Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum: Volgen mij klopt het animatiefilmpje op de startpagina van dit prachtige forum niet helemaal. De zuigers zouden allebij naar buiten moeten gaan en niet om en om zoals nu het geval is. Of dit blok moet voorzien zijn van een enorme balansas? :-)

34 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: 'tis 'n Dnepr na een vastloper.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Arnold', geïmporteerd van het oude forum: Het is ook een 1 takt ! Iedere slag een arbeidslag ! Klein foutje Kaspar. Arnold

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Erik', geïmporteerd van het oude forum: OkÈ. . . . . . . .. heb ik het dan altijd verkeerd begrepen ???? Ik was in de overtuiging dat de zuigers werkten als in het filmpje, dus tegengesteld. Ik dacht altijd dat dat het princiepe van de boxermotor was en dat door de tegengestelde beweging minder trillingen waren, dat het blok beter in balans was. Maar ja, ik heb dan ook een K (100 LT) Wie zegt hoe het echt zit ?? groeten, Erik

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum: Volgens mij heeft Erik het toch goed gedaan. Als ik op Forum aanklik, dan staan de zuigers even stil. Het blijkt dan, dat ze beiden gelijktijdig naar buiten of naar binnen bewegen. Frans

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum: Goed of niet goed, iedereen zal zien dat het een BMW blok is. Het is net als met taalgebruik, je wilt het begrijpen of niet. Erik ik vind het knap dat je dit heb kunnen maken, mij zal dat deze eeuw niet meer lukken denk ik. Groetend, Ron

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Robbert', geïmporteerd van het oude forum: Ja je kan idd alleen aan de vorm zien dat het een BMW blok is, maar zo loopt ie niet. Als je blok zoals op de animatie zou lopen, wordt je volgens mij gek van de trillingen. Overigens heb ik deze animatie volgens mij ook al op een Duitse of andere site gezien, groet Robbert

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ab', geïmporteerd van het oude forum: de bewegingen zijn in de animatie tegengesteld en moeten geliojk zijn dwz gespiegeld; allebei uit of allebei in. ook de ontstekingen zijn gelijktijdig alleen vindt een feitelijke verbranding slechts aan een zijde plaats

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Theo Morree', geïmporteerd van het oude forum: Kijk in dit verband eens op www.bmwboxerclub.nl Hier staat het juiste filmpje: beide zuigers gelijktijdig in BDP. Geinteresseerden kunnen zich trouwens bij de club aansluiten. groeten, Theo Morree

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Piet', geïmporteerd van het oude forum: Mooi om te zien. maar een paralleltwin boxer dus? om de 360* een verbranding? Mooi gemaakt die draaiende tekeningen.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'GerJ', geïmporteerd van het oude forum: Leuk, eindelijk een juiste weergave! Ik kan het filmpje helaas niet van deze site 'bietsen'; kan iemand mij eraan helpen? Ger J.

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ron', geïmporteerd van het oude forum:
    Ja je kan idd alleen aan de vorm zien dat het een BMW blok is, maar zo loopt ie niet. Als je blok zoals op de animatie zou lopen, wordt je volgens mij gek van de trillingen. Overigens heb ik deze animatie volgens mij ook al op een Duitse of andere site gezien, groet Robbert
    Mijn beeldscherm trilt hier echt niet van.

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerard van O', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Allemaal Op http://www.bmwboxerclub.nl staat een correcte afbeelding van de beweegbare boxer. Een ieder die dit beweegbare plaate wil hebben, mail mij en ik mail het jou. Groeten, Gerard

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:
    Het is ook een 1 takt ! Iedere slag een arbeidslag ! Klein foutje Kaspar. Arnold
    'tis een tweetakt dnepr na een vastloper.

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Giel', geïmporteerd van het oude forum: Hoe worden de kleppen van moderne boxers bediend, nog met stoterstangen of is dit veranderd? .

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum: Voor het beweegbare plaatje van bmwboxerclub? Zoek op jou machine naar boxer_ani.gif. Hij staat waarschijnlijk onder de dir Profiles ,enz. -> Temporary Internet Files Jan *waar ben ik over begonnen*

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'GerJ', geïmporteerd van het oude forum:
    Voor het beweegbare plaatje van bmwboxerclub? Zoek op jou machine naar boxer_ani.gif. Hij staat waarschijnlijk onder de dir Profiles ,enz. -> Temporary Internet Files Jan *waar ben ik over begonnen*
    Tis gelukt! De betreffende internetpagina opslaan (bestand > opslaan als). Dan krijg je een map BMW boxerclub Nederland_bestanden. Daarbinnen index%20pagina_bestanden > boxer_ani.gif en dat is hem!

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jan', geïmporteerd van het oude forum:
    Hoe worden de kleppen van moderne boxers bediend, nog met stoterstangen of is dit veranderd? .
    er gaat een ketting van de krukas naar een andere as, vandaar gaat per kant een ketting naar een kleine nokkenas, die , om de breedte beperkt te houden, naast de kop ligt. Vandaaruit gaat het via korte stoterstangen naar de kleppen. Waar technisch de winst ligt is mij nooit duidelijk geworden, veel te veel onderdelen, een koningsasconstructie was destijds te duur, maar vele malen eleganter.

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peer', geïmporteerd van het oude forum: beetje gezeur om een leuk filmpje, wat gebeurd er toch als er iets echt fout gaat ?

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerard van O', geïmporteerd van het oude forum:
    Voor het beweegbare plaatje van bmwboxerclub? Zoek op jou machine naar boxer_ani.gif. Hij staat waarschijnlijk onder de dir Profiles ,enz. -> Temporary Internet Files Jan *waar ben ik over begonnen*
    Tis gelukt! De betreffende internetpagina opslaan (bestand > opslaan als). Dan krijg je een map BMW boxerclub Nederland_bestanden. Daarbinnen index%20pagina_bestanden > boxer_ani.gif en dat is hem!
    Mooi Jan, dat jij zo slim bent. Maar ik had het best willen mailen hoor. Gerard van Oostrum www.bmwboxerclub.nl

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Giel', geïmporteerd van het oude forum: Da's voort eerst dat ik dat hoor jan, een klein nokkenasje in elke cilinderkop. Schijnt toch beter te functioneren als stoterstangen, volgens techneuten moet de motor met bovenliggende nokkenassen hogere toerentallen kunnen draaien. Vandaar dat de jappen daar allemaal mee rijden! Voor de oude boxers niet zo belangrijk misschien, maar de allernieuwste 1200S (122 pk) moet toch een behoorlijke 8500 tpm kunnen halen, en dat gaat wellicht beter met een bovenliggende nokkenassen.

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'GerJ', geïmporteerd van het oude forum:
    Hoe worden de kleppen van moderne boxers bediend, nog met stoterstangen of is dit veranderd? .
    er gaat een ketting van de krukas naar een andere as, vandaar gaat per kant een ketting naar een kleine nokkenas, die , om de breedte beperkt te houden, naast de kop ligt. Vandaaruit gaat het via korte stoterstangen naar de kleppen. Waar technisch de winst ligt is mij nooit duidelijk geworden, veel te veel onderdelen, een koningsasconstructie was destijds te duur, maar vele malen eleganter.
    Bij mijn weten gaat dit over de 'nieuwe' boxers; de 'oude' (zoals die van mij) werken zoals in het filmpje.

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. De nieuwst boxermotoren hebben nog steeds stoterstangen, hele korte, maar toch stangen. Men spreekt hier van een hoogliggende nokkenas, wat zeggen wil dat de as naast de verbrandingskamer ligt en de kleppen bedient via stoters en tuimelaars, net zoals de oude boxer. Een bovenliggende as ligt boven de verbrandingskamer en boven de kleppen en bedient deze direct. zoals bij de K-motoren. Hoezo draadjesvervuiling? (haha) Groeten, Paul.

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Giel', geïmporteerd van het oude forum: Ahum, zeer intressant om te horen, nooit gezien bij een BMW, hebben jullie daar ook een foto'tje van misschien? Groet. Giel.

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Fotootje waarvan? Overigens werden in de jaren eind 50 en 60 cylinderkoppen gemaakt met bovenliggende nokas en koningsassen. Deze werden gebruikt voor onder meer zijspanracers. Zelf heb me ook altijd afgevraagd wat de werkelijke opbrengst is van de hoog/naastliggende nokassen, zoals gezegd je houdt nog steeds stoters en tuimelaars. Groeten, Egbert

  25. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Giel', geïmporteerd van het oude forum: Ik begrijp de beweeg redenen van bmw wel, met echte bovenliggende nokkenassen zouden de cilinders nog breder uitsteken, waardoor nog minder grondspeling zou ontstaan, vandaar dat voor dit ontwerp gekozen is denk ik. Maar wil je echt alle vemogen uit de cilinders krijgen dan zijn twee bovenliggende nokassen nodig. Stoterstangen Stelsels zijn te zwaar om veel vermogen en veel toeren uit te halen. Ik bedoelde met mijn vraag, of jullie een website weten waar ik dat kleppenstelsel van de bmw kan zien. Moto guzzi werkt ook met stoterstangen maar de meest vermogende Guzzi (Daytona) heeft men ook voorzien van een bovenliggende nokas. Desmo klepbediening is te duur, en vraagt veel en duur onderhoud naar men zegt. Groet. giel

  26. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum: Behalve een hogere kop zouden twee bovenliggende nokkenassen ook het dynamische gewicht verhogen. Met als draaipunt daar waar de banden op de weg staan. Als dit gewicht verder naar buiten (of boven) zou zitten betekent dat alleen maar meer dode massa die je in beweging moet zetten EN weer moet laten stoppen bij het schuin leggen. Nu maken de nokkenassen maar een relatief kleine circel als je hem snel door een links-rechts bocht "gooit". Je wilt als motorrijder een zo licht mogeliijke fiets hebben maar als er dan toch gewicht moet zijn laat dat dan een zo klein mogelijke boog moeten maken.

  27. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Giel', geïmporteerd van het oude forum: Bedankt voor de leuke en leerzame dialoog! .

  28. Forum import
    Reactie van bezoeker 'HansL', geïmporteerd van het oude forum:
    Voor het beweegbare plaatje van bmwboxerclub? Zoek op jou machine naar boxer_ani.gif. Hij staat waarschijnlijk onder de dir Profiles ,enz. -> Temporary Internet Files Jan *waar ben ik over begonnen*
    Tis gelukt! De betreffende internetpagina opslaan (bestand > opslaan als). Dan krijg je een map BMW boxerclub Nederland_bestanden. Daarbinnen index%20pagina_bestanden > boxer_ani.gif en dat is hem!
    Ingewikkelde methodes, hoor.... Ik "pak" het plaatje op de website gewoon beet met de muis, en sleep het dan naar de desktop. Of via "contextueel menu: opslaan als" en vervolgens de bestemming op je harde schijf kiezen.

  29. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum: HÈ, met de linkermuisknop gaat het ook!

  30. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hansl', geïmporteerd van het oude forum: Ja, (dat was ik vergeten erbij te zetten...) met linkermuisknop werkt het voor een PC. Ik gebruik een Mac met een ÈÈnknops muis. Dan vergeet je wel eens hoe het er in "die andere wereld" aan toe gaat..... (Maar tegenwoordig hebben alle Mac's ook een tweeknopsmuis, waarvan je de functies helemaal vrij kan instellen. Nu gaat dit topic op een computerpraatje lijken :-) lekker weer, hË? Ik ga een ritje maken.

  31. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Erik', geïmporteerd van het oude forum:
    Goed of niet goed, iedereen zal zien dat het een BMW blok is. Het is net als met taalgebruik, je wilt het begrijpen of niet. Erik ik vind het knap dat je dit heb kunnen maken, mij zal dat deze eeuw niet meer lukken denk ik. Groetend, Ron
    Sorry, was even afwezig i.v.m. motortoer Rijndal (Dui). Ten onrechte is het beeld ontstaan dat ik het filmpje gemaakt zou hebben. Dit is echter niet het geval (ere wie ere toekomt !!) Ik twijfelde echter aan de opmerking over de werking. Leuk dat er een hoop mensen op gereageerd hebben, techniek blijft boeien. We weten nu gelukkig ook hoe het echt zit. Groeten, Erik

  32. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frans C.', geïmporteerd van het oude forum: Is het niet simpelweg zo dat de lange stoterstangen een grote heen- en weergaande massa vormen die hoge toeren onmogelijk maken? Uiteindelijk volgen ze de nok niet meer en de kleppen gaan zweven. Geen stoterstangen is theoretisch ideaal, korte stangen lijkt me een compromis tussen minder massa en een compacte bouw.

  33. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Dat is ook precies het idee achter de nieuwe generatie boxermotoren, een compromis tussen moderne techniek (wat de klant wil hebben) en de oude boxermotor (wat de klant wil houden). Groeten, Paul.