Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'roel', geïmporteerd van het oude forum: Eergisteren werd ik vermanend toegesproken door de politie op de snelweg, nadat ik in korte broek en T-shirt werd staande gehouden. Ben ik de enige die er wat gemakkelijk over denkt? Of zijn er meer 'wat minder beschermde' motorrijders? Ik heb de agent uitgelegd dat ik over goede remmen beschik en m'n rijstijl aanpas (en goed anticipeer op andere weggebruikers). Ik vind zelf wielrenners gevaarlijk, met dunne bandjes en een remweg van 200 meter (vooral bij nat weer). Maar ieder moet het zelf weten, toch? 't Is echt iets van de laatste tijd, dat geharnaste rijden. Maar dat is mijn mening... Overigens was de agent sympathiek en kon ik m'n weg zonder problemen vervolgen.

93 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peerpas', geïmporteerd van het oude forum: beste, ieder zijn meug maar ik hoop dat de artsen die jouw moeten oplappen na een valpartij (die mischien wel niet jou schuld is) in een goede bui zijn want ik kan je verzekeren een paar centimeter vlees van je arm weg is een mooi puzzelwerk. Groetjes, PETER altijd met motorkleding

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum: Ik vind het preventieve gedrag van oom agent hierin dus prima. Ik werk in een ziekenhuis en zie de ellende. Daarom rij ik beschermd. De investering in een winddoorlatend pak is niet zo groot. Voor nog geen 200 euri's heb je een jasje en een broek. Dat is veel goedkoper dan een ziekenhuisopname.Het is even omschakelen in jouw denken maar het is goed als het een leefstijl is.Veel plezier.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frank ', geïmporteerd van het oude forum: Kan toch echt niet meer tegenwoordig in het drukke verkeer. Zie je jezelf al geschaafd liggen aangereden door een autochauffeur die weer zo nodig druk moest zijn met bellen, shekkie draaien, cd wisselen, vlieg wegjagen, dromen, kletsen, andere zender opzoeken, routeplanner instellen. Dat wil je toch niet? het is inderdaad niet meer zo geaccepteerd om bijna bloot te rijden maar dat is je hond laten poepen in het park ook niet meer en daar ben ik ook maar wat blij mee. En mijn kinderen ook. Veilig tuus, frank.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'berrie', geïmporteerd van het oude forum: Roel Het geharnaste iets van de laatste tijd??? Het onbeschermde lijkt me meer iets van de laatste tijd, hoe meer verkeer, hoe meer gevaar, hoe minder bescherming??? Lijkt me typisch iets voor de moderne trendrijders. P.s doe je nog wel een helm op dan???

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Arnold', geïmporteerd van het oude forum: Roel ik zeg het recht voor je raap. Ik vind je erg dom. Arnold

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ronald B', geïmporteerd van het oude forum:
    Eergisteren werd ik vermanend toegesproken door de politie op de snelweg, nadat ik in korte broek en T-shirt werd staande gehouden. Ben ik de enige die er wat gemakkelijk over denkt? Of zijn er meer 'wat minder beschermde' motorrijders? Ik heb de agent uitgelegd dat ik over goede remmen beschik en m'n rijstijl aanpas (en goed anticipeer op andere weggebruikers). Ik vind zelf wielrenners gevaarlijk, met dunne bandjes en een remweg van 200 meter (vooral bij nat weer). Maar ieder moet het zelf weten, toch? 't Is echt iets van de laatste tijd, dat geharnaste rijden. Maar dat is mijn mening... Overigens was de agent sympathiek en kon ik m'n weg zonder problemen vervolgen.
    Tuurlijk kon je je weg vervolgen, er is in de wet namelijk niks geregeld over beschermende kleding, alleen de Helmplicht is wettelijk geregeld! Het blijft natuurlijk aantrekkelijk om met dit weer in T-shirt en korte broek op je motor te stappen,maar het is en blijft werkelijk ONTZETTEND STOM, stap dan in je auto als je geen beschermende kleding wilt aantrekken omdat het zo warm is. Doe ik ook!!! Mijn mening is dat je wel volslagen GEK moet zijn om zo de weg op te gaan. Groeten Ronald B PS. test de asfalt bestendigheid van je huid eens op de volgende manier: zet ÈÈn of twee vingers stevig op het asfalt en trek dan je hand ca 10 cm naar achteren!! Geen schade, dan is je huid asfaltproof en hoef je dus geen beschermende kleding aan.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum: Nou nou, erg eensgezind oneens met mij! Ik heb ooit wel eens een ongeluk gehad, maar daar ben ik gelukkig redelijk goed vanaf gekomen (trui en spijkerbroek aan, geen handschoenen). Ellepijp en spaakbeen gebroken, duim eraf (is er weer opgezet). Toch ben ik van mening gebleven dat deze hobby het lekkerst is te beoefenen pruttelend door een polderweggetje met 50 km per uur in korte broek en T-shirt. En dat is geen stoerdoenerij, maar gewoon m'n mening! Nogmaals, met een racefiets ben je veel kwetsbaarder! En dat wordt wel breed geaccepteerd! Wel ben ik benieuwd of de reageerders consequent zijn op het gebied van levensbedreigende zaken: 1-fietsen in de stad? welke bescherming? 2-ongezond eten? 3-roken? 4-altijd gordel om in auto, ook voor de boodschap om de hoek? 5-goed bewegen? 6-goed ventileren bij verfspuiten? Ik kan zeggen dat ik op 1 en 4 (en dan het 'ongeharnaste motorrijden' slecht scoor, maar voor de rest heb ik goede overlevingskansen...

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peer', geïmporteerd van het oude forum: hoi allemaal het probleem tegen woordig is de div communicatie middelen we kunnen alles om ons heen in hokjes, getallen, hoeveelheden en het belangrijkste, wat het kost zetten, en daar maken we elkaar weer gek mee ook leren we hier mee op elkaar te letten en er op te wijzen hoe stom het is of gevaarlijk wat je doet nog even en je krijgt een inval bij macdonalds omdat je vet eten op je bord hebt of wat te denken van mensen die roken en die ondanks dat ze 5km van hun werk wonen toch met de auto gaan wat vind je van die lui die met de muziek op120db in de auto zitten, en bij hun baas maar klagen over gehoor beschadiging omdat de machines zoveel geluid maken of mensen gaan roeien zonder zwemdiploma of redingsvest aan ( lekker met 35 graden ) DE auto,onverantwoord dat er iemand nog in een b.v alto durft te stappen of een beurt laten doen bij iemand die geen merk dealer is je grenzen verleggen in de ardennen ,met een stuk touw aan een berg gaan hangen of met een paar bijelkaar gebonden palen de rivier bulderen om vervolgens weer naar huis te rijden in je volvo met tig airbags allerlei kreukelzone's ,en licht aan maar dat er dan vervolgens tig vrachtwagenchaufeurs rond rijden die gisteren nog achter hun paard liepen op het land met een rijbewijs gekregen bij een fles drank daar hoor je niets van,iedere week vallen er wel een paar om met alle gevolgen van dien ik denk dat we niet zo moeten zeuren, we hebben hier in nederland niets meer echt omhanden ook niet daar in denhaag behalve als het geld opleverd laat de mensen zelf beslissen wat ze doen zolang ze andere er niet mee in gevaar brengen, ik zelf rij gewoon met de jas aan je voelt zelf de pijn en de ellende en in het ziekenhuis moeten ze niet zeuren een junk word ook geholpen, een voetballer ook enz enz dus zoek het uit zou ik zeggen en maak je niet druk met dit weer ze doen toch wat ze zelf willen, motorrijden is toch vrijheid blijheid ( zo lang het goed gaat )

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum:
    hoi allemaal het probleem tegen woordig is de div communicatie middelen we kunnen alles om ons heen in hokjes, getallen, hoeveelheden en het belangrijkste, wat het kost zetten, en daar maken we elkaar weer gek mee ook leren we hier mee op elkaar te letten en er op te wijzen hoe stom het is of gevaarlijk wat je doet nog even en je krijgt een inval bij macdonalds omdat je vet eten op je bord hebt of wat te denken van mensen die roken en die ondanks dat ze 5km van hun werk wonen toch met de auto gaan wat vind je van die lui die met de muziek op120db in de auto zitten, en bij hun baas maar klagen over gehoor beschadiging omdat de machines zoveel geluid maken of mensen gaan roeien zonder zwemdiploma of redingsvest aan ( lekker met 35 graden ) DE auto,onverantwoord dat er iemand nog in een b.v alto durft te stappen of een beurt laten doen bij iemand die geen merk dealer is je grenzen verleggen in de ardennen ,met een stuk touw aan een berg gaan hangen of met een paar bijelkaar gebonden palen de rivier bulderen om vervolgens weer naar huis te rijden in je volvo met tig airbags allerlei kreukelzone's ,en licht aan maar dat er dan vervolgens tig vrachtwagenchaufeurs rond rijden die gisteren nog achter hun paard liepen op het land met een rijbewijs gekregen bij een fles drank daar hoor je niets van,iedere week vallen er wel een paar om met alle gevolgen van dien ik denk dat we niet zo moeten zeuren, we hebben hier in nederland niets meer echt omhanden ook niet daar in denhaag behalve als het geld opleverd laat de mensen zelf beslissen wat ze doen zolang ze andere er niet mee in gevaar brengen, ik zelf rij gewoon met de jas aan je voelt zelf de pijn en de ellende en in het ziekenhuis moeten ze niet zeuren een junk word ook geholpen, een voetballer ook enz enz dus zoek het uit zou ik zeggen en maak je niet druk met dit weer ze doen toch wat ze zelf willen, motorrijden is toch vrijheid blijheid ( zo lang het goed gaat )
    Nou weet ik hoe ze aan de uitdrukking 'toffe peer' komen. Je treft de roos, peer! Gelukkig is een rood wijntje goed voor de bloeddoorstroming dus medisch verantwoord; ik neem er straks eentje op je!

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'berend', geïmporteerd van het oude forum:
    Eergisteren werd ik vermanend toegesproken door de politie op de snelweg, nadat ik in korte broek en T-shirt werd staande gehouden. Ben ik de enige die er wat gemakkelijk over denkt? Of zijn er meer 'wat minder beschermde' motorrijders? Ik heb de agent uitgelegd dat ik over goede remmen beschik en m'n rijstijl aanpas (en goed anticipeer op andere weggebruikers). Ik vind zelf wielrenners gevaarlijk, met dunne bandjes en een remweg van 200 meter (vooral bij nat weer). Maar ieder moet het zelf weten, toch? 't Is echt iets van de laatste tijd, dat geharnaste rijden. Maar dat is mijn mening... Overigens was de agent sympathiek en kon ik m'n weg zonder problemen vervolgen.
    Hallo Ik rijdt ook deze dagen niet met leer of nylon.Alleen wanneer het koud is. Wanneer je je rijstijl aanpast is het ook wel verantwoord om zonder te rijden. We praten mekaar ook wel het een en ander aan. Waarom zijn trouwens bijna alle motorpakken zwart, dat absorbeerd ook alleen maar warmte. Als jij je er goed bij voelt, kun je rustig zonder die zogenaamd beschermende kleding. Ook wanneer je valt met een leren pak , voel je dat volgens mij ook wel donders goed, al ben ik in de 34 jaar dat ik rij, nooit komen vallen. Berend

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frans C.', geïmporteerd van het oude forum: 's morgens rijd ik me m'n jack met protectie aan en met handschoenen. 's middags gaan helaas het jack en de handschoenen uit bij 35+ graden Ik rijd op een R100RT en die kuip is zo goed dat je van je stokkie gaat met beschermende kleding; het is echt niet te doen. Ik heb er zelfs geen luchtgaten in zitten omdat daar van die schijnwerpers in zitten. Ik vind het lang niet ideaal, maar de enige manier om te overleven. (zou dat luchtdoorlatende pak wat zijn?) Ik kijk altijd met verbazing naar de Franse motorpolitie, die rijdt ook altijd in shirt met korte mouwen, zelfs als het wat frisser is! Dus NLpolitie kan nog wat missie-werk doen bij de buren.... Het is geen motorweer, al denkt de leek daar anders over! Ik tokkel rustig door de hitte, laten anderen maar aan een touw of een elastiek gaan hangen.

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum: Beste Roel, Je moet het zelf weten maar ik zal nooit meer zonder beschermende kleding rijden. Ooit een schuivertje gemaakt met beschermende kleding maar dat was al snel "op". Daarna een rondje ter grootte van een rijksdaalder weggesleten op mijn wreef tot op het bot. Je wilt niet weten wat voor een pijn dat doet de dagen en vooral nachten daarna. Oja dit was dus maar met een gangetje van 40. Heb jij ooit die uitzending gezien van Blik op de Weg? Daar reed een Honda Goldwing lekker rustig op de snelweg te tokkelen met een gangetje van 100. Werd van achter aangereden en de dader was doorgereden. Als je dat zag hoe die mensen eruit zagen. brrr En ik had alleen maar ooit een rondje weggesleten. Hele billen knieen en handen waren weggesleten. Die mensen stonden te rillen terwijl het bloedheet was. Shock noem je dat. Maar het is gewoon geen motorweer boven de 25 graden. Daarom snap ik ook niks van die toerrijders. Liever afzien met kleding aan dan de gedachte van weer zo'n opgengeschaafde huid. Ook al ziet dat er niet meer zo best uit als vroeger met z'n 45 jaar. Maar om dat proces nou op zo'n grove wijze te versnellen...

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Piet', geïmporteerd van het oude forum: Dit is een technisch forum maar vooruit maar iedereen schrijft, ik hink op twee gedachten, bevangen door de hitte bijna flauwvallend reed ik vandaag op mijn brommer bij 34 graden naar huis, heb ook nog een zonnesteek opgelopen denk ik. Om met zulk weer een zwart leren motoroverall aan te trekken, ik lijk wel gek. In het najaar en in de winter, en in het voorjaar, motorkleding geen probleem. Maar met deze hitte is een motorfiets toch niet zo'n praktisch vervoermiddel! Het kan ook misgaan: Mijn vriend reed op zijn motor 50 km/uur over binnenwegen, hij rijdt nooit te hard, kijkt altijd heel goed uit, kan heel goed antisiperen, is nooit gevallen, en reed met dit mooie weer in zijn gewone kleren, toen stak er een eend met jonge eendjes 2 meter voor zijn wiel over. Hij greep in paniek zijn voorrem, je hand is altijd sneller, en bam daar lag tie op zijn snuit. Met de gaten in zijn ellebogen en zijn knieen raapte die de brokken van z'n motor op, en kon de schade opnemen, zo zijn er ook nog honden en katten en anderen huisdieren die zo'n schadegeval kunnen veroorzaken, niet zo'n prettig vooruitzicht!

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum: Een mede Vrije rijder is ambulance chauffeur ze schreef vanmorgen dit over haar werk gisteren: Gisteren weer een mooi gevalletje: As usual... een motor (harley) rijder over het hoofd gezien door een koekblikker en is met een vaartje van 80 in de motorkap beland, zelf eroverheen gevlogen. Het kruispunt heeft ie vliegend en het laatste stukje schuivend gezien, is uiteindelijk in de berm (gras) geland. Dankzij de kleding alleen een zig-zag bovenbeen en een gebroken teen.

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum:
    Beste Roel, Je moet het zelf weten maar ik zal nooit meer zonder beschermende kleding rijden. Ooit een schuivertje gemaakt met beschermende kleding maar dat was al snel "op". Daarna een rondje ter grootte van een rijksdaalder weggesleten op mijn wreef tot op het bot. Je wilt niet weten wat voor een pijn dat doet de dagen en vooral nachten daarna. Oja dit was dus maar met een gangetje van 40. Heb jij ooit die uitzending gezien van Blik op de Weg? Daar reed een Honda Goldwing lekker rustig op de snelweg te tokkelen met een gangetje van 100. Werd van achter aangereden en de dader was doorgereden. Als je dat zag hoe die mensen eruit zagen. brrr En ik had alleen maar ooit een rondje weggesleten. Hele billen knieen en handen waren weggesleten. Die mensen stonden te rillen terwijl het bloedheet was. Shock noem je dat. Maar het is gewoon geen motorweer boven de 25 graden. Daarom snap ik ook niks van die toerrijders. Liever afzien met kleding aan dan de gedachte van weer zo'n opgengeschaafde huid. Ook al ziet dat er niet meer zo best uit als vroeger met z'n 45 jaar. Maar om dat proces nou op zo'n grove wijze te versnellen...
    Ja, ik heb die uitzending ook gezien. Maar je moet in je leven kiezen en soms wel eens risico's nemen. Ik rijd vrij onbeschermd (ik zou het liefst in de stad ook geen helm op doen). Daarentegen rook ik niet en sport ik veel. De een rookt als een ketter en rijdt met allerlei protectoren en beveilige kleding. De ander leeft gezond en rijdt onbeschermd. Sommige wijzen rijden veilig en leven veilig. En weer anderen rijden onbeschermd, roken en bewegen niet... Overigens zijn er veel automobilisten die motorrijders voor gek verklaren dat ze op zo'n gevaarlijk ding rijden. En het is ook gevaarlijk; dat is statistisch bewezen en een onvoldongen feit. Dus allemaal maar afstappen dan en dan in een auto? Doen we toch ook niet? Ik heb overigens veel respect voor de mensen die goed beschermd de weg op gaan hoor!

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum: En er word natuurlijk met twee maten gemeten: wat te denken van die scooter chaufferus, krom gebogenover hun stuur 70 rijdend om er nog een paar km extra uit te persen en wat hebben ze aan. 99 van de 100 x. Een korte broek en T shirt de weg is voor hen net zo,n schuurpapier achtig iets als voor ons motorrijders. Maar die hoor je er niet over

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jaco', geïmporteerd van het oude forum: Precies, en daarom vallen in diezelfde categorie stoere scooterrijders ook zo ontzettend veel verkeersslachtoffers. Maar die jongens zullen ook wel minder goed uitkijken dan de t-shirt liefhebbers hierboven, dus die vergelijking gaat wel enigszins mank. Al gaat de onvoorspelbare rol van de andere weggebruikers - die Goldwingscene staat mij nog helder voor ogen - hier natuurlijk ook op. Inderdaad, iedereen moet het zelf maar weten, maar ik vind dat bij warm weer zweten er gewoon bij hoort. Boven de 25 graden mijd ik 's middags in ieder geval de altijd snikhete snelweg, en meestal pak ik gewoon de Volvo (overigens nog zonder airbags maar wel nog met heel veel dik staal erin).

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rein', geïmporteerd van het oude forum: Ook met deze hitte trek ik m`n pak aan, inclusief handschoenen. Dan maar een extra (drink) stop maken en een schoon tshirt mee. Een paar jaar geleden als brommer "piloot" een aardige schuiver meegemaakt en toen was ik ook blij dat ik handschoenen aan had. Ook al beheers je je motor nog zo goed en anticipeer je naar beste kunnen, een ongeluk zit echt in een klein hoekje. Twee avonden geleden bijna op m`n plaat gegaan toen er een groepje reeen (bambi`s) besloot om vlak voor m`n neus over te steken. Iedereen moet het natuurlijk zelf weten of je wel of niet je "tweede huid" aantrekt, al vind ik persoonlijk dat het van weinig gezond verstand spreekt als je daar niet voor kiest. Misschien klink ik nu wel als een ouwe zeikerd, jammer dan. Voor allen, houd het rubber onder je !!! Groet, Rein (1978) K1100LT (1994)

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rob goedknegt', geïmporteerd van het oude forum: Op 12 juni ben ik op de A2 door een minder oplettende automobilist van de weg gekegeld. Ik had een "goeie" jas (met bescherm-stukken) aan. Ik reed 80; jas volledig naar de vaantjes . Ikzelf wat blauwe plekken en n gebroken sleutelbeen. Inmiddels weer helemaal hersteld. Ik reed voordien ook vaak alleen in t-shirt, zal ik nu niet meer doen. Je moet t natuurlijk helemaal zelf weten en t is inderdaad nogal afzien met deze temperaturen. veel veilige kilometers gewenst.

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Ik reed vroeger ook wel in short en shirt op de motor. Met zijspan dus in principe iets minder kwetsbaar. Totdat ik een insect tegen mijn keel kreeg die mij van de schrik stak. Direct gereageerd en toch 2 dagen last van gehad. Sindsdien in ieder geval sjaal om en handschoenen aan, en meestal ook een jas. Zelfs bij een proefritje in het dorp, want de meeste ongelukken schijnen in de bebouwde kom te gebeuren, heb ik ergens gelezen. Geniet ze! Egbert

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum:
    Precies, en daarom vallen in diezelfde categorie stoere scooterrijders ook zo ontzettend veel verkeersslachtoffers. Maar die jongens zullen ook wel minder goed uitkijken dan de t-shirt liefhebbers hierboven, dus die vergelijking gaat wel enigszins mank. Al gaat de onvoorspelbare rol van de andere weggebruikers - die Goldwingscene staat mij nog helder voor ogen - hier natuurlijk ook op. Inderdaad, iedereen moet het zelf maar weten, maar ik vind dat bij warm weer zweten er gewoon bij hoort. Boven de 25 graden mijd ik 's middags in ieder geval de altijd snikhete snelweg, en meestal pak ik gewoon de Volvo (overigens nog zonder airbags maar wel nog met heel veel dik staal erin).
    Ha die Jacco, Grappig, hier vaak dezelfde overwegingen. Boven de 25 graden pak ook ik liever mijn airbagloze Volvo...

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'baksteenjob', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb begrepen van mijn rijinstructeur dat het wel degelijk bij wet is geregeld dat je goede motorkleding aan moet. een spijkerbroek mag, maar in een korte broek, of met slippers aan..mag niet.. correct me if I am wrong.. Ik rijd trouwens met een jas van gaas met bescherming..zelfs in deze temperaturen goed te doen (kan het weten.. 2000 km deze week in Nl gereden) Thermoondergoed voor de zomer zorgt er voor dat je gewoon een lederen broek aan kan hoor.. ik geef toe.. stilstaan..bij een stoplicht..is niet fijn..maar als je eenmaal rijdt.. dan gaat het prima.. heb ooit een man zien liggen die met spijkerbroek onderuit was geschoven.. sinds dien.. nooit meer zonder bescherming voor mij.. overigens..een vraag: wat zou veiliger zijn.. loom door de hitte in een pak en dus minder oplettend, of zonder pak..en dan wel koel en oplettend..?

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ab', geïmporteerd van het oude forum: you're wrong baksteenjob. In een T shirt en gympies mag je geen examen doen.....dat is wat anders als dat er wettelijke voorschriften rondom de kleding zijn. Die zijn er buiten de helm (nog) niet !

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'J.B Vermeer', geïmporteerd van het oude forum:
    you're wrong baksteenjob. In een T shirt en gympies mag je geen examen doen.....dat is wat anders als dat er wettelijke voorschriften rondom de kleding zijn. Die zijn er buiten de helm (nog) niet !
    U heeft volledig gelijk, er zijn tot op heden nog geen wettelijke verplichtingen vwb de kleding, echter wel een reeks aanbevelingen, welke te lang zijn om hier uit de doeken te doen. Het komt er in het kort op neer dat beschermende kleding, zowel boven als onder de gordel wordt aanbevolen in combinatie met veterloze (hoge) laarzen en handschoenen/wanten met protectie keurmerk. Met Vriendelijke Groet, J.B Vermeer wachtmeester KLPD

  25. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Tot op heden is er geen kledingsplicht voor motorrijders, behalve een helm. Anders is het als je nu een motorrijbewijs wilt halen, dan ben je verplicht te lessen gekleed in een pak met beschermstukken, goede laarzen, handschoenen en een goedgekeurde helm. Daarna mag je dus gewoon weer in je blote reet (maar met helm) op de motor rondrijden. Groeten, Paul.

  26. Forum import
    Reactie van bezoeker 'sjaak', geïmporteerd van het oude forum: hallo baksteen job toeval dat ik je naam hier tref als het goed is zit ik te wachten op een antwoord over de door mij te koop aan geboden k100 `85 zo als zovele willen ze foto, info enz enz maar dan even het karwei afmaken dan is er niemand thuis een antwoord is wel het minste dacht ik m.v.g sjaak

  27. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Erik', geïmporteerd van het oude forum: Het wordt bijna eentonig, maar ook ik rij altijd met (textiel)pak aan. Ik was dus ook een van die "idioten" die afgelopen woensdag bij 35+ graden gewoon met 2 vrienden een toertje (320 km.) heeft gemaakt. Ik dus in pak, de volgende in spijker en de derde in mouwloos shirt en lange broek, die mij dus voor gek verklaarde. Voor elk argument wat ik voor had, had hij er wel weer een tegen. Je komt er toch nooit uit, tot je het een keer ervaren hebt denk ik. . . .. Het scheelt denk ik ook dat ik het met lessen/examen ook aan moest en dus niet beter weet. Voordeel van het textielpak, onder de broek zit een korte broek, dus op het terras was ik de lachende derde. . . . . ;-))

  28. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bep', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, Ik rij alleen als het sneeuwt de 40 km/dag met de auto. Altijd mijn alle beschermende kleding aan. BMW RIJDERS ZIJN TOCH GEEN WATJES. M.VR.GR Bep van Malde

  29. Forum import
    Reactie van bezoeker 'baksteenjob', geïmporteerd van het oude forum: @Sjaak: afgelopen week auto in barrels gereden.. helaas..zit een 2e motor er dus niet meer in... jammer jammer jammer.. hierbij je antwoord dus.. Heel veel succes met de verkoop van je motor... groeten, Job

  30. Forum import
    Reactie van bezoeker 'sjaak', geïmporteerd van het oude forum: hoi job jammer voor je, kan gebeuren m.v.g. sjaak

  31. Forum import
    Reactie van bezoeker 'katee', geïmporteerd van het oude forum: vreemd, nee, jammer dat er verschil van mening over is. ik (50, k100rt, werk in een ziekenhuis, in het wit, dus inderdaad ook met beschermende kleding) zal niet zonder beschermende kleding rijden (zwart leren broek, textiel jack en handschoenen), ongeacht het soort weer, al heb ik dat nooit meegekegen tijdens rijlessen (indertijd een oefenrijbewijs en wat kleding betreft alleen zwart leer, de helmplicht was net ingevoerd). ik ben verzekerd tegen de geldelijke gevolgen van werkloosheid, brand, diefstal, inbraak, ziekte tot overlijden en begrafenis aan toe. ik vind dat ik door preventie onnodige schade moet voorkomen, dus geen sleutels in het slot laten zitten en regelmatig voor controle naar de tandarts om maar wat te noemen (misschien staat er in de polisvoorwaarden van de motorverzekering wel iets over uitsluiting of beperking als er geen beschermende kleding wordt gedragen, ik ga dat toch eens nalezen). dat ik door beschermende kleding te dragen er aan bijdraag dat het schadebedrag (ziekenhuiskosten e.d.) na een schuiver of aanrijding te hoog wordt, vind ik fractioneel minder belangrijk dan m'n eigen belangen/voordeel. kortom: ik snap collega-motorrijders niet die zonder beschermende kleding rijden. ik dacht overigens gehoord te hebben dat je bij rijles of bij rij-examen ook beschermende kleding moest dragen (correct me if i'm wrong..). voor het overige: leven en laten leven en "may each day of your life be a good day". kees t.

  32. Forum import
    Reactie van bezoeker 'boxer-rinus', geïmporteerd van het oude forum: heerlijk in de zomer rijden . eindelijk kan ik dat warme zwaere lederen kostuum thuis laten en in mijn spijkerbroek met bijpassend T-shirt gaan motoren. mijn blote voeten lekker fris in open sandaaltjes . zalig..........

  33. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jeep', geïmporteerd van het oude forum: Ik ben zelf zonder mijn schuld een paar keer gevallen met leren pak aan, vul zelf maar in wat er was gebeurd zonder dit leer. Maar ieder moet het zelf weten. Ik verklaar je echter wel gek als je zo rondrijd.

  34. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van schilt', geïmporteerd van het oude forum: Momenteel kun jij en je motor gratis douchen hier in het Noorden, dan kun je beter ook helemaal nix aan hebben.

  35. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum:
    Ik ben zelf zonder mijn schuld een paar keer gevallen met leren pak aan, vul zelf maar in wat er was gebeurd zonder dit leer. Maar ieder moet het zelf weten. Ik verklaar je echter wel gek als je zo rondrijd.
    De automobilist verklaart jou voor gek als je zelfs na een valpartij weer op de motor stapt...

  36. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dirk van der Wijden', geïmporteerd van het oude forum: Donkere kleuren nemen inderdaad sneller, niet perse beter/meer, warmte op. Daarentegen stralen ze deze opgenomen warmte ook sneller af.... Zie je je zelf al rijden als Elvis in een wit leren motorpak;stelletje homo's !! Laat motorkleding geen sluitpost zijn;wat het blijkbaar heel vaak wel is; tenminste als je zo rondkijkt ook 's winters dus. Loom, moe, weinig geconcenterrd op een motor kruipen heeft vaak te maken met te weinig vocht/drinken en te weinig slaap, zo ga je in principe nooit de weg op. Mijn ervaring is inderdaad (ik rij in principe nooit zonder degelijke motorkleding) dat je met deze temperaturen, "lekkerder" zit in een auto zonder airco dan op de motor met een (zomer)pak aan want ik draag daar ook nog eens een Hi-Vis vestje over. Als je ooit de schaafwonden van dichtbij hebt gezien, inclusief de afgeschaafde botdelen, dan laat je het heus wel uit je hoofd en pakt desnoods een oude Polo van 23 jaar oud. Iedereen veel veilige en fijne kilometers toegewenst, Dirk

  37. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jeep', geïmporteerd van het oude forum:
    Ik ben zelf zonder mijn schuld een paar keer gevallen met leren pak aan, vul zelf maar in wat er was gebeurd zonder dit leer. Maar ieder moet het zelf weten. Ik verklaar je echter wel gek als je zo rondrijd.
    De automobilist verklaart jou voor gek als je zelfs na een valpartij weer op de motor stapt...
    Jij was toch degene die zo graag zonder beschermende kleding wilde rijden? Ik rij na een val met een beetje geluk gewoon weer, dat kan jij niet zeggen, denk ik!!

  38. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Berend', geïmporteerd van het oude forum:
    Donkere kleuren nemen inderdaad sneller, niet perse beter/meer, warmte op. Daarentegen stralen ze deze opgenomen warmte ook sneller af.... Zie je je zelf al rijden als Elvis in een wit leren motorpak;stelletje homo's !! Laat motorkleding geen sluitpost zijn;wat het blijkbaar heel vaak wel is; tenminste als je zo rondkijkt ook 's winters dus. Loom, moe, weinig geconcenterrd op een motor kruipen heeft vaak te maken met te weinig vocht/drinken en te weinig slaap, zo ga je in principe nooit de weg op. Mijn ervaring is inderdaad (ik rij in principe nooit zonder degelijke motorkleding) dat je met deze temperaturen, "lekkerder" zit in een auto zonder airco dan op de motor met een (zomer)pak aan want ik draag daar ook nog eens een Hi-Vis vestje over. Als je ooit de schaafwonden van dichtbij hebt gezien, inclusief de afgeschaafde botdelen, dan laat je het heus wel uit je hoofd en pakt desnoods een oude Polo van 23 jaar oud. Iedereen veel veilige en fijne kilometers toegewenst, Dirk
    Hoi Wanneer je al die uitelkaar gereten autowrakken ziet, dan stap je 2 minuten later toch ook weer zo in je auto. Of ga jij eerst 4 weken met de trein. Berend

  39. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jaco', geïmporteerd van het oude forum: Wat Jeep bedoelt is dat na het vallen met een beschermend pak, zijn armen en benen beter bruikbaar zijn dan na het vallen zonder beschermd pak. Niet dat het enger is om op de motor te stappen als je bij het vallen een pak aanhad. Lijkt me toch wel een verdedigbare stelling, maar goed. Kennelijk zijn er twee kampen, beide met hun argumenten: 1) Degenen die onbeschermd gekleed gaan 2) Degenen die beschermd gekleed gaan Dat kunnen we vermenigvuldigen met twee benaderingen a) "Degenen die er anders over denken: ze gaan hun gang maar" b) "Degenen die het niet me met eens zijn, zijn volslagen idioten" En dan komen we uit op vier categorieÎn, waarvan categorieÎn 1b) en 2b) er weer voor zorgen dat een inhoudelijke discussie erg moeilijk wordt. Bij deze aan hen het verzoek enige realiteitszin in acht te nemen, er is hier toch niemand die zich de wet laat voorschrijven. Terug naar de inhoud. Even een samenvatting van de genoemde argumenten - vel zelf je waardeoordeel: 1) Degenen die relatief onbeschermd gekleed gaan - Veel prettiger gezien de temperatuur - Je kunt je rijstijl aanpassen - Zorg dat je motor (remmen) in orde is - Andere weggebruikers zoals brommerrijders en wielrenners dragen ook geen pak - Een pak is niet verplicht - Het te warm hebben is ook slecht voor je inschattingsvermogen - Risico 'moet je soms nemen'. 2) Degenen die beschermd gekleed gaan (meerderheid) - Bescherming vermijdt hele enge wonden bij valpartijen - Valpartijen zijn niet altijd te voorkomen met anticiperen - Er zijn winddoorlatende pakken, dan valt de hitte wel mee - Als het heel warm is, pakken we de auto - Het is van overheidswege aanbevolen - Op een terras kan je je motorbroek uitdoen Zijn hier nog interessante aanvullingen op? Jaco (vandaag weer met de Volvo met raampje open)

  40. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Berend', geïmporteerd van het oude forum:
    Wat Jeep bedoelt is dat na het vallen met een beschermend pak, zijn armen en benen beter bruikbaar zijn dan na het vallen zonder beschermd pak. Niet dat het enger is om op de motor te stappen als je bij het vallen een pak aanhad. Lijkt me toch wel een verdedigbare stelling, maar goed. Kennelijk zijn er twee kampen, beide met hun argumenten: 1) Degenen die onbeschermd gekleed gaan 2) Degenen die beschermd gekleed gaan Dat kunnen we vermenigvuldigen met twee benaderingen a) "Degenen die er anders over denken: ze gaan hun gang maar" b) "Degenen die het niet me met eens zijn, zijn volslagen idioten" En dan komen we uit op vier categorieÎn, waarvan categorieÎn 1b) en 2b) er weer voor zorgen dat een inhoudelijke discussie erg moeilijk wordt. Bij deze aan hen het verzoek enige realiteitszin in acht te nemen, er is hier toch niemand die zich de wet laat voorschrijven. Terug naar de inhoud. Even een samenvatting van de genoemde argumenten - vel zelf je waardeoordeel: 1) Degenen die relatief onbeschermd gekleed gaan - Veel prettiger gezien de temperatuur - Je kunt je rijstijl aanpassen - Zorg dat je motor (remmen) in orde is - Andere weggebruikers zoals brommerrijders en wielrenners dragen ook geen pak - Een pak is niet verplicht - Het te warm hebben is ook slecht voor je inschattingsvermogen - Risico 'moet je soms nemen'. 2) Degenen die beschermd gekleed gaan (meerderheid) - Bescherming vermijdt hele enge wonden bij valpartijen - Valpartijen zijn niet altijd te voorkomen met anticiperen - Er zijn winddoorlatende pakken, dan valt de hitte wel mee - Als het heel warm is, pakken we de auto - Het is van overheidswege aanbevolen - Op een terras kan je je motorbroek uitdoen Zijn hier nog interessante aanvullingen op? Jaco (vandaag weer met de Volvo met raampje open)
    Hallo Dat is het wel zo'n beetje. Laten we er nu maar mee stoppen.Geen van bijde kampen gaat zich toch anders gedragen. Berend

  41. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jaco', geïmporteerd van het oude forum: Ligt eraan. Als de argumenten goed zijn... Maar zelf zou ik inderdaad nog steeds niet met alleen t-shirt durven/willen rijden.

  42. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum: Mooie eindanalyse van Jacco inderdaad. Allemaal veel valvrije ritten toegewenst! En als het dan toch gebeurt, dan hoop ik dat het geen 35 graden is ;-) De eigenwijze korte-broekendrager (bij temperatuur > 25 graden).

  43. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jurek', geïmporteerd van het oude forum: Bij normaal weer draag ik leer. Met dit weer ben ik vandaag met korte broek, gympen en een t-shirt van Breda binnendoor met een snelheid van 50-80 naar Rilland gereden. Dit was heerlijk. Onderweg kwam ik een mororagent tegen. Hij was gekleed in een motorbroek en daarboven alleen een overhemd en helm. Ik ben vorige week een keer met deze temp volledig ingepakt gaan rijden. Het gevaar wat je dan loopt door de hinder van de warmte (concentratie verlies/oververhitting/duizeligheid enz) is duidelijk aanwezig. De kans hierdoor op een ongeluk is hierdoor vele malen groter. Het mag verder duidelijk zijn dat een goed motorpak niet afdoende beschermt bij een aanrijding maar wel beschermt bij een schuiver. Het enige voordeel bij een motorpak bij een aanrijding is dat de stukken bot netjes bij elkaar worden gehouden door de kleding. Motorrijden is een risicovolle bezigheid maar enorm leuk. Ik rijd reeds 29 jaar motor. Als je veilig deel wilt nemen aan het verkeer moet je geen motor rijden maar lopen of een Volvo kopen. (geen van beiden vind ik aantrekkelijk).

  44. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum: Gevolgen kunnen zijn: http://www.scheurijzer.nl/ Bij 18 + En dan alsmaar doorgaan Het is niet leuk om te zien je bent gewaarschuwd. Zeker geen kinderen naar laten kijken.

  45. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jurek', geïmporteerd van het oude forum: Bedankt voor de beelden. Zet je tot nadenken. Geeft verder aan dat een motorpak schijnveiligheid geeft en verder niets. Concentratie, voorruitkijken, verplaatsen in ander verkeers deelnemers, goed onderhoud van het voertuig en geen overschatting van de eigen rijkunst. Daar gaat het om. Nogmaals bedankt voor de beelden.

  46. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rob', geïmporteerd van het oude forum:
    heerlijk in de zomer rijden . eindelijk kan ik dat warme zwaere lederen kostuum thuis laten en in mijn spijkerbroek met bijpassend T-shirt gaan motoren. mijn blote voeten lekker fris in open sandaaltjes . zalig..........
    Misschien niet slim maar ik doe behalve die sandaaltjes met je mee ik ben regelmatig met de motor in spanje en zuid frankrijk en het is gewoon niet lekker om dan helemaal ingepakt te zitten. dat wil niet zeggen dat het slim is ik hoop dat iedereen het rubber onder houd en tot horens

  47. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Berend', geïmporteerd van het oude forum:
    Ligt eraan. Als de argumenten goed zijn... Maar zelf zou ik inderdaad nog steeds niet met alleen t-shirt durven/willen rijden.
    Hallo Jaco Moet je toch eens proberen. Je begint gewoon eerst met een snelheidje van 20 km per uur desnoods met zijwieltjes, dan langzaam opvoeren, maar, niet overmoedig worden. Het valt ( sorry voor de woordspeling ) echt 100% mee. Succes en groetjes Berend

  48. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jaco', geïmporteerd van het oude forum: Zou de Hobbyist die ook leveren? Toch maar eens bellen... En natuurlijk ook een bijpassend t-shirt..... met lange mouwen.... en Kevlar inzetstukken!

  49. Forum import
    Reactie van bezoeker 'wouteRT', geïmporteerd van het oude forum:
    Hoi. Tot op heden is er geen kledingsplicht voor motorrijders, behalve een helm. Anders is het als je nu een motorrijbewijs wilt halen, dan ben je verplicht te lessen gekleed in een pak met beschermstukken, goede laarzen, handschoenen en een goedgekeurde helm. Daarna mag je dus gewoon weer in je blote reet (maar met helm) op de motor rondrijden. Groeten, Paul.
    Ha paul, Klopt niet helemaal hoor!! In je blote kont mag helaas ook weer niet, dus trek ik alleen een string aan helmpje op en tadaa..... Alleen waar laat ik nu m'n legitimatie...... oprollen en ergens in.... wout

  50. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Indien je nuchter op je fiets stapt, en met lekker weer vrij onbeschermd op pad gaat, ben je altijd de spreekwoordelijk gewaarschuwde mens. Rustig toerwerk en goed opletten (!) zal tot weinig problemen leiden. Het incidentele eendje dat je ten val brengt, levert weinig meer schade op dan bijv. de z¸ndappproblemen uit de 70's, waarmee ondergetekende een mooie doch niet altijd pijnloze leerschool heeft gehad. Dames en heren forumbezoekers, gaan jullie nog wel eens ooit tot grenzen? Dan weet je: alleen als het kan! Vandaag (35?) dacht ik: het is gevaarlijk om nu in leer te rijden! Met respect voor allen, Lei

  51. Forum import
    Reactie van bezoeker 'maurits', geïmporteerd van het oude forum: He Ton, ik ben 18+. (wie niet hier op deze site zou ik zeggen).Ik heb even gekeken. Je wordt bedankt. Nu hou ik brood over op mijn werk en BBQ wil ik vanavond ook niet meer. getverr. Verder, als die sukkels in t Tshirt een lekkere asfalt tattoo willen krijgen moeten dat gewoon lekker doen. Ik vind het stoer om je ongans kapot te zweten in je pak< kan je namelijk ook extra stoer kijken met je zonnebril

  52. Forum import
    Reactie van bezoeker 'bert daamen', geïmporteerd van het oude forum: Het is een verhaal over het kip en/of het ei. In de zomer is kleding wel belangrijk, pas deze dan aan naar de situatie. O.a. Difi open (met veel ventilatie) is prima te doen, onder deze kleding veelal T-shirt en verder uitstekend geventileerd. BMW helm op (ook geventileerd) en het hoofd blijft koel. Overigens Risico's (vallen) wordt bepaald door de kans x effect Met beschermende kleding worden alleen de gevolgen beperkt. 1 maal bij ca. 50 km. onderuit gegleden in Frankrijk gelukkig wel spijkerbroek en jas aan maar nog behoorlijke schafwonden. De kans factor is in wezen wel belangrijker maar met het huidige verkeer en ''oplettende'' automobilisten een moeilijk (nauwelijks) voorspelbare factor. Een gevorderde rijopleiding en goed kunnen handelen in noodsituatie kunnen de kans op ongelukken ook aanzienlijk reduceren, dus de uiteindelijk afweging is snel gemaakt. Uiteraard bij temp 30 + is alles warm pas dan meer pauzes toe en rij desgewenst vroeger naar bestemming. Hierbij ook minder verkeer, etc. dus ook weer risico reductie. Voor mij dus wel kleding minimaal jas en/of spijkerbroek of gevent. broek. En iedereen (broer, kennissen, etc.) maar lachen wat moet je nou met zo'n doorkijk motorpak, aantrekken dus !! In Utrecht (motorbeurs) ben je voor ca. 160 euro klaar, dat is nog eens een goedkope plast. chirurg. Uiteraard iedere keuze is overwegen, echter niet klagen nadien dat het zo'n pijn doet. groet, Bert Daamen hoger veiligheidskundige.

  53. Forum import
    Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum: In reaktie op de vruchtbare discussie., speciaal voor de z.g veiligheids deskundigen. Ondergetekende bedrijft een aantal sporten waar een knappe "hoofdprijs" opstaat als je een foutje maakt. Motorvliegen (vanaf 1970), BMW rijden van af 1978 (90 km per dag), bergbeklimmen. Inmiddels komt de oude l.....n leeftijd naderbij en ik leef nog steeds. Ik heb les gehad van een van de beste vlieginstructeurs van de luchtmacht en enorm veel van die man geleerd. - ALTIJD, ALTIJD, dus niet 99 %, maar de pure 100% opletten. Voor je, achter je opzij van je (kan je met een auto die uitschaart meeveren). Overal weten waar het verkeer zit, je dode hoeken. de vijand kan van alle kanten komen. Het is gewoon vermoeiiend. Je marges... moeten vooral bij nat weer voldoende zijn, je remt jezelf o zo makkelijk onderuit. Gisteren nog een dodelijk ongeval Pijnacker bij kurk droog weer. De motor remde zo hard dat ie over de kop sloeg, zo goed was de rem. OOk bij droog weer doceren dus. Enkele druppels regen na een lange droge periode geeft een soort melk op de weg: een olie/rubber/water mayonaise, die super glad is. Een paar dagen geleden nog geskied met de schoenen op de grond en de kont op het zadel : geen frikte op de grond!!!! Diesel uit trucks en bestelautos' gelopen in rotondes vooral: is superglad.. vaak gezien. Zand op de weg: idem.. Verkeer op een provinciale weg kan op de gekste momenten in eens stil staan. Er steekt bijv een kolonne eendjes over. De meeste automobilisten denken dat op zo'n weg het verkeer 80 -90 km u rijdt en dat eeuwig zo zal doorgaaan.. Plots staat er bijv een truck stil en hij staat schuin: sorry voor de firma DAF, maar de wielbouten waren geknapt en het wiel lag eraf. De bouten met moeren erop lagen op de weg. Laatst op de noordeindse weg (B&R) nog een laagvliegende fazant bijna voor m'n kanis gehad.. als ik niet gebukt had. Ik voelde zijn vleugelwind in m'n nek.. Het gevaar kan (inderdaad) van alle kanten komen, zei die instructeur in het jachtvliegen. Veel motorrijders rijden te hard in een situatie waar de de weg niet kunnen overzien en hun motor in de overzichtbare weg niet tot stilstand kunnen brengen. Lastig als die truck daarin eens in die onoverzichtelijke bocht stilstaat...en het regent en je wil er om heen sturen maar een vuilnisauto is de tegenligger op de tegemoet komende rijstrook...en die verspert alles. Ik stop ermee. De stelling is : beschermende kleding is goed, heel goed, altijd aantrekken en niet op bezuinigen. Maar 99% van de veiligheid zit in de grijze computer in de helm. Discipline, zelfkennis, kennis van de weg, het weer, en inschatting van de andere weggebruikers zijn de steekwoorden. Schat het onverwachte ook in: De mevrouw die de brief op de bus deed , ze keek de andere kant van de weg op of die vrij was, liet een bestelbus voorgaan (mijn tegelligger dus ).. en stapte zonder te kijken mijn rijstrook op. Ik had haar al gezien en remde zodanig dat ik 1 m voor haar stilstond (niet extreem hard) Ze zag me en sprong met een jump terug op de stoep. M'n vizier had ik al omhoog en Ja, ja, uitkijken zei ik, en reed rustig weg. Rijdt niet te langzaam, maar verantwoord (gematigd) snel waar dat ook kan. Wees een professional. dag, Louis. (R100RS driver)

  54. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum: Voor alle twijfelaars is er een gratis excursie ( dan heb ik dienst) naar de trauma afdeling van het emc. Ik rijdt (natuurlijk) ook motor en heb nog voor de helmplicht in zuid-frankrijk lekker in korte broek, blote voeten enzo genoten. Toen was ik 30 jaar jonger en echt het is fantastisch geweest. Garantie bij deelname aan de excursie dat je nooit meer en nog geen 100mtr onbeschermd op je beemer gaat zitten. Geloof me het zij voor ons wanhopige trauma's laat staan voor de ongelukkige die het treft.

  55. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jan', geïmporteerd van het oude forum:
    In reaktie op de vruchtbare discussie., speciaal voor de z.g veiligheids deskundigen. Ondergetekende bedrijft een aantal sporten waar een knappe "hoofdprijs" opstaat als je een foutje maakt. Motorvliegen (vanaf 1970), BMW rijden van af 1978 (90 km per dag), bergbeklimmen. Inmiddels komt de oude l.....n leeftijd naderbij en ik leef nog steeds. Ik heb les gehad van een van de beste vlieginstructeurs van de luchtmacht en enorm veel van die man geleerd. - ALTIJD, ALTIJD, dus niet 99 %, maar de pure 100% opletten. Voor je, achter je opzij van je (kan je met een auto die uitschaart meeveren). Overal weten waar het verkeer zit, je dode hoeken. de vijand kan van alle kanten komen. Het is gewoon vermoeiiend. Je marges... moeten vooral bij nat weer voldoende zijn, je remt jezelf o zo makkelijk onderuit. Gisteren nog een dodelijk ongeval Pijnacker bij kurk droog weer. De motor remde zo hard dat ie over de kop sloeg, zo goed was de rem. OOk bij droog weer doceren dus. Enkele druppels regen na een lange droge periode geeft een soort melk op de weg: een olie/rubber/water mayonaise, die super glad is. Een paar dagen geleden nog geskied met de schoenen op de grond en de kont op het zadel : geen frikte op de grond!!!! Diesel uit trucks en bestelautos' gelopen in rotondes vooral: is superglad.. vaak gezien. Zand op de weg: idem.. Verkeer op een provinciale weg kan op de gekste momenten in eens stil staan. Er steekt bijv een kolonne eendjes over. De meeste automobilisten denken dat op zo'n weg het verkeer 80 -90 km u rijdt en dat eeuwig zo zal doorgaaan.. Plots staat er bijv een truck stil en hij staat schuin: sorry voor de firma DAF, maar de wielbouten waren geknapt en het wiel lag eraf. De bouten met moeren erop lagen op de weg. Laatst op de noordeindse weg (B&R) nog een laagvliegende fazant bijna voor m'n kanis gehad.. als ik niet gebukt had. Ik voelde zijn vleugelwind in m'n nek.. Het gevaar kan (inderdaad) van alle kanten komen, zei die instructeur in het jachtvliegen. Veel motorrijders rijden te hard in een situatie waar de de weg niet kunnen overzien en hun motor in de overzichtbare weg niet tot stilstand kunnen brengen. Lastig als die truck daarin eens in die onoverzichtelijke bocht stilstaat...en het regent en je wil er om heen sturen maar een vuilnisauto is de tegenligger op de tegemoet komende rijstrook...en die verspert alles. Ik stop ermee. De stelling is : beschermende kleding is goed, heel goed, altijd aantrekken en niet op bezuinigen. Maar 99% van de veiligheid zit in de grijze computer in de helm. Discipline, zelfkennis, kennis van de weg, het weer, en inschatting van de andere weggebruikers zijn de steekwoorden. Schat het onverwachte ook in: De mevrouw die de brief op de bus deed , ze keek de andere kant van de weg op of die vrij was, liet een bestelbus voorgaan (mijn tegelligger dus ).. en stapte zonder te kijken mijn rijstrook op. Ik had haar al gezien en remde zodanig dat ik 1 m voor haar stilstond (niet extreem hard) Ze zag me en sprong met een jump terug op de stoep. M'n vizier had ik al omhoog en Ja, ja, uitkijken zei ik, en reed rustig weg. Rijdt niet te langzaam, maar verantwoord (gematigd) snel waar dat ook kan. Wees een professional. dag, Louis. (R100RS driver)
    HELEMAAL mee eens

  56. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Berend', geïmporteerd van het oude forum:
    Beste Roel, Je moet het zelf weten maar ik zal nooit meer zonder beschermende kleding rijden. Ooit een schuivertje gemaakt met beschermende kleding maar dat was al snel "op". Daarna een rondje ter grootte van een rijksdaalder weggesleten op mijn wreef tot op het bot. Je wilt niet weten wat voor een pijn dat doet de dagen en vooral nachten daarna. Oja dit was dus maar met een gangetje van 40. Heb jij ooit die uitzending gezien van Blik op de Weg? Daar reed een Honda Goldwing lekker rustig op de snelweg te tokkelen met een gangetje van 100. Werd van achter aangereden en de dader was doorgereden. Als je dat zag hoe die mensen eruit zagen. brrr En ik had alleen maar ooit een rondje weggesleten. Hele billen knieen en handen waren weggesleten. Die mensen stonden te rillen terwijl het bloedheet was. Shock noem je dat. Maar het is gewoon geen motorweer boven de 25 graden. Daarom snap ik ook niks van die toerrijders. Liever afzien met kleding aan dan de gedachte van weer zo'n opgengeschaafde huid. Ook al ziet dat er niet meer zo best uit als vroeger met z'n 45 jaar. Maar om dat proces nou op zo'n grove wijze te versnellen...
    Hoi Een stel laarzen misschien?

  57. Forum import
    Reactie van bezoeker 'leon', geïmporteerd van het oude forum: Gelukkig wordt het komende week wat koeler.

  58. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Koenraad', geïmporteerd van het oude forum: bij mooi weer, ook al is het 35?C, verplichten wij onszelf om steeds een bechermende motovest te dragen. Dit combineren we met een spijkerbroek. Vermits een spijkerbroek zeker niet afdoende beschermt bij een ongeval overwegen we om binnenkort een safetypant aan te kopen, dit is een soort broekkous, inclusief beschermhulsels, om onder een lange broek of spijkerbroek te dragen. Dit is heel wat eleganter en vooral minder warm dan de gewone beschermende motobroeken. (tijdens koude zomerdagen draag ik mijn gewone beschermbroek) Bij RAD in BelgiÎ verkopen ze dergelijke safetypants voor een schappelijke prijs. Meer info op http://www.rad.be/nl/c/p/4616-dainese-02-safety-pants-summer-zwart.htm. Vanuit Nederland kan er ook per internet besteld worden: www.rad.eu. Enkele verhalen van een verpleegsters die motorijders na een ongeluk verzorgde zetten er ons toe aan om steeds beschermkledij te dragen ... groeten, Koenraad

  59. Forum import
    Reactie van bezoeker 'e. dekker', geïmporteerd van het oude forum:
    Eergisteren werd ik vermanend toegesproken door de politie op de snelweg, nadat ik in korte broek en T-shirt werd staande gehouden. Ben ik de enige die er wat gemakkelijk over denkt? Of zijn er meer 'wat minder beschermde' motorrijders? Ik heb de agent uitgelegd dat ik over goede remmen beschik en m'n rijstijl aanpas (en goed anticipeer op andere weggebruikers). Ik vind zelf wielrenners gevaarlijk, met dunne bandjes en een remweg van 200 meter (vooral bij nat weer). Maar ieder moet het zelf weten, toch? 't Is echt iets van de laatste tijd, dat geharnaste rijden. Maar dat is mijn mening... Overigens was de agent sympathiek en kon ik m'n weg zonder problemen vervolgen.
    Sjonge, eigenlijk ben ik het hier helemaal mee eens: dat wielrennen is levensgevaarlijk! Ik stop ermee! Groetjes, E. Dekker.

  60. Forum import
    Reactie van bezoeker 'John Ludenhoff', geïmporteerd van het oude forum: Leuk Erik !!!!!!!!!

  61. Forum import
    Reactie van bezoeker 'AndrÈ', geïmporteerd van het oude forum: Nooit doen dus ! Ik draag altijd mijn motorkleding, is als het warm is niet altijd even fijn maar ik moet er niet aan denken wat er gebeurd als ik onverhoopt een schuiver zou maken. Ik vind eigenlijk dat (goedgekeurde) motorkleding verplicht moet zijn, net als het dragen van de helm of autogordels. Bij het meest simpele karweitje in het bedrijfsleven moet je ook bescherming dragen maar als we motor gaan rijden hoeft het ineens niet meer. Raar landje waarin we leven. AndrÈ.

  62. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum:
    Eergisteren werd ik vermanend toegesproken door de politie op de snelweg, nadat ik in korte broek en T-shirt werd staande gehouden. Ben ik de enige die er wat gemakkelijk over denkt? Of zijn er meer 'wat minder beschermde' motorrijders? Ik heb de agent uitgelegd dat ik over goede remmen beschik en m'n rijstijl aanpas (en goed anticipeer op andere weggebruikers). Ik vind zelf wielrenners gevaarlijk, met dunne bandjes en een remweg van 200 meter (vooral bij nat weer). Maar ieder moet het zelf weten, toch? 't Is echt iets van de laatste tijd, dat geharnaste rijden. Maar dat is mijn mening... Overigens was de agent sympathiek en kon ik m'n weg zonder problemen vervolgen.
    Ik ben overstag: ik heb de korte broek en T-shirt inmiddels omgeruild voor een veilige lange broek en een beschermende motorjas ;-) Iedereen alvast een veilig ongelukloos Nieuwjaar toegewenst!

  63. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Arie', geïmporteerd van het oude forum: Je hebt het nog aardig lang volgehouden tot 22 december in je korte broek en T-shirt :-)

  64. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Maarten', geïmporteerd van het oude forum: Altijd motorkleren aan! Zelfs als ik ga tanken 200 meter verderop of bij + 30 graden. Ik zorg dat ik een goede conditie heb, dan is de warmte minder van invloed en maak er een gewoonte van om altijd alles aan te trekken. Ik bovendien altijd twijfels over de mensen met korte broek op een glim-motor, ik ze s'winters nooit! Als je voor een open brug stilstaat klitten ze bovenop je, als ze dan wegrijden wiebelen ze alle kanten op, gewoon eng.

  65. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: zit geregeld met alleen spijkerbroek op de motor, wle altijd motorjas, heb een zomer en winterjas, maar alle bescherming is maar relatief. in frankrijk ooit ingehaald door motoragenten met mooie bloesjes aan met korte mouwen, dus.. Ik rij met dit weer nauwelijks motor, onder de 20 graden wordt het weer leuk. grt, peter

  66. Forum import
    Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb hier een duidelijke mening over maar die geldt alleen voor mijzelf en andere gezinsleden. De agent heeft ook een duidelijke mening meegekregen vanuit beleids optiek. Echter ik kom net terug uit frankrijk en daar rijdt de Gendarmerie op de motor in een ovehempje met korte mouwen en een (paard)rijbroek met rijlaarzen en jet helm met een hele mooie zonnebril. Tja wat moet je daar nou van zeggen die maken het dus ook gewoon zelf uit. René

  67. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Berend', geïmporteerd van het oude forum:
    Altijd motorkleren aan! Zelfs als ik ga tanken 200 meter verderop of bij + 30 graden. Ik zorg dat ik een goede conditie heb, dan is de warmte minder van invloed en maak er een gewoonte van om altijd alles aan te trekken. Ik bovendien altijd twijfels over de mensen met korte broek op een glim-motor, ik ze s'winters nooit! Als je voor een open brug stilstaat klitten ze bovenop je, als ze dan wegrijden wiebelen ze alle kanten op, gewoon eng.
    Snap er niks van. Rijden ze motor, trekken ze bij 32 graden de complete uitrusting aan, ook al tuffen ze met een gangetje van 90, maar bij 60 per uur op een racefiets rijden ze bijna in hun blote reet. Berend

  68. Rik
    Zomer-motor-jack is goed te doen bij temp > 25 graden. Maar ook die doe ik graag uit wanneer ik afstap en de laarzen gaan in de koffers.

  69. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Joost', geïmporteerd van het oude forum: Komkommertijd?

  70. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
    Ik heb hier een duidelijke mening over maar die geldt alleen voor mijzelf en andere gezinsleden. De agent heeft ook een duidelijke mening meegekregen vanuit beleids optiek. Echter ik kom net terug uit frankrijk en daar rijdt de Gendarmerie op de motor in een ovehempje met korte mouwen en een (paard)rijbroek met rijlaarzen en jet helm met een hele mooie zonnebril. Tja wat moet je daar nou van zeggen die maken het dus ook gewoon zelf uit. René
    Het probleem is denk ik dat je je wel kunt kleden tegen de koude, maar niet uit kunt kleden tegen de warmte. Een motor is m.i. eigenlijk geen geschikt vervoermiddel boven de 25Gr. Ik rijdt in de zomer nauwelijks, pas als het wat frisser (<22 of zo) wordt, en je je lekker in kunt pakken begint voor mij het seizoen. Ik verdom het om met een hemdshirtje en korte broek op de motor te gaan rijden. ik voel me dan ook niet "beschermd" en dat stuurt niet lekker. Chris

  71. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Erik', geïmporteerd van het oude forum: Voor langere ritten draag ik altijd mijn motorpak. Maar bij korte ritjes ga ik gerust in spijkerbroek opstap. Maar mijn handschoenen heb ik altijd aan zelfs bij het in de schuur zetten van mijn BMW. Na 2x stapvoets de muur in de brandgang geraakt te hebben besef je wel dat het behang zo van je vingers is.

  72. Krijn
    Zelfs vanavond nog met 30 graden gewoon leren broek,jas,laarzen en handschoenen aan. In de 25 jaar dat ik nu rijdt al een paar keer onderuit gegaan en dat doet zeer. Dat asfalt werkt als een slijptol. Vanavond kwam ik nog wat rijders tegen in korte broek en tshirtje,gaat allemaal goed zolang het niet mis gaat, gaat het mis dan niet gaan lopen piepen en janken maar net zo stoer blijven kijken als toen het goed ging. Zijn ook van die stinkende slecht genezende wonden die schaafplekken.....brrr.

  73. r90s
    Er staat boven TECHNISCH FORUM. Roel Ik heb het vermoeden dat je de betekenis van het eerste woord niet helemaal begrepen hebt. René

  74. Forum import
    Reactie van bezoeker 'albert', geïmporteerd van het oude forum: rene, verander je naam in Zeur Piet. lijk me beter. Albert

  75. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jacob Heerema', geïmporteerd van het oude forum:
    Eergisteren werd ik vermanend toegesproken door de politie op de snelweg, nadat ik in korte broek en T-shirt werd staande gehouden. Ben ik de enige die er wat gemakkelijk over denkt? Of zijn er meer 'wat minder beschermde' motorrijders? Ik heb de agent uitgelegd dat ik over goede remmen beschik en m'n rijstijl aanpas (en goed anticipeer op andere weggebruikers). Ik vind zelf wielrenners gevaarlijk, met dunne bandjes en een remweg van 200 meter (vooral bij nat weer). Maar ieder moet het zelf weten, toch? 't Is echt iets van de laatste tijd, dat geharnaste rijden. Maar dat is mijn mening... Overigens was de agent sympathiek en kon ik m'n weg zonder problemen vervolgen.
    Zijn jullie wel eens in California geweest? Bloedheet meestal , droge wegen, lekker motorrijden. Ze zijn daar heel wat meer relaxed dan wij en zitten vaak op grote motoren (echte speknekken) in hun korte broek! Ik pak mezelf meestal wel in, maar als het bloedheet is dan wel eens niet. Ik vind dat er vrijheid moet zijn en je moet gewoon eens rondkijken, verder dan dit piepkleine landje! Dan denk je wat breder!

  76. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Wat een domme bijdrage Jacob. In de US wordt veel langzamer gereden als hier in hun dikke boten. De grootste gemene deler is de Harley. die zich niet leent voor stevig doorrijden. Als je de statistieken bekijkt zie je dat in Amerika met hun "relaxte" rijgedrag er toch nog 15 doden per 10.000 inwoners vallen in het verkeer. In nederland 5, ondanks de hogere maxiale snelheid, en verkeersintensiteit. Een evenredig percentage is uiteraard motorrijder. Een Amerik, schrikt zich dood als hij hier zonder waarschuwing op de snelweg wordt losgelaten. Jacob, waarom gebruik je India niet als voorbeeld, daar draagt niemand een helm, zijn verhoudingsgewijs veel tweewielers. motorkleding wordt daar wel gemaakt, maar niet gedragen. Mortaliteit en invaliditeit in het verkeer is daar torenhoog. Maar wel relaxt, dat dan dan weer wel, soms dumpen ze gewoon anonieme verkeersdoden omdat de mortuaria niet voldoende capaciteit hebben. Verbreed je horizon jacob, en vergeet vooral die van jezelf niet. Chris

  77. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Berend', geïmporteerd van het oude forum:
    Wat een domme bijdrage Jacob. In de US wordt veel langzamer gereden als hier in hun dikke boten. De grootste gemene deler is de Harley. die zich niet leent voor stevig doorrijden. Als je de statistieken bekijkt zie je dat in Amerika met hun "relaxte" rijgedrag er toch nog 15 doden per 10.000 inwoners vallen in het verkeer. In nederland 5, ondanks de hogere maxiale snelheid, en verkeersintensiteit. Een evenredig percentage is uiteraard motorrijder. Een Amerik, schrikt zich dood als hij hier zonder waarschuwing op de snelweg wordt losgelaten. Jacob, waarom gebruik je India niet als voorbeeld, daar draagt niemand een helm, zijn verhoudingsgewijs veel tweewielers. motorkleding wordt daar wel gemaakt, maar niet gedragen. Mortaliteit en invaliditeit in het verkeer is daar torenhoog. Maar wel relaxt, dat dan dan weer wel, soms dumpen ze gewoon anonieme verkeersdoden omdat de mortuaria niet voldoende capaciteit hebben. Verbreed je horizon jacob, en vergeet vooral die van jezelf niet. Chris
    Hoi Chris Domme bijdrage? Zet voor de veiligheid ook nog even zijwieltjes aan je motor, of als het helemaal niet anders kan, sjouw dat ding uit de schuur, kijk er even naar, en duw hem maar weer gauw naar binnen, weet je zeker dat je niets overkomt. Berend

  78. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Berend, je weet nooit of je iets gaat overkomen, daarom tref je maatregelen. Ik heb eens ( vroeger) een relatief klein ongeluk gehad toen ik geen voorrang kreeg. Geen fatsoenlijke jas en laarzen aan, wel handschoenen gelukkig. De littekens kan ik je nog laten zien. Rijden zonder beschermende kleding is gewoon dom, niet stoer of zo. Het zijn ook meestal de "echte" motorrijders die dit doen. Chris

  79. Forum import
    Reactie van bezoeker 'GerJ', geïmporteerd van het oude forum: Tja.... ik rijd altijd in leer gehuld vanwege de veiligheid, maar ooit heb ik eens een stukje in mijn blote kont gereden. Op een naturistencamping (Pas de Ceilhes) om de brommer naar de parkeerplaats te brengen. Brandde meteen mijn onderbeen aan een van de cilinderkoppen...

  80. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Joost', geïmporteerd van het oude forum: Ger is dat echt lulleleer?

  81. Forum import
    Reactie van bezoeker 'roel', geïmporteerd van het oude forum:
    Berend, je weet nooit of je iets gaat overkomen, daarom tref je maatregelen. Ik heb eens ( vroeger) een relatief klein ongeluk gehad toen ik geen voorrang kreeg. Geen fatsoenlijke jas en laarzen aan, wel handschoenen gelukkig. De littekens kan ik je nog laten zien. Rijden zonder beschermende kleding is gewoon dom, niet stoer of zo. Het zijn ook meestal de "echte" motorrijders die dit doen. Chris
    Ja maar Chris, in je leven moet je toch wat risico's nemen. Fietsen doe ik ook wel eens hard en zonder bescherming, met o zulke dunne bandjes en o zulke slechte remmen. Maar al dit 'gevaarlijke gedrag' zoals race fietsen en motorrijden met 50 km/uur in T-shirt en korte broek met een BMW met goede remmen compenseer ik met een zeer sportieve levensstijl, ik rook niet enz. Het is een kwestie van keuzes maken. Als het niet verplicht was, deed ik ook geen helm op voor een tufritje door de polder. Rokers en dikke mensen nemen statistisch gezien meer risico dan niet goed beschermde motorrijders... Maar van mij mogen ze, als ze er lol in hebben. Ik veroordeel hen niet.

  82. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rob', geïmporteerd van het oude forum: grappig om te zien dat alle draadjes zo lang door blijven lopen. Ik rij zelf nooit zonder beschermende kleding op de motor. Gewoon mee gekregen bij mijn rijlessen en van motormaatjes. Maar het geeft inderdaad soms wel een dubbel gevoel, want ik knal wel in mijn wielrenbroekje de bergen af in Frankrijk met 60/70km per uur. Overigens wordt de kleding van tegenwoordig steeds beter, stevig maar toch luchtdoorlatend.

  83. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum: En weer kan ik het niet laten met deze temperaturen... Maar niet boven de 90, ik word al voorzichtiger :-)

  84. Forum import
    Reactie van bezoeker 'DontMind', geïmporteerd van het oude forum: Doe wat je niet laten kunt.

  85. Forum import
    Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum: Tja en de gendarmes in frankrijk geven ook niet echt het goede voorbeeld met katoenen broek en shirt met korte mouwtjes . Wel mooie blauwe kleur trouwens. Wel mooie laarzen by the way

  86. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Herman van Z', geïmporteerd van het oude forum: Ook ik ben in de zomer 's morgens op een mooie dag met mijn brommer weg gereden zonder goedgekeurde helm op en beschermende kleding aan tot dat er in een snelle onoverzichtige bocht rotzooi op de weg lag waar ik door ben gereden en met mijn brommer over kop ben gegaan tien dagen bewusteloos ben geweest van de zware hersen schudding en totaal acht weken in het ziekenhuis heb gelegen overigens zonder gebroken botten, ik heb er niets van over gehouden maar zou dit nooit weer mee willen maken en mijn familie dit aan willen doen daarom draag ik nu altijd een goed gekeurde helm en beschermede kleding . groeten BMW R80 rijder

  87. Passant
    Vanmorgen kwam ik een onverlaat tegen die zich op deze manier op de motor voortbewoog, lees reactie hier direct boven mij. Ik vraag me ook af wat de meerwaarde is tov het risico dat je loopt.

  88. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jos', geïmporteerd van het oude forum: ik rijd zelf al bijna 25 jaar en ben 3 keer gevallen waarvan 2 keer eigen schuld. 2 van de 3 keer matig beschermd waardoor extra veel pijn. Toch verrek ik het om met warm weer zo'n duikpak aan te trekken ,dan is de lol er echt wel af en het beschermt toch niet tegen gebroken nek of rug. In die jaren heb ik namelijk al 6 dodelijke ongevallen in kennissenkring meegemaakt allemaal volledig in pak. En als je maar door blijft redeneren met als als als als .. kun je jezelf misschien beter meteen in beton storten. Als je de gedachte maar niet kunt loslaten ruil je motor dan in voor een volvo of een hummer, of [voor de zekerheid }een leopard 2(tank 25 ton}. Want stel als als als als als als We worden al genoeg betutteld , laat iedereen zijn eigen ding of risico doen,

  89. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Laatst kwam ik een auto tegen die 140 reed in de Ardennen, alleen deed ze dat op mijn rijstrook. Was ik 3 seconden later uit de bocht gekomen dan had een Hummer ook niet geholpen.

  90. jvsoelen
    Roel; Hoe kun je ertoch zo opklimmen, ik ben stratenmaker als ik mij goed schaaf aan een tas stenen heb ik alles open liggen. En jij zo op de snelweg op het asvalt, Man toch ????????, kom even kijken op de eerste hulp in het Rivierenland ziekenhuis. Mvgr. Jan

  91. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Vandaag met deze temp de carbs liggen af te stellen op het asfalt. Man, man, dat is toch wel zweten naast dat hete blok. In dit geval heb ik alle afkoelritjes ook in een t-shirt gedaan.

  92. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Monica', geïmporteerd van het oude forum: " Ik heb de agent uitgelegd dat ik over goede remmen beschik en m'n rijstijl aanpas (en goed anticipeer op andere weggebruikers)"....... Kan wel wezen, maar dan moet je medeweggebruiker OOK goede remmen hebben en OOK rijstijl aanpassen. Reken daar maar niet op! Toegegeven, het is afzien, maar dat hoort mij het motorrijden. Bij mij is zo´n discussie (meetsal) heel snel over door een tegenvraag: Ga jij in de auto rijden zonder gordel? Uitgeluld! Voor in je slip rijden krijg je geen boete, zonder gordel in de auto wel, wat mij betreft zou "bloot rijden" ook bestraft moeten kunnen worden! Anders doe ik je wel kaasschaaf kado, haal die maar over je bovenbeen, kun je alvast wennen aan het gevoel als je toch onverhoopt zou vallen. Maar dat zal wel niet want JIJ past je rijstijl aan en hebt goed remmen......... Looser....