volledig is weggevallen. Een BMW mekanieker zei me dat ze die pompen wel repareerden met nieuwe seals en evt pompas maar dat ongeveer 30 % na enige tijd terug begon te lekken. Dit zou +/- 100 Ä hebben gekost. Een nieuwe pomp 290 Ä. Bovendien hebben de nieuwe pompen een groter waterdebiet( andere waaier) dan die van de oude K. Omdat water in de olie je motor echt naar de vaantjes kan helpen, je het altijd niet direct gezien hebt, ik met een gerust hart wil rondrijden en geen tweede keer op korte tijd die pomp eronderuit wil halen, ben ik direct gegaan voor een nieuwe en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.Heb ze er zelf onder gezet, fluitje van een cent. Op voorwaarde dat je gen schroeven overdraait natuurlijk! Groeten, Jos
    Hoi Jos De nieuwprijs van de olie/waterpomp heeft mij doen besluiten het zelf maar te doen. Ik was voor de mechanische seal, oliekeerring en het gemodificeerde waterpomprad ongeveer 30 euro's kwijt. Wel de goede soort vloeibare pakking gebruiken, want anders lekt de boel zo weer. Berend

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb problemen met mijn K75 als ik in de stad rijd. Als ik voor een stoplicht sta gaat na korte tijd het temperatuur lampje branden. De ventilator draait maar geeft weinig warmte af. Geef ik een klein beetje gas dan komt er meteen heel veel warme lucht van de ventilator en gaat het lampje uit. Is dit de reden dat de rotor van waterpomp gewijzigd is? Groetend, Ron

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Mh', geïmporteerd van het oude forum:
    Ik heb problemen met mijn K75 als ik in de stad rijd. Als ik voor een stoplicht sta gaat na korte tijd het temperatuur lampje branden. De ventilator draait maar geeft weinig warmte af. Geef ik een klein beetje gas dan komt er meteen heel veel warme lucht van de ventilator en gaat het lampje uit. Is dit de reden dat de rotor van waterpomp gewijzigd is? Groetend, Ron
    Ik denk toch dat er iets niet klopt met je koelsysteem. Ik rijdt zelf al jaren een k100 met nog het oude schoepenrad er in maar van bovengenoemd probleem heb ik nog nooit last gehad. Misschien werkt je thermostaat niet meer goed of, heb je nog lucht in je systeem o.i.d...... Zou het toch maar nakijken voor de zekerheid, want het hoort niet zo! Nou doeiii!

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum:
    Ik heb problemen met mijn K75 als ik in de stad rijd. Als ik voor een stoplicht sta gaat na korte tijd het temperatuur lampje branden. De ventilator draait maar geeft weinig warmte af. Geef ik een klein beetje gas dan komt er meteen heel veel warme lucht van de ventilator en gaat het lampje uit. Is dit de reden dat de rotor van waterpomp gewijzigd is? Groetend, Ron
    Ik denk toch dat er iets niet klopt met je koelsysteem. Ik rijdt zelf al jaren een k100 met nog het oude schoepenrad er in maar van bovengenoemd probleem heb ik nog nooit last gehad. Misschien werkt je thermostaat niet meer goed of, heb je nog lucht in je systeem o.i.d...... Zou het toch maar nakijken voor de zekerheid, want het hoort niet zo! Nou doeiii!
    Hallo, Het lijkt erop, dat je schoepenrad van de waterpomp los zit. Even water aftappen en voorste deksel losmaken, dan zie je het zo. Met mijn k100 van 1986 nooit een dergelijk probleem meegemaakt

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum: Bedankt voor de reacties, aanvullingen zijn altijd welkom. Is het na 63000 km niet beter gelijk de keerringen enz. te vervangen als de boel toch open ligt. Heb ik daar pakkingen voor nodig. Groetend, Ron

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Berend', geïmporteerd van het oude forum:
    Bedankt voor de reacties, aanvullingen zijn altijd welkom. Is het na 63000 km niet beter gelijk de keerringen enz. te vervangen als de boel toch open ligt. Heb ik daar pakkingen voor nodig. Groetend, Ron
    Hoi Dat zou ik zeker doen. Groeten

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum: Ga de onderdelen bestellen. Welke vloeibare pakking gebruik ik hiervoor. groetend, Ron

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum: Dag Ron, Op je vraag welke pakking je het best kunt gebruiken is een persoonlijke ervaring van mensen die veel met diverse soorten vloeibare pakking hebben gewerkt. Het is uiteraard van groot belang dat je de metalen delen heel goed schoonmaakt van oude pakkingresten en van eventuele corrosie aantastingen, dit laatste om te voorkomen dat later de oxidatie verder gaat doorwerken omdat de vloeistof door de oxidatie heen kruipt. Persoonlijk heb ik een fijne ervaring met de speciale siliconenpakking van Locktite 5926. Wel moet alles uiteraard vetvrij en droog zijn. Het beste is een heel dunne en egale film opbregen. Een groot voordeel is dat het gemakkelijk verwijderbaar is. Als je bij het opsmeren de waterige zijde van het afdichtvlak schoon houd vaan vloeibare pakking, er niets in het water of olie cicuit tercht komt. Groetjes, Marco

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum: In het verleden gebruikte ik altijd dreibond van BMW zelf. Niet goedkoop maar wel gewoon goed. (Kleine tube kost een euro of 14.) Heeft de hobbyist waarschijnlijk ook wel.

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frank bogaerts', geïmporteerd van het oude forum: http://bmwk.byethost22.com/sleutelen/motor/oliePompLekkage.htm Op bovenstaande site kanje veel heel duidelijke info vinden ivm de- of montage van de olie/waterpomp. Veel leesplezier. Zelf heb ik het gevoel dat mijn waterpomp "tikt". Het tikkende geluid gaat evenredig mee met het toerental. Ik weet niet of dit dan dringend aan nazicht is toe is. Lekken doet de pomp niet. Iemand al meegemaakt? frank

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum: Goede Dag, Een vraag als ik het contact aan zet van mijn k100lt dan brand niet het lamje van de tempratuur. Is dit goed of niet? gaat deze pas branden bij een te hoge temp? En kan ik de koelventilator testen? Ik heb de motor nog niet zo lang. Groet,Rob

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Pieter', geïmporteerd van het oude forum: Dat is normaal. Gaat pas branden als hij te heet wordt. Je kunt je vraag trouwens beter even op het Forum van www.bmwk.nl stellen.