Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Andre Gelton', geïmporteerd van het oude forum: Nog een vraagje. Voor mijn 60/5 laatst een gloednieuwe ondervrije accu gekocht bij de Hobbyist. Na goed opladen en contacten goed schoongemaakt te hebben wil hij nauwelijks elektrisch starten. Vooral het startrelais gaat als een gek te keer en als ik geluk heb dan pakt de startmotor ook op en slaat de motor aan. De motorfiets staat in een onverwarmde garage en wil het beter doen als ik tegelijkertijd de druppellader er op laat staan tijdens het starten. Zonder is eigenlijk geen doen want ratelen is het enige wat goed gaat..... Is deze accu gewoon niet goed of is dit normaal voor deze tijd van het jaar of is het relais niet goed meer? Misschien is er manier om de anti-start blokkering uit te schakelen op het relais dan is in ieder geval wel dat ratelen weg?

33 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bep', geïmporteerd van het oude forum: Hallo De spanning op de startmotor is waarschijnlijk te laag. Ook een nieuwe accu kan defect zijn. Controleer eerst nog eens de aansluitingen van de + en - kabels en de kabels zelf. Start hem eens met een andere tweede accu er paralel aan geschakeld. Doet hij het dan beter dan weet je dat het waarschijnlijk aan de accu ligt ,laat hem (eventueel bij de hobbyist) doormeten. Groeten Bep

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Wat Bep zegt is volgens mij helemaal OK. En als dat niet helpt: Hoe oud is de startmotor? Kan daar buitenop of binnenin wellicht teveel vervuiling of slijt zijn? Als de startmotor wil gaan draaien trekt hij even vrij veel stroom, met als gevolg een spanningsval, die dan weer als gevolg kan hebben dat het relais afvalt, met als gevolg spanningsstijging, relais trekt weer aan enzodoor tot de accu te leeg is. Succes, Egbert

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum: Je zou ff de spanning over de polen kunnen meten als je start. Of anders starten met stadlicht aan en kijken of dit heel er ver onderuit gaat. D'r zit geen zekering tussen maar als de startmotor soms wel draait en de krukas meekrijgt lijkt er geen sluiting in het veld te zitten. TÌs een borstelstarter, zijn die en de collector ok m.a.w. weet je zeker dat ie elektrisch wel goed gestart heeft?

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum: Ratelen is dus inderdaad gewoon te weinig accuvermogen.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ludi', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, De startmotor van mijn R1100 RT uit 1998 ratelde ook af toe, ik dacht ook eerst aan een defecte accu maar deze is nog net geen jaar oud. Ik heb nu het startrelais vervangen en het probleem is over. Groeten,

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Reyer', geïmporteerd van het oude forum: Een klapperend relais is meestal het gevolg van te lage spanning. Ik zou in eerste instantie de accu verdenken omdat dat hetgeen is wat veranderd is. Als het niet aan de accu ligt zul je verder moeten zoeken. Groeten, Reyer Blankevoort R80 1985 (met s-kuipje)

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Pascal', geïmporteerd van het oude forum: Klinkt als zou het aan de accu liggen, ga misschien even terug met de accu om hem te laten meten of hij goed is. Misschien ook even met een andere goede accu (bv via startkabels met de auto) proberen: start de motor dan wel goed, dan kan de diagnose gesteld worden.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'andre gelton', geïmporteerd van het oude forum: Vandaag een andere accu uitgeprobeerd (die zeker goed is) en dat geeft geen verbetering. Tijdens het proberen gebeurde het volgende; eerst veel ratelen dan op gegeven moment pakt de starmotor op en begint netjes de motor rond te draaien (zoals eigenlijk elke keer gebeurt) en toen sloeg het relais vast zodat de startmotor (zelfs met het contact uit) ongecontroleerd bleef doorstarten. Moest uiteindelijk massa loshalen. Morgen nog eens een relais van een ander -5 lenen want ik denk dat of het relais niet goed meer is of dat er toch iets met de startmotor zelf iets mis is. Terwijl deze toch goed rond gaat bij een goede verbinding?

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Als wegenwachter ben ik wel meer vastzittende startrelais tegengekomen op de K-serie, met als gevolg dat de startmotor bleef doorstarten. Een flinke tik op het startrelais gaf soulaas. Uiteraard met de boodschap het relais zsm te vervangen. Dit relais is geplaatst om grote startstromen door de startknop te vermijden en de werkelijke weg van de hoge startstroom te verkleinen. Tevens worden bij het starten enkele functies even afgekoppeld om de startsroom te verhogen. Bv verlichting etc.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'andre gelton', geïmporteerd van het oude forum: Vandaag de starmotor en het startrelais van binnen schoongemaakt. Daarna de boel weer dichtgesoldeerd en nogmaals geprobeerd. Weer hetzelfde beeld. Wel gemerkt nu dat de boel perfect werkt als ik (buiten het contact om) een draadje leg van de accu + naar de 15 aansluiting op het startrelais. Daarna gemeten dat zodra ik het contact aanzet (zonder verder iets aan schakelen) de spanning terugloopt van 12,3 naar 11,5 volt waardoor waarschijnlijk het startrelais net even te weinig vermogen heeft krijgt om goed te functioneren. Is deze terugval in spanning normaal?

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: zo te lezen is er in je contactslot iets niet echt goed meer. Je mag eigenlijk geen spanningsval meten, TENZIJ er als je contact aanzet ook andere gebruikers worden ingeschakeld. Of er een kortsluiting is. Succes, met zoeken, Egbert

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ludi', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, Volgens mij is een spanningsval tijdens het starten normaal, is nl vaak ook de reden waarom de ABS in storing valt tijdens het starten bij mijn R1100RT. Zoals ik al eerder schreef was bij mij de relais op de startmotor defect. De storing was er niet altijd ( het klikken van de startmotor ) ik heb hem zelfs naar een revisie bedrijf gebracht en daar hebben ze niets gevonden de startmotor deed het weer een paar weken en kreeg toen weer kuren. Ik heb nu toch het relais vevangen en sindsdien nog geen problemen gehad ondanks de wat koudere buitentemperaturen en bij-behorende wat zwakkere accu. Groeten Ludi.

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: OK, dus contactslot of startrelais. In ieder geval deze componenten zorgvuldig controleren voordat je (dure) verbouwingen gaat doen. Groeten, Egbert

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum: ok maar op het startrelais. Die spanningsval een bij de stromm die de startmotor zou willen trekken normaal. Bovendien kwam het klapperen toch daar vandaan?

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Ludi en Martin, een spanningsval zodra de startmotor wordt aangezet is idd logisch. Echter, als er al een spanningsval is van 0,8V wanneer alleen maar het contact wordt aangezet dan is er meer aan de hand. Groeten, Egbert

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum: Ja dan loopt er stroom door de bobine... Die terugval heb ik ook en ik heb geen startproblemen. Maar die terugval kun je meten net na kontakt aan en als je een tijdje hebt gewacht. Als je lang genoeg wacht gaat hij echt ver onder de 12V hoor. Volgens mij mag de startmotor nu wel eens vervangen/gereviseerd worden. Heb ik ook gedaan nu alweer een hele tijd geleden. R100RT '79 275.500km

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Jan, is dat dan al 0,8 volt? Ik wil je wel geloven en ik ga het een keer bekijken op mijn motor. Overigens is een beginspanning van 12,3 Volt (ik neem aan onbelast) ook niet indrukwekkend hoog, lijkt mij. Groeten, Egbert

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: die accu toelichtingsite is erg interessant, ik ga gelijk meten bij mijn stil staande r45, en gelijk de suzuki van mijn vrouw, 12.4 v is de grens begreep ik.

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum: Ik kijk gewoon op mijn voltmetertje op het dashboard. Die is niet al te precies. Hij zit nogal ver van de accu namelijk. Maar de bobine trekt een aardig stroompje hoor. Zet de dodemansknop maar eens uit en dan het kontakt aan. Het verschil is opmerkelijk. Even ter info. Bij 120 staat de voltmeter op net iets minder dan 13V bij mijn motor. Verder zou je eventueel kunnen gaan voor een spanningregelaar met een iets hogere spanning. Die zijn te krijgen.

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'andre gelton', geïmporteerd van het oude forum: Inmiddels ook een bij een r75/5 gemeten en daar ook diezelfde stroomval gemeten. Ik weet vrijwel zeker dat het startrelais niet meer fris genoeg is om bij die (te lagere) spanning goed te werken. Ik zal hem maar gewoon vervangen lijkt me.

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Andre, vertel nog even hoe het is afgelopen? Ga je een originele bMW relais monteren of een standaard uit de automaterialenwinkel/ Groeten, Egbert

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Ik zou graag nog even de tip willen meegeven om een extra massakabel te plaatsen tussen het blok en het chassis. Desnoods ook een tussen massapool en chassis ,gewoon een vlechtstrip die je bij een automaterialen handel kan krijgen. Kost weinig en geeft soms verbazend resultaat.

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Andre Gelton', geïmporteerd van het oude forum: Na de montage van een nieuw startrelais lijkt het uiteindelijk toch aan de startsperre te liggen. Terwijl ik toch ook even een andere hiervoor uitgeprobeerd heb? Ik heb het nu als volgt opgelost. De twee blauwe draden (van diodeplaat en naar het laadstroomlampje) losgehaald en weer apart doorgekoppeld. Dan een aardedraad op bewuste aansluiting van de sperre en voila nu start hij goed. Wel even opletten dat ik niet aan de startknop zit terwijl de motor draait.....

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum: wat is een startsperre ?

  25. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Theo', geïmporteerd van het oude forum: Een startsperre of te wel een startsperrelais voorkomt dat tijdens het draaien van de motor de startmotor in werking wordt gesteld (om beschadiging te voorkomen).

  26. Forum import
    Reactie van bezoeker 'koos', geïmporteerd van het oude forum: Iets vergelijkbaars had ik ook met mijn /6. Zwarte draad van het sperrelais losgemaakt loste het op. Maar nu kan ik idd ook starten als de motor draait.

  27. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frans C.', geïmporteerd van het oude forum: Klopt, het startsperrelais spert niet alleen bij draaiende motor, maar ook bij (te) lage accuspanning. Gewoon overbruggen, je weet toch wel wanneer de motor draait...... Alleen lullig bij manoeuvreren met een tanktas er op, die raakt precies de startknop!

  28. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum: Tsjaa, die startsperre!. Mijn r100 '84 heeft dat niet (meer) en ik heb met het schema en de fiets erbij nog nooit kunnen uitvlooien waarom niet. Waar zit dat ding en hoe ziet het er uit?

  29. Forum import
    Reactie van bezoeker 'andre gelton', geïmporteerd van het oude forum: Martin, Bij de /5 serie zit die sperre onder de tank en links aan de bovenste framebuis. Klein metalen kastje met veel draden aan de onderzijde.

  30. Forum import
    Reactie van bezoeker 'gert', geïmporteerd van het oude forum: ik had het zelfde probleem en heb mijn startrelais losgehaald en daar zit ook de doorstartbeveiliging in met een popmeter, deze popmeter heb ik er uitgehaald en hiervoor in de plaats een 470 ohm weerstand en een diode geplaatst,nu is het geklaper van de startmotor over.

  31. willie
    hoe kom je aan de waarde van 470 ohm? wat was de waarde van de potmeter dan?

  32. willie
    hier alles over de verschillende relais. http://www.airheads.org/content/view/159/98/