Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Jeroen Hensen', geïmporteerd van het oude forum: Beste collegae BMW fanaten. Mijn oude BMW R100RT (79)heeft wat ademhalingsproblemen. Vooral als ik van stationair ooit abrupt het gas opendraai, lijkt de motor zich te verslikken, even in te houden en komt dan vrij direct met een plof weer op gang. Iemand tips? Daarnaast maakt na even gebruik van de motor , de versnellinsbak of de drukgroep rammelende geluiden die bij het intrekken van de koppeling verdwijnen. Wat is het, kan het kwaad en als het gerepareerd moet worden, aan welke hoogte van kosten moet ik dan denken

5 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Piet', geïmporteerd van het oude forum: Lijkt een kwestie van de carbs. Ben er niet zeker van. Iemand anders?

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum: Is de ontsteking gesteld? Heb je uberhaupt de motor afgesteld? Dat rammelen is je axiale lager in combinatie met je gewone lagerschalen. Die zijn wat ruimer dan nieuw en als je de koppeling aantrekt dan duw je de krukas wat naar voren tegen je axiale lager aan. Maar dus ook uit zijn normale slijtplek van je hoofdlagers en waarschijnlijk ook een beetje de bigendlagers.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Reyer Blankevoort', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb dat rammelen bij onregelmatig stationair lopen ook wel een meegemaakt, volgens mij was het de bak. Daar zit gewoon teveel speling in maar dat is geen punt zolang die goed schakelt. Zodra een en ander weer regelmatig liep was het over. Het niet direct oppikken als je gas geeft kan natuurlijk allerlei oorzaken hebben. Even terugdenken of er iets gedaan of vervangen is waarna het verschijnsel is ontstaan. Ik zou eerst aan de ontsteking denken, bougies, kabels en kappen, ontstekingstijdstip, vervroeger, daarna bobines. Hoe is de kleur van de bougies? Zijn de kleppen goed afgesteld en zit er een nieuw luchtfilter in? Daarna komen de carbs aan de beurt. Grondig reinigen en opnieuw afstellen, nieuwe membranen. Groeten, Reyer R80 1985

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dirk van der Wijden', geïmporteerd van het oude forum: Controleer de veertjes van de vervroeger ook eens. Tevens zal ik de carburateurs in ieder geval (laten) synchroniseren en zonodig schoonmaken. Indien aanwezig op dit model, kan het ook een van de carburateurmembranen zijn die gescheurd is. (Mag misschien niet op dit Forum ?....Maar ik heb momenteel een heel goed onderhouden/in zeer goede staat zijnde R100RT van 1982 te koop !) Groetjes en succes, Dirk