Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Harry C.', geïmporteerd van het oude forum: Wie heeft er ervaring met het gebruik van een Silent Hektic ontsteking op een boxer (R100 blok) met dubbele bougies? Tis nogal wat geld dat je uitgeeft voor zoiets dus alle referenties zijn welkom. Voor de volledigheid: ik ben een blok aan het bouwen met Mahle sportcilinders 97mm boring (1043cc), grotere kleppen, zelfgemaakte nokkenas met 12mm kleplift en nog wat van die leuke gadgets.

12 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum: Harry, met dat bouwen van dat blok was je vijf jaar geleden ook al mee bezig. Richard PS. ik heb een Silent Hektik ontsteking op mn BMW en dat rijd perfect. echt een aanrader, een hoop geld (500 Euro)maar een orginele ontstekingspot voor een R100 kost ook een 350 Euro. Bij de Silent Hektik ontsteking zit alles, ook twee bobines De ontstekingscurves kan je in verschillende standen zetten (16 stuks) Richard

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'HansL', geïmporteerd van het oude forum: Inderdaad. Wel veel geld. Maar heel goede kwaliteit.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Harry C.', geïmporteerd van het oude forum: Yep, dat idee van dat blok dateert al van lang geleden. Ik heb wel een keer standaard cilinders uitgeboord tot 97mm maar dat werkt niet echt lekker. Het cil. wandje wordt te dun en vervormt bij stevig doorgassen met vastlopers als gevolg. Toen wel al geexperimenteerd met dubbele ontsteking die gewoon door de BMW onsteking werd gevoed met twee Honda bobine's met dubbele uitgangen. Kon wel merken dat de trekkracht onderin enorm toenam met een standaard nokkenas. Later nog eens gereden met een Schleicher 344, ook niet verkeerd. Maar die Silent Hektik, levert die echt meer vermogen door meer accurate ontstekingstijdstippen? Blijft het heel? Is die programmering van tijdstippen echt nuttig? Loopt de motor beter / zuiniger? En de hamvraag: is er iemand die dit leest die zo'n ontsteking 'over' heeft en 'm kwijt wil?

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum: Harry, de silent hektic ontsteking is echt goed. Deze kan je goed gebruiken want de vervroegingscurve van een orginele ontsteking klopt niet als je naar boring 97mm gaat (meer cc) en als je de compressie verhouding hoger hebt gemaakt dan is echt een aanrader. Je kan met deze ontsteking ook de tijdstip van de ontsteking aanpassen. Dus wanneer de ontsteking begint en wanneer deze moet stoppen. Ik ken niemand die deze ontsteking wilt verkopen. Heb jij de 344 nokkenas nog? Richard

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum: R100RS met HART RITME STOORNISSEN. Een jaar of 5 ploeter ik rond met een R100RS uit 79. Ik bezit een z.g vonkbrug meter, die de lengte van de bobine vonk kan laten zien. Opvallend is de korte lengte die de vonk maximaal kan halen: ca 8-9 mm. Andere bobines van het zelfde type brengen geen verbetering. Auto-ontsteking (electronisch) heeft 22 mm vomk! Veel raarder vind ik dat bij een kleinere vonklengte (ca 6 mm) en ronddraaien van de motor op de startmotor er af en toe een vonk wordt overgeslagen! Het vonkt dus heel onregelmatig terwijl de motor zonder bougies heerlijk snel en regelmatig ronddraait: accu is goed. Contact punten zijn nieuw, ook de bougie kabels. Het ploeteren is nu uitgelegd. Is de R100RS ontsteking werklijk zo marginaal ontworpen van huis uit? Ik nijg sterk naar de S.H. ontsteking, ook al kost ie meer dan 'n ijsje. - Wie weet hoe het overslaan komt, wat kan het zijn? - Hoeveel vonklengte geeft de Silent hectic ontsteking? - Is het waar dat er onderin meer trekkracht komt alleen door een betere vonk? Dan loopt de motor ook zuiniger bij de gelijke rijstijl. Bedankt voor alle , ook ongenuanceerde kommentaren.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum: Op R100s met hartritmestoornissen-de laatste renaultsuper5 en express hadden een semi electronische ontsteking gestuurd door contactpunten. Het is een klein kastje naast de bobine. Kan je ook aanpassen voor de BMW. Kosten zijn te overzien(sloop). Versterkt in ieder geval de vonk, en contactpunten gaan heeeel lang mee.en hoeven dus nauwelijks bijgesteld te worden. Groet Jan

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jacob', geïmporteerd van het oude forum: Ik gebruik een Silent Hektik spoel/bobine op een R80 uit '85 (heeft geen contactpunten meer). De eerste rit was een openbaring. Vooral de reactie van de motor op laag toerental is super. Flinke uitgave maar voor mij wel een verbetering. Jacob

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Hugzy', geïmporteerd van het oude forum: Wat kost zo'n silent hektik dan ? en kan je ze nog krijgen ?

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Hatty C', geïmporteerd van het oude forum: Simpel, kijk maar eens op www.silenthektik.com De prijzen staan er bij trouwens. Goeie raad, neem eerst even een borrel voor je gaat kijken...

  10. Classic_Beemer
    Wens oude ontsteking volledig weg te nemen...

  11. louisvanrijn
    Hi Gents, Ja, inderdaad in 2005 (12 jaar terug) schreef ik over vonklengte, die een maat is voor de spanning. De eerste verbetering waren 6 Volts bobines die geselecteerd waren. Ze kwamen van een kevershop en deden het beter. (De met pek gevulde 6V Bosch-bobine kan inwendig gedeeltelijk doorslaan met een geringe vonk als gevolg.) Maar op z'n laatst elke 7500km de contactpunten vervangen... veel werk allemaal. Later kocht ik een SH ontsteking. Na instelproblemen was het OK en die doet het al een jaar of 8 helemaal goed. Ik heb een enkele ontsteking ( 1 bobine dus) en de koppen zijn niet bewerkt. Door de goede vonk kan je wel "leanen", het mengsel dus armer maken. De ontsteking sneuvelt niet onmiddellijk als je per ongeluk 1 bougie los hebt en niet hebt geaard. Ze waarschuwen daar wel voor dit niet te doen. Vermoedelijk heb ik ca 100 K-km met SH gereden. Er ging van alles stuk, maar niet de SH. Km stand is nu 264.000 Slecht starten (vroeger) was het gevolg van een oude Bosch startmotor; de Valeo via de Hobbyist is werkelijk een enorme verbetering. Drukken en gelijk draaien die motor (met de SH ontsteking erbij) Ik heb een programma met stationair-stabilizering (DLS) en veel eind voorontsteking. Het mengsel is armer dan normaal, maar ik rijd sparend en oververhit de motor niet. De kleine tandjes in de V-bak hebben het dan al zo moeilijk met de knallen van de R100-potten, ze krijgen groeven en kunnen vervolgens afbreken, zie vorige tread over "levensduur R100RS" in dit forum. Groeten Louis R100RS (2-1978)