Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum: Sinds enige tijd is de rechtercilinder van mijn R100r ('94) erg luidruchtig. Eerst de klepspeling gecontroleerd. Daarbij merkte is axiale speling op de tuimelaar van de uitlaatklep. Die speling heb ik opgeheven met nieuwe vulringen. Daartoe eerst de spanning van de cilinderkopmoeren af (iets gelost) en toen de tuimelaar van de uitlaatklep incl. tuimelaarblokken verwijderd. Naaldlagers gecontroleerd op ontbrekende naalden. Nieuwe vulringen (0,20; 0,25 en 0,35 mm) aan bovenzijde van de tuimelaar geplaatst. Vervolgens blokken en tuimelaar weer gemonteerd (merkteken tuimelaaras aan de bovenzijde en naar buiten gericht, blokken met de opening naar de uitlaat). Cilinderkopmoeren vastgezet (volgorde: li-boven,re-onder,li-onder,re-boven,mi-onder,mi-boven) in drie gangen 15Nm, 25Nm, 35Nm. Axiale speling gecontroleerd en de klepspeling gecontroleerd. Motor gestart en in eerste instantie geen tikkend geluid meer. Tot de motor warm wordt. Dan toch weer tikken. Stationair onbelast geen probleem, maar zodra het gas een fractie wordt verdraaid begint het tikken. Het klinkt als een "ongestelde" klep :-)). Maar dat kan immers niet meer. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn (Zuigerveren, piston-pen?)

15 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jan', geïmporteerd van het oude forum: tikken bij warme motor icm deze informatie doen mij sterk denken aan een losse klepzitting> dus helaas, kop eraf en controleren. Als hij het begeeft bij 120 km/uur heb je naast een kapitale motorschade wellicht nog meer ellende. succes.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerard van O', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Gerard Heeft de motor al nieuwe geharde klepzittingen gekregen? Als die los zitten, kan er nog garantie op zitten. De diagnose is inderdaad eeb losse klepzitting. kan gebeuren wanneer de krim te weinig is geweest. Dan moet je denken aan een paar hondersten van een milimeter. Succes Gerard

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:
    Hallo Gerard Heeft de motor al nieuwe geharde klepzittingen gekregen? Als die los zitten, kan er nog garantie op zitten. De diagnose is inderdaad eeb losse klepzitting. kan gebeuren wanneer de krim te weinig is geweest. Dan moet je denken aan een paar hondersten van een milimeter. Succes Gerard
    Mijn R100r is een van de laatste series 2V luchtgekoelde boxers. Die hadden toch al geharde klepzittingen af fabriek?

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'boxer-rinus', geïmporteerd van het oude forum: mijn rechter cilinder van de r1100gs doet het ook . had er nooit zo op gelet maar nu hoor ik hem ook meer tikken dan die linker. is nog maar de laatste weken . ik heb wel veel wheelies gedaan de laatste tijd , misschien kan de GS daar niet zo goed tegen. ik dacht eerst aan de kettingspanner maar die is nog goed.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:
    Sinds enige tijd is de rechtercilinder van mijn R100r ('94) erg luidruchtig. Eerst de klepspeling gecontroleerd. Daarbij merkte is axiale speling op de tuimelaar van de uitlaatklep. Die speling heb ik opgeheven met nieuwe vulringen. Daartoe eerst de spanning van de cilinderkopmoeren af (iets gelost) en toen de tuimelaar van de uitlaatklep incl. tuimelaarblokken verwijderd. Naaldlagers gecontroleerd op ontbrekende naalden. Nieuwe vulringen (0,20; 0,25 en 0,35 mm) aan bovenzijde van de tuimelaar geplaatst. Vervolgens blokken en tuimelaar weer gemonteerd (merkteken tuimelaaras aan de bovenzijde en naar buiten gericht, blokken met de opening naar de uitlaat). Cilinderkopmoeren vastgezet (volgorde: li-boven,re-onder,li-onder,re-boven,mi-onder,mi-boven) in drie gangen 15Nm, 25Nm, 35Nm. Axiale speling gecontroleerd en de klepspeling gecontroleerd. Motor gestart en in eerste instantie geen tikkend geluid meer. Tot de motor warm wordt. Dan toch weer tikken. Stationair onbelast geen probleem, maar zodra het gas een fractie wordt verdraaid begint het tikken. Het klinkt als een "ongestelde" klep :-)). Maar dat kan immers niet meer. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn (Zuigerveren, piston-pen?)
    Inmiddels is de cilinderkop gecontroleerd. Daar was niets mis mee. Geen losse klepzitting o.i.d. Thuisgekomen de cilinder verwijderd en het big-end op speling gecontroleerd. Geen merkbare speling. Toen de nokvolgers gecontroleerd. Daarbij bleek dat het loopvlak van de nokvolger van de inlaatklep beschadigd was. Inmiddels een nieuwe gemonteerd (Ä 10,= bedankt Jan Gol). Morgen de cilinder er weer op en testen of het misselijkmakende geluid nu weg is. Ik heb een fotootje van de beschadigde nokvolger bijgevoegd. Nog bedankt voor jullie suggesties.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jan', geïmporteerd van het oude forum: heel fijn als de steller van de oorspronkelijke vraag laat weten hoe eea afloopt. Ook al zat ik ernaast, dit is toch weer leerzaam. Hou ons op de hoogte, als de tik er nog steeds zit tip ik toch nog op een klepzitting. (hoe heb je die gecontroleerd in koude toestand?) Maak de kop warm en kijk dan nog een keer. succes.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:
    Sinds enige tijd is de rechtercilinder van mijn R100r ('94) erg luidruchtig. Eerst de klepspeling gecontroleerd. Daarbij merkte is axiale speling op de tuimelaar van de uitlaatklep. Die speling heb ik opgeheven met nieuwe vulringen. Daartoe eerst de spanning van de cilinderkopmoeren af (iets gelost) en toen de tuimelaar van de uitlaatklep incl. tuimelaarblokken verwijderd. Naaldlagers gecontroleerd op ontbrekende naalden. Nieuwe vulringen (0,20; 0,25 en 0,35 mm) aan bovenzijde van de tuimelaar geplaatst. Vervolgens blokken en tuimelaar weer gemonteerd (merkteken tuimelaaras aan de bovenzijde en naar buiten gericht, blokken met de opening naar de uitlaat). Cilinderkopmoeren vastgezet (volgorde: li-boven,re-onder,li-onder,re-boven,mi-onder,mi-boven) in drie gangen 15Nm, 25Nm, 35Nm. Axiale speling gecontroleerd en de klepspeling gecontroleerd. Motor gestart en in eerste instantie geen tikkend geluid meer. Tot de motor warm wordt. Dan toch weer tikken. Stationair onbelast geen probleem, maar zodra het gas een fractie wordt verdraaid begint het tikken. Het klinkt als een "ongestelde" klep :-)). Maar dat kan immers niet meer. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn (Zuigerveren, piston-pen?)
    Inmiddels is de cilinderkop gecontroleerd. Daar was niets mis mee. Geen losse klepzitting o.i.d. Thuisgekomen de cilinder verwijderd en het big-end op speling gecontroleerd. Geen merkbare speling. Toen de nokvolgers gecontroleerd. Daarbij bleek dat het loopvlak van de nokvolger van de inlaatklep beschadigd was. Inmiddels een nieuwe gemonteerd (Ä 10,= bedankt Jan Gol). Morgen de cilinder er weer op en testen of het misselijkmakende geluid nu weg is. Ik heb een fotootje van de beschadigde nokvolger bijgevoegd. Nog bedankt voor jullie suggesties.
    De cilinder zit er weer op. Wat een gepier met die zuigerveren!! Is daar geen trucje voor? Naast de nieuwe O-ringen om de bovenste tap-einden en de grote O-ring om de cilindervoet heb ik gÈÈn vloeibare pakking o.i.d. gebruikt. Wel heb ik nieuwe rubbers op de stoterstangtunnels gezet. Alles weer conform handboek vastgezet en de kleppen gesteld. Na controle of alles vastzat de motor gestart. Direct lopen en........ het tikken is weg. Lange proefrit gemaakt. Bij warme motor licht getik van de kleppen. Of klinkt Ìe toch weer iets harder als de linkercilinder?? Wellicht ben ik er toch wat paranoide van geworden. Voorlopig lijkt de operatie geslaagd. Ik houd jullie op de hoogte.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: hoe heb je de zuiger dan gemonteerd? je kunt beter eerst de zuiger in de cylinder monteren, zover erin drukken tot het gat voor de piston er nog uitsteekt,dan cylinder over de tapeinden schuiven en dan pistonpen monteren. gaat een stuk makkelijker dan eerst de zuiger op de drijfstang monteren. henry

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Gerard, de schade is beperkt gebleven tot alleen een versleten nokvolger? de nokkenas is dus blijkbaar sterker dan de volger. Toch leuk om te weten. Fijn dat het goed is afgelopen.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Voor het monteren van zuiger in cylinder heb ik wel eens slangklemmen eromheen gedraaid. Die druk je langzaam weg bij het opschuiven van de zuiger en zodra de laatste veer gevangen is kan je ze nog mooi weer ertussenuit halen. Groeten en hopelijk ben je verlost van je probleem. Egbert

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum: Ik wilde in eerste instantie ook de zuiger demonteren en dan in de cilinder "proppen" en vervolgens cilinder met zuiger weer monteren. Het was alleen zo dat de plaatselijke BMW-dealer geen nieuwe borgveren voor de piston-pen op voorraad had. Ik had geen zin om nog tot na het weekeinde te wachten en durfde ook de oude borgveer niet opnieuw te gebruiken. Ik ga dinsdag een voorraadje aanleggen van borgveren o-ringen enz.

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'gerard', geïmporteerd van het oude forum: Bedankt voor jullie reacties. Ik wil jullie nog even op de hoogte houden. Inmiddels heb ik nadat ik de olie en het oliefilter vervangen heb alweer een paar dagen rondgereden. Het irritante getik blijft weg!! De motor klinkt soepeler. Wel moet ik bij het natrekken van de cilinderkop de klepspeling nog even controleren.

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: Egbert, kijk wel uit met krassen door de klemmen. wat ik doe: gerold stuk plaat (0.8 mm) dat bijna de zuiger omsluit, alles dik in de olie, slangklemmen aandraaien (niet te vast uiteraard) en met rubberhamer de zuiger in de cilinder tikken. bij het aandraaien goed kijken of de zuigerveer goed in zijn groef komt. succes.

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'boxer-rinus', geïmporteerd van het oude forum: bij mijn GS is het getik over. het was een gasschuif die los zat en een tikkend geluid gaf stationair. 1 ringetje ertussen en flink aangetrokken.