Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'J. Bosma', geïmporteerd van het oude forum: Wie heeft er ervaring met de montage van een zijspan aan een R60/5? Ik ben bezig met de restauratie van een R60/5 (kort frame) en heb besloten er toch maar een zijspan aan te hangen. Maar nu loop ik tegen de volgende vragen op: -Kan ik verder met de originele voorvork of moet ik op zoek naar een swingarm vork -Is 600 cc genoeg of kan ik beter de cilinders en koppen van een R75 of R80 monteren, danwel het gehele blok vervangen? -Het schijnt dat ik een hulpframe nodig heb om een zijspan aan een /5 te kunnen monteren, waar vindt ik zo'n hulpframe? Ze zullen wel niet meer niet geleverd worden. Alvast bedankt, J

93 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frank ', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Jorgen, Aan mijn toenmalige 75/6 heb ik een verbrede velorex bak gehangen met een zelfgmaakte wielophanging en aangepast zijspanframe. De 750 trok het allemaal goed maar toen ik er een 100 blok in gehangen heb ging het toch wel wat smeuiger allemaal. Ik heb mijn motorframe op sommige punten flink verstevigd en dit is geen overbodig luxe. Wat betreft hulpframe, dit is makkelijk zelf te maken. Ook een schommelarm is echt noodzakelijk wil je een beetje fatsoenlijk de bocht door komen. Anders staat je stuur richting bocht en je wiel blijft rechtdoor gaan. Ook zijn kleinere wielen sterk aan te bevelen, in iedergeval een kleiner achterwiel. Zelf heb ik toen 3 15" wielen laten omspaken, dit stond erg mooi en je kunt er smart (je weet wel die schoen op 4 wielen) banden omheen leggen wat de wegligging erg verbeterd. Op zich heb ik alle zijspan ombouwspullen thuis dus je zou maten kunnen overnemen wat mij betreft. Voor een relatief goedkoop zijspan frame kijk eens naar www.tripteq.nl. Hun leveren alle onderdelen los. Ik heb ook nog een boekje met afstelgegevens ed. van zijspanclub het derde wiel waar erg veel nuttige info in te vinden is. succes. Frank.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Jurgen, het bovenstaande is prima en er zijn vele wegen. als je een lichte bak monteert kan je volstaan met bijvoorbeeld een buis die met twee lippen aan de motorsteunen zit en waar op de goede plek kogels op gelast zijn. Met 2 triangels er bij kom je een heel eind. De voorste downtubes zijn ovaal, daar moet je op letten als je stroppen voor de triangels koopt of maakt. Het genoemde boek heb ik dubbel, dus voor portokosten kan je het krijgen, mail maar boesrijk2home.nl en je weet wat je voor de 2 in plaats moet zetten;-) Als je zelf een hulpframe maakt moet je eerst vaststellen hoe je de bak aan de motor gaat monteren (voorloop van het zijspanwiel) daarna kan je bepalen waar aan het hulpframe de kogels moeten komen en zo. Welkom in de zijspanwereld, voor rijtips kan je vast ook wel in dit forum terecht en er is ook nog bij www.startkabel.nl een pagina over zijspannen. Scces, egbert

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'J¯rgen Bosma', geïmporteerd van het oude forum: Bedankt voor de reacties, het boek waar jullie het over hebben heb ik volgens mij al. Het handboek voor de zijspanrijder uit 1981. Het is mijn bedoeling om er een klassiek uitziende combinatie van te maken, dus ik wil de wielen liever niet al te klein maken. Ik heb begrepen dat er commercieel ook hulpframes gemaakt zijn voor BMW. Er hebben er wel eens te koop gestaan op marktplaats. Ik hoop eigenlijk ergens zo'n hulpframe te scoren, maar als dat niet vlot lukt ga ik toch het lasapparaat maar te voorschijn halen. In dat geval kom ik graag eens kijken hoe jullie dit opgelost hebben. Hoe groot is trouwens de kans dat je motorframe krom gaat door er een zijspan aan te hangen? groet, J¯rgen

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Jurgen, voor zover ik kan zien is mijn frame nog steeds recht. In plaats van kleine wielen kan je ook een andere overbrenging opduikelen. Ik heb zelf de overbrenging van een R65 in mijn R80 hangen, dat gaat ook. Je moet er dan wel een passende snelheidsmeter bij vinden, dat was bij mij destijds (1992) het grootste probleem. De R80 trekt nu moeiteloos een Ural zijspan, ik kan nog steeds stoplichtsprintjes winnen van veel autos als ik dat probeer;-) Meestal doe ik dat niet, ik hou er meer van om vlot en zonder geweld te rijden, een beetje lief zijn voor de brommer. Groeten, Egbert

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frank ', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Jurgen, Mijn achtervork is na intensief zijspanrijden niet recht meer. Je kunt het je haast niet voorstellen welke krachten er op een dergelijke ongelukkige driewielerige constructie uitgeoefend worden. Ik ga mijn achtervork richten en verstevigen. Wat betreft klasieke uitstraling en kleine wielen, ik heb orginele bmw naven genomen en daaromheen zwarte gepoedercaote stalen velgen laten spaken, dit ziet er echt klasiek uit. Denk trouwens ook aan je remmen. Destijds heb ik brembo gebruikt en daar ben ik nog steeds erg blij mee.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'martin', geïmporteerd van het oude forum: Hier wil ik helemaal nix nax van weten en mee te maken hebben. Ja ik heb zelf zijspan gereden en nee zonder brokken. Het is niet zoals onze lieve heer het motorrijden heeft bedoeld. Sorry

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Martin, prima als je er niks nax noppa mee wil hebben, dan hoef je in dit draadje volgens mij ook niks nax nada te zeggen. En geniet evengoed wel van jouw motor zoals jij dat wel wil, het leuke is dat je mag genieten op je eigen manier zonder dat je iets hoeft te vinden van hoe anderen er van genieten. groeten, egbert

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'fred', geïmporteerd van het oude forum: dag Martin onze lieve heer heeft vast niet bedoelt dat wij elkaar een beetje in het vaarwater gaan zitten of onze wereld naar de k....ten helpen met al die uitlaatgassen maar we hebben wel het vermogen mee gekregen om dingen aan elkaar duidelijk te maken dus vraag ik jou nu , wat bedoel je nu eigenlijk met deze reactie ??? groeten fred

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum: J¯rgen, Om even bij je vragen te blijven. Je kan de originele voorvork blijven gebruiken. Je moet dan wel vulbussen ( ongeveer Ä 10,-) in de bovenkant van de vorkpoten aanbrengen om de veerspanning te verhogen. Zwaardere veren aanbrengen kan ook maar is duurder en kost meer tijd. Of je 600cc genoeg vindt hangt maar helemaal af wat je zelf wilt en voelt. Hulpframe heb ik ooit eens laten maken. Neem een witte plastic electriciteitspijp die je gebruikt als hartlijn van de hoofdbuis van het hulpframe. Je kunt dan heel makkelijk de bochten en afstanden evenwijdig aan het rechterframedeel bepalen, want plastic buis kun je buigen op plaatsen waar jij dat wilt. Dan bepaal je waar je de schetsplaten wilt hebben, dus waar het hulpframe aan de motor vast moet. Meestal zullen dat de bouten aan de onderkant van het motorblok zijn waar dit in het frame vast zit en de schetsplaat waar ook het passagiersstepje op zit. Aan de hand van je zijspan bepaal je waar de kogelkoppelingen op de hulpframebuis komen. De stangen lopen vanaf het zijspan naar de rechterframebuizen van de motor. Die R60/5 van jou heeft als het goed is een mechanische stuurdemper midden op het balhoofd, die zwarte draaiknop. Die zul je nodig hebben want als die los staat slingert je voorwiel te veel. Als dit lukt heb je de klassiek uitziende combinatie en geen gedoe met de tellers. Waarschuwing: ga nooit aan je bestaande frame lassen of zagen. Zelf heb ik jaren met plezier met een R 60/5 en R 60/6 met Steib S501 rondgereden. Als er vragen zijn hoor ik het wel. Veel succes.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'J¯rgen', geïmporteerd van het oude forum:
    Jurgen, voor zover ik kan zien is mijn frame nog steeds recht. In plaats van kleine wielen kan je ook een andere overbrenging opduikelen. Ik heb zelf de overbrenging van een R65 in mijn R80 hangen, dat gaat ook. Je moet er dan wel een passende snelheidsmeter bij vinden, dat was bij mij destijds (1992) het grootste probleem. De R80 trekt nu moeiteloos een Ural zijspan, ik kan nog steeds stoplichtsprintjes winnen van veel autos als ik dat probeer;-) Meestal doe ik dat niet, ik hou er meer van om vlot en zonder geweld te rijden, een beetje lief zijn voor de brommer. Groeten, Egbert
    Egbert, Mijn uitgangspunt is een R60 met bijbehorende 4 bak en eindoverbrenging. Als ik daar een blok met wat meer cc's (750 of 800) in plaats dan moet het met de eindoverbrenging wel goed zitten. Jij rijdt met een Ural bak, bevalt dat een beetje? Die ogen altijd nogal zwaar, maar het zijn volgens mij wel stevige zijspannen voor niet te veel geld. groet, J¯rgen

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Wil je een zijspan voor de Zondag ochtend, rondje om de kerk bij mooi weer, of wil je een zijspan wat goed rijdt, en waar je ook langere ritten comfortabel mee kan maken, evt met passagier? Ik zou; De voorvork vervangen door een swing-arm van een R50-69, met een 18" wiel, een /5 achterwiel bv. De achtervork van een R80-100, met de dikke rechterbuis, met bijbehorend sub-frame. In het sub-frame een kruisverbinding tussen hoofd-frame en schokbrekers. Zelf een sub-frame maken voor de onderste 2 bevestingen, zo, dat het zijspanwiel ong. 200mm voor het achterwiel zit. De 2 bovenste bevestingen tegen het hoofd-frame, met een doorverbinding naar de andere kant. Dan heb je een leuk, klassiek uitziend span, wat ook nog fatsoenlijk rijdt. Later kom je er dan wel achter dat je een 1000cc motor, 15" wielen en goede (schijf)remmen wilt. Weet waaraan je begint, heb je eenmaal het zijspanvirus, dan is zo'n ding nooit klaar(knipoog) Groeten, Paul.

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: De Ural bak doet het voor mij prima, je kan met wat handigheid zelfs gebruik maken van het geremde zijspanwiel. Zorg dan wel ervoor dat de zijspanrem niet al te goed remt want anders ga je heel gek (niet meer) sturen. Als je de telescoop vork wilt houden volg dan de raad van Gerard en koop bovendien een goede vorkstabilisator, zo'n ding dat je bovenaan de onderbuizen monteert om ze strak te houden. Heb ik ook en ik red me zodoende ook zonder schommelvork. Evengoed geloof ik zonder meer dat een schommelvork nog beter is. Als je een groter blok monteert informeer dan even bij je verzekeraar, dit aspect is eerder al eens aan de orde geweest in dit forum. En ook aansluitend op een bovenstaande inzending, zorg dat je voldoende remvermogen hebt. Een dubbele schijf voor is geen luxe, je moet behoorlijk meer gewicht afremmen. En ja, een zijspan is nooit klaar, er valt altijd weer wat te verbeteren;-) Groeten, Egbert

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'J¯rgen', geïmporteerd van het oude forum:
    J¯rgen, Om even bij je vragen te blijven. Je kan de originele voorvork blijven gebruiken. Je moet dan wel vulbussen ( ongeveer Ä 10,-) in de bovenkant van de vorkpoten aanbrengen om de veerspanning te verhogen. Zwaardere veren aanbrengen kan ook maar is duurder en kost meer tijd. Of je 600cc genoeg vindt hangt maar helemaal af wat je zelf wilt en voelt. Hulpframe heb ik ooit eens laten maken. Neem een witte plastic electriciteitspijp die je gebruikt als hartlijn van de hoofdbuis van het hulpframe. Je kunt dan heel makkelijk de bochten en afstanden evenwijdig aan het rechterframedeel bepalen, want plastic buis kun je buigen op plaatsen waar jij dat wilt. Dan bepaal je waar je de schetsplaten wilt hebben, dus waar het hulpframe aan de motor vast moet. Meestal zullen dat de bouten aan de onderkant van het motorblok zijn waar dit in het frame vast zit en de schetsplaat waar ook het passagiersstepje op zit. Aan de hand van je zijspan bepaal je waar de kogelkoppelingen op de hulpframebuis komen. De stangen lopen vanaf het zijspan naar de rechterframebuizen van de motor. Die R60/5 van jou heeft als het goed is een mechanische stuurdemper midden op het balhoofd, die zwarte draaiknop. Die zul je nodig hebben want als die los staat slingert je voorwiel te veel. Als dit lukt heb je de klassiek uitziende combinatie en geen gedoe met de tellers. Waarschuwing: ga nooit aan je bestaande frame lassen of zagen. Zelf heb ik jaren met plezier met een R 60/5 en R 60/6 met Steib S501 rondgereden. Als er vragen zijn hoor ik het wel. Veel succes.
    Gerard, Ik zit nog te twijfelen over dat 600 cc verhaal want het is vrij makkelijk om er meer cc's voor te hangen. Maar wat voor kruissnelheid kon jij aanhouden met je R60/Steib combinatie? Ik wil op de snelweg namelijk toch wel minimaal 100-110 kunnen rijden anders wordt ik de hele tijd ingehaald door vrachtwagens en dat is helemaal niet leuk. groet, J¯rgen

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Ik meen laatst een BMW te koop zien staan op marktplaats of zo met een MZ bakje. Natuurlijk wel lekker licht lijkt mij en nostalgisch met een groot spaakwiel.

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:
    Ik meen laatst een BMW te koop zien staan op marktplaats of zo met een MZ bakje. Natuurlijk wel lekker licht lijkt mij en nostalgisch met een groot spaakwiel.
    Ik had aan mijn R80/7 zo,n MZ bakje hangen is wel meer dan 15 jaar geleden. Ik kon er aardig mee uit de voeten. DE MZ bak had aan een rs gehangen en was indertijd weg klaar. Ik heb alleen wat veranderd aan mijn hulpframe van Polariskuip, de stanenboel past nl niet. Verder was de R 80/7 orgineel. Ik had hem er niet altijd aanhangen ik gooide hem er ook wel eens af. Ik reed zowel solo als zijpa met dezelfde motor. Ik had wel twee grote sleutels mee om de zijspan onderweg bij te kunnen stellen. (vlucht en voorloop) En ik had de boel bij de RDW laten keuren zodat ik geoorloofd de weg op kon en verzekerd kon zijn. Als ik een foto vind plaats ik hem voor je (negatief inscannen) Ik vond het een ervaring op zich maar rij toch leiver solo, wen je succes..

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'martin', geïmporteerd van het oude forum: Het was mijn kennelijk ongelukkige manier om hem te laten weten dat ik hem wel graag zou willen helpen maar dat niet kan. Niet omdat het mijn terrein of ervaring niet is maar omdat ik spannen een listige zaak vind. Als je zou zien wat er zonder zijspannen met standaard fietsen al voor geschillen tussen de hh fabrikanten en lelijk terecht gekomen berijders lopen zou je schrikken. Er zijn veel onverklaarde ongevallen waar later iets blijkt te mankeren of bezweken is zonder dat dit uit het ongeval of de metallurgie, geometrie en conditie van het onderdeel is te verklaren. Wat dacht je van blijkbaar spontaan afgebroken voorpoten, steps, sturen etc. Ik heb van 18 tot einde studie ook, toen vreselijk goedkoop te vinden, R60 en andere lijken wel van een 3e wiel voorzien en daarvan overgehouden dat het slecht rijdt en door het bochtenwerk angstwekkend grote krachten kan veroorzaken. Kortom niet negatief bedoeld en wees aljeblieft voorzichtig.

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum: J¯rgen, Ik had mijn R60/Steib op een kruissnelheid staan van 110-120km/u. Dat op snelheid afstellen doe je met de toespoor en vluchtafstellingen van het zijspan. Als je makkelijk meer dan 600cc in je frame kan hangen moet je dat altijd doen. De vroegere R100/7 blokken zijn hiervoor bijzonder geschikt. Ik hoop dat het allemaal lukt, want zijspanrijden is eerst vreemd maar daarna is het motorrijden tot de 3e macht zeg ik altijd.

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'J¯rgen', geïmporteerd van het oude forum: Gerard, Als ik jou goed begrijp heeft een R60 dus genoeg vermogen om 120 te kunnen kruizen met een zijspan eraan? Want dat is voor mij voldoende, je kan hier toch nergens nog veel sneller rijden. En ik wil de combinatie gaan gebruiken om met mijn dochtertje in het span op vakantie te kunnen gaan op de motor. Voor dagelijks gebruik heb ik nog een andere motor.

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum: J¯rgen, 600cc is genoeg, maar niet een te zware bak er aanhangen. Als je beter wilt sturen kan je de motor op 15 inch wielen zetten. Als je de orginele voorvork behoud moet je dan wel een 15 inch motorband een de voorkant doen, dit is vanwege spoorvorming. En op het achterwiel een auto band 15 inch. Met deze combinatie heb je een kleinere naloop (stuurt makkelijker) en de motor is iets lager. Je moet wel een extra stuurdemper monteren. Richard

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ludi', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, Wat een verhalen over het zijspan, ik heb een steib S-250 gekocht en wil deze aan mijn R50/2 hangen maar begin hem nu toch wel een beetje te knijpen. De bak is ongeremd en de bolaansluiting op mijn motorframe was er afgezaagd dus daar heb ik een nieuwe aangelast. ( zijn gewoon te krijgen ). Maar ik ga het toch proberen, ik ga toch niet hard rijden met het span. Ik heb nog wel een vraagje op het span zit een 15" wiel gemonteerd waarom zou dit gedaan zijn. Volgens mij hoort er standaard een 18 of 19 "wiel in. Groeten Ludi

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Het kleine wiel kan gedaan zijn omdat de motor ook lager kwam te staan met kleine wielen (lees boven) en de bak dus lager moest. groeten, egbert

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'okke', geïmporteerd van het oude forum: J¯rgen, ik rijd zelf in de winter wekelijks heen en weer tussen Delft en Wageningen met een zijspan: schommelarmframe anno 1960 + R100/7 blok + 1-persoons Watsonian-bak. Heb ik compleet gekocht voor EURO 2500 een paar jaar geleden. Mijn ervaring: a) er lag eerst een R75/7-blok in, maar met tegenwind kwam ik niet vooruit, en een acceleratie van niks; zonder ruit op het zijspan rijden hielp niet; blok 100/7 erin gelegd (had ik toevallig nog liggen), en in combinatie met een eindoverbrenging van een R75/5 werkt dit goed. Kruissnelheid 110-120 km/h is te doen, en je kunt even snel doortrekken naar 140 als het nodig is (tegenwoordig steeds meer met al die snelle auto's); b) dan heb je meteen het volgende probleem: remmen. Een rem op het zijspan is eigenlijk onontbeerlijk om de combinatie niet uit te laten breken bij remmen; Als je vaker de snelweg op wil zou ik zeggen: vergeet een R60-blok. Bij zijspanrijden kun je nooit genoeg vermogen hebben, en dan liefst veel bottom power. Verder zou ik nog eens nadenken over zelf een zijspan in elkaar te knutselen, zeker met -5 frame als basis. Heb ik vroeger ook gedaan en is leuk maar je ontdekt al snel dat je eerste brouwsel alleen goed is voor een rondje om de kerk. Tegen de tijd dat je zover bent dat je er echt snelwegkilometers mee kunt maken ben je 2x het bedrag dat je begroot had kwijt. Tenzij je dus geld over heb kan je beter een 2de hands span kopen, een oudere EML of EZS ombouw oid, denk ik.

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'J¯rgen', geïmporteerd van het oude forum: Okke en ook Gerard, Jullie kruizen allebei 110-120 maar de een doet dat met 600 cc en de ander meldt dat je daarvoor minimaal 1000 cc moet hebben. Waar zit dat verschil in? Vangt een watsonian zoveel meer wind dan een Steib? Ik ben het er helemaal mee eens dat de slimste manier om aan een span te komen is er eentje van marktplaats af te plukken waar een ander al het nodige werk heeft gedaan. Maar ik heb nu eenmaal nog een R60/5 staan die ik begonnen ben te restaureren en ik heb geen zin om er nog een motorfiets bij te kopen. Het wordt dus de R60. Mocht iemand overigens nog een compleet blok hebben met meer cc's dan houd ik mij aanbevolen. De hobby is voor mij ook het bouwen dus ik wil zowiezo de combinatie zelf opbouwen. Ik zit alleen nog te twijfelen over welk type zijspan te monteren. De Uralspannen zijn niet duur en zien er degelijk uit, maar wel wat grof. En Steib vind ik heel erg mooi, maar ze zijn wat prijzig.... Een watsonian monza is misschien ook wel wat, maar ik twijfel nog. Een MZ bakkie is niet mijn smaak. groet, J¯rgen j.triton@kpnplanet.nl

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'egbert', geïmporteerd van het oude forum: Ik ben bang dat de ural bak voor een 600 aan de zware kant is, gezien jouw wensen. Er zijn natuurlijke andere opties dan alleen MZ. Bijvoorbeeld een Velorex, werden en worden geloof ik nog steeds geimporteerd door de Haan in Hoornsterzwaag (Frl), hij kan ook monteren en leverde vroeger in ieder geval ook schommelvorken. De Velorex heeft een geremd wiel bovendien. Kijk ook eens op startkabel.nl en dan op zijspannen, daar worden ook bouwers en leveranciers genoemd. Als je een Steib monteert zou ik een 250 of 350 nemen; de 500 was oorspronkelijk wel bedoeld voor 500 cc motoren maar is voor jouw ambities wellicht iets te zwaar. Je hebt ook nog Bender (Zweden) die maakten ook verschillende modellen in verschillende gewichtsklassen. Sommige Steib en BMW bakken waren uitgerust met een hydraulische zijspanrem die je op een of andere manier aan de voetrem koppelde. Als je in Hoornsterzwaag je bak laat aanbouwen kan je misschien wel een dag hier in beetsterzwaag komen logeren, haal ik wat bier in huis en kunnen we de hele avond over zijspannen lullen ;-) Groeten, Egbert

  25. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Arnold', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Egbert, Wat versta jij onder BMW bakken bij mijn weten heeft BMW nooit een zijspanbak gemaakt. Groeten Arnold

  26. Forum import
    Reactie van bezoeker 'klaas', geïmporteerd van het oude forum: beste J¯rgen, Je zult onderhand door de bomen het bos bijna niet meer kunnen zien maar laat ik er nog een boompje bij zetten. Hoe meer cc / pk je als krachtbron gaat gebruiken, hoe hoger de kosten. Als je lekker op de snelweg mee wilt kunnen komen, heb je echt meer dan een 800 cc blok nodig. Maar dan kom je ook niet meer weg met een ongeremd zijspan en moet je ook een span kiezen dat niet te licht is en raad ik ook 15" wielen aan. Als je een leuk span voor op de B-wegen zoekt, ÈÈn die je lekker heen en weer kunt laten driften, is 600 al genoeg, maar kies er dan ook geen zware ural bak bij want dan blijft er van het driften nx meer over, maar kun je op "je hoge wielen" blijven rijden. Dus bedenk eerst wat je wilt met het span en kijk dan of je de bijkomende zaken kunt vinden. In ieder geval veel plezier met je nieuwe span (welk het ook mag worden) en bedenk dat een leuke hobby geld kost, die hobby die je gekozen hebt kan zelfs vÈÈl geld gaan kosten. Groet, Klaas.

  27. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Arnold, BMW heeft wel bakken af fabriek geleverd, wie ze bouwde weet ik niet, kan heel goed Steib zijn geweest. Klaas: je hebt ongeveer gelijk, ik heb met mijn R80 waar een ural bak aan hangt in Duitsland 140 gereden op de Autobahn, het verbruik was dan wel 1:10! Voor vergelijk: bij 100 km/h 1:14. Alles met een R65 overbrenging. De ruit van de zijspan was er wel af, die geeft behoorlijk extra weerstand. Met een lichtere en kleinere bak zou een R60 dus nog wel ruim boven de 100 moeten kunnen, vraag is wat het je kost aan brandstof. Egbert

  28. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Okke', geïmporteerd van het oude forum: Hallo J¯rgen, zijspannen bouwen is inderdaad leuk. Want wat je maakt wordt altijd uniek. Kun je die R60/5 niet gewoon inruilen tegen een zijspan? Want dat is niet zo'n beste uitgangsbasis als het snelweggen wordt. Maar voor driften over de dijk prima zoals al gezegd. Zijspannen hebben de aerodynamische eigenschappen van een flatgebouw. Als het windstil is haal je met een 600cc blok ook wel 120 per uur. Met wind in de rug ben je de king of the road en haal je wel 140 denk ik. Maar o wee als je windkracht 4 of meer tegen hebt. Komt nogal eens voor in Olanda, zeker als je in het westen woont. Dan komt je blok gewoon niet in zijn toeren. Fladder je wat verloren achter een vrachtwagen aan (heel vervelend met al die turbulentie) en wilde je maar dat je al thuis was. Dat kun je weer ondervangen door een eindoverbrenging van een R50 te monteren, maar daar ik ergerde me aan die hoge toerentallen. Vreemd genoeg maakt een groter blok nix uit voor gebruik (is door solorijders ook al eens vastgesteld). Ik doe gemiddeld 1 op 14.5. Heb trouwens een Watsonian Monza bak. Mooi ding, maar het lakwerk is naatje. Zitcomfort prima volgens mijn vrouw. Veren doet hij goed.

  29. Forum import
    Reactie van bezoeker 'J¯rgen', geïmporteerd van het oude forum: Met al die discussie over cc's ben ik nu aan het kijken voor een groter blok. Tenslotte heeft het huidige blok al over 200.000 km (goede blokken in die /5 serie) gedaan en daar zitten ook wel wat kosten aan te komen. Weet iemand of een /5 vierbak zonder problemen achter een R80 of R100 blok kan? In combinatie met een eindoverbrenging van een R60 moet ik dan in ieder geval genoeg trekkracht hebben bij tegenwind.

  30. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Volgens mij zijn de wisselbakken uitwisselbaar. Zoals eerder gezegd: meld wel even bij rDW en vooral verzekeraar dat je een groter blok hebt gemonteerd. Succes en veel plezier met zijspanrijden. Egbert

  31. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:
    Wie heeft er ervaring met de montage van een zijspan aan een R60/5? Ik ben bezig met de restauratie van een R60/5 (kort frame) en heb besloten er toch maar een zijspan aan te hangen. Maar nu loop ik tegen de volgende vragen op: -Kan ik verder met de originele voorvork of moet ik op zoek naar een swingarm vork -Is 600 cc genoeg of kan ik beter de cilinders en koppen van een R75 of R80 monteren, danwel het gehele blok vervangen? -Het schijnt dat ik een hulpframe nodig heb om een zijspan aan een /5 te kunnen monteren, waar vindt ik zo'n hulpframe? Ze zullen wel niet meer niet geleverd worden. Alvast bedankt, J¯rgen Bosma
    Jorgen, Ik lees dat je op zoek bent naar een hulpframe. Ik heb er nog een gloednieuw liggen. Wilde eerst zelf een zijspan aanbouwen maar ben tegen een kant en klaar motor met span aangelopen en heb dit toen gekocht. Heb trouwens ook nog een Ural zijspanframe en Djeper zijspanbak liggen . Ik hoor het wel als je interesse hebt. In ieder geval succes> Jan

  32. Forum import
    Reactie van bezoeker 'J¯rgen', geïmporteerd van het oude forum: Jan, Ik ben inderdaad nog op zoek naar een hulpframe. Stuur me even een mailtje met je gegevens en misschien een foto. Mijn adres is j.triton@kpnplanet.nl Heeft iemend trouwens ervaring met het monteren van een Indiaas Cozy zijspan op een BMW? Het ziet eruit als een Steib, maar de montage is anders.

  33. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ivan', geïmporteerd van het oude forum:
    Wie heeft er ervaring met de montage van een zijspan aan een R60/5? Ik ben bezig met de restauratie van een R60/5 (kort frame) en heb besloten er toch maar een zijspan aan te hangen. Maar nu loop ik tegen de volgende vragen op: -Kan ik verder met de originele voorvork of moet ik op zoek naar een swingarm vork -Is 600 cc genoeg of kan ik beter de cilinders en koppen van een R75 of R80 monteren, danwel het gehele blok vervangen? -Het schijnt dat ik een hulpframe nodig heb om een zijspan aan een /5 te kunnen monteren, waar vindt ik zo'n hulpframe? Ze zullen wel niet meer niet geleverd worden. Alvast bedankt, J¯rgen Bosma
    Hallo Jorgen, Ik heb nog een nieuw hulpframe liggen voor jouw motor. Heb hem speciaal laten maken voor mijn 50/5 maar heb daarna een swing-arm R50 gekocht. Bij interesse laat maar een mailtje, mvg Ivan

  34. Forum import
    Reactie van bezoeker 'J¯rgen', geïmporteerd van het oude forum: Gisteren heb ik een fraai nieuw hulpframe overgenomen van Jan. Drie van de vier ophangpunten heb ik nu voor elkaar. Ik hoef alleen nog wat te creeeren bij het balhoofd, maar dat moet te doen zijn. Nu nog even een zijspan kopen. Een R100 blok zit in de pijplijn. En in eerste instantie ga ik toch verder met mijn huidige telescoop vork.

  35. Forum import
    Reactie van bezoeker 'halflive', geïmporteerd van het oude forum: Dag Jorgen. Een zijspan aan een R60 gaat wel, door een hulpframe blijft je originele frame ook nog heel. 120 kruizen gaat niet. dat zal misschien de topsnelheid worden. 90 · 100 lukt misschien wel. de nokkenas van een r60 levert heel veel koppel, dat is wel heel fijn. er zijn zijspanrijders die juist daarom een r60 blok gebruiken. die plaatsen er dan wel r100 cylinders op. op jouw /5 carter gaat dat niet, die heeft kleinere cylinderboringen. waarschijnlijk weet kaspar wel waar je grote cylinders kan laten afdraaien. ik betwijfel of je blij gaat worden met de vierbak, je zal hem flink in zijn drie moeten doortrekken. een 15 inch achterwiel is wel heel prettig. je overbrenging word 10 procent korter en een smart autoband is bijna onverslijtbaar. een motorband is in 2000 km helemaal kaal. met een breed (cross) stuur kan je een swing arm vork nog wel even uitstellen. je moet wel een vorkbrug plaatsen tegen het torderen, daar houden je keerringen niet van en het ziet er eng uit van bovenaf. een swing arm van een r50 tot r69 kan je beter niet doen, die hebben een andere balhoofdshoek. spaar dan liever nog even door voor een moderne schijfrem swingarm. of laat een stel Ed Pols platen maken (naloopverkorting) http://home.wanadoo.nl/a.riecker/naloopverkorting/naloop.html een ural bak is perfect voor een boxer, een velorex of een mz bak is eigenlijk te licht. een ural bak lijkt bovendien op de (oorlogs) steib bakken.

  36. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frank ', geïmporteerd van het oude forum: Ik kan me herinneren dat verstegen uit schaik relatief goedkope schommelarmvoorvorken levert waarbij je de naloop zelf kunt afstellen. Voor het bevestigingspunt bij het balhoofd heb ik een extra pijp onder de bestaande gelast. Tussen de voorste framebuizen (die pijp zit er bij latere frames standaard) waaraan ik een bevestigings punt geschroefd heb, Ook heb ik een plaat gelast vanaf de bovenste horizontale pijp naar beneden. Die plaat is zo groot dat ik het ontstekingsdeksel er nog af kan halen. In die plaat zit dan een gat waar het oog doorheensteekt om je schoorstang aan vast te zetten. Voor het bevestigingspunt beneden achter raad ik aan om niet het hulpframe te gebruiken want alles hangt dan aan 1 kant van je frame. Ik heb de middenbok met allu blokken aan het frame vastgezet en aan die middenbok een degelijk oog gelast. Ook heb ik nog een extra stuk pijp gelast tussen de framedelen net achter de tank. Ook weer om de krachten te verdelen tussen het hele frame en niet die ene pijp waar je bevestigingspunt zit. Ik vind die extra verstevigingen erg fijn om een zo stijf mogelijk geheel te krijgen wat het stuurgedrag echt enorm ten goed komt. De achtervork is nu de zwakste schakel, maar zoals iemand al terrecht opmerkte een zijspan is nooit klaar. Frank

  37. Forum import
    Reactie van bezoeker 'egbert', geïmporteerd van het oude forum: Frank, heb je foto's van wat je beschrijft? Het klinkt allemaal erg interessant. egbert

  38. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frank ', geïmporteerd van het oude forum: Egbert, Wat wil je zien? Ongeveer 3 jaar geleden heeft het span in het blad motor emotion gestaan. Vorig jaar moest ik het zijspan eraf halen vanwege stallings problemen. Maar ik heb alles nog omdat ik zo snel mogelijk weer een nieuw span wil opbouwen. Ik kan foto's maken van de frame aanpassingen, de middenbok oplossing maar van de het gehele span heb ik helaas geen digitale foto, alleen maar gewone foto's. De frame aanpassingen kan ik fotograferen, de middenbok met aanpassingen ook. Zeg maar wat je wilt. Groet Frank.

  39. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rene', geïmporteerd van het oude forum:
    Wie heeft er ervaring met de montage van een zijspan aan een R60/5? Ik ben bezig met de restauratie van een R60/5 (kort frame) en heb besloten er toch maar een zijspan aan te hangen. Maar nu loop ik tegen de volgende vragen op: -Kan ik verder met de originele voorvork of moet ik op zoek naar een swingarm vork -Is 600 cc genoeg of kan ik beter de cilinders en koppen van een R75 of R80 monteren, danwel het gehele blok vervangen? -Het schijnt dat ik een hulpframe nodig heb om een zijspan aan een /5 te kunnen monteren, waar vindt ik zo'n hulpframe? Ze zullen wel niet meer niet geleverd worden. Alvast bedankt, J¯rgen Bosma
    Ik heb een BMW R60/5 met zijspan gehad (eml 1971), zijspan /frame/voorvork gemaakt door EML. Reed fantastich, alleen 600cc is echt te weinig, ik zou er zeker R75 cilinders op leggen ,en meschien nog een beedje tunen en dan kom je er wel. Want als er iemand in de bak zit en je gaat de weg op , dan kom je echt vermogen te kort.Ik wilde er toen een R100 blok onder leggen maar kon hem toen verkopen aan mijn buurman. die heeft hem nog. Succes met de zijspan rene

  40. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Frank, het gaat mij om de frame aanpassingen, daar kan ik en wellicht kunnen velen misschien wat aan heben. alvast bedankt egbert

  41. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frank ', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Egbert, De foto's komen maar dat wordt wel volgende week want mijn spulletjes liggen elders. Groet frank

  42. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Okke', geïmporteerd van het oude forum: Jorgen (waar haal je die puntjes eigenlijk vandaan?) Halflife (of live?) heeft gelijk wat het ombouwen van je R5-blok naar R100 betreft. Daar passen -7 cilinders niet in. Dus kun je niet zomaar ombouwen naar 1000 CC. Zoals ik tot mijn schade ondervond. Verder niks mis mee, met die -5 blokken, dat ben ik met je eens. Nou ja, te weinig laadvermogen hooguit, maar daar kun je wat aan doen. Voor het overige degelijk spul. Ik ben niet zeker of R90-6 cilinders misschien nog wel passen in een -5 carter. Dat zou ook aardig in de buurt moeten zijn qua vermogen. In ieder geval is R75 een afrader (die heb ik er nu al bij 2 zijspannen uitgegooid) tenzij je het blok echt gaat kietelen misschien. Maar voor zover ik het begrijp koop je daar wel PK's mee, echter geen koppel. En dat is nou net wat je nodig hebt in een zijspan. Je hebt oempff nodig, en de Wet van Oempff stelt dat oempff = cilinderinhoud. Vier- of vijfbakken, maakt wel een beetje uit, maar niet zoveel, is mijn ervaring. Feitelijk is een vijfbak een vierbak met een 3.5 versnelling erin. Je zit op de snelweg toch altijd in de bovenste versnelling (= dus feitelijk in zijn 4).

  43. Forum import
    Reactie van bezoeker 'halflive', geïmporteerd van het oude forum:
    Ik kan me herinneren dat verstegen uit schaik relatief goedkope schommelarmvoorvorken levert waarbij je de naloop zelf kunt afstellen. Voor het bevestigingspunt bij het balhoofd heb ik een extra pijp onder de bestaande gelast. Tussen de voorste framebuizen (die pijp zit er bij latere frames standaard) waaraan ik een bevestigings punt geschroefd heb, Ook heb ik een plaat gelast vanaf de bovenste horizontale pijp naar beneden. Die plaat is zo groot dat ik het ontstekingsdeksel er nog af kan halen. In die plaat zit dan een gat waar het oog doorheensteekt om je schoorstang aan vast te zetten. Voor het bevestigingspunt beneden achter raad ik aan om niet het hulpframe te gebruiken want alles hangt dan aan 1 kant van je frame. Ik heb de middenbok met allu blokken aan het frame vastgezet en aan die middenbok een degelijk oog gelast. Ook heb ik nog een extra stuk pijp gelast tussen de framedelen net achter de tank. Ook weer om de krachten te verdelen tussen het hele frame en niet die ene pijp waar je bevestigingspunt zit. Ik vind die extra verstevigingen erg fijn om een zo stijf mogelijk geheel te krijgen wat het stuurgedrag echt enorm ten goed komt. De achtervork is nu de zwakste schakel, maar zoals iemand al terrecht opmerkte een zijspan is nooit klaar. Frank
    over verstegen ben ik gauw klaar, die meneer gaat alleen voor het geld. hij verkoopt je rustig een velorexje om aan een harley te hangen. als het om zijspannen gaat moet je die man links laten liggen. lassen aan een frame mag niet van de rdw. da's niet voor niets en dat vind ik wel zo'n prettig idee. je kan dan beter een demontabel brugstuk tussen de voorste buizen maken. die pijp tussen het achterframe is ook een goed idee maar daar geldt hetzelfde voor. die middenbokoplossing klinkt heel mooi, kan daar hier ook een plaatje van komen? het dusdanig verbouwen van een 60/5 vind ik wel zonde. kan je dan niet beter de r60 een nieuw tehuis gunnen en op zoek gaan naar een lelijke R80. dan heb je net genoeg vermogen en die hebben die voorste verstijving al. als je een nette R60 hebt brengt die bijna net zoveel op als een oude lelijke R80 met zijspan kost.

  44. Forum import
    Reactie van bezoeker 'halflive', geïmporteerd van het oude forum:
    Ik kan me herinneren dat verstegen uit schaik relatief goedkope schommelarmvoorvorken levert waarbij je de naloop zelf kunt afstellen. Voor het bevestigingspunt bij het balhoofd heb ik een extra pijp onder de bestaande gelast. Tussen de voorste framebuizen (die pijp zit er bij latere frames standaard) waaraan ik een bevestigings punt geschroefd heb, Ook heb ik een plaat gelast vanaf de bovenste horizontale pijp naar beneden. Die plaat is zo groot dat ik het ontstekingsdeksel er nog af kan halen. In die plaat zit dan een gat waar het oog doorheensteekt om je schoorstang aan vast te zetten. Voor het bevestigingspunt beneden achter raad ik aan om niet het hulpframe te gebruiken want alles hangt dan aan 1 kant van je frame. Ik heb de middenbok met allu blokken aan het frame vastgezet en aan die middenbok een degelijk oog gelast. Ook heb ik nog een extra stuk pijp gelast tussen de framedelen net achter de tank. Ook weer om de krachten te verdelen tussen het hele frame en niet die ene pijp waar je bevestigingspunt zit. Ik vind die extra verstevigingen erg fijn om een zo stijf mogelijk geheel te krijgen wat het stuurgedrag echt enorm ten goed komt. De achtervork is nu de zwakste schakel, maar zoals iemand al terrecht opmerkte een zijspan is nooit klaar. Frank
    over verstegen ben ik gauw klaar, die meneer gaat alleen voor het geld. hij verkoopt je rustig een velorexje om aan een harley te hangen. als het om zijspannen gaat moet je die man links laten liggen. lassen aan een frame mag niet van de rdw. da's niet voor niets en dat vind ik wel zo'n prettig idee. je kan dan beter een demontabel brugstuk tussen de voorste buizen maken. die pijp tussen het achterframe is ook een goed idee maar daar geldt hetzelfde voor. die middenbokoplossing klinkt heel mooi, kan daar hier ook een plaatje van komen? het dusdanig verbouwen van een 60/5 vind ik wel zonde. kan je dan niet beter de r60 een nieuw tehuis gunnen en op zoek gaan naar een lelijke R80. dan heb je net genoeg vermogen en die hebben die voorste verstijving al. als je een nette R60 hebt brengt die bijna net zoveel op als een oude lelijke R80 met zijspan kost.

  45. Forum import
    Reactie van bezoeker 'J¯rgen', geïmporteerd van het oude forum: Ik was ook helemaal niet van plan het frame van mijn R60/5 te verlassen, dat blijft lekker zoals het de fabriek verlaten heeft. En de motor blijft er ook gewoon uitzien als een R60/5, maar dan met een klassiek zijspan eraan.

  46. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frank ', geïmporteerd van het oude forum: Goed idee die demontabele brugstukken, voor mij te laat maar voor jurgen en anderen die het frame orgineel willen houden een prima versteviging. Ik heb ook wel eens gezien dat er een kruis van pijpmateriaal gelast werd tussen de twee achterste framebuizen, op de plek waar de accu normaal gesproken staat. Dit geeft nog meer stijfheid dan een horizontale brug vlak achter de tank. De oplossing die ik gevonden heb met de middenbok is als volgt: Ik heb het gebogen deel van de bok wat de grond raakt afgeslepen en daar een horizontale pijp met het zijspanbevestigingspunt gelast. tussen die horizontale pijp en het horizontale deel van het frame (onder de accubak) heb ik met 2, in 3 stukken deelbare allu klemblokken de middenbok vastgezet aan het frame. De middenbok, dus 1 bevestigingspunt, zit nu vast op 4 plaatsen van het frame, zowel links als rechts. Foto volgt, kan helaas niet sneller dan volgende week.

  47. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frank ', geïmporteerd van het oude forum: Foto van mijn middenbokconstuctie en die lange rechte is echt een degelijke, stoere, dikke pijp. Groet, Frank

  48. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Frank, heb jij onderaan gewoon een bout inplaats van een kogel? hoe zit het zijspan daar dan aan vast? Prima foto overigens, hij verduidelijkt wel de hele opbouw. bedankt, egbert

  49. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frank ', geïmporteerd van het oude forum: Egbert, Aan de schoorstangen zitten twee strippen, 1 aan de boven kan en 1 een aan de onderkant van het oog met exact dezelfde diameter die door het ook gaan. Dit oog komt van zijspanbouwer EZS en is los te koop. Groet Frank.

  50. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. De andere kant van die verbinding is een vork, die schuif je over het vlakke stuk en dan een bout erdoor. Het voordeel is goedkoper produceren dan een kogelverbinding, het nadeel is dat je niet veel speelruimte hebt om het span af te stellen. Je kan maar in 1 vlak bewegen. Groeten, Paul.

  51. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Frank, Paul, bedankt, helder. Ik vind kogels zelf wel handig en inderdaad, de verticale stelbaarheid is genoeg als je de rest eenmaal definitief hebt gesteld. egbert (met kogels onder)

  52. Forum import
    Reactie van bezoeker 'halflive', geïmporteerd van het oude forum:
    Foto van mijn middenbokconstuctie en die lange rechte is echt een degelijke, stoere, dikke pijp. Groet, Frank
    dat is inderdaad een hele mooie oplossing. ik heb diezelfde gaffels en inderdaad, twee kogels onder stelt toch wel wat makkelijker. boven kan je wel prima met die gaffels werken

  53. Forum import
    Reactie van bezoeker 'J¯rgen', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb inmiddels een zijspan gekocht, zie het bijgevoegde plaatje. Het lijkt een beetje op een Steib maar het onderstel is anders. Nog een vraagje voor Egbert en de andere zijspanbezitters, hoe hebben jullie het voorste ophangpunt bij het balhoofd gemaakt? J¯rgen

  54. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum: Mooi plaatje !!

  55. Forum import
    Reactie van bezoeker 'J¯rgen', geïmporteerd van het oude forum: Bij deze alsnog het plaatje

  56. Forum import
    Reactie van bezoeker 'J¯rgen', geïmporteerd van het oude forum: Nogmaals

  57. Forum import
    Reactie van bezoeker 'J¯rgen', geïmporteerd van het oude forum: laatste poging, anders probeer ik het thuis wel*@#$%

  58. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Jurgen, wat een bloedmooi bakje! Wat voor merk staat er op de zijkant? Zo te zien ongeremd, dat is geen bezwaar, je moet alleen bij hard remmen tegensturen. Succes met de aanbouw en stuur nog eens een foto in als de combo klaar is. Groeten, Egbert

  59. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Overigens, ik zou dat dwaze knipperlichtje bovenop het spatbord vervangen door iets dat naar voren wit straalt en naar achter rood plus remlicht. En natuurlijk knipperlichten... Officieel mag je rijden met de knipperlichten van de motor, maar voor andere weggebruikers zijn knipperlichten op de motor beter zichtbaar. Als je toch verandert zou je ook een wit voorlampje aan de neus van de bak kunnen hangen en een achter/knipperlicht aan de achterkant. Kan je dit knipperlichtje nog laten zitten ook. Je ziet het: zijspanners zien altijd verander (verbeter) mogelijkheden ;-) Egbert Groeten, Egbert

  60. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
    Overigens, ik zou dat dwaze knipperlichtje bovenop het spatbord vervangen door iets dat naar voren wit straalt en naar achter rood plus remlicht. En natuurlijk knipperlichten... Officieel mag je rijden met de knipperlichten van de motor, maar voor andere weggebruikers zijn knipperlichten op de motor beter zichtbaar. Als je toch verandert zou je ook een wit voorlampje aan de neus van de bak kunnen hangen en een achter/knipperlicht aan de achterkant. Kan je dit knipperlichtje nog laten zitten ook. Je ziet het: zijspanners zien altijd verander (verbeter) mogelijkheden ;-) Egbert Groeten, Egbert
    Sorry, bij herlezen zie ik wat strijdige dingen. voor andere weggebruikers dus knipperlichten op de zijspan, en dan voor een wit en achter een rood/remlicht monteren. En dan kan het knipperlichtje op het spatbord dus blijven. Groeten, Egbert

  61. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chefke', geïmporteerd van het oude forum: Och Egbert dat doe je wel vaker. Chefke

  62. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Chefke, wat doe ik wel vaker? Want dan leer ik misschien weer wat? Egbert

  63. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Serieus voor Jurgen: Het voorste bovenste ophangpunt is bij mij, net als achter boven, een klem die om de frame buis zit waarbij aan de ene kant een een bout en moer zit en aan de andere kant een plat oog met moer. Net zo'n oog zoals in dit forum wordt getoond bij de standaard. Draai de boel bijna vast, draai het oog in de goede stand (richting strakker), monteer de triangel (diagonale steun) en zet de boel definitief vast. Werkt bij mij ondertussen al 15 jaar. Succes Jurgen, maak een mooie combo en laat een foto zien. Egbert

  64. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chefke', geïmporteerd van het oude forum: Je doet het weer Egbert, Wat is een triangel,je bedoeld waarschijnlijk een schoorstang. Chefke

  65. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Chefke, Jij mag het noemen zoals jij dat wilt. Egbert

  66. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frank ', geïmporteerd van het oude forum: Jurgen, Ik heb tussen de voorste framebuizen een pijp gelast en om die pijp heb ik zo'n klem gezet die Egbert beschrijft. Ik heb nu twee horizontale pijpen onder mijn balhoofd net als de latere frames (ze zullen bij BMW niet voor niets een extra pijp op die plek hebben geplaatst)Ik weet dat je niet wilt lassen aan je frame maar je zou ook een constructie kunnen bedenken dat die pijp demontabel is. Ikzelf vind het fijn dat er zoveel mogelijk krachten verdeeld worden over zoveel mogelijk punten. Mooi bakkie trouwens. Frank

  67. Forum import
    Reactie van bezoeker 'J¯rgen', geïmporteerd van het oude forum:
    Jurgen, wat een bloedmooi bakje! Wat voor merk staat er op de zijkant? Zo te zien ongeremd, dat is geen bezwaar, je moet alleen bij hard remmen tegensturen. Succes met de aanbouw en stuur nog eens een foto in als de combo klaar is. Groeten, Egbert
    Het zijspan is een Cozy en wordt gemaakt in India. Met het bijgeleverde bevestigingsmateriaal kun je hem zo aan een Enfield hangen. Ik ga er kogelklauwen aan bevestigen om het BMW hulpframe te kunnen gebruiken. Het knipperlicht en de overige verlichting ga ik ook nog wel iets aan doen. In ieder geval wit naar voor en rood aan de achterzijde. En iets van een extra (berm) lamp op het span lijkt me ook niet verkeert. Met de knipperlichten ben ik er nog niet helemaal uit, want als ik knipperlichten op het span monteer moet ik dan de rechtse knipperlichten van de motor uitschakelen?

  68. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Kijk even in topic "keuringseisen zijspan". Daar wordt een link gegeven naar een politiesite. Daaruit blijkt ook dat wat ik hierboven schreef over knipperlichten van de motor alleen geldt als de motor van voor 1996 is, wist ik niet. Bedankt voor de informatie over de zijspan. Groeten, Egbert

  69. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: En ja, als je knipperlichten op de zijspan hebt kan je die van de motor beter uitschakelen, als was het alleen maar voor de duidelijkheid. Egbert

  70. Forum import
    Reactie van bezoeker 'dolf peeters', geïmporteerd van het oude forum: Dag allemaal: Erg leuk topic! Misschien handig om te weten: Geen 'te lichte Velorexjes' aan motoren boven de 500 (of zo) cc. Want dat is zeker voor beginners enerverend. Bakje wil constant het wiel lichten in bochten. Een aardig adres: Moto Donatz in Winterswijk. Roel D heeft aardig wat zijspanspul en weet er ook veel van af. En bij Theo Terwel staat een R69 met R90 blok en een Hollandiabak. Voor niet eens veel stuivers.Pas gelden een dag met een Tripteq gestuurd, en dat was feest!

  71. Forum import
    Reactie van bezoeker 'staus', geïmporteerd van het oude forum: Een hoop informatie gewon bouwen, zie de foto..en het stuurt perfect. Ik hoor het wel als je meer informatie nodig hebt. Staus

  72. bert
    Een hoop informatie gewon bouwen, zie de foto..en het stuurt perfect. Ik hoor het wel als je meer informatie nodig hebt. Staus
    Heb je foto's bewonderd, mijn smaak, prima. Zou graag nog een foto willen zien van hoe je het achterhulpframe van de motor zelf hebt vervangen. Moet toch stabiel blijven ivm het verend gedeelte (schokbrekers e.d.) en het opnieuw vastzetten van het achterspatbord. Dus als je nog wat details kunt vrijgeven..........graag.

  73. Forum import
    Reactie van bezoeker 'staus', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Bert. stuur me even je e.mail adres, foto's plaatsen gaat een beetje moeilijk op deze site mijn adres stausmulder...home.nl groeten staus

  74. Forum import
    Reactie van bezoeker 'staus', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Bert. toch nog even de tijd genomen, hierbij de foto groeten staus

  75. Forum import
    Reactie van bezoeker 'staus', geïmporteerd van het oude forum:
    Hoi Bert. toch nog even de tijd genomen, hierbij de foto groeten staus
    dat bedoel ik nu

  76. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jørgen', geïmporteerd van het oude forum:
    Een hoop informatie gewon bouwen, zie de foto..en het stuurt perfect. Ik hoor het wel als je meer informatie nodig hebt. Staus
    Hallo Staus, Zou je ook een foto van de montage van de voorste schoorstang aan het balhoofd kunnen plaatsen? Dan kan ik even spieken. Mijn zijspan hangt overigens ondertussen aan de R60/5, alleen de klem voor de voorste schoorstang moet ik nog maken. En ik heb nog wat problemen met het proppen van een /7 draadboom in een /5 koplamp. De R60 heeft inmiddels een R80 donorblok en bak en ziet er gelikt uit. Zodra het beter weer is zal ik hem naar buiten duwen voor een foto voor op het forum. groet, Jørgen

  77. Forum import
    Reactie van bezoeker 'staus ', geïmporteerd van het oude forum: Hoi jorgen. hierbij de foto van de voorste schoorstang bevesteging, hoop dat je er wat aan hebt. wacht met spanning op de foto. vr.groeten staus

  78. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jorgen Bosma', geïmporteerd van het oude forum: Mooie bevestiging van je voorste schoorstang. Heb je deze beugel zelf gemaakt of kun je die zo kopen? MVG Jørgen

  79. Forum import
    Reactie van bezoeker 'staus ', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Kijk even op www.ef-tech.de staat onder zubehor... compleet met hulpframe ed. maar ook wel los te koop. Ben hier zelf goed geholpen, perfecte levering en de prijzen vallen mee.. hoop dat je wat aan hebt

  80. Richard
    Paul, dit schreef je een tijdje terug: Zelf een sub-frame maken voor de onderste 2 bevestingen, zo, dat het zijspanwiel ong. 200mm voor het achterwiel zit. Waarom 200 mm en niet meer, of is dit afhankelijk van het gewicht van de bak, en de breedte van de bak, en een combinatie van gewicht motor en bak. Dit gedeelte is me niet duidelijk. Als het zijspanwiel te ver naar achteren staat dan gaat de combinatie duiken in een bocht naar links (als de bak rechts zit), deze beweging van de motor is niet te corrigeren. Een ding is zeker een motor met zijspan rijden is het leukste wat er is. Maar de combinatie moet wel goed sturen en uitgelijnt zijn. Egbert, hoe heb jij het zijspanwiel geremd? Een extra rempompje op het voetpedaal gezet? Richard, (R75/5 met zijspan, 15'' wielen rondom en een swingarmvork aan de voorzijde met dubbele schijf)

  81. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Dat is een (oude) vuistregel van wijlen Ed Pols. Die zei dat de voorloop van het spanwiel in mm gelijk moet zijn aan het gewicht van de motorfiets in kg. Voor een ouder span is dit een redelijke waarde, mag wel wat meer zijn,de mijne (R69/900 EML) staat op +/- 250. Dat kwam optisch mooier uit, achterkant bak gelijk met achterkant motorfiets. Nu bouwt men met 350-400mm voorloop, doe ik iig met een R11xx met bak. Groeten, Paul.

  82. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henk', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Ik heb een r60/5 met steib ls500 bak er aan. Voor de bevestiging heb ik gebruik gemaakt van een subframe met twee kogels aan de onderzijde. Dit subframe zit vast onder de beide blokbouten en op de plaats van de achtervoetsteun. Ik heb een klem om de horizontale framebuis onder het balhoofd waar de voorste schoorstang aan vast zit, en een klem om de framebuis voor de achterste schoorstang ter hoogte van de bevestiging van het achterframe. Ik heb geen geremd zijspanwiel en heb de orginele lichtmetalen velgen gebruikt, ook is de voorvork standaard. Als het hele spulletje goed is uit gelijnd heb je voldoende aan de standaard schroefstuurdemper. De verdere aanpassingen aan de motor zijn; rondom dikkere spaken laten monteren zijspanveren via de hobbyist voor en achter koni instelbare achterschokbrekers cardan van een r50/5 . Voor de rest is de motor orgineel. Ik kan met deze combinatie goed meekomen met het verkeer. de top is ca 110 km/h met windscherm op de motor en de bak. Bij veel tegenwind is dit iets minder maar hij loopt altijd wel tussen de 90 en 100. Ik rijdt hier nu ca 15 jaar mee en alles blijft heel. Ook tijdens vacantie naar de alpen en scandinavie. Ik denk dus dat het goed mogelijk is een bertouwbare goed sturende combinatie te bouwen zonder enorme aanpassingen aan het orginele uiterlijk hoeft te doen. Je moet je alleen wel realiseren dat dit een leuke toer combinatie zal worden waar je veel plezier mee kan hebben op de b-wegen maar nooit een autobaan racer zal worden. Want hiervoor kom je toch wat vermogen tekort. succes met je project. Henk

  83. Richard
    Paul, bedankt voor de info, ik heb mijn zijspanwiel nu ongeveer 300mm voor het achterwiel staan, lijkt ok. Ik heb nog niet kunnen rijden omdat ik de bak nog moet maken. Motor 200 kg en de bak met onderstel ongeveer 100 kg. Richard

  84. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jorgen', geïmporteerd van het oude forum: De beloofde foto's

  85. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jorgen', geïmporteerd van het oude forum: nog eentje

  86. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jorgen', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb dit weekeinde uit een blok aluminium van 80 x 60 x30 mm een klem gemaakt voor onder het balhoofd. Dat zou afdoende moeten zijn voor de voorste schoorstang.

  87. Egbert
    Mooi werk, Jorgen! Egbert

  88. Richard
    Nog een foto van een bouwproject

  89. Richard
    Nog een keer, R75/5, 15'' wielen, schommelvork,

  90. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
    Wie heeft er ervaring met de montage van een zijspan aan een R60/5? Ik ben bezig met de restauratie van een R60/5 (kort frame) en heb besloten er toch maar een zijspan aan te hangen. Maar nu loop ik tegen de volgende vragen op: -Kan ik verder met de originele voorvork of moet ik op zoek naar een swingarm vork -Is 600 cc genoeg of kan ik beter de cilinders en koppen van een R75 of R80 monteren, danwel het gehele blok vervangen? -Het schijnt dat ik een hulpframe nodig heb om een zijspan aan een /5 te kunnen monteren, waar vindt ik zo'n hulpframe? Ze zullen wel niet meer niet geleverd worden. Alvast bedankt, J¯rgen Bosma
    Hallo Jorgen, Ik heb nog een nieuw hulpframe liggen voor jouw motor. Heb hem speciaal laten maken voor mijn 50/5 maar heb daarna een swing-arm R50 gekocht. Bij interesse laat maar een mailtje, mvg Ivan
    @ Ivan: lang geleden maar ik zoek een hulpframe voor /5

  91. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jorgen', geïmporteerd van het oude forum: Bedankt voor het aanbod, maar sinds 2006 (toen ik het topic startte) rijd ik al weer een tijdje zijspan. Dus het hulpframe heb ik inmiddels al lang. De R60/6 heeft in die tijd ook een swingarm voor gekregen (met schijfremmen) en we zijn al vele kilometers verder. groet, Jørgen

  92. wil
    Hallo luitjes, ik ben op zoek naar een hulpframe, of iemand die mij daarbij kan helpen zo een na te maken voor een Steib LS 200 aan een R 60/6 te bouwen. Ik heb wel alle stangen erbij. Maar mis alleen nog de 2 kogels. Wie kan me verder helpen. vriendelijke groet Wil