Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Maarten', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Ik overweeg de aanschaf van een R1150RT van het bouwjaar 2003 met 16000km op de teller. Ook ben ik nieuwsgierig hoe de versn.bak schakelt t.o.v. de 1100RT, is dit verbeterd of is dit alleen het geval bij de nieuwere 1200RT? Misschien willen rijders die dit type berijden hierop wel een reactie geven hoe de motor bevalt en waar ik speciaal op moet letten (mogelijke "zwakke" puntjes) bij een proefrit en het goed bekijken van de motor? Alvast bedankt voor jullie reactie's. Maarten Bijvoorbeeld wat het gemiddelde benzineverbruik is enz.

7 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'boxer-rinus', geïmporteerd van het oude forum: ik weet van 1150 rijders dat bij een toerental tussen de 4000/5500 deze blokken erg schokkerig gaan rijden. veel van deze motoren zijn dan ook terug geweest naar de dealers indertijd. waarom en hoe , wil ik kwijt wezen.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Als die van 2003 is dan zou het een twinspark moeten zijn, die is begin 2003 gekomen. Ik heb 2 maal een 1100RT gehad en heb nu een 1150RT twinspark van 2003. Van schokkend rijden heb ik geen enkel last, wellicht omdat het een twinspark is. Van KFR heb ik ook geen enkel last, waarschijnlijk weer vanwege de twinspark. De 1150RT schakelt gewoon goed, het blijft echter wel een BMW. In elke test van een nieuwe BMW lees je iedere keer weer 'dat die nu een stuk beter schakelt als z'n voorganger'. Een beetje gelul allemaal, een BMW schakelt nou eenmaal anders als een japanner en de testers van de diverse motorbladen rijden nou eenmaal meer op japanners dan op duitsers. Bij een BMW draait de versnellingsbak net zo hard als de krukas waardoor het gewoon wat lastiger is een super licht schakelende bak te maken. De 1150 heeft 6 versnellingen t.o.v. 5 op de 1100. Minpuntje hiervan vind ik persoonlijk het echte overdrive karakter van de 6, de stap van 5 naar 6 vindt ik net iets te groot. Echt zwakke punten heeft de 1150RT naar mijn mening niet meer. Ik heb er nu 85000km mee gereden. Enkel de keerring van de kardan is onder garantie vervangen. Een klein minpuntje van de 1150 (maar meer eigenlijk van alle BMW's) is de uitlaat. De demper wil nogal gauw gaan roesten. Dit begint bij de lasnaad waar de demper aan de pot onder de motor vastgelast zit. Niet dan de uitlaat erdoor gaat lekken maar een rotgezicht is het wel. Je zou er even op kunnen letten of die er nog netjes uitziet. Zal wel komen door het duitse RVS ('Roest Vrij Snel') De 1150 is iets zuiniger als de 1100, zo'n 1:17 bij woonwerk verkeer, over de 1:20 bij rustig toeren. Voor duo gebruik is de RT zeer geschikt, hij heeft een enorm laadvermogen (210KG) en als je de vering er even op afstelt, dan blijft de wegligging prima, ook onder volledige belasting. Mij bevalt de 1150RT prima. Ik moet wel toegeven dat ik er het afgelopen jaar bijna niet meer op heb gereden. Sinds een jaar heb ik een 650 Transalp en dat ik vind ik eigenlijk nog prettiger rijden, vooral vanwege z'n enorme wendbaarheid en het toch zo'n 70 kg lagere gewicht. Tijdens de vakanties kom je nog wel eens een stuk onverhard tegen, met de BMW was ik dan niet zo blij (al kom je er best wel aardig doorheen), met de transalp keer ik dan om om het nog een keertje te rijden ;-) Sinds enkele maanden heb ik ook een r80/7 van 1978 die ik zelf gereviseerd heb. Nu vind ik het weer te gek om op zo'n oude motor te rijden en sindsdien staan de Transalp en de RT stil :-) Heb je nog vragen, dan hoor ik het graag. Groet, Peter

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Oh ja, Nog een verschilletje tussen de 1100 en de 1150: De zithoogte van de 1150 is iets hoger als de 1100. Hierdoor is voor mij de ruit in de hoogste stand eigenlijk al iets te laag en dat terwijl ik maar 176 ben. Op de 1150 wil er nogal eens wat m'n helm invliegen als ik met de ruit omhoog en vizier open rij, op de 1100 had ik dat nooit. Uiteraard zijn daar hogere ruiten voor beschikbaar.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Maarten', geïmporteerd van het oude forum: Peter Bedankt voor je snelle reactie! Zo te lezen ben je erg tevreden met de 1150RT! Als er meer vragen in me opkomen dan hoor je het wel. Over 14 dagen ga ik proef rijden op de 1150RT en jullie horen het wel! Ik bezit nu een Pan European st1300, een zeer betrouwbare jap, maar toch m.i. te "gladjes", met als groot nadeel de enorme hitte-ontwikkeling die vanuit de kuip komt en waar je zomers echt last van hebt!. Daarnaast heb ik ook een oudje: een gereviseerde R100RT uit 1979 (de motor op de foto met de plunjebaal) en die ik niet wil missen: hij rijdt ook zo lekker!

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'gerard', geïmporteerd van het oude forum:
    Hallo Ik overweeg de aanschaf van een R1150RT van het bouwjaar 2003 met 16000km op de teller. Ook ben ik nieuwsgierig hoe de versn.bak schakelt t.o.v. de 1100RT, is dit verbeterd of is dit alleen het geval bij de nieuwere 1200RT? Misschien willen rijders die dit type berijden hierop wel een reactie geven hoe de motor bevalt en waar ik speciaal op moet letten (mogelijke "zwakke" puntjes) bij een proefrit en het goed bekijken van de motor? Alvast bedankt voor jullie reactie's. Maarten Bijvoorbeeld wat het gemiddelde benzineverbruik is enz.
    Ik heb in 2003 een nieuwe R1150RT gekocht, dit is een twinspark en hieirbij is automatisch een vernieuwde versnellingsbak toegepast. Bij de voorgaande types 1100/1150 waren er wel degelijk schakelproblemen wat weer resulteerde in diverse modificaties. Mijn motor schakelt gewoon goed, bij lage snelheid/toerental hoor ik soms de bmw klik. Voor vertrouwde info neem contact op met motoport-zelhem.

  6. louis676
    Hallo allemaal, ik heb een vraagje, ik heb zelf een bmw r 1100 rs, rijd super, heb alleen last van mijn nek en polsen, maar dat maakt niet uit, ik heb 3 weken geleden op een r1150 rt gereden, kan het dat hij een stuk langzamer is met accelereren, of lag dat aan de motor, wacht op een antwoord Gr.Louis