Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:
Sinds enige tijd is de rechtercilinder van mijn R100r ('94) erg luidruchtig. Eerst de klepspeling gecontroleerd. Daarbij merkte is axiale speling op de tuimelaar van de uitlaatklep. Die speling heb ik opgeheven met nieuwe vulringen.
Daartoe eerst de spanning van de cilinderkopmoeren af (iets gelost) en toen de tuimelaar van de uitlaatklep incl. tuimelaarblokken verwijderd. Naaldlagers gecontroleerd op ontbrekende naalden. Nieuwe vulringen (0,20; 0,25 en 0,35 mm) aan bovenzijde van de tuimelaar geplaatst. Vervolgens blokken en tuimelaar weer gemonteerd (merkteken tuimelaaras aan de bovenzijde en naar buiten gericht, blokken met de opening naar de uitlaat).
Cilinderkopmoeren vastgezet (volgorde: li-boven,re-onder,li-onder,re-boven,mi-onder,mi-boven) in drie gangen 15Nm, 25Nm, 35Nm. Axiale speling gecontroleerd en de klepspeling gecontroleerd.
Motor gestart en in eerste instantie geen tikkend geluid meer. Tot de motor warm wordt. Dan toch weer tikken. Stationair onbelast geen probleem, maar zodra het gas een fractie wordt verdraaid begint het tikken.
Het klinkt als een "ongestelde" klep :-)). Maar dat kan immers niet meer.
Weet iemand wat er aan de hand kan zijn (Zuigerveren, piston-pen?)
15 reacties
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import