Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'koenraad bekaert', geïmporteerd van het oude forum: sinds enige tijd heb ik mij een BMW K100RT aangekocht met 125000 km op de teller. Enkele techniekers laten mij weten dat deze (en andere BMW moto's) voor langere tijd (vanaf 20') best geparkeerd wordt op de hoofdpekkel en zeker niet op de zijpekkel. De vuile rook (enkel) bij het starten zou voorkomen door langere tijd parkeren op de zijpekkel. Nu is het voor mij geen senicure om de moto telkens op de hoofdpekkel te plaatsen aangezien de K100Rt nogal zwaar is. Klopt de info omtrent het gebruik van de hoofdpekkel + bestaat er een bepaalde techniek om de moto gemakkelijker op de hoofdpekkel te krijgen ? (best naast de moto staan of erop blijven ?) Nu hef ik mij er een breuk aan, ook adhv het zijdelingse handvat dat dient om de moto op de hoofdpekkel te trekken. Dank ! Groeten, Koenraad Bekaert

35 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ron68', geïmporteerd van het oude forum: Beste Koenraad, Het is inderdaad heel normaal dat je K wat rookt als hij op de zijstandaard geparkeert wordt, kan weinig tot geen kwaad!! Beter is wel om de motor gewoon op de middenbok te zetten. Gewoon naast de motor gaan staan en linkerhand aan het stuur rechterhand aan de lifthandel en met je rechtervoet de middenbok naar beneden drukken. maken beide bochten goed contact met de grond, dan je gewicht op de bok zetten en gelijktijdig met beide handen de motor naar achteren trekken, dan loop je als het ware de motor vanzelf op zijn bok. Suc6 Greetz, Ron68

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'kees roozemond', geïmporteerd van het oude forum: Dag Koenraad, Dit hangt af van de produktiedatum van je motor. Geproduceerd na augustus 1988 heeft er geen last meer van. http://www.flyingbrick.de/D/modellpflege.html http://www.flyingbrick.de/GB/modifications.html Met vriendelijke groet, Kees K100/2 rookvrij.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Koenraad, eventueel trek je de motor zachtjes achteruit TERWIJL je met je voet de standaard tegen de grond drukt. Dan helpt de massa van de motor ook nog mee. Ik heb dit geleerd om mijn R80 met zijspan makkelijker op de middenbok te zetten wanneer er een wiel uit moest bijvoorbeeld. Succes ermee. En eventueel een maandje naar de sportschool, gewichten drukken ;-) Egbert

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Koenraad Bekaert', geïmporteerd van het oude forum: Ron 68, Kees, Egbert, ben nu toch al wat meer gerust ivm het roken als de K100 op de zijpekkel gestaan heeft. (moto van bouwjaar 1986). Ondertussen heb ik met de gekregen info wat getraind om de k100 op de hoofdsokkel te plaatsen en het lukt mij al aardig. Er zal dan maar helaas niets anders opzitten dan de moto altijd op de hoofdpekkel te plaatsen anders gaat de olie van de motor er allicht vlug moeten aan geloven. Allemaal alvast bedankt voor de verstuurde info ! groeten, Koenraad

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Erik', geïmporteerd van het oude forum: Koenraadt, ik heb zelf een k100LT uit 87, en die doet precies hetzelfde. Is typisch voor deze serie. Ik sluit me aan bij de rest, gewoon op de middenbok zetten. Oeffening baart kunst, zelf rij ik iedere dag (100 km, woon-werk) en heb zelfs recentelijk de middenbok vervangen omdat hij in een van de poten gebroken was. . . . .. groeten, Erik

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'gast', geïmporteerd van het oude forum: Ja zelfs ook dat is een BMW kwaal.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:
    Ja zelfs ook dat is een BMW kwaal.
    Beste gast, we praten hier over een K100LT van 1987! Dit is bijna twintig jaar oud met dito km ervaring. Ik neem aan dat U een japanner berijd, met een goed funtionerende middenbok. Bedenk: Uw middenbok doet het nog goed omdat Uw brommer er meestal werkeloos bovenop staat. met name in de winter is het fijn om als japanese middenpekkel door het leven te kunnen gaan. In augustus erop, in april er weer af, zo werkt dat dat bij jappen. Maar goed, het weer wordt eindelijk beter, en zelfs de meest verstokte kachel-fan heeft zijn motor weer van stal gehaald, enthousiast zwaaiend naar de hun tegemoet komende "collega" motorrijders. Nu het weer weer wat zachter wordt kunnen zij hun PK monsters weer vrijuit laten brullen. In korte broek en hemdshirt. Speelgoedmannetjes, je ziet ze steeds vaker,....... helaas. Chris van Rooy, speelgoedmannetjes-buster.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gast', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Chris, Helaas Chris je slaat de plank mis. Ik rij al bijna 35 jaar Bmw,dus ik weet waar ik over praat. Terug koment op de midenbok,jaren terug reed ik op een k100 rs,toen hij ongeveer 3 jaar oud was wilde ik hem opbpkken maar helaas brak de middenbok af. En jawel daar lag ik op de grond met 2000 gulden schade. Vaak word BMW geroemd om zijn degelijkheid,maar ik vind dat er ook wel eens een kritischenoot mag klinken. Groet Gast

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum: Halo gast. Je hebt gelijk ik heb de plank misgeslagen, sorry. Ik sla heel vaak de plank mis. Maar BMW zal toch wel iets hebben wat jouw bevalt, anders had je neem ik aan al lang een ander merk gekozen neem ik aan. Ik dacht een anonieme bijdrage, dat zal wel een jappenliefhebber zijn. Die mogen er voor mij ook gewoon zijn, dat is niet het probleem. Je anoninimeit vind ik minder sjiek, je hebt gelijk er mag kritisch gesproken worden over BMW, voor wat mij betreft in ieder geval. Maar dan voor mij niet niet anomiem. Hoe zou het forum eruit zien als iedereen dat deed? Stel je voor zeg! :-) Ik blijf speelgoedmannetjes busten zolang ik kan! Chris van Rooy (vaste gast) R90S en met stuu.......

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jaco', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb een paar maanden geleden een scheurtje in mijn middenbok dichtgelast. Ik was wel blij dat ik het op tijd zag. Over dat op de bok zetten: de beschreven techniek blijven oefenen, die werkt echt. Terwijl je de motor optilt, druk je je rechtervoet op de standaard naar beneden terwijl je met je lichaam omhoog / naar rechts (richting achterzijde van de motor) beweegt. Zorg dat je niet 100% van je gewicht op je rechtervoet zet, in principe hoe meer je met je linkervoet drukt, des te beter. Ik doe ongeveer 70% links, 30% rechts. De opwaartse en naar achterkant motor gerichte kracht die je met tillen uitoefent, draag je voor 95% over via dat uitklapbare beugel-handvat, het stuur vasthouden dient vooral om de motor stabiel te houden. Let op: die richting waarin je aan die beugel trekt is in eerste instantie schuin naar rechtsboven, maar naarmate de motor verder op de bok komt moet de richting waarin je trekt horizontaler worden. Eerst moet de motor vooral omhoog komen, daarna moet hij naar vooral achteren rollen. In eerste instantie zal het flink sjorren zijn, maar naarmate je dit vaker doet ga je merken dat je het in een vloeiende beweging kan doen en dat het dan ook lichter gaat. Op deze manier kan ik hem letterlijk op mijn sokken op de bok zetten. Groeten, Jaco. (K100RS '89)

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Jacco, wat poetisch: op sokken opbokken ;-) Egbert

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Soory, moet zijn Jaco. Egbert

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jaco', geïmporteerd van het oude forum: Egbert, sluip zaterdagochtendvroeg bij het krieken van de dag maar eens in je pyama naar je motor, en zet hem maar eens op sokken op de bok. Je zult zien dat je jullie toch al zo innige band daarmee enorm verdiept. Dan word je vanzelf poetisch. Al heb je wel wat aan je vrouw uit te leggen als je daarna - al poezie declamerenderwijs - weer in bed stapt, natuurlijk.

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'toerbaard', geïmporteerd van het oude forum: de middenbok is inderdaad een zwak punt bij de k100 serie heb een gebroken poot gehad bij zowel mijn rt als rs

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: zijpekkel ?

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Koenraad', geïmporteerd van het oude forum: Zeg gasten, allemaal heel erg bedankt voor alle info. Ondertussen gaat de K al even vlug op als af de hoofdpekkel. 't Was wat wennen maar het lukt al aardig. Roken doet dus alleen nog de schouw van ons huis alhoewel dit ook gelukkig al wat minder voorkomt met het mooie weer van de laatste dagen ... De zijpekkel gebruik ik nog voor heel korte pauzes. Maar ik concludeer dus dat het zeker aan te raden is om de hoofdpekkel tijdig na te zien op barstjes en andere mankementen vooraleer de K met een gebroken pekkel tegen de grond gaat ;-) groeten, Koenraad

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: hoofdpekkel ?...

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gast', geïmporteerd van het oude forum: Peter spreek je talen.

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: daarom ook juist !

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum: Beste Allemaal, Hierbij een reactie die ik geschreven heb in de toppic over lekkende carburateurs, slaat hier ook op. Mogen die kopelstreepjes wel tussen taai taai? Weet ik veel, maar als we nu eens alleen naar de technische zaken kijken en niet lopen te kissebissen over d dt enz. enz. dan wordt het meen ik gezelliger. Het valt mij op dat steeds meer gevallen wordt over een bepaald taalgebruik en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Ik werk veel in het buitenland en mijn talen knobbel is verre van goed maar als ze je begrijpen willen begrijpen ze je ook hoe krom je de taal ook spreekt. Nu gaat in een andere topic weer over het woord Zij pekel en hoofd pekel. Iedereen weet wat ermee bedoeld wordt maar toch maar zeuren. Dit is gewoon Belgisch nou en!. Verder gaat het in en andere topic over het woord ty rap, moet zeggen dat ik ook niet altijd weet hoe je het schrijven moet maar ook nu weer tie rap of ty-rap of gewoon binder, iedereen weet wat er mee bedoeld wordt. Dit is een technisch forum en geen forum om de Nederlandse taal te verbeteren. Garoetend, Ron

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: Het leest gewoon beter als het een beetje klopt, hoeft niet 100% te zijn uiteraard, ik gebruik bijv. niet altijd hoofdletters. Dat er meer over thaalvautun word geklaagd, komt door het feit dat er steeds meer fouten voorkomen in teksten tegenwoordig. Niet iedereen weet wat een 'pekkel' is, ik nl. niet ! Wanneer ik ergens op een duits forum zal reageren, probeer ik dat in zo juist mogelijk duits te doen, tuurlijk zitten daar fouten in. Maar iedere belg weet dat een standaard een standaard is, kleine moeite dus om het wel goed te tikken. Nog even de tyraps, bijna niemand heeft tyraps, dat is nl. de merken fout, net als dubro en luxaflex bijv.! ooit in een gereedsschapszaak gewerkt, daar heette ze bundelbandjes. grt aan allen !

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'fred', geïmporteerd van het oude forum: hallo dan heb ik er nog een .........voetbalvandaal-rep daar zijn ze heel geschikt voor flink aan trekken en je kniptang weg gooien maar dit terzijde was even een uitschieter groet

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Nico', geïmporteerd van het oude forum:
    Het leest gewoon beter als het een beetje klopt, hoeft niet 100% te zijn uiteraard, ik gebruik bijv. niet altijd hoofdletters. Dat er meer over thaalvautun word geklaagd, komt door het feit dat er steeds meer fouten voorkomen in teksten tegenwoordig. Niet iedereen weet wat een 'pekkel' is, ik nl. niet ! Wanneer ik ergens op een duits forum zal reageren, probeer ik dat in zo juist mogelijk duits te doen, tuurlijk zitten daar fouten in. Maar iedere belg weet dat een standaard een standaard is, kleine moeite dus om het wel goed te tikken. Nog even de tyraps, bijna niemand heeft tyraps, dat is nl. de merken fout, net als dubro en luxaflex bijv.! ooit in een gereedsschapszaak gewerkt, daar heette ze bundelbandjes. grt aan allen !
    Wie winnen elk jaar het Dictee der lage landen? Naftbak (bezinetank) Kader (frame) Pekkel Prachtige woorden. Ik hoop er nog veel te leren. Groet, Nico

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: ''Wie winnen elk jaar het Dictee der lage landen?'' inderdaad, de belgen, dus weet men wel hoe het moet. Dus gewoon in het Nederlandsch reageren op een Nederlandsch forum.......

  25. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chefke', geïmporteerd van het oude forum: Prachtige woorden,ik hoop er nog veel te leren. Nou hier is er nog een. Aftrekker = flesopener

  26. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Nico', geïmporteerd van het oude forum:
    Prachtige woorden,ik hoop er nog veel te leren. Nou hier is er nog een. Aftrekker = flesopener
    Met zo'n naam moet je er nog wel meer weten.

  27. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chefke', geïmporteerd van het oude forum: Ja dat klopt,hier nog een Droogkuis = stomerij

  28. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Allee Chefke, ge maakt mij den pis niet lauw. Dit is klein bier zunne. Ik heb grotere katjes gevild ;-) Egbert

  29. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chefke', geïmporteerd van het oude forum: He Egbert,net als altijd een hoop gewauwel en niks zinnigs te zeggen.

  30. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Allez, wat voor zinnigs verwacht ge nog in dit topic;-) Egbert

  31. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ghefke', geïmporteerd van het oude forum: Nou vooruit nog eentje dan. Affeseerplankske = autopet Chefke

  32. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum: Is het niet tijd met dit te stoppen, het wordt langzamerhand onsmakkelijk.

  33. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frans Diekema', geïmporteerd van het oude forum:
    sinds enige tijd heb ik mij een BMW K100RT aangekocht met 125000 km op de teller. Enkele techniekers laten mij weten dat deze (en andere BMW moto's) voor langere tijd (vanaf 20') best geparkeerd wordt op de hoofdpekkel en zeker niet op de zijpekkel. De vuile rook (enkel) bij het starten zou voorkomen door langere tijd parkeren op de zijpekkel. Nu is het voor mij geen senicure om de moto telkens op de hoofdpekkel te plaatsen aangezien de K100Rt nogal zwaar is. Klopt de info omtrent het gebruik van de hoofdpekkel + bestaat er een bepaalde techniek om de moto gemakkelijker op de hoofdpekkel te krijgen ? (best naast de moto staan of erop blijven ?) Nu hef ik mij er een breuk aan, ook adhv het zijdelingse handvat dat dient om de moto op de hoofdpekkel te trekken. Dank ! Groeten, Koenraad Bekaert
    Nog een late reactie op het bovenstaande. Mijn K100RT van 1986 (116dkm) heeft ook af en toe momenten, dat er bij het starten blauwe rook uit de uilaat komt. Olieverbruik is echter niet waarneembaar. Bij groot onderhoud, merkte ik, dat er een klein laagje olie in de luchtbox stond. (zie foto) Natuurlijk loopt niet alle olie via de ontluchting terug in het carter. De volgende proef gedaan. Luchtbox verwijderd en wat olie in de box gedaan. Na een nachtje staan was er bij alle 4 aansluitingen wat olie uit de box gesijpeld. De 4 "schoorstenen", die in de luchtbox zijn geperst sloten dus niet geheel af. De 4 aanzuigrubbers zijn in de loop der jaren hard geworden en lekten dus ook door. Vandaar de vette smurrie rond de gasklephuizen. Mijn theorie is, dat gedurende stilstand er wat olie in de gasklephuizen komt, welke bij verbranding rook veroorzaakt. Hopelijk hebben jullie wat aan deze opmerking. Gr. Frans

  34. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum: Mooi gevonden Frans, lijkt me ook een plausibele verklaring.Ik heb zelf geen last met mijn R. Ik zet hem in pricipe nooit op de zijpekkel, hier is hij al een keer vanaf gelazerd @#$&%$! Chris