Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'HansL', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb het idee opgevat om van mijn CV carburateurs (van de /6 en /7 serie) het gasschuifgedeelte weer in nieuwstaat te brengen. Door slijtage is valse lucht ontstaan, en een nieuwe set kan ik niet betalen. Het projekt houdt in: 1) Een geprofileerde messing ring maken met een binnendiameter dusdanig dat een nieuwe gasschuif er (met de vereiste tolerantie) in past. 2) Een passtuk maken zodat de carburateur in de draaibank kan worden ingespannen. 3) in het inwendige een kamer afdraaien waar de ring in klemt. Denken jullie dat dit een goed plan is? En om te testen zoek ik een "wegwerp-exemplaar" dat iemand aan mij wil afstaan........

13 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Hans, strikt genomen wel een goed plan, maar. Ik zou eerst de carurateur uitdraaien, en dan de bussen maken. Je kunt dan de uitwendige maat van de bus perfect aanpassen aan de maat van de carurateur. Ik zou de bus 0.02-0.03mm klemmend maken in de carurateur. Je dient hiermee rekening te houden met de inwendige maat van de bus. De inwendige maat zal kleiner worder als de bus ingekrompen is. Hoeveel dit is hangt af van de wanddikte van je bus. Een proefexemplaar, nee sorry, maar als je dit werk zelf kunt doen heb je dat toch niet nodig? Chris

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'HansL', geïmporteerd van het oude forum: Ja, dat proefexemplaar heb ik denk ik toch nodig, o.a. om de wanddikte te kunnen bekijken. Ik weet immers niet tot hoever ik kan afdraaien... Over de door jou voorgestelde werkvolgorde. Ik zat erover te denken de messing ring in het vriesvak te leggen, en te kijken naar het verschil in buitendiameter bij kamertemperatuur. Dat zou dan mijn klem kunnen worden. Dan weet ik immers de in de carburateur te frezen diameter. Een vraag is verder nog of er noemenswaardig verschil in uitzetting bestaat tussen messing en het composiet van de carburateur. Ik wil immers niet dat de schuif gaat klemmen onder het rijden. Weliswaar wordt er gekoeld door langsstromende lucht, maar het wil immers wel eens 30 graden worden in de zomer. Dus, ik houd mij nog steeds aanbevolen voor een te offeren test-exemplaar... :-)

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan Willem', geïmporteerd van het oude forum: Je wilt er twee?

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'HansL', geïmporteerd van het oude forum: Als je die kan missen, graag. Maar ÈÈn is in principe voldoende, denk ik.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'martin', geïmporteerd van het oude forum: ik weet niet precies waarom maar er rinkelt een belletje. CV betekent toch constant vacuum dacht ik toch? Heb je er problemen mee of vindt je alleen de schuif los passen? Wat er aan valse lucht langs gaat compenseer je toch met afstellen? Op de een ofg andere manier heb ik het idee dat je aan een heilloze zaak gaat beginnen. Je weet bezint eer je begint. Vraag eerst een wat mensen hoeveel free play dat ze tussen de schuiven en de huizen hebben! succes!!!!!!

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'HansL', geïmporteerd van het oude forum: Alles aan deze Bing's (afgezien van de schuiven) is vervangen, toch krijg ik de afstelling niet goed. De schuiven vertonen nogal diepe krassen, de opening in de carbs is onrond. Daardoor is de afstelling niet secuur genoeg af te stellen. OK, je kan er mee leren leven, maar ik weet van vrienden die zoiets hebben gedaan bij een Amal, dat zag er goed uit. Ik denk dat dit het enige is dat ik voor deze (bijna 28 jaar oude) gasfabrieken nog kan doen.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: waarom zoek je geen goede gebruikte? is een stuk beter te betalen, hobby kost geld. grt, peter

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'HansL', geïmporteerd van het oude forum: ZÛ duur hoeft dat flesje wijn nou niet te zijn, hoor.... :-) Hobby hoeft niet zoveel geld te kosten hoor, het kost tijd, en inderdaad, helaas is juist d‡t een luxegoed... Ik vind het sleutelen aan en verbeteren van deze oude BMW vanuit een technisch oogpunt interessant. Maar dat hoef ik hier toch niet uit te leggen? Maarre, heeft iemand een carburateur voor me, om wat uit te proberen?

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan Willem', geïmporteerd van het oude forum: Ik helaas niet. Ben wel nieuwsgierig naar je reslutaat. Binnenkort Vehikel in Utrecht. Wie weet vind je dan wat.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marrtin', geïmporteerd van het oude forum:
    Alles aan deze Bing's (afgezien van de schuiven) is vervangen, toch krijg ik de afstelling niet goed. De schuiven vertonen nogal diepe krassen, de opening in de carbs is onrond. Daardoor is de afstelling niet secuur genoeg af te stellen. OK, je kan er mee leren leven, maar ik weet van vrienden die zoiets hebben gedaan bij een Amal, dat zag er goed uit. Ik denk dat dit het enige is dat ik voor deze (bijna 28 jaar oude) gasfabrieken nog kan doen.
    no offence, maar ligt dat nou aan de carbs of aan jou wwijze van afstelllen?

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'HansL', geïmporteerd van het oude forum: Zou kunnen, ik ben maar een amateur, en heb de motor nooit op een testbank gehad. Wel gebruik ik een de "slang-met-olie methode voor het synchroniseren. Op het gevaar een discussie hier voort te zetten die al op veel plaatsen elders in dit forum gevoerd is (en geloof me, ik zou ook liever niet aan deze operatie beginnen....) dit zijn de "niet te verklaren" verschijnselen: 1) Na het aanslaan (bij koud op choke, maar dat is ook al na een uur stilstand na het rijden) loopt hij mooi stationair rond, maar ÈÈn zijde slaat dan altijd af bij gasgeven. Daar heb ik inmiddels mijn truukjes voor, maar het is wat lastig wegrijden. 2) Er is een duidelijke vermogensdip bij 2800 toeren, warm of koud maakt niet uit. 3) ik ben met deze R75/7 (waarvan de cylinders/koppen gereviseerd zijn en de ontsteking op electronisch omgebouwd) nooit boven de 160 geweest. Dan is het op, daar beneden.

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: membranen goed ? compressie gemeten?