Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'richard', geïmporteerd van het oude forum: hallo ik heb een r80/7 bj 78 bij het starten komt er een flinke pluim witte rook uit de uitlaat uit beide cilinders dit blijft even doorgaan naar ongeveer 2a3 min draaien houdt dit op wat kan hiervan de oorzaak zijn alvast bedankt richard

16 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frans', geïmporteerd van het oude forum: hoi richart dat is gewoon condens hij zal wel vochtig staan, zolang de rook niet blauw is kan het geen kwaad. frans

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum: En ook blauwe rook kan geen kwaad. Althans bij mij blijkbaar niet. Doet hij al jaren! Het is maar net hoe de stand van de zuigers is bij het uitzeten van de motor. Er loopt dan wat olie onder de zuigerveren door de verbrandingskamer in. Of via de inlaatklepsteelgeleider zuigt hij het aan. Gebeurt dus vooral bij het parkeren op de jiffy. R100RT '79 278.000km

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Benedictus', geïmporteerd van het oude forum: Misschien een nieuwe paus?

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ronald', geïmporteerd van het oude forum: Water in je carburateurs, zeker weten. Na een nat weekend in de Ardennen rookten mijn uitlaten ook als de stoomboot van Sinterklaas. Haal maar eens je vlotterbakjes los; bij mij leek het wel kippensoep. Groeten, Ronald

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'OLAF', geïmporteerd van het oude forum: Water in vloterbak klopt,maar een motor loopt daar echt niet ,dus het is water in de uitlaat ( Water af toe uit de bakjes van de carburator leeg gooien gaa tir op een gegeven momen van stoteren.) ps Auto op de foto bezit een R blok

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum: Maar dan wel met kleine letter "r"

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'richard', geïmporteerd van het oude forum: hallo bedankt allemaal hier kan ik wat mee

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Robbert', geïmporteerd van het oude forum: Witte rook betekent verbrande olie, zwarte op een te rijk mengsel en waterdamp (ala fluitketel) is normaal bij koude start in koud/vochtig weer. Oorzaak van die verbrande olie kan versleten klepgeleiders of versleten zuiger- of olieschraapveren zijn. Staat al zeer veel over op dit forum, gewoon even zoeken. Groet Robbert

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:
    Witte rook betekent verbrande olie, zwarte op een te rijk mengsel en waterdamp (ala fluitketel) is normaal bij koude start in koud/vochtig weer. Oorzaak van die verbrande olie kan versleten klepgeleiders of versleten zuiger- of olieschraapveren zijn. Staat al zeer veel over op dit forum, gewoon even zoeken. Groet Robbert
    Hallo robbert. Ik denk dat je precies het tegenovergestelde bedoeld; Zwart is verbrande olie Wit is waterdamp.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:
    hallo ik heb een r80/7 bj 78 bij het starten komt er een flinke pluim witte rook uit de uitlaat uit beide cilinders dit blijft even doorgaan naar ongeveer 2a3 min draaien houdt dit op wat kan hiervan de oorzaak zijn alvast bedankt richard
    Hallo Richard. Het probleem is vrij simpel op te lossen; Mocht jou motor voorzien zijn van een middenstandaard zet hem daar maar eens een aantal malen op. Het probleem zit waarschijnlijk dat er wanneer een motor scheef (zij-standaard) staat er olie en brandstof resten tussen de zuigerveren door naar ËËn kamer lopen en dit is terug te zien bij het starten in veel rook ontwikkeling.

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Robbert', geïmporteerd van het oude forum: Nee, Jan, dat bedoelde ik niet en is ook niet zo. Wit-grijze rook is verbrande olie. Giet maar wat olie in je cilinderkop en starten maar, je zult het zien. Andere proef: steek met dit weer je BBQ aan met wat benziene (wel voorzichtig!) en je zult versteld straan van de zwarte dampen/walm boven je BBQ (by the way: je satÈ smaakt ook anders ). Groet Robbert

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:
    Water in vloterbak klopt,maar een motor loopt daar echt niet ,dus het is water in de uitlaat ( Water af toe uit de bakjes van de carburator leeg gooien gaa tir op een gegeven momen van stoteren.) ps Auto op de foto bezit een R blok
    Olaf, ik ga er gemakshalve even van uit dat jij met een R blok een boxeR bedoelt? Als dat zo is ga je even corrigeren, dat mag, ik heb namelijk een bel op mijn fiets. De BMW Isetta van de/het foto(tje) is een 250cc of 300cc staande ÈÈncilinder, geen Boxer dus. De BMW 600 ( de eerste MPV samen met de Fiat Multipla), die had wÈl een boxer, namelijk een 600cc. Sorry hoor Olaf, kon het gewoon niet laten. Chris van Rooy (Ex Isetta rijder) nu Messerschmitt KR-200, R90S, Carver I en nog wat andere rommel. Allemaal met vette banden uiteraard.

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Arnold', geïmporteerd van het oude forum: He Chris, Die Kr-200 is toch de driewieler. En de Tiger de vierwieler ? Ik moest eens een keer bij je op de koffie komen,je woont toch in Berlicum(Balkum) Groeten Arnold

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Eind 50 - begin 60-er jaren kwam BMW ook uit met de 700, een (klein)auto met ook een boxer, achterin als ik het me goed herinner. De coupe versie was wel leuk. Als ik het me goed herinner werd de motor geforceerd gekoeld, dat zal bij de Isetta ook wel zo zijn geweest, immers ingebouwd. Interessant off-topic. Egbert

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Arnold', geïmporteerd van het oude forum: Even een verbetering Egbert, De Bmw 600 was de opvolger van de Isetta ,en inderdaat met een boxer blok met geforceerde koeling, jaartal 1957-1958.cil.in.585 cc.met een carb. Denk ik zo even uit de losse pols. Lekkere of topic. Groeten Arnold