Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum: Ik wil van mijn R 100rt met oliekoeler de olie en het filter verversen. Nu staat er in het peters werkplaatshandboek iets over de oliekoeler leeg laten lopen door een bout die bij het boordgereedscahp zou horen. Die bout heb ik niet. Wie weet wat voor bout dat moet zijn? Ik wil graag de lengte en de dikte van de bout weten eventueel een fotootje. Een Foto mailen mag ook naar telton2supermail.nl waarvan de 2 een apestaart ingevuld moet worden.

23 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum: schopje naar boven want dit is echt een technische vraag dus hoort er ook een antwoord op van een techneut.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum: Ton, De thermostaat kan je indrukken met een M6 bout, lengte is ongeveer 4 tot 6 cm. Het kleine boutje aan de onderzijde eruit, lange bout erin. Je voelt dat er veerdruk is na 1 cm. Dan draai je de bout een stukje verder tot de olie eruit loopt. Als je het oliefilter hebt vervangen, moet je ook de leidingen van de oliekoeler ontluchten. Dat doe je met de zelfde lange bout. alleen de motor moet draaien. Vergeet niet een nieuwe ringetje onder het M6 boutje te plaatsen. Als de koeler al een tijd op de motor zit (twintig jaar) kan het zijn dat de thermostaat niet meer geheel open gaat. Hierdoor wordt de temperatuur van het blok 10 tot 15 graden hoger. De thermostaat kost niet veel en is makkelijk te wisselen. Richard

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum: Van egbert heb ik de tekeningen gekregen van de olie loop dus nou zou het moeten gaan lukken. Nog tips ivm de RT kuip? Moet de uitlaat eraf voor het oliefilter te wisselen?

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jacob', geïmporteerd van het oude forum: Als het goed is heb je een oliefilter dat knikbaarbaar (Ox37) is. Dus de uitlaat kan blijven zitten. Let er op bij terug plaatsen dat de witte O ring niet tussen het deksel wordt geknepen. Suc6 er mee Jacob

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:
    Als het goed is heb je een oliefilter dat knikbaarbaar (Ox37) is. Dus de uitlaat kan blijven zitten. Let er op bij terug plaatsen dat de witte O ring niet tussen het deksel wordt geknepen. Suc6 er mee Jacob
    klopt filter is knikbaar, dank voor je reactie

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Lees vooral de instructies en het handboek over de plaats van pakkingen, dichtringen, rubbers en metalen ringen. Er zijn verschillende versies die elkaar hard bijten. Egbert

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:
    Ton, De thermostaat kan je indrukken met een M6 bout, lengte is ongeveer 4 tot 6 cm. Het kleine boutje aan de onderzijde eruit, lange bout erin. Je voelt dat er veerdruk is na 1 cm. Dan draai je de bout een stukje verder tot de olie eruit loopt. Als je het oliefilter hebt vervangen, moet je ook de leidingen van de oliekoeler ontluchten. Dat doe je met de zelfde lange bout. alleen de motor moet draaien. Vergeet niet een nieuwe ringetje onder het M6 boutje te plaatsen. Als de koeler al een tijd op de motor zit (twintig jaar) kan het zijn dat de thermostaat niet meer geheel open gaat. Hierdoor wordt de temperatuur van het blok 10 tot 15 graden hoger. De thermostaat kost niet veel en is makkelijk te wisselen. Richard
    Nog een paar vraagjes Wat doe ik eerst na het verversen van de olie Themostaat? starten, wachten op druk en dan de dan de leidingen? mbt de leidingen hoe ontlucht ik die? Ik bedoel waar moet die bout dan in?

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum: Ton, Als je het filter wisseld moet de thermostaat eraf, deze laat je leeglopen. Filter wisselen en nieuwe pakkingen monteren, ook de stalen ring onder de witte o-ring. Met de thermostaat het filter opsluiten. Bougies uit de cilinderkoppen en in de bougiekappen plaatsen. Blok opvvullen met olie tot de juiste hoogte en starten totdat de oliedruklamp uitgaat. Gaat zeer snel. Bougies in de koppen en de kappen erop. Boutje aan de onderzijde van de thermostaat eruit en een langere M6 bout erin (min 4 cm) totdat deze zwaarder gaat en dan nog een halve cm meer. Met deze bout zet je de thermostaatklep open. Starten en een halve minuut tot 1 minuut op 1500 toeren laten draaien, zonder dat de olielamp aangaat. (niet langzamer draaien omdat de pomp dan teweinig levert, niet hoger omdat dit weer slecht is voor het blok) Nu is de thermostaat met slangen ontlucht. Lange bout eruit en omwisselen voor het orginele boutje met een nieuw koperen ringetje. Weer het oliepeil controleren. Richard

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:
    Ton, Als je het filter wisseld moet de thermostaat eraf, deze laat je leeglopen. Filter wisselen en nieuwe pakkingen monteren, ook de stalen ring onder de witte o-ring. Met de thermostaat het filter opsluiten. Bougies uit de cilinderkoppen en in de bougiekappen plaatsen. Blok opvvullen met olie tot de juiste hoogte en starten totdat de oliedruklamp uitgaat. Gaat zeer snel. Bougies in de koppen en de kappen erop. Boutje aan de onderzijde van de thermostaat eruit en een langere M6 bout erin (min 4 cm) totdat deze zwaarder gaat en dan nog een halve cm meer. Met deze bout zet je de thermostaatklep open. Starten en een halve minuut tot 1 minuut op 1500 toeren laten draaien, zonder dat de olielamp aangaat. (niet langzamer draaien omdat de pomp dan teweinig levert, niet hoger omdat dit weer slecht is voor het blok) Nu is de thermostaat met slangen ontlucht. Lange bout eruit en omwisselen voor het orginele boutje met een nieuw koperen ringetje. Weer het oliepeil controleren. Richard
    Richard, dank voor je reaktie. Olie en filter zijn inmiddels vervangen . Ik heb nog een vraag en die is wet je zeker dat die bout 4 cm moet zijn. Peters spreekt nl dat die bout exakt 23 mm moet zijn. Dit eventueel te corigeren met opvulringen. Dit omdat anders de thermostaat klep zou kunnen beschadigen. Kun jij aangeven hoe je aan die 4 cm komt?

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum: Ton, ik denk dat die 23mm inderdaad precies genoeg zijn om de thermostaat open te drukken. Als je er een langere bout indraaid zul je de klep vervormen, c.q stukdrukken. Iemand met technisch gevoel zoals Richard weet wat er gebeurd en dit zal hem dus niet overkomen, hij draait de bout op gevoel aan tot de olie begint te stromen, en stopt dan. De 23mm bout is "monkey proof" met deze lengte zal er nooit wat stuk gaan. Chris van Rooy (ik heb ff zomerstop) Weet je wat zo ironisch is? Mensen gaan lekker rijden om af te koelen, en blazen zo nog meer co2 in de lucht, gevolg: volgend jaar nog warmer!

  11. voorbijganger
    Ton, De thermostaat kan je indrukken met een M6 bout, lengte is ongeveer 4 tot 6 cm. Het kleine boutje aan de onderzijde eruit, lange bout erin. Je voelt dat er veerdruk is na 1 cm. Dan draai je de bout een stukje verder tot de olie eruit loopt. Als je het oliefilter hebt vervangen, moet je ook de leidingen van de oliekoeler ontluchten. Dat doe je met de zelfde lange bout. alleen de motor moet draaien. Vergeet niet een nieuwe ringetje onder het M6 boutje te plaatsen. Als de koeler al een tijd op de motor zit (twintig jaar) kan het zijn dat de thermostaat niet meer geheel open gaat. Hierdoor wordt de temperatuur van het blok 10 tot 15 graden hoger. De thermostaat kost niet veel en is makkelijk te wisselen. Richard
    Een jaar later en ik sta weer voor de wiseling van olie en filter . Ik heb inmiddels ook een temperatuurmeter peilstok gemonteerd en heb een vraag aan Richard. Mijn olietemperatuur zit tussen de 100 en de 120 graden afhankelijk van de buitentempaeratuur. De ritten die ik maak zijn nmeestal langer dan 25 km en als ik veel stoplicht moet rijden is er geen rijwind dit lijkt me dus de juiste temperatuur, of is 120 graden een te hoge temperatuur? Wat voor temperatuur heb ik als de termostaat stuk zou zijn?

  12. Richard
    Voorbijganger, Mijn Boxer is zomer en winter altijd 110 graden. Dit kan ik aflezen op de peilstok met temratuurmeter. Het blok is uitgerust met oliekoeler en de diepe carterpan (geen extra carterpanring) de olie is castrol GTX 3 10W40. Voordat ik de thermostaat had vervangen werd het blok makkelijk 120 graden en hoger. Nadat ik deze had vervangen bleef het blok 10 tot 15 graden koeler. Dit komt door het verslijten van het expansie element, deze is gevuld met was. Als je thermostaat stuk is dan heeft het blok een zelfde tempratuur als een blok zonder oliekoeler. Onderdeelnummer van het expansie element is 11421259488, je moet er wel een pakking bij kopen met het nr. 11421335380. Je moet even bellen naar de hoofdsponsor dat ze deze spullen hebben, zoniet dan naar BMW Dealer. Richard

  13. voorbijganger
    Nieuwe feiten aan het licht. Ik heb een vermoeden dat de thermostaat stuk is van mijn r100rt omdat in de zomer de temp opliep naar 110 -120 graden en nu de temperatuur rond de 80 graden blijft hangen. mailtje naar de sponsor is onderweg met de vraag of ze dit onderdeel in huis hebben. Groet Ton

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'voorbijganger', geïmporteerd van het oude forum: Bij de volgende verversing en oliefilter wissel ga ik het thermostaat element vervangen..

  15. voorbijganger
    En dat was afgelopen maandag nu moet ik nog zien hoe het thermostaat element zich gaat gedragen. De temperatuur zou nu niet meer zo hoog mogen worden.. wordt vervolgd.

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: En voorbijganger, hoe is het verhaal afgelopen?

  17. voorbijganger
    werkt perfect. temperatuur blijft zo rond de 100 graden sindsdien heel soms 110 maar niet hoger.

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
    Nieuwe feiten aan het licht. Ik heb een vermoeden dat de thermostaat stuk is van mijn r100rt omdat in de zomer de temp opliep naar 110 -120 graden en nu de temperatuur rond de 80 graden blijft hangen. mailtje naar de sponsor is onderweg met de vraag of ze dit onderdeel in huis hebben. Groet Ton
    Ik begrijp het niet goed. In de zomer ca. 115 Gr. en nu 80 Gr. Als er zoveel verschil is zou ik juist zeggen dat je thermostaat nu juist wel werkt? En nu ga je hem uitwisselen? Zoveel verschil kan toch niet allleen door de buitentemperatuur worden veroorzaakt. Wat zie ik niet goed? Chris

  19. Patrick
    Denk dat de thermostaat nu helemaal open bleef staan. Dan koelt hij natuurlijk wel goed, alleen TE goed.

  20. Egbert
    Chris, olietemperatuur moet (krukascarter) graag 100 graden tot 120 graden zijn. Dus 80 op winterdag is te laag, juist daarom monteren mensen die veel rijden in zomer en winter een oliekoeler met thermostaastklep, zodat 's zomers de olie meer wordt gekoeld en 's-winters minder. En er dus vooral wordt gereden met een olie op goede temperatuur. En ja, dit werkt pas echt goed als de enkele rit meer dan 15 minuten is, dat is ongeveer de opwarmtijd van je motorblok. Dus rijd je korter woon-werk: koop een 2-tact of ga je blok grondig opowarmen door snel opschakelen en accepteer dan wel dat je door lage toeren rijden wellicht af en toe de accu moet bijladen. Grooeten, Egbert

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Herman', geïmporteerd van het oude forum: Onzin Egbert, de moderne olie bereikt zijn optimale smeereigenschappen al bij 80 graden celsius! En extra bijladen is niet nodig hoor!

  22. Egbert
    Herman, die 80 graden wist ik niet. Moderne olien zijn natuurlijk wel in allerlei opzichten beter. En ik heb wel gehad dat ik met veel (langzaam) rijden en veel stoppen en uitzetten (bezorgwerk) ineens geen voldoende lading in de accu had om te starten. Gelukkig wilde een fietser helpen met aanduwen... Sindsdien zoek ik toch maar een compromis tussen warm worden en accu geladen houden. Als die 80 graden klopt hoef ik me in ieder geval minder te bekommeren om de temperatuur, dat rijdt dan wel weer meer ontspannen. Bedankt! Egbert