Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Mensen, gisteren zag ik het weer gebeuren: een vrachtwagen met een zeil-afdekking verloor onder het rijden een dikke plak ijs. Gleed zo van het dak van de wagen af. Ik denk dat als het zeil gaat bol staan door de rijwind dit ijs wat in het zeil ligt los kan komen en eraf kan waaien. Als je er kort achter rijdt en je krijgt die plak tegen je aan (door je heen) heb je meer dan een probleem. dus HOUDT AFSTAND van vrachtwagens met een wapperend dak in deze tijd van het jaar. Groeten, Egbert

30 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Een bijzonder goede tip. Het wil dus ook zeggen dat je niet vreemd moet kijken dat je zomaar een plak ijs op de weg kan vinden. Persoonlijk vind ik de kou niet erg, de verradelijke gladheid vind ik griezeliger. Vaak moet ik al om 6.15 op pad en dan is het strooizout nog niet goed ingereden en het losliggende zout is ook glad.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum: Het "verliezen" van ijs van het zeil van de vrachtwagen wordt veroorzaakt door het zelfde effect waardoor een vleigtuigvleugel de lift geeft aan het vliegtuig. Dit is een klein stkje aerodynamica, namelijk als een luchtstroom een hogere snelheid krijgt, dan zal de druk afnemen, populair gezegd. Als de lucht over een dak van een (vracht) auto strijkt, dan zal er niet alleen de lucht van de rijwind over het dak strijken, maar tevens de lucht die is verdrongen door het frontale oppervlak van de vrachtauto. Hierdoor ontstaat de onderdruk. Deze zorgt er voor dat het ijs los kan komen van het slappe zeildak. Een vast dak heeft er nagenoeg geen last van. Hierop ligt meestal geen ijs, het water stroomt er van af. Overigens is het aardig te weten, door de snelheid vermeerdering van de lucht, zal er een temperatuur verlaging ontstaan, dit merk je zelf heel sterk door de koude handen die bij de motor meestal in een sterke luchtstroom van de kuip zich bevinden. BMW heeft dit weten te reduceren door bij de K100RT de spiegel op de juiste plaats te bevestigen, waardoor de handen in de luwte achter de spiegel zijn op gesteld. Persoonlijk heb ik met een verloopplaat, de spiegels van de RS gemonteerd, geeft een beter effect en voornamelijk gedaan om twee extra RAW lichten te hebben, fijn in de file. Iedereen moet dit in de buitenspiegel zien, 4 sterke knipperlichten geeft een extra dimensie aan het tussen de file rijden.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'wim', geïmporteerd van het oude forum: maar wat helpen meer knipperlichten als je te dicht achter een vrachtwagen rijd met ijs op zijn dak ? wim

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter voossanen', geïmporteerd van het oude forum: Egbert, bedankt voor de tip, is idd een groot gevaar. Marco, wat moeten we met dit theoretisch gezeur??? Bericht van Egbert is duidelijk, hoeft echt niet met earodyna-aeroflot- toestanden toegelicht te worden!! het is gevaarlijk, houd er rekening mee, en dat doe ik zelfs als ik in de auto zit...... Grt, Allen!

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Erwin', geïmporteerd van het oude forum: PS Pas dus ook goed op voor laagvliegende vliegtuigen. Geintje Groet Erwin

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum:
    Het "verliezen" van ijs van het zeil van de vrachtwagen wordt veroorzaakt door het zelfde effect waardoor een vleigtuigvleugel de lift geeft aan het vliegtuig. Dit is een klein stkje aerodynamica, namelijk als een luchtstroom een hogere snelheid krijgt, dan zal de druk afnemen, populair gezegd. Als de lucht over een dak van een (vracht) auto strijkt, dan zal er niet alleen de lucht van de rijwind over het dak strijken, maar tevens de lucht die is verdrongen door het frontale oppervlak van de vrachtauto. Hierdoor ontstaat de onderdruk. Deze zorgt er voor dat het ijs los kan komen van het slappe zeildak. Een vast dak heeft er nagenoeg geen last van. Hierop ligt meestal geen ijs, het water stroomt er van af. Overigens is het aardig te weten, door de snelheid vermeerdering van de lucht, zal er een temperatuur verlaging ontstaan, dit merk je zelf heel sterk door de koude handen die bij de motor meestal in een sterke luchtstroom van de kuip zich bevinden. BMW heeft dit weten te reduceren door bij de K100RT de spiegel op de juiste plaats te bevestigen, waardoor de handen in de luwte achter de spiegel zijn op gesteld. Persoonlijk heb ik met een verloopplaat, de spiegels van de RS gemonteerd, geeft een beter effect en voornamelijk gedaan om twee extra RAW lichten te hebben, fijn in de file. Iedereen moet dit in de buitenspiegel zien, 4 sterke knipperlichten geeft een extra dimensie aan het tussen de file rijden.
    Wat te denken als de temperatuur van de omgeving boven het ijs dat op het vrachtwagendekzeil omhoog gaat? Het ijs zal van struktuur veranderen en H2O zal in vloeibare vorm door de rijwind worden voortgestuwd richting de achterzijde van de vrachtauto, door de voorwaartse kracht van het massale voertuig, ongeacht het merk. Het resultaat van deze fysieke verandering zal in de vorm van een regenachtige verschijning, geholpen door de zwaartekracht naar beneden worden getrokken, met als uiteindelijk gevolg als een motorrijder zich achter het zich voortbewegende voertuig in een omgevingstemperatuur van boven de nul graden celsius bevindt: een natte motorrijder met dito knipperlichten.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'wouteRT', geïmporteerd van het oude forum: Wat een oncollegiaal gel*l van de laatste paar reacties. Marco, ik vond het interessant om te lezen!! Oke praktisch is het gewoon verstandiger er niet te dicht op te zitten en ik spreek helaas uit ervaring. Dit geldt sowieso voor zeil op vrachtwagens. Zie niet alleen ijs eraf komen, want als er weer eens een storm heeft gewoed, kijk maar eens wat er dan afkomt. Kan je een volledige tuin met houtsnippers van bedekken. Marca ga vooral door met je uitgebreide responsen. Wouter

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan de Klein', geïmporteerd van het oude forum: Inderdaad we lezen ze toch niet!

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rene', geïmporteerd van het oude forum: Theoretische uitleg schiet inderdaad vaak zijn doel voorbij, dus niet nodig. En zo een lang verhaal gaan lezen.......dan pak ik wel een boek! Veel rijplezier op de bmw's!

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'fred', geïmporteerd van het oude forum: SORRY maar ik krijg dikwijls het gevoel dat sommige onder jullie 'savonds hun bed nog niet meer in durven stappen zonder Marco gebeld te hebben want stel je voor zonder Marco Marco gaat er van uit dat hij veel wijsheid heeft en denkt zonder zijn reactie niets of weinig begrepen word ,of goed zal gaan werken, en denkt hier met zijn manier van uitleg een bijdrage te kunnen leveren ( dit mag van mij hoor ) ik zelf hoef geen uitleg van Marco weet het mijne van motoren en alles loopt en blijft lopen dus als er de naam marco boven staat dan lees ik dit niet, volgende reactie begint die het zelfde, ook de volgende, lees wat je wil lezen en zeur niet als iemand je afgod afvalt waarom er ijs afkomt geef ik geen biet om, als je maar weet dat je er niet achter moet zitten , dat was de waarschuwing en , ben blij dat er onder ons die tip gegeven word , daar hebben nieuwe motorijders iets aan maar als alles zo verkracht word dan leest het niemand meer als alleen maar het oeverloos ge email b.v net als nu hier zullen ook weer recht zettingen op volgen tot in de zomer en dan waait er weer warm water van af omdat de zon schijnt en het zeil niet lek is en dan er veel water in blijft staan enz enz doei

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rene', geïmporteerd van het oude forum: fred-----> inderdaad!!

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum: BMWeters, Ik geloof nou niet dat de Marco die in dit onderwerp staat vermeld daadwerkelijk de Marco is die serieus op de techniek ingaat in andere onderwerpen. Er is namelijk een grappenmaker onder ons die een anders naam invult en dan doet of hij diegene is. De serieuze Marco levert een 'wetenschappelijke' bijdrage en daar is toch niets mis mee? Als het je niet interesseert, sla het dan gewoon over. Hetzelfde als het 'er zit een aan- en uitknop op je tv'-verhaal... En af en toe een geintje moet toch ook kunnen? Ik moest wel om de pseudo-Marco lachen...

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rene', geïmporteerd van het oude forum: hee, er is hier erg in geschrapt, stonden veel mer commentaren! wat een onzin zeg, laat staan!

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'sjors de nepper', geïmporteerd van het oude forum: Inderdaad kan iedereen onder elke naam toevoegen, zie maar bij dit item. Deze toevoeging komt in werkelijkheid van dezelfde Egbert die dit item heeft gestart. Kaspar, wat mij betreft bouwen jullie een soort "beveiliging" in, waardoor bijdragen niet meer anoniem kunnen. dag mensen, Egbert

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum: Beste mensen, Als pseudo Marco zal ik nimmer meer van mij laten horen, dus weest niet bevreesd. Groetjes, Marco

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum: Marco kijk ff bij stuurmoffen..

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Marco, als de echte Marco dan maar wel zijn bijdragen blijft leveren, want zoals elders al gezegd: wie het niet wil lezen mag het overslaan, toch? En ik blijf benieuwd naar je race geschiedenis, als je een tip kan geven (link, boek wat dan ook) lees ik die graag. groeten, egbert

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Robin', geïmporteerd van het oude forum: beste mensen ook op het forum staat iedereen vrij om zijn commentaar te leveren net zoals iedereen vrij is om iets niet te lezen laten we iedereen in zijn waarde laten want eigelijk willen we allemaal iemand helpen de een doet dat zo en de andere zus ps marco nog bedankt voor het repareren van mijn snelheidsmeter hij doet het nog steeds geweldig goed

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum:
    Mensen, gisteren zag ik het weer gebeuren: een vrachtwagen met een zeil-afdekking verloor onder het rijden een dikke plak ijs. Gleed zo van het dak van de wagen af. Ik denk dat als het zeil gaat bol staan door de rijwind dit ijs wat in het zeil ligt los kan komen en eraf kan waaien. Als je er kort achter rijdt en je krijgt die plak tegen je aan (door je heen) heb je meer dan een probleem. dus HOUDT AFSTAND van vrachtwagens met een wapperend dak in deze tijd van het jaar. Groeten, Egbert
    Waar rijdt die vrachtwagen? Is het roomijs of waterijs? :-)

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Roel, het was waterijs mt boomblad smaak Egbert

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum: Een wel erg seizoen gerelateerd onderwerp..:-)

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'roel', geïmporteerd van het oude forum: Och, 't is slechts 34 graden dus 't dooit aardig nu ja... Wist je trouwens dat je op de koelribben van de oude boxertypes uitstekend kunt barbecuen? :-D

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Je kan er na een rit door de regen ook goed je handschoenen op drogen. Werkt NIET voor kunststofhandschoenen ;-) Egbert

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Okke', geïmporteerd van het oude forum: Na 100 km. rijden in koude regen voor een stoplicht: je koude handen in zeiknatte (leren) handschoenen om en om op de klepdeksels. Het stoom vliegt eraf en zowaar: gevoel! Hoe simpel kan geluk zijn. Je moet wel flink bukken om erbij te komen. Wat dit betreft hebben Guzzi-rijders het beter bekeken.

  25. voorbijganger
    Gistermorgen was deze waarschuwing een goede overal mn bij rotondes lag er ijs afgevallen van vrachtwagen, ook op de snelweg zag ik is van een vrachtwagen afvliegen toen de vrachwagen van rijbaan verwisselde.

  26. RobNIJ
    En dan te bedenken dat de vrachtwagenchauffeur ten elle tijden verantwoordelijk hiervoor is! Rob

  27. Egbert
    Ja, maar je moet wel veel geluk hebben als je het kenteken kan noteren. Egbert

  28. Passant
    Ook nu soms weer aan de orde oppassen dus

  29. abbmw
    Hoi Marco, Ik blijf sowiezo ver achter een vrachtwagen rijden. Ook mij kan het niet echt schelen waarom. Ik vind het wel leuk dat het jou wel kan schelen en het deelt met anderen. Laat de azijnzeikerds en blijf je mening/kennis ventileren. Ik heb trouwens wel wat van je uitleg opgestoken. Gr. Ab