Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Henk', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb mijn versnellingsbak uit elkaar gehald na schakelproblemen. De lagers waren allemaal zo'n beetje gaar, en er bleek een schakelnok afgebroken te zijn, waardoor de bak uit z'n twee schoot. Nu ben ik voornemens om de zaak weer dicht te gooien, en ben bezig om de lagerspeling op te meten. Hiervoor gebruik ik een schuifmaat met een nauwkeurigheid van 0,05 mm., en een stukje spiestaal, wat ik op de randen van de bak laat steunen. Het meten lukt niet echt goed, volgens mij omdat de assen nog niet helemaal vast in de bak staan. Wie heeft een oplossing, of wat doe ik verkeerd?

16 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum: Hoi henk, een antwoord heb ik niet voor je. Echter wel ben ik nieuwsgierig naar de het aantal gelopen km van je brommert

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum: oeps daar ging mijn bericht al. Ook het type K of R en verdere type aanduiding intereseert me.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Henk', geïmporteerd van het oude forum: Tsja, kilometers weet ik niet, ga maar uit van 120.000. Bouwjaar is 1981, en het gaat om een R100RS

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Indien je probeert te bepalen wat je nodig hebt aan vulringen kun je misschien beter meten zonder assen, van dichtvlak tot aanlegvlak lager, in bakhuis en deksel. Dit bij elkaar opgeteld + dikte pakking, waarvan je de asmaat (as dus compleet met lagers) gemeten op de lageraanlegvlakken aftrekt. Komt eigenlijk op hetzelfde neer als wat voorgeschreven wordt, alleen zonder speciaalgereedschap. Heb dit al enige malen met succes toegepast. Veel succes, Lei.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Henk', geïmporteerd van het oude forum: Da's inderdaad handig bekeken, Lei! Als ik het goed begrijp meet ik als het ware de diepte van de lagerboring in de bak tot aan het pasvlak (inclusief oliekeerplaatjes). Ik heb dan nog wel twee vragen: mijn schuifmaatje heeft een meetbereik van 150 mm; is dit lang genoeg, en is het niet zo dat de lagers altijd wat speling hebben, zodat de meting alsnog niet helemaal nauwkeurig is? En moet het lager van de prise-as aan de koppelingskant er ook weer uit, of kan ik deze as meten vanaf de "kraag" van de binnenring?

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Lagers voldoen aan de DIN-norm, wat wil zeggen dat ze allemaal binnen een zeer krappe tolerantie moeten vallen. De shims hebben veel grotere stappen tussen de diverse maten. Dus als je enkel lagers vervangt, hoef je niet te meten/shimmen, ervan uitgaande dat de bak correct geshimmed was. Groeten, Paul.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Paul heeft helemaal gelijk, maar als je die bak dan toch uit elkaar hebt liggen kijk dan de hele zaak even na, als je niet zeker weet dat het de originele uitvulling is. Verder moet je meetgereedschap het bereik natuurlijk kunnen halen!

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Math', geïmporteerd van het oude forum: Henk, ik heb dat stuk speciaal gereedschap in mijn bezit. Indien je er zo niet uitkomt en je hebt dit gereedschap nodig kunnen we wel wat regelen.Ik heb verder geen ervaring met het reviseren van de versnellingsbak. Wel is dit onderwerp al meerdere keren besproken op dit forum.Zo zijn er bijvoorbeeld speciale strips in de handel waarvan ik nu even de naam niet meer weet, die je heel goed kunt gebruiken voor de speling te bepalen. Dit is in principe een dun sliertje kit/klei dat je inklemt bij het monteren van het deksel. Als je dan het deksel weer demonteerd is dat dunne sliertje plat geknepen. Afhankelijk van de breedte die zo ontstaan is weet je de speling. Laatste opmerking: Ik heb mijn bak bij de vakman laten revisren ondanks dat ik alles in huis had om het te doen. De reden hiervoor is dat als de bak vastloopt je achterwiel ook stilstaat. Omdat de bak rechtstreeks op de cardan zit is er dan ook geen mogelijkheid om als rijder in te grijpen door bijvoorbeeld de koppeling in te knijpen. Gebeurt dit met hoge snelheid of in een bocht dan zijn de rapen zuur. Dit niet om je bang te maken maar zodat je een goede keus kunt maken. Succes, Math

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum: Dat heette vroeger een loodje en tegenwoordig plasti(c)gauge, wordt gebruikt om lagerspelingen van glijlager te meten. FF vragen bij een revisiebedrijf van industrie of scheepsmotoren.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Henk', geïmporteerd van het oude forum: Omdat ik veel gehoord en gelezen had over versnellingsbakrevisie, wilde ik het gewoon zelf proberen om te zien of het nou echt allemaal zo moeilijk was. Tot nog toe is alles me aardig meegevallen. Bang dat de zaak straks vastloopt ben ik niet. Wel wil ik alles overnieuw uitshimmen omdat ik niet weet of de bak al eens los is geweest, en door wie dit gedaan is. Ik heb zelf wat gereedschap gemaakt, waarmee tot nog toe alles gelukt is. Het stuk gereedschap dat Math bedoeld, kan ik niet maken, gezien de maatvoering, en het eenvoudige gereedschap waarmee alles moet gebeuren. Van plastigauge heb ik wel eens gehoord, maar ik weet niet hoe dat spul zich gedraagd wanneer het warm wordt, en om het deksel te monteren moet ik het warm stoken. Math, je schreef dat we wel iets zouden kunnen regelen, doe eens een voorstel ok?

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Math', geïmporteerd van het oude forum:
    Omdat ik veel gehoord en gelezen had over versnellingsbakrevisie, wilde ik het gewoon zelf proberen om te zien of het nou echt allemaal zo moeilijk was. Tot nog toe is alles me aardig meegevallen. Bang dat de zaak straks vastloopt ben ik niet. Wel wil ik alles overnieuw uitshimmen omdat ik niet weet of de bak al eens los is geweest, en door wie dit gedaan is. Ik heb zelf wat gereedschap gemaakt, waarmee tot nog toe alles gelukt is. Het stuk gereedschap dat Math bedoeld, kan ik niet maken, gezien de maatvoering, en het eenvoudige gereedschap waarmee alles moet gebeuren. Van plastigauge heb ik wel eens gehoord, maar ik weet niet hoe dat spul zich gedraagd wanneer het warm wordt, en om het deksel te monteren moet ik het warm stoken. Math, je schreef dat we wel iets zouden kunnen regelen, doe eens een voorstel ok?
    Dit is mijn E-mail adres: m.w.g.houwers@home.nl Als je wilt stuur ik je de mal op en als je klaar bent stuur je hem weer terug. mvrgr Math

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Kijk, dit is ook zo mooi op dit forum: ik stuur het wel op en je stuurt het wel weer terug. Als we dit kunnen houden hebben WIJ tenminste een stukje betere wereld werkend. goed zo Math! Egbert

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Fieremans Hugo', geïmporteerd van het oude forum:
    Henk, ik heb dat stuk speciaal gereedschap in mijn bezit. Indien je er zo niet uitkomt en je hebt dit gereedschap nodig kunnen we wel wat regelen.Ik heb verder geen ervaring met het reviseren van de versnellingsbak. Wel is dit onderwerp al meerdere keren besproken op dit forum.Zo zijn er bijvoorbeeld speciale strips in de handel waarvan ik nu even de naam niet meer weet, die je heel goed kunt gebruiken voor de speling te bepalen. Dit is in principe een dun sliertje kit/klei dat je inklemt bij het monteren van het deksel. Als je dan het deksel weer demonteerd is dat dunne sliertje plat geknepen. Afhankelijk van de breedte die zo ontstaan is weet je de speling. Laatste opmerking: Ik heb mijn bak bij de vakman laten revisren ondanks dat ik alles in huis had om het te doen. De reden hiervoor is dat als de bak vastloopt je achterwiel ook stilstaat. Omdat de bak rechtstreeks op de cardan zit is er dan ook geen mogelijkheid om als rijder in te grijpen door bijvoorbeeld de koppeling in te knijpen. Gebeurt dit met hoge snelheid of in een bocht dan zijn de rapen zuur. Dit niet om je bang te maken maar zodat je een goede keus kunt maken. Succes, Math
    Ik ben zelf ook doende om mijn versnellingsbak te reviseren (vernieuwen alle lagers). Is het niet zo dat de prise-as een loos koppelmechanisme heeft? Zodat bij een blokkerende versnellingsbak het wiel niet helemaal blokkeert? Heeft dit al iemand aan de hand gehad?

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Op de ingaande as zit wel een soort schokdemper, maar eer die doordraait heb je de bocht allang van dichtbij gezien. Verder ken ik geen gevallen van een plotseling vastslaande bak. Let wel: er wordt wat afgerommeld met sleutelen! Graag dan ook reacties van mensen met een stilstaand achterwiel tgv een geblokkeerde bak. Groet Lei.

  15. Hakar
    Op de ingaande as zit wel een soort schokdemper, maar eer die doordraait heb je de bocht allang van dichtbij gezien. Verder ken ik geen gevallen van een plotseling vastslaande bak. Let wel: er wordt wat afgerommeld met sleutelen! Graag dan ook reacties van mensen met een stilstaand achterwiel tgv een geblokkeerde bak. Groet Lei.
    hier een reactie van iemand die een vastgeslagen bak had, met een vaststaand achterwiel. Hoewel niet met een BMW, maar met een Moto Guzzi. Principe van de bakken, en koppeling is hetzelfde. Het gebeurde mij in de bebouwde kom, bij het terugschakelen naar 2 voor een rotonde. Een gangetje van een kilometer of veertig. Klap is best heftig, Voelt als remmen maar dan een beetje erger. Ben hier op dit forum terechtgekomen in mijn zoektocht naar het shimmen van de bak, en heb gezien dat hier nogal wat ervaring zit. Toch lijkt het er op dat ik het shimmen uitbesteedt aan iemand met ervaring. Wil dit nooit meer meemaken. Kan me heel goed voorstellen wat de gevolgen zijn bij hogere snelheid.