Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'bob', geïmporteerd van het oude forum: Ik vermoed dat mijn startknop [of de bedrading] defect is. Ik wil rechtstreeks vanaf de accu mijn startmotor aansturen om eea te checken. Hoe doe ik dat ? Het gaat om een R80/7 met elektronische ontsteking. Symptoom : Als ik het contact aanzet gaan de instrumentenlampjes branden, maar als ik op de startknop druk gebeurt er helemaal niets. De accu is ok. Wat zou het verder eventueel kunnen zijn ? Dodemansknop staat goed .

8 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum: Bob, ik zou als ik jou was je massa kable van de accu en startmotor eerst eens controleren. als die goed schoon en vast zit verder kijken. Je zult vast nog meer reacties krijgen, maar dat is mijn advies.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Luud', geïmporteerd van het oude forum: Bob, kijk een enkele topics lager bij Startrelais 60-5. Heb daar een schema neergezet, zodat je electrisch kan volgen, wat te gaan doen. Boxergroet, Luud.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Bob, een schema van een /5 is voor jou mar beperkt bruikbaar, helaas, ook al is het goed bedoeld. DE /7 modellen hebben een veel complexere bedrading en andere nummering van aansluitingen op de relais en zo. Wat je kan doen zodra je alle bedrading hebt schoongemaakt en gecontroleerd is het volgende: Haal de tank er af kijk links op de bovenste relais naar relais: heb jer 1 dan is dit startrelais, heb je er 2 dan is er ook een toeter-relais (word ook toegepast, vooral in combinatie met 2 toeters). Het startrelais is het relais waar 5 stekkers aan zitten (toeter heeft er maar 4). Verbind punt 86 van het relais met massa (peuter tijdelijk een draadeindje (blank gemaakt) bij de steker in. Zet het contact aan. Als nu de startmotor wel gaat draaien zit je probleem in het stuk van relais naar startschakelaar naar massa; weet je in ieder geval dat je daar moet zoeken. Als de startmotor evengoed niet draait is vermoedelijk het relais defect. Die vervang je door een gelijksoortige (let op de plaats en de nummers van de aansluitingen) die je bij een beetje gesorteerde autozaak voor weinig geld kan kopen. Succes Egbert

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum: Bob, Je kan je motor starten dmv een andere plus draad op de aansluiting van het startmotor relais aansluiten, oftewel een schroevendraaier tegen de plusdraad van de startmotor en tegelijkertijd tegen het pennetje van het startrelais houden. Richard

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'martin', geïmporteerd van het oude forum: ff douwe??

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Harry C.', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Bob, Herkenbaar probleempje wat ik zelf ook heb ervaren. Sommige BMW's hebben een dun (bruin) aardedraadje van de startmotor naar de linkerzijde van het motorblok lopen waar het vast zit aan de onderste bout waarmee je versnellingsbak aan je blok vast zit. Waarom dat in godesnaam zo'n end moet wezen is mij ook een raadsel. Dat aardedraadje loopt vaak samen met de draad van je oliedrukmeter door dezelfde beschermingshuls langs je linker framepijp naar boven. Als dat draadje stuk is (meestal breekt het van het bevestigingsoogje af) doet je startmotor helemaal nix meer. Ik heb dat draadje gewoon ingekort en op het frame onder de tank ergens een aansluiting gegeven.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ab', geïmporteerd van het oude forum: Bob, even meten of er spanning is vanaf de accu naar de start motor. dat zijn de dikke kabels. zo ja ....dan zijn er twee moeelijkheden; a) de solenoide geen spanning of b)werkt niet. Als er gfeen solenoidespanning is het draadje terugvolgen naar dodemansknop en startknop en daar meten. Op die manier is breuk te localiseren. Is een makkelijk verhaal maar ket blijven kl#testroringen die electrische !